Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły podstawowe. Klasy IV–VIII

Starsze dzieci i młodzież zapraszamy do poszukiwania historii i mitologii, motywów literackich czy symboli i alegorii w sztuce. Zachęcamy do zdobywania wiedzy i kompetencji kulturowych, połączonego z aktywnością, refleksją, pracą grupową oraz możliwością wymiany poglądów. Prowadzone przez doświadczonych i zaangażowanych edukatorów zajęcia inspirują do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki.

 

 

Zajęcia dla klas IV-VIII szkół podstawowych (czas trwania: 80 min.)

 

 

GMACH GŁÓWNY MNW

Al. Jerozolimskie 3, 00-495 Warszawa

 

 

Arkadia: fakty i mity

Historyczna Arkadia na Półwyspie Peloponeskim to kraina górzysta i nieurodzajna. Dlaczego więc stała się symbolem beztroski, idealnej harmonii i wiecznej wiosny? W sztuce polskiej po tę metaforę sięgali m.in. Jacek Malczewski, Józef Mehoffer czy Zofia Stryjeńska. Oglądając dzieła prezentowane na wystawie, zastanowimy się, jak w różnych epokach i kulturach obrazowano mit arkadyjski.

Zajęcia są realizowane na wystawie czasowej "Arkadia"

 

 

Reportaż w ruchu
Podczas oglądania fotografii Bruno Barbeya postaramy się zrozumieć, czym jest reportaż i jaką rolę odgrywa w nim fotograf. Kolory, kształty oraz oddane dzieki nim emocje na fotografiach Barbeya będą punktem wyjścia do stworzenia wspólnej definicji fotografii reportażowej. Odpowiemy sobie na pytania: czym jest malarskość fotografii? W jaki sposób ukazane są emocje na zdjęciach? Czy fotografia tradycyjna jest lepsza od cyfrowej?

Zajęcia są realizowane na wystawie czasowej "Zawsze w ruchu. Bruno Barbey"

 

 

W Egipcie faraonów
Jak budowano piramidy? Czym był sfinks? Dlaczego Egipcjanie mumifikowali ciała zmarłych? Jak i kiedy odczytano hieroglify? To tematy od dawna budzące powszechne zainteresowanie. Zapraszamy w podróż do starożytnego Egiptu, w czasie której znajdziemy odpowiedzi na te pytania.


W demokratycznych Atenach
Zapraszamy na spacer ulicami antycznego greckiego miasta. Dzięki zabytkom z naszej Galerii – marmurowym posągom, wazom i przedmiotom codziennego użytku – dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali starożytni Grecy. Poznamy takie pojęcia jak polis, demokracja ateńska, hoplita, sympozjon czy igrzyska olimpijskie.

Rzym – od osady do imperium
W czasach świetności Rzym był stolicą olbrzymiego imperium, któremu przez kilkaset lat żadne państwo nie dorównało ani wielkością, ani znaczeniem. Jak wyglądało życie w Wiecznym Mieście? Starożytne posągi, portrety, sarkofagi i naczynia posłużą do rozmowy o rzymskiej codzienności: zajęciach, rozrywkach i wierzeniach.

Świat mitów
Nie można wyobrazić sobie kultury europejskiej bez starożytnej Grecji i Rzymu. Mity antyczne od zawsze były źródłem alegorii i symboli oraz natchnieniem dla twórców dzieł sztuki. Przekonamy się o tym, oglądając dzieła z kolekcji muzealnej.

Uwaga: lekcja odbywa się w Galerii Sztuki dawnej i Galerii Sztuki XIX Wieku.


Królowie Polski
Dowiemy się, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznamy legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców przedstawionych na muzealnych obrazach.

Co mówią obrazy?
Jak odczytać ukryte w obrazach opowieści? Często potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.

Warszawa – miasto historii, legend i ludzi
Poznamy Warszawę uwiecznioną na obrazach Bernarda Bellotta Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Dowiemy się, jak stolica zmieniała się przez wieki, czym zajmowali się jej mieszkańcy i jak wyglądały miejsca, w których dziś stoją wieżowce.

