Polska. Siła obrazu / 18 września – 20 grudnia 2020
PROGRAM TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE
Przed podjęciem decyzji o uczestnictwie w wydarzeniach edukacyjnych bardzo prosimy o zapoznanie się z Regulamin zwiedzania Muzeum Narodowego w Warszawie i zasadami sanitarnymi.
Prosimy o pobieranie darmowych wejściówek na wydarzenia. W związku z ograniczeniami wynikającymi z przepisów sanitarnych liczba miejsc jest ograniczona. Osoby bez wejściówki mogą zostać nie wpuszczone na wydarzenie.
W razie zmiany sytuacji związanej z pandemią wydarzenia mogą odbyć się online lub zostać odwołane.
20 września i 29 listopada / niedziela / godz. 14.00
Zwiedzanie wystawy z kuratorkami / Iwona Danielewicz, Agnieszka Rosales Rodríguez
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILETY ONLINE I W KASIE OD 15 WRZEŚNIA I OD 24 LISTOPADA / OK. 60 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
|
20, 27 września, 4, 11, 18, 25 października, 8, 15, 22, 29 listopada, 6, 13, 20 grudnia / godz. 12.00
Wykład wprowadzający w tematykę wystawy
KINO MUZ / WSTĘP BEZPŁATNY / WEJŚCIÓWKI ONLINE I W KASIE OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ WYKŁADU / OK. 60 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
|
24 września,1, 8, 22, 29 października, 19, 26 listopada, 3, 10, 17 grudnia / godz. 18.00
KINO MUZ / WSTĘP BEZPŁATNY / WEJŚCIÓWKI DOSTĘPNE ONLINE I W KASIE OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ WYKŁADU / OK.75 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
24 września Ekspozycja „Polska. Siła obrazu” jest adaptacją wystawy „Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation” („Polska 1840–1918. Zobrazować ducha narodu” – 25.09.2029–20.01.2020), prezentowanej wcześniej w filii Luwru w Lens. Sukces wystawy we Francji (duże zainteresowanie publiczności oraz szeroki odzew w mediach) stał się dla MNW zachętą do zorganizowania jej warszawskiej odsłony.
1 października Symboliczny powrót w rodzinne strony, metaforyczny obraz przemijania, wspomnienia dzieciństwa to częste tematy twórczości Jacka Malczewskiego po roku 1910. Bohater (najczęściej alter ego artysty) kończący ziemską wędrówkę powraca do krainy dzieciństwa (na tryptyku „Moje życie” widzimy dwór i park w Wielgiem) – ale tam już czeka na niego Śmierć.
8 października Melancholia – siła obrazu, bezsilność historii sztuki / Andrzej Pieńkos Melancholia Jacka Malczewskiego to arcydzieło sztuki światowej. Reprezentowała malarstwo polskie na plakatach i okładkach katalogów wystaw zagranicznych. Poświęcono jej dziesiątki tekstów, a nawet osobną książkę, gdzie zebrano interpretacje obrazu autorstwa kilkunastu badaczy. Czy Melancholia opowiada o polskiej historii czy raczej o rozterkach i marzeniach artysty? Wykład jest próbą ułożenia listy pytań, które można zadać dziełu Malczewskiego.
22 października
Józef Piłsudski – przedstawiciel pokolenia bojowników o niepodległość / Maciej Marciniak
Największym wyrazem patriotyzmu pokolenia Józefa Piłsudskiego (1867–1935) – pokolenia wychowanego na romantycznych wzorcach znanych z polskiej sztuki i literatury – była gotowość do walki i ponoszenia ofiar w obliczu zagrożenia polskości. Obiekty prezentowane na wystawach: „Polska. Siła obrazu” oraz „Fotorelacje. Wojna 1920” można wręcz potraktować jako zobrazowanie postawy Piłsudskiego i jego pokolenia. Na pierwszej ekspozycji odnajdziemy wzorce postaw zaczerpnięte z dzieł m.in. poezji romantycznej i malarstwa 2. poł. XIX wieku. Na drugiej – fotograficzne relacje z wojny polsko-bolszewickiej, zwycięstwo w której pozwoliło obronić niepodległość Polski.
29 października Malarstwo polskie XIX wieku w filmowych kadrach Andrzeja Wajdy / Bożena Pysiewicz
Andrzej Wajda powiedział: Jeżeli stoi przede mną jakiś problem, nigdy nie szukam analogii w historii kina, a zawsze w moich dawnych doświadczeniach malarskich.
19 listopada Między historią a alegorią – powstanie styczniowe w sztuce / Karolina Zalewska Zarówno powstanie styczniowe, jak i pełen napięć społecznych okres przedpowstaniowy znalazły odzwierciedlenie w sztukach plastycznych. Częstym tematem podejmowanym w malarstwie drugiej połowy XIX wieku były również tragiczne konsekwencje tego nieudanego zrywu narodowego, w tym los zesłańców, postrzegany przez pryzmat doświadczeń oraz literatury romantycznej.
