Wykład czwartkowy - „Między negatywem a autorską odbitką – o niepowtarzalności w fotografii"
CZWARTEK Z FOTOGRAFIĄ
towarzyszący wystawie Światłoczułe. Kolekcje fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie
W kolejne czwartkowe popołudnia serdecznie zapraszamy na spotkania z uznanymi fotografikami, którzy opowiedzą o swojej twórczości i przybliżą tajniki warsztatu pracy. Mamy nadzieję, że dzięki tym spotkaniom fotografie prezentowane na naszej wystawie nabiorą dla Państwa nowych wymiarów i znaczeń.
8 października
godz. 17.30
(sala kinowa, wstęp wolny)
Paweł Żak - Między negatywem a autorską odbitką – o niepowtarzalności w fotografii
Paweł Żak
Urodzony w 1965 r, jeden z najciekawszych fotografików młodego, a może już średniego pokolenia, absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej poznańskiej ASP i Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładowca Studium Fotografii ZPAF i Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie.
Fotografie swoje autor grupuje w cyklach, z których każdy jest dokładnie skomponowaną całością, nie tylko pod względem podejścia i rozwinięcia tematu, ale także dobranych w sposób perfekcyjny przez artystę środków wyrazu. Negatyw dla Niego jest tylko punktem wyjścia, a cała praca twórcza odbywa się w ciemni.
„Bliski znajomy” - zespół autoportretów wykonanych w „klasycznej” czarno-białej technice barytowej.
„Opowieści” – cykl najbardziej znany i najliczniejszy złożony z 71 fotografii, w których z ogromną wyobraźnią i kulturą nawiązuje do tradycji kultury, literatury. Wszystkie odbitki mają tę samą formę - nieduże, kwadratowe sepiowane, miękkie, poetycki wyraz artysta osiągnął poprzez sposób opracowania odbitek.
„Miasto” – zupełne zaskoczenie dla osób znających twórczość fotografika, duże kolorowe ujęcia fragmentów nowoczesnej architektury miasta, ale z właściwym artyście klimatem i tu tak bardzo widoczna jest kolejna jego cecha – wielka wrażliwość i wspaniałe rozegranie światła.
„Słodki poniedziałek” – najnowszy cykl artysty i znowu zaskoczenie – delikatne, pastelowe, jak zawsze perfekcyjnie skomponowane prace.
Cyklem który artysta kontynuje najdłużej jest „Bez tytułu” – składają się na niego głównie fotografie roślin, owoców – duże powiększenia, artysta wykonuje tylko jedną odbitkę z negatywu, w ten właśnie sposób powstają prawdziwe „obrazy fotograficzne” – wszystkie prace z tego cyklu są unikatami.