Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

KoLekcja w Królikarni Program towarzyszący wystawie

PROGRAM TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE

KoLekcja w Królikarni

22 października 2011- 3 czerwca 2012

 

ZAPROSZENIE NA WYSTAWĘ 

23 października
godz. 12.00, obowiązuje bilet wstępu na wystawę
Spotkanie na wystawie z dr Grażyną Bastek, kustoszem malarstwa włoskiego oraz Renatą Higersberger, adiunktem malarstwa polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie.

28 października
godz. 18.00 – promocja książki dr Grażyny Bastek

Warsztaty weneckie (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011)

TO LUBIĘ…
niedzielne spotkania z dziełami sztuki
godz. 14.00, ok. 30 minut, obowiązuje bilet wstępu na wystawę

Pracownicy Muzeum Narodowego w Warszawie zapraszają na niedzielne spotkania na wystawie. Każdy z nich opowie o wybranym dziele sztuki z muzealnej KoLekcji.

30 października 2011 – Francesco Bissolo, Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny, XVI w.
dr Grażyna Bastek (Zbiory Sztuki Nowożytnej Obcej, MNW)

6 listopada 2011 – Malarz polski działający na Mazowszu, Portret trumienny Jana Gniewosza na Olexowie, kasztelana zawichojskiego, ok. 1700
Monika Ochnio (Zbiory Polskiej Sztuki Nowożytnej, MNW)

20 listopada 2011 – Henryk Siemiradzki, Kurtyna teatru krakowskiego (szkic), 1893–1894
Aneta Błaszczyk-Biały (Zbiory Polskiej Sztuki Nowożytnej)

27 listopada 2011 – Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892
Renata Higersberger (Zbiory Polskiej Sztuki Nowożytnej, MNW)

4 grudnia 2011 – Bernardo Cavallino, Sen św. Jozefa, ok. 1645
Joanna Kilian-Micheletti (Zbiory Sztuki Nowożytnej Obcej, MNW)

11 grudnia 2011 – Malarz polski działający w środowisku lwowskim, Portret Jadwigi z Tarłów Mniszchowej, ok. 1583
Ewa Mianowska, Monika Janisz (Kolekcja Tkanin, MNW)

5 stycznia 2012 – Łukasz Korolkiewicz, Demony
Tomasz Jeziorowski

29 stycznia 2012 – Maria Pinińska-Bereś, Dwie Gracje komentują odejście trzeciej
dr Agnieszka Morawińska

12 lutego 2012 – Gerrit Willemsz. Heda, Martwa natura z nautilusem
Marek Płuciniczak

26 lutego 2012 – Bernardo Strozzi, Nawiedzenie
Bożena Pysiewicz

11 marca 2012 – Franciszek Smuglewicz, Cesarz Tytus nadaje prawa Rzymowi
Monika Ochnio

25 marca 2012 – Edward Dwurnik, Mecz bokserski z cyklu Namiętności
Emilia Maryniak

22 kwietnia 2012 – Joanna Rajkowska, Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich oraz Satysfakcja gwarantowana
Przemysław Głowacki

WARSZTAT ARTYSTY DAWNIEJ I DZIŚ
wykłady czwartkowe
godz. 18.00, ok. 80 minut, wstęp wolny

Cykl wykładów poświęcony zagadnieniom warsztatu artysty dawnego i współczesnego.

 

17 listopada 2011 – Warsztaty dawnych mistrzów malarstwa. Pomiędzy rzemiosłem a alchemią
dr Grażyna Bastek (Zbiory Sztuki Nowożytnej Obcej, MNW)

24 listopada 2011 – Ciężkie kamienie, miedziane płyty i trujące kwasy. Tajniki warsztatu dawnych i współczesnych grafików
Piotr Czyż (Gabinet Grafiki i Rysunku Nowożytnego Polskiego, MNW)

1 grudnia 2011 – Romantyczny akademik. Józef Simmler i jego warsztat
Elżbieta Charazińska (Zbiory Polskiej Sztuki Nowożytnej, MNW) (Wykład odwołany)

8 grudnia 2011 – Artysta awangardowy w laboratorium sztuki
dr Iwona Luba (Instytut Historii Sztuki, UW)

15 grudnia 2011 – Spotkanie z artystą współczesnym Edwardem Dwurnikiem

1 marca 2012 – Artysta święty czy artysta uczony? W pracowni malarza XV i XVI wieku
dr hab. Grażyna Jurkowlaniec (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego)