Tropiciele historii
Zapraszamy na pasjonującą wyprawę w przeszłość. Spojrzymy na dzieła sztuki jak na źródła historyczne. Obejrzymy historię świętego Stanisława na średniowiecznym tryptyku i polowanie Augusta III na porcelanowych wazonach z Miśni. Odwiedzimy dom polskiego szlachcica i poznamy jego tryb życia. Dowiemy się, jak pozował do portretu ostatni król Polski oraz jakie meble zamawiano po odzyskaniu niepodległości.

Uwaga: lekcja rekomendowana dla klas V–VIII.

 

Średniowieczny port@l
Zapraszamy do podróży w czasie, podczas której przeistoczymy się w detektywów i poszukiwaczy skarbów. Dzięki dziełom sprzed 600 lat dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali ludzie w średniowieczu, a także poznamy dwa style sztuki tego okresu – romański i gotycki.

Świat człowieka renesansu
Jak zmieniło się wyobrażenie człowieka o otaczającym świecie i dlaczego odrodzenie uznaje się za tak przełomowy okres w dziejach kultury? Zastanowimy się, jakie idee wpłynęły na sztukę i ludzi tego czasu. Przyjrzymy się, jak artyści i humaniści na nowo odkrywali świat kultury antycznej, niestrudzenie poszukiwali ideału piękna i matematycznych prawideł rządzących sztuką.  

 

Barokowe kontrasty
Światło i mrok, duchowość i cielesność, przepych i prostota – to tylko kilka ze sprzeczności, które odnajdujemy w epoce baroku. Zapraszamy do poznania sztuki posługującej się iluzją i grą z widzem oraz dążącej do wywołania silnych emocji. Jak zrozumieć symbole i alegorie zawarte w dziełach flamandzkich i holenderskich mistrzów? Czy blask koloru, silny światłocień, ekspresja gestu, a przede wszystkim iluzyjność przedstawień mogą dziś zauroczyć tak jak w XVII wieku?

Staropolskie obyczaje
Skąd się wzięło przekonanie o pochodzeniu polskiej szlachty od wojowniczych Sarmatów? Co to było liberum veto? Wybrane zabytki sztuki polskiej posłużą nam za źródło wiedzy o życiu codziennym na polskim dworze.
 

Malarstwo historyczne. Matejko i inni
Wiek XIX był czasem rozkwitu malarstwa historycznego – przywoływało ono najświetniejsze momenty z historii Polski i kształtowało postawy patriotyczne. Zobaczymy, w jak różnorodny sposób polscy malarze tego okresu przedstawiali przeszłość na swych płótnach.


Tajemnice konserwacji
Do czego służy dublaż? Co to jest retusz? Jaką rolę pełni werniks i jak temperatura wpływa na dzieła sztuki? Na przykładzie wybranych prac konserwatorskich przybliżymy problemy związane z naprawą i odnawianiem zabytków.

Jak zaprojektować krzesło?
Jak powinno wyglądać krzesło idealne i o czym powinien pomyśleć projektant, zanim przystąpi do pracy? Czy łatwo wykonać krzesło funkcjonalne, a przy tym estetyczne?

Muzealne przeboje
Ile eksponatów znajduje się w Muzeum? Jakie klejnoty zdobią koronę Augusta III? Skąd Jan Matejko znał przebieg bitwy pod Grunwaldem, która miała miejsce ponad 400 lat przed jego narodzinami? Zapraszamy na spotkanie z najciekawszymi zabytkami Muzeum, podczas którego znajdziemy odpowiedzi na te (i nie tylko) pytania. Podczas wizyty odwiedzimy wszystkie galerie MNW, a w każdej z nich poznamy niezwykłe obiekty oraz związane z nimi opowieści.
Uwaga: lekcja dostępna również w języku angielskim i ukraińskim.