26 listopada Nie tylko Bronowice. Inspiracje ludowością w sztuce polskiej przełomu wieków / Wojciech Głowacki Fascynacja ludowością była udziałem wielu twórców europejskich. Pod koniec XIX wieku artyści poszukiwali w niej pierwotnych źródeł kultury. Docierali do regionów odległych od centrów cywilizacji, by czerpać inspirację z ich pejzażu i życia mieszkańców. W jaki sposób wykorzystywali „prymitywne” tradycje? Czy można uchwycić granicę między bezpośrednią inspiracją a wtórną konwencją?
3 grudnia Obraz relacji polsko-francuskich w sztuce / Urszula Król Henryk Walezy na polskim tronie, królowe Maria Gonzaga i Maria Kazimiera, rodzina Leszczyńskich we Francji, Napoleon, bohaterowie Wielkiej Emigracji – wszystkie te postaci i tematy inspirowały polskich i francuskich artystów. W ten sposób powstał bogaty zbiór dzieł opowiadających o związkach francusko-polskich na przestrzeni wieków.
10 grudnia Pejzaże polskie a europejski symbolizm / Przemysław Głowacki Malarstwo pejzażowe to jeden z ważniejszych gatunków w polskiej sztuce XIX wieku. Jego rozkwit miał miejsce w okresie realizmu. Później przedstawienia krajobrazu zaczęły nabierać cech symbolicznych. Koniec stulecia obfituje w wybitne dzieła o tej tematyce. Wykład omawia podobieństwa i różnice pomiędzy rodzimymi a europejskimi przykładami malarstwa pejzażowego. Czy przedstawienia polskich krajobrazów odznaczały się czymś wyjątkowym?
17 grudnia „Marzę o Paryżu ciągle...”. Polscy artyści we Francji na przełomie XIX i XX wieku / Agnieszka Rosales Rodríguez Wykład omawia związki sztuki polskiej i francuskiej od końca XIX stulecia do wybuchu I wojny światowej. Paryż odegrał wówczas kluczową rolę w definiowaniu wielu programów nowoczesności oraz w artystycznej formacji Aleksandra Gierymskiego, Władysława Ślewińskiego, Leona Wyczółkowskiego, Olgi Boznańskiej, Anny Bilińskiej, Józefa Pankiewicza, Stanisława Wyspiańskiego i wielu twórców tzw. École de Paris. Stolica Francji przyciągała artystów możliwościami wystawienniczymi, bogatym rynkiem sztuki i zapleczem instytucjonalnym.
Datę wykładu podamy w późniejszym terminie Stanisław Wyspiański i Kraków / Łukasz Gaweł Bohaterem wykładu będzie Stanisław Wyspiański – wszechstronny geniusz o niepodważalnej pozycji w historii polskiej kultury. Żeby jednak zrozumieć sztukę Wyspiańskiego, trzeba również poznać Kraków – miasto, w którym artysta dorastał i tworzył – z jego niepowtarzalną atmosferą i bogatą symboliką.
|
NIEDZIELNE SPOTKANIA NA WYSTAWIE 4, 18, 25 października, 8, 22 listopada, 6, 13 grudnia, niedziela / 14.00
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILETY ONLINE I W KASIE OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ SPOTKANIA / OK. 60 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
4 października Mistrz Jan Matejko i jego uczniowie / Wioletta Cicha Stanisław Wyspiański i Jacek Malczewski to najwybitniejsi uczniowie Jana Matejki. Zastanowimy się, jak wiele zaczerpnęli z malarskich wizji historii Polski wykreowanych przez swego mistrza, a do jakiego stopnia ich poszukiwania własnej drogi twórczej są od tej spuścizny odrębne.
18 października Jagiellonowie w malarstwie polskim XIX wieku / Karolina Zalewska Artyści przedstawiający wydarzenia historyczne często nie starali się o chłodny obiektywizm ani o kronikarską wierność faktom. Nie stronili od formułowania ocen, niekiedy aluzyjnie wspominali o konsekwencjach ilustrowanych zdarzeń. Po tematy z okresu panowania Jagiellonów sięgali, aby pokazać panoramę polskiego złotego wieku lub – przeciwnie – zapowiedzi przyszłego upadku Rzeczypospolitej.
25 października Siła tańca w obrazie / Zofia Załęska Co tańczono w XIX wieku w salonach, a co na wsi? Zobaczymy malarskie przedstawienia tańca prezentowane na wystawie i zastanowimy się nad znaczeniem i kontekstami tych przedstawień.
