Le siècle français Program towarzyszący wystawie
PROGRAM DO WYSTAWY
Le siècle français
Malarstwo i rysunek francuski XVIII wieku ze zbiorów polskich
Malarstwo i rysunek francuski XVIII wieku ze zbiorów polskich
28 lutego–26 kwietnia 2009
Muzeum Narodowe w Warszawie
NIEDZIELE NA WYSTAWIE
1 marca
godz. 12.00
Malarstwo francuskie XVIII wieku
spotkanie na wystawie z komisarzem Iwoną Danielewicz (obowiązuje bilet wstępu na wystawę)
8 marca
godz. 12.00
Rysunek francuski XVIII wieku
spotkanie na wystawie z komisarzem Justyną Guze (obowiązuje bilet wstępu na wystawę)
15, 22 i 29 marca oraz 5, 19 i 26 kwietnia
godz. 12.00
Buduar i Bastylia, czyli różne oblicza sztuki francuskiej w XVIII stuleciu
wykład w sali kinowej wprowadzający w tematykę wystawy (wstęp wolny, ok. 50 minut)
godz. 13.00
Spotkania tematyczne na wystawie (obowiązuje bilet wstępu na wystawę, ok. 30 minut)
15 marca – O Akademii
22 marca – Lekkość rokoka
29 marca – Moda francuska XVIII wieku
5 kwietnia – Portret francuski XVIII wieku
19 kwietnia – Pejzaż w XVIII wieku
26 kwietnia – W stronę klasycyzmu
godz. 12.00
Malarstwo francuskie XVIII wieku
spotkanie na wystawie z komisarzem Iwoną Danielewicz (obowiązuje bilet wstępu na wystawę)
8 marca
godz. 12.00
Rysunek francuski XVIII wieku
spotkanie na wystawie z komisarzem Justyną Guze (obowiązuje bilet wstępu na wystawę)
15, 22 i 29 marca oraz 5, 19 i 26 kwietnia
godz. 12.00
Buduar i Bastylia, czyli różne oblicza sztuki francuskiej w XVIII stuleciu
wykład w sali kinowej wprowadzający w tematykę wystawy (wstęp wolny, ok. 50 minut)
godz. 13.00
Spotkania tematyczne na wystawie (obowiązuje bilet wstępu na wystawę, ok. 30 minut)
15 marca – O Akademii
22 marca – Lekkość rokoka
29 marca – Moda francuska XVIII wieku
5 kwietnia – Portret francuski XVIII wieku
19 kwietnia – Pejzaż w XVIII wieku
26 kwietnia – W stronę klasycyzmu
ZAJĘCIA DLA DZIECI „MALARSKIE ABC”
Zapraszamy na wyprawę do Francji XVIII wieku, w czasie której dowiemy się jak przebiegało kształcenie każdego artysty. Wspólnie obejrzymy wystawę oraz – jak prawdziwi malarze – wykonamy rysunki zgodnie z akademickimi zasadami.
15 i 29 marca oraz 19 kwietnia
dzieci w wieku 5-7 lat godz. 10.30
dzieci w wieku 8-10 lat godz. 11.30
dzieci w wieku 11-14 lat godz. 12.30
(obowiązuje bilet wstępu na wystawę, dzieci do lat 7 wstęp bezpłatny, około 60 min)
KONCERTY MUZYKI XVIII WIEKU
godz. 14.00 (obowiązuje bilet wstępu na wystawę, ok. 30 min.)
Utwory osiemnastowiecznych kompozytorów wykonują uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie oraz Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.
WYKŁADY CZWARTKOWE
godz. 17.30
wykłady w sali kinowej MNW (wstęp wolny, ok. 75 min.)
12 marca
Salon w Paryżu w XVIII w. Największa wystawa sztuki
prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego)
19 marca
Osiemnastowieczne miniatury portretowe wplecione w dzieje Francji i Polski
Izabella Wiercińska (Muzeum Narodowe w Warszawie)
26 marca
Muszki, puszki, faramuszki, czyli o krytyce malarstwa rokokowego
dr Agnieszka Rosales Rodriguez (Muzeum Narodowe w Warszawie)
2 kwietnia
Kolekcjonerstwo obrazów w osiemnastowiecznym Paryżu
dr Ewa Manikowska (Muzeum Narodowe w Warszawie)
16 kwietnia
Jean-Baptiste Chardin – malarz błahych tematów
Iwona Danielewicz (Muzeum Narodowe w Warszawie, komisarz wystawy)
23 kwietnia
Antoine Watteau, czyli u źródeł francuskiego malarstwa XVIII wieku
Justyna Guze (Muzeum Narodowe w Warszawie, komisarz wystawy)
WYKŁAD SPECJALNYwykłady w sali kinowej MNW (wstęp wolny, ok. 75 min.)
