Portret młodzieńca / 21 listopada 2019 – 20 stycznia 2020
W poszukiwaniu zaginionego arcydzieła Rafaela
OPROWADZANIE KURATORSKIE
24 listopada / niedziela / 15.00
Zwiedzanie pokazu z jego pomysłodawcą – dyrektorem MNW Jerzym Miziołkiem. Prezentacja obejmuje dzieła malarskie i graficzne powstałe w kręgu oddziaływania Rafaela Santiego, a szczególnie Portretu młodzieńca z kolekcji książąt Czartoryskich, zaginionego w czasie II wojny światowej.
Z przyczyn niezależnych, zwiedzających po wystawie oprowadzi współkurator pokazu – dr Piotr Kopszak
zbiórka w Holu Głównym / bilety (12 i 20 zł) online i w kasie od 20 listopada / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona / informacja o zasadach udziału dla Przyjaciół MNW*
NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO WYSTAWIE
1, 8, 15, 22, 29 grudnia i 5, 12, 19 stycznia / niedziela / 15.00
Omówienie miejsca zaginionego dzieła Rafaela w rozwoju nowożytnego portretu oraz zasięgu jego odziaływania na przykładzie kopii malarskiej i przywołań graficznych. Ponadto próba wskazania podobieństw między stylem Rafaela a dziełami takich twórców jak Perugino, Francia czy Giovanni Francesco Penni. Spotkania poprowadzą:
Monika Jabłońska (8 i 15 grudnia, 5 i 12 stycznia)
Romualda Radwańska (1, 22 i 29 grudnia, 19 stycznia)
zbiórka w Holu Głównym / bilety (12 i 20 zł) online i w kasie od wtorku poprzedzającego oprowadzanie / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona / informacja o zasadach udziału dla Przyjaciół MNW*
SEMINARIUM TOWARZYSZĄCE OTWARCIU POKAZU
organizowane we współpracy z Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie
21 listopada / 14.45–17.45
Kino MUZ / wstęp bezpłatny / wejściówki dostępne online i w kasie w dniu wydarzenia / ok. 180 min / tłumaczenie na język polski – prosimy o wcześniejsze przybycie, aby odebrać zestawy tłumaczeniowe / liczba miejsc ograniczona
Raphael and the Accademia Carrara / Maria Cristina Rodeschini
Wykład dyrektora Accademia Carrara. Do omawianych zbiorów należy m.in. obraz Święty Sebastian z ok. 1503 roku, jedno z ważniejszych dzieł wczesnego etapu twórczości Rafaela. Z kolei kopia Portretu młodzieńca pochodząca z XVI wieku, również przechowywana w Bergamo, a obecnie prezentowana w MNW, to wyjątkowe świadectwo zainteresowania oryginałem, niegdyś pozostającym w kolekcji książąt Czartoryskich.
Kto jest autorem dzieła i kogo przedstawia zaginiony Portret młodzieńca z kolekcji książąt Czartoryskich? / prof. Józef Grabski
Portret młodzieńca z kolekcji Czartoryskich nadal rodzi wiele pytań – nie tylko o jego powojenne losy. Wciąż toczą się dyskusje na temat autorstwa, tradycyjnie przypisywanego Rafaelowi, czasu powstania dzieła oraz postaci sportretowanego.
Some observations on Italian paintings in the collection of the National Museum in Warsaw / dr Mattia Vinco
Przykłady dzieł z kolekcji MNW posłużą do omówienia fenomenu oddziaływania twórczości Rafaela na współczesnych mu włoskich artystów, takich jak Giovanni Francesco Penni, Franciabigio czy Dosso Dossi, jak również późniejszych naśladowców i kopistów.
5 grudnia, 16 stycznia / czwartki / 18.00
Kino MUZ / wstęp bezpłatny / wejściówki dostępne online i w kasie od wtorku poprzedzającego wykład / ok. 75 min / liczba miejsc ograniczona
5 grudnia
Rafael i grafika – rola rycin w popularyzacji sztuki renesansowego mistrza / dr Joanna Sikorska
W 1. poł. XVI wieku grafika do swych zróżnicowanych funkcji dodała aspekt reprodukcyjny, czyli funkcję powtarzania i rozpowszechniania wizerunków innych dzieł sztuki. Co znamienne, wśród pierwszych dzieł powtarzanych graficznie w takim kontekście znalazły się obrazy Rafaela. Mistrz z Urbino nie wykonywał wprawdzie rycin własnoręcznie, ale doceniał ich walor promocyjny, o czym świadczyła jego ścisła współpraca z rytownikami, którym dostarczał swoje rysunki wykonane specjalnie z myślą o przełożeniu na język grafiki. Przez kolejne stulecia rytownicy sięgający po dzieła Rafaela kierowali się różnymi motywami – od pragnienia złożenia hołdu jego sztuce, po chęć rynkowego wykorzystania sławy artysty. Grafika odegrała ważną rolę także w dziejach interpretacji Portretu młodzieńca ze zbiorów książąt Czartoryskich.
bezpłatnie wejściówki dostępne online i w kasie od 3 grudnia
16 stycznia
Rafael i polscy artyści XIX wieku. Niepełna antologia motywów / dr Piotr Kopszak
Edukacja akademicka artystów w XIX wieku opierała się w dużym stopniu na kopiowaniu wzorców idealnego piękna, jakie dostrzegano w dziełach twórców dawnych epok. Na ziemiach polskich, mimo braku akademii aż do 1900 roku, akademickie zasady nauczania obowiązywały w szkołach artystycznych niższego stopnia. Właśnie Rafael, zwłaszcza w pierwszej połowie wieku, był uważany za twórcę dzieł doskonałych. Fascynacja jego sztuką ukształtowała m.in. Wojciecha Kornelego Stattlera i Rafała Hadziewicza. Także wielu innych, mniej znanych artystów pozostawiło świadectwa studiów nad jego twórczością.
bezpłatnie wejściówki dostępne online i w kasie od 14 stycznia
LEKCJE MUZEALNE I OPROWADZANIA
Grupy szkolne zainteresowane odwiedzeniem pokazu zachęcamy do skorzystania z zajęć Renesansowe idee (dla klas IV–VIII szkoły podstawowej) oraz Renesansowe fascynacje (dla szkół ponadpodstawowych). Odwiedzimy zarówno Galerię Sztuki Dawnej, jak i pokaz kopii Portretu młodzieńca Rafaela. Zorganizowane grupy dorosłych zachęcamy do zamówienia zwiedzania z przewodnikiem.
Rezerwacja: Dział Edukacji MNW, pon.–pt. w godz. 8.30–15.00, tel. (+48) 22 629 50 60.
Lekcje: wtorek–piątek od godz. 8.30, w weekendy od 11.00.
Istnieje możliwość skorzystania z puli bezpłatnych lekcji muzealnych w ramach programu „Kultura Dostępna” MKiDN.
*Informacja o zasadach udziału dla Przyjaciół MNW
Członkowie Stowarzyszenia „Przyjaciele MNW” mogą uczestniczyć w wybranych spotkaniach bezpłatnie pod warunkiem wcześniejszej rezerwacji. Zapisy rozpoczynają się na tydzień przed uruchomieniem sprzedaży biletów i kończą w dniu poprzedzającym otwarcie sprzedaży. Miejsca można rezerwować za pośrednictwem Stowarzyszenia:
telefonicznie: pon.–czw. w godz. 10.00–15.00 (+48) 570 105 177
lub mailowo: .
Zainteresowanych przystąpieniem do Stowarzyszenia zapraszamy na stronę: www.przyjacielemnw.pl
Koordynacja: / Dział Edukacji