8 listopada Patos i proza życia powstańca styczniowego / Monika Jabłońska Przeanalizujemy treść powstańczych przedstawień Artura Grottgera oraz zestawimy je z fragmentami wspomnień Jana Newlina Mazarakiego – powstańca roku 1863.
22 listopada Artysta i jego rola w XIX wieku / Maja Piotrowska Jak rozumiano rolę artysty w Polsce w XIX i na początku XX wieku? Jakie ciążyły na nim powinności? Jak artyści postrzegali samych siebie? Odpowiemy na podstawie malarskich przedstawień pracowni oraz autoportretów prezentowanych na wystawie.
6 grudnia Nastroje przełomu wieków / Monika Miżołębska Pod koniec XIX wieku rodzi się nowa sztuka: malarstwo historyczne ustępuje miejsca poszukiwaniom symbolizmu i ekspresjonizmu. Jakie nowe formy i interpretacje przyniosły obrazy Ferdynanda Ruszczyca, Stanisława Wyspiańskiego, Wojciecha Weissa i Witolda Wojtkiewicza?
13 grudnia Polska wielu kultur, religii i typów ludzkich w malarstwie polskim XIX wieku / Roma Radwańska Nie istniało państwo polskie, ale byli ludzie mieszkający na ziemiach, które dawniej należały do Rzeczpospolitej. Zobaczymy, jak różnorodne typy ludzkie sportretowali malarze działający w XIX wieku: Julian Fałat, Piotr Michałowski, Henryk Weyssenhoff, Aleksander Grodzicki. Poznamy bogactwo kultur, religii i obyczajów społeczeństwa polskiego tamtego czasu. Odbędziemy „wielką podróż przez siedem granic, pięć języków, trzy duże religie, nie licząc małych” (Olga Tokarczuk, Księgi Jakubowe).
|
MUZYCZNE OPROWADZANIA PO WYSTAWIE 3 października, 7, 28 listopada / sobota / 16.30 / Witold Żołądkiewicz (baryton), Grzegorz Mańkowski (gitara klasyczna) oraz Urszula Król
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILETY ONLINE I W KASIE OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ SPOTKANIA / OK. 60 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
Siła obrazu i siła dźwięku Oprowadzania muzyczne to prezentacja wybranych dzieł z ekspozycji wraz z mistrzowskimi wykonaniami polskich pieśni skomponowanych w XIX wieku.
|
27 września, 11 października, 15 listopada, 13 grudnia / 12.00
WARSZTATY DLA DZIECI 5–12 LAT I ICH OPIEKUNÓW
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILETY ONLINE I W KASIE OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ WARSZTATÓW / OBECNOŚĆ OPIEKUNA OBOWIĄZKOWA / OK. 75 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
27 września W XIX-wiecznym dworku / Wioletta Cicha Sztuka i literatura mają wspaniałą właściwość przenoszenia w czasie. Zapraszamy w podróż do XIX wieku – do polskiego szlacheckiego dworu. Poznamy jego mieszkańców, ich troski i radości. Zobaczymy ich życie, to codzienne i to od święta.
11 października Różni Polacy w jednej Polsce / Roma Radwańska Mozaika rozmaitych postaci: chłop, Żyd, robotnik, dziad w kruchcie, szlachcic z szablą, góralka. Odmienne twarze, odmienne stroje, ale wszyscy to mieszkańcy dawnych ziem Polski. Przyjrzymy się typom ludzkim sportretowanym przez malarzy XIX wieku.
15 listopada Co to jest folklor? / Monika Bryzek W XIX wieku folklor stał się ważną częścią polskiej tożsamości. Chętnie czerpali z niego pisarze, muzycy i malarze. Czym jest folklor i dlaczego tak fascynował artystów, dowiemy się, oglądając dzieła Józefa Chełmońskiego, Władysława Ślewińskiego, Teodora Axentowicza i innych wybitnych polskich twórców.
13 grudnia Niesamowite historie / Monika Miżołębska Kim są goście księcia Czartoryskiego tańczący do muzyki Fryderyka Chopina? Dlaczego husarze nosili skrzydła? Jak nazywał się najsłynniejszy polski błazen? Obrazy polskich malarzy XIX wieku przedstawiają fascynujące opowieści z przeszłości.
|
19 września / sobota / godz. 11.00
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / WSTĘP WOLNY / ZAPISY [email protected] / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
Siła oryginału i słabość reprodukcji? / Urszula Król, Bożena Pysiewicz, Edyta Rubka-Kostyra Na wystawie prezentowane są dzieła należące do kanonu sztuki polskiej XIX wieku, doskonale znane i wielokrotnie reprodukowane. Czy mimo to potrafią nas jeszcze wzruszyć lub zaskoczyć? Zastanowimy się, w jaki sposób opowiadać o arcydziełach, aby naprawdę zapadły w pamięć uczniów i stały się czymś więcej niż ilustracją w podręczniku.