12 marca
Salon w Paryżu w XVIII w. Największa wystawa sztuki
prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego)
19 marca
Osiemnastowieczne miniatury portretowe wplecione w dzieje Francji i Polski
Izabella Wiercińska (Muzeum Narodowe w Warszawie)
26 marca
Muszki, puszki, faramuszki, czyli o krytyce malarstwa rokokowego
dr Agnieszka Rosales Rodriguez (Muzeum Narodowe w Warszawie)
2 kwietnia
Kolekcjonerstwo obrazów w osiemnastowiecznym Paryżu
dr Ewa Manikowska (Muzeum Narodowe w Warszawie)
16 kwietnia
Jean-Baptiste Chardin – malarz błahych tematów
Iwona Danielewicz (Muzeum Narodowe w Warszawie, komisarz wystawy)
23 kwietnia
Antoine Watteau, czyli u źródeł francuskiego malarstwa XVIII wieku
Justyna Guze (Muzeum Narodowe w Warszawie, komisarz wystawy)
3 kwietnia godz. 17.30
Spotkanie z Alain’em Jaubert – pisarzem i dziennikarzem, autorem i reżyserem znanego cyklu „Palettes”, prezentującego obrazy słynnych malarzy, od 1988 r. zrealizował ok. 50 filmów. Na wystawie prezentujemy 3 filmy z tej serii.
KONFERENCJA NAUKOWA
Wystawie towarzyszyć będzie konferencja naukowa (19-21 marca 2009) „Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej”, współorganizowana przez Instytut Historii Sztuki UW, Muzeum Narodowe w Warszawie i Zamek Królewski w Warszawie, we współpracy z Instytutem Francuskim, Instytutem Romanistyki UW i Fundacją Ars Auro Prior
ZAJĘCIA DLA GRUP SZKOLNYCH „AKADEMIA OŚRODKA OŚWIATOWEGO”
Wzorem Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby zapraszamy dzieci i młodzież do Akademii Ośrodka Oświatowego. Tak jak we Francji XVIII wieku przejdziemy przez kolejne etapy edukacji akademickiej i zorganizujemy Salon, czyli wystawę prac absolwentów „naszej uczelni”. Poznając charakter Wieku Oświecenia porozmawiamy o późnobarokowych, rokokowych i klasycystycznych dziełach zgromadzonych na wystawie.
Klasy 1-3 szkoły podstawowej poznają zasady rysowania ludzkiej twarzy i przedstawiania emocji. Zwrócimy uwagę na dłonie, które były jednym z najtrudniejszych elementów do narysowania.
Klasy 4-6 szkoły podstawowej w czasie nauki w naszej Akademii dowiedzą się jak proporcjonalnie narysować ludzką postać i co zrobić, żeby przedstawić ją w ruchu.
Gimnazjaliści, analizując tematy sztuki francuskiej XVIII wieku, przyjrzą się formie dzieł. Będziemy rozmawiać jak perspektywa buduje głębię w obrazie, a światłocień kształtuje bryłę. Na koniec, tak jak uczniowie Królewskiej Akademii, skopiujemy antyczną rzeźbę.
Klasy ze szkół ponadgimnazjalnych poznają zasady perspektywy, kanon przestawiania postaci ludzkiej i antyczne korzenie sztuki europejskiej. W czasie oglądania wystawy młodzi akademicy spróbują ją zrecenzować
Klasy 1-3 szkoły podstawowej poznają zasady rysowania ludzkiej twarzy i przedstawiania emocji. Zwrócimy uwagę na dłonie, które były jednym z najtrudniejszych elementów do narysowania.
Klasy 4-6 szkoły podstawowej w czasie nauki w naszej Akademii dowiedzą się jak proporcjonalnie narysować ludzką postać i co zrobić, żeby przedstawić ją w ruchu.
Gimnazjaliści, analizując tematy sztuki francuskiej XVIII wieku, przyjrzą się formie dzieł. Będziemy rozmawiać jak perspektywa buduje głębię w obrazie, a światłocień kształtuje bryłę. Na koniec, tak jak uczniowie Królewskiej Akademii, skopiujemy antyczną rzeźbę.
Klasy ze szkół ponadgimnazjalnych poznają zasady perspektywy, kanon przestawiania postaci ludzkiej i antyczne korzenie sztuki europejskiej. W czasie oglądania wystawy młodzi akademicy spróbują ją zrecenzować