 

 

MUZEUM RZEŹY im. XAWEREGO DUNIKOWSKIEGO W KRÓLIKARNI

ul. Puławska 113a, 02-707 Warszawa

 

Materiał na rzeźbę

Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby. Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi, które następnie będziemy mieli okazję wypróbować. Podczas zwiedzania magazynów studyjnych poszukamy także odpowiedzi na pytanie, co może być materiałem rzeźbiarskim. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach, które będą miały za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję z wybranego rodzaju tworzywa.

Uwaga: zajęcia realizowane w poniedziałki i piątki.

 

Czy to jeszcze jest rzeźba? Ready-made i asamblaż

Wśród rzeźb w magazynach studyjnych odnajdziemy przedmioty znane nam z życia codziennego – pluszowego misia, domowe kapcie czy przemysłową zamrażarkę – i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego się tam znalazły? Przyglądając się pracom m.in.: Henryka Stażewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki jak ready-made, asamblaż czy instalacja, a następnie za ich pomocą stworzymy własne dzieła.

Uwaga: zajęcia realizowane w poniedziałki i piątki.

 

 

MUZEUM WNĘTRZ W OTWOCKU WIELKIM

ul. Zamkowa 49, 05-480 Karczew

 

Mitologia na co dzień
Czy bohaterowie mitów greckich i rzymskich obecni są tylko w starożytnych dziełach sztuki? Jak rozpoznamy Zeusa wśród innych greckich bogów? Czym był feniks i dlaczego jego wizerunek ozdabia jeden z pałacowych kominków?
Uwaga: zajęcia realizowane są od środy do niedzieli w sezonie wiosennym i letnim.

 

Staropolskie zwyczaje. Życie codzienne w pałacu.
Jak mieszkała arystokracja w XVII-XVIII wieku? Czym zajmowała się w wolnym czasie? Podczas zajęć poznamy m.in. etykietę dworską i życie prywatne mieszkańców pałacu w Otwocku Wielkim.
Uwaga: zajęcia realizowane są od środy do niedzieli w sezonie wiosennym i letnim.

 

 

 

LEKCJE ONLINE

 

Grunwald Matejki i Sienkiewicza. Artystyczne wizje historii

Historia wojny z zakonem krzyżackim, a zwłaszcza bitwy pod Grunwaldem, jest tematem licznych dzieł literackich i malarskich. Najwybitniejsze z nich – płótno Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem (ukończone w 1878) oraz powieść Henryka Sienkiewicza Krzyżacy (od 1897 drukowana w prasie w odcinkach, w 1900 opublikowana w formie książkowej) – ukształtowały obraz tych wydarzeń.

Na zajęciach omówimy historię oraz społeczny odbiór dzieła Matejki. Porównamy oba ujęcia tematu, partie obrazu zestawiając z powieściowym opisem bitwy.

  

Plakat – sztuka ulicy

Plakaty to druki, które mają informować i reklamować. Niektóre z nich są jednak czymś znacznie więcej niż zwykłym afiszem. Ich piękna kolorystyka, liternictwo, połączenie przekazu i obrazu sprawia, ze zatrzymujemy się w codziennym pędzie. Artyści zapraszają nas do świata własnej wyobraźni, interpretują historię, kulturę i codzienność. Takie plakaty docierają do odbiorców niezależnie od wieku, wykształcenia czy znajomości języka. To sztuka dla wszystkich, sztuka ulicy. Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowymi dziełami sztuki – plakatami, a następie  do stworzenia własnych projektów.

 

Wizerunki polskich romantyków (lekcja dla klas VI–VIII)

Artysta w chwili natchnienia, narodowy wieszcz czy dandys? Polscy romantycy doczekali się wielu rzeźbiarskich i malarskich wizerunków. Obejrzymy portrety Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego, Norwida oraz Chopina i zastanowimy się, dlaczego były one tematem burzliwych dyskusji, a czasem nawet powodem obyczajowych skandali.

 

Jak zamówić zajęcia?