8 marca 2012 (Wykład został przełożony na 12 kwietnia 2012 r.) – Wolność spojrzenia
prof. dr hab. Maria Poprzęcka (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego)

15 marca 2012 – Okiem konserwatora. Ukryte życie obrazu
Anna Lewandowska (Muzeum Narodowe w Warszawie)

22 marca 2012 – Jak „wypremiować” sztukę? O interpretacji obrazu w grafice XIX wieku
Kamilla Pijanowska (Muzeum Narodowe w Warszawie)

29 marca 2012 – Ożywić martwe natury
dr Paweł Freus (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)

„ROZBIERAMY” OBRAZY
warsztaty dla dorosłych i młodzieży
godz. 16.00 (wstęp wolny)
liczba miejsc ograniczona,
zapisy pod nr tel. + 48 22 621 10 31 wew. 246
od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00

17 listopada 2011, 15 grudnia 2011
Czy można „rozebrać” dzieło sztuki? Jak najbardziej! Poddajmy obrazy gruntownej analizie, odsłaniając warstwa po warstwie, zbadajmy ich formę, treść, okoliczności powstania – rozłóżmy je na części pierwsze! Wszystkich miłośników sztuki zapraszamy na bliskie spotkania z dziełami z KoLekcji.

23 lutego 2012 roku "rozbierać" będziemy obraz pt. "Nawiedzenie" Bernarda Strozziego
Obraz Bernarda Strozziego „Nawiedzenie” ma niezwykłą historię. Oryginalną XVII-wieczną kompozycję zmniejszono, pozostawiając jedynie fragment środkowy z przedstawieniem Marii, Elżbiety i Zachariasza. Kiedy tego dokonano i z jakiego powodu, niestety nie wiemy. Po upływie stuleci obraz jednakże powiększono. Nie zrobiono tego zbyt starannie, domalowane części wyraźnie różniły się od oryginalnych partii zarówno techniką, jak i manierą malarską. Różnice te, widoczne m.in. na zdjęciu rentgenowskim, skłoniły konserwatorów do podjęcia decyzji o rozdzieleniu części środkowej i domalowanych później fragmentów. Miało to miejsce w latach 1996–1999. Na spotkaniu będziemy mieli okazję przyjrzeć się obu elementom obrazu, porównać sposób malowania, poznać historię i ikonografię dzieła.

19 kwietnia 2012 roku „rozbierać” będziemy rycinę Jana Piotra Norblina Ecce Homo 1780-1800.
Na wystawie KoLekcja oglądać można nie tylko grafikę Norblina Ecce Homo, lecz także płytę graficzną z której została odbita. Podczas wspólnej pracy w galerii postaramy się znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
Czym charakteryzuje się stosowana przez Norblina technika akwaforty?
Czy jest to jedyna technika zastosowana w grafice Ecce Homo?
Skąd Norblin czerpał wzór tematu dzieła?
Ile w tej pracy jest naśladownictwa a ile indywidualnej inwencji artystycznej?

KOLEKCJA NA LEKCJI
czwartkowe warsztaty dla nauczycieli
godz. 16.00, liczba miejsc ograniczona,
zapisy pod nr tel. + 48 22 621 10 31 wew. 246
od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00

24 listopada 2011
Niewielka wystawa – wielkie możliwości. W czasie spotkania zostanie zaprezentowany program edukacyjny przygotowany dla wszystkich poziomów nauczania.

9 lutego 2012
Co jest nam potrzebne przy spotkaniu z dziełem sztuki? Wrażliwość? Wiedza? Dlaczego dzieło sztuki nas onieśmiela? Jakie możliwości daje ono nauczycielowi w pracy z uczniem? Czy ważniejsze jest pogłębienie wiedzy, czy poruszenie emocji? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania podczas ćwiczeń na wystawie „KoLekcja w Królikarni”. Niewielka ekspozycja gromadzi obiekty od starożytności, aż po współczesność. Daje możliwość różnorodnych skojarzeń, szukania własnych dróg odbioru i wykorzystania tego w pracy z uczniami w szkole. Skupimy się na analizie dzieł, zwrócimy jednak uwagę, że sztuka może być nie tylko źródłem wiedzy i przeżyć estetycznych; w swej niejednoznaczności i różnorodności pomaga również rozwijać emocje, osobowość i wrażliwość na otaczający nas świat.