|
SPOTKANIA DLA OSÓB NIEWIDOMYCH WSTĘP BEZPŁATNY / ZAPISY OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ SPOTKANIA ([email protected] LUB TELEFONICZNIE +48 22 629 50 60) / OK. 60 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
3 października / sobota / 15.00 Wielkie dzieła i wielcy artyści / Monika Jabłońska
Spotkanie będzie okazją do rozmowy o wybranych arcydziełach polskiego malarstwa XIX wieku prezentowanych na wystawie. 28 listopada / sobota / 15.00 Pejzaż i folklor / Maja Piotrowska
Tematem drugiego spotkania dla osób niewidomych będą obrazy inspirowane folklorem różnych regionów dawnej Polski, prezentowane na wystawie.
|
SPOTKANIE DLA OSÓB NIEWIDOMYCH, NIEDOWIDZĄCYCH I WIDZĄCYCH 12 grudnia / sobota / 12.00
WSTĘP BEZPŁATNY / ZAPISY OD WTORKU POPRZEDZAJĄCEGO DZIEŃ SPOTKANIA ([email protected] LUB TELEFONICZNIE +48 22 629 50 60) / OK. 60 MIN / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
Dzieła ze słów. Od opisu do ekfrazy poetyckiej / Bożena Pysiewicz Percepcja dzieł sztuki to bardzo indywidualny proces. Na odbiorcę może oddziaływać temat, ale też kompozycja czy sposób nakładania farb. Czasem największe wrażenie wywiera ekspresja barw lub przedstawienie detalu. Podczas spotkania omówimy wiele możliwych interpretacji obrazów malarskich i poetyckich. Wspólne doświadczenie odczytywania dzieł sztuki stanie się punktem wyjścia do stworzenia opisów opartych na indywidualnej wrażliwości i wyobraźni.
|
OPROWADZANIA PO WYSTAWIE W POLSKIM JĘZYKU MIGOWYM (PJM) / Marek Lasecki
|
Zapraszamy zorganizowane grupy dorosłych na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem muzealnym.
ZASADY REZERWACJI
|
Tematy lekcji muzealnych do wystawy „Polska. Siła obrazu” powstały w czasie seminarium dla nauczycieli pt. Lekcje Stańczyka. Zajęcia przeprowadzono w lutym 2020, uczestniczyło w nich 75 nauczycieli ze wszystkich poziomów nauczania. Zapraszamy na lekcje stacjonarne oraz lekcje online prowadzone na platformie Zoom.
PRZEDSZKOLE, KLASY 1–3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ Emocje w obrazach Warto nauczyć się rozpoznawać emocje. Czy Stańczyk jest wesoły czy smutny? O czym myśli dziewczyna z Babiego lata? W rozpoznawaniu różnych stanów emocjonalnych pomogą nam dzieła sztuki.
KLASY 4–6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ Oblicza Polski: wspólnota i różnorodność Polska to wspólna historia, krajobraz i różnorodne społeczeństwo. Podczas zajęć zastanowimy się, w jaki sposób można zachować tożsamość narodową w kraju pozbawionym suwerenności i nieustannie wystawianym na próby.
KLASY 7–8 SZKOŁY PODSTAWOWEJ Zbuntowany jak Reytan Wszyscy pragniemy wolności, ale wolność ma swoją cenę. Czasem wymaga buntu, a czasem kompromisu. Która postawa jest ci bliższa? W poszukiwaniu argumentów za i przeciw pomogą obrazy prezentowane na wystawie.
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE Mity i historia w malarstwie polskim XIX i początku XX wieku Jan Matejko, Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański i inni artyści zbudowali naszą wizję przeszłości Polski. Co w tej wizji jest iluzją, a co rzeczywistością? I czy w dalszym ciągu jest to opowieść aktualna, która dotyczy każdego z nas?
Rezerwacja: Dział Edukacji MNW, pon.–pt. w godz. 8.30–15.00, tel. +48 22 629 50 60
W CZASIE ZWIEDZANIA I ZAJĘĆ STACJONARNYCH PROSIMY O BEZWZGLĘDNE PRZESTRZEGANIE ZASAD SANITARNYCH.
|
AUDIOPRZEWODNIKI, AUDIODESKRYPCJE I DRUK EDUKACYJNY
Zachęcamy do korzystania z audioprzewodnika w języku polskim i angielskim oraz przewodnika w PJM. Nagrania są dostępne bezpłatnie na stronie www.mnw.art.pl/multimedia Audiodeskrypcje dzieł z wystawy powstały we współpracy z Fundacją Kultury bez Barier.
|
Koordynacja programu edukacyjnego: Urszula Król, Edyta Rubka-Kostyra / MUZEALNE CENTRUM EDUKACJI SZKOLNEJ / MCES MNW
|