RODZINA W AKCJI!
niedzielne warsztaty familijne, godz. 12.00,
obowiązuje bilet wstępu na wystawę.
Udział w zajęciach bez zapisów, czas trwania ok. 90 minut
Zapraszamy do wspólnej zabawy rodziny z dziećmi w wieku 5–12 lat. Będziemy odkrywać tajemnice malarskie i poznawać ukryte w obrazach treści.

6 listopada 2011, 5 lutego 2012
A kto to jest?
Artyści często malowali samych siebie, czyli tworzyli autoportrety, a także portrety innych osób. Niektóre z tych wizerunków przemawiają do nas wprost, inne wydają się trudne do rozszyfrowania. Jeśli jednak znajdziemy do nich klucz, to wiele dowiemy się o przedstawionej osobie. A jak ty byś opowiedział ludziom o sobie za pomocą obrazu? Gdzie mieszkasz? Co lubisz jeść? Czy jeździsz na rowerze? W czasie zajęć skomponujemy autoportrety.

20 listopada 2011, 19 lutego 2012
Artystą być
Nieźle trzeba się natrudzić, żeby zostać artystą! Tysiące nosów, dłoni, głów, widzianych pod różnym kątem – szkicowanie, korekty i znów szkicowanie. Jak używać techniki zwanej perspektywą? Jak mieszać ze sobą kolory? A tak w ogóle to, co namalować? Sztuka wyraża artystę. Sposób malowania i to, co maluje przemawia do nas w jego imieniu, możemy poznać jego uczucia, myśli, nastrój. Jeśli chcesz przez chwilę „być artystą”, to dołącz do nas.

4 grudnia 2011, 4 marca 2012
Czy można namalować hałas?
Niektórzy mówią, że obraz jest niemą płaszczyzną. Nic bardziej błędnego! Obrazy pełne są dźwięków, zapachów, muzyki. Także ciszy. Każdy obraz można usłyszeć. Każdy przemawia do nas szeptem, krzykiem, wesołą piosenką, czasem szlochem, hukiem armat czy szczękiem broni. Wystarczy zatrzymać się i… posłuchać. Posłuchaj z nami, zapraszamy!

18 grudnia 2011, 18 marca 2012
Smaczna martwa natura
Niektóre obrazy przedstawiają kwiaty i owoce tak prawdziwie, że chciałoby się je powąchać, dotknąć, zjeść! Aby uzyskać taki efekt, artyści poświęcali wiele czasu, uważnie studiując każdy przedmiot. Holenderski artysta tak wiernie odtworzył ciasto z owocami, że aż ślinka cieknie! Zabawmy się w układanie martwych natur. Weźmiemy kwiaty i owoce, i stworzymy wspólnie dzieło, które potem... zjemy ze smakiem.

22 stycznia i 29 kwietnia 2012
O co tu w ogóle chodzi?
Czasem patrząc na obraz, trzeba się skoncentrować, żeby cokolwiek zrozumieć. Często na pierwszy rzut oka obraz jest tylko portretem, martwą naturą czy pejzażem, jednak w rzeczywistości sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Zabawimy się w detektywów i dowiemy się o co tu w ogóle chodzi.

1 kwietnia 2012
Figle sztuki, czyli artystyczny prima aprilis
Czy można zażartować ze sztuki? Czy obraz może nas wyprowadzić w pole? 1 kwietnia będziemy płatać psikusy, robić dowcipy i wymyślać żarty. Zapraszamy na niezwykłe warsztaty w dzień wesołków!

 

LEKCJE MUZEALNE
Zapraszamy na lekcje muzealne dla wszystkich poziomów nauczania. Bogaty wybór tematów zajęć skorelowany jest z programem szkolnym.
Szczegółowe opisy lekcji znajdują się tutaj

Zachęcamy do rodzinnego odwiedzania wystawy KoLekcja w Królikarni i korzystania z bezpłatnych druków edukacyjnych dla dzieci oraz młodzieży i dorosłych. Druki można wydrukować przed wizytą lub poprosić o nie odwiedzając wystawę w Królikarni.

dorosli_i_mlodziez.pdf (1.85 Mb)

dzieci.pdf (1.67 Mb)