W Muzeum wszystko wolno / 28 lutego–8 maja 2016
W Muzeum wszystko wolno
Wystawa przygotowana przez dzieci
28 lutego – 8 maja 2016
Spodziewają się pewnie jakichś pluszaków, miśków, tęczy. A zobaczą porządne wystawy, bo my jesteśmy porządni – zapewnia 10-letni Janek, jeden z twórców wystawy „W muzeum wszystko wolno”, którą przygotowały dzieci. Młodzi kuratorzy w wieku 6–14 lat, podzieleni na sześć zespołów, opracowali scenariusze ekspozycji, koncepcję scenograficzną, multimedia, druki edukacyjne, podpisy i nagrali audioprzewodniki. A przede wszystkim wybrali na wystawę blisko 300 eksponatów, którymi – jak mówią – zaopiekowali się i uwolnili z magazynów. W swoich wyborach kierowali się indywidualnym gustem i emocjami, dlatego nie bali się odrzucać sugestii pracowników muzeum. Tłumaczyli: To my jesteśmy kuratorami, a nie dorośli! To my decydujemy! Ich pomysły i postulaty znalazły odzwierciedlenie także w programie wydarzeń towarzyszących wystawie. Każdy z dziecięcych zespołów kuratorskich poprowadzi spotkania i warsztaty podczas swojej Niedzieli w kolorze. Jeden z wykładów czwartkowych wygłosi Agnieszka Morawińska, dyrektor Muzeum. Podczas tematycznych spotkań na wystawie muzealni kuratorzy opowiedzą o dziełach sztuki wybranych przez dzieci. Grupy z przedszkoli i szkół zapraszamy na lekcje muzealne, podczas których dzieci mają okazję skonfrontować własny punkt na poruszane przez wystawę zagadnienia z punktem widzenia twórców wystawy – ich rówieśników. Wybrane wydarzenia są tłumaczone na język migowy (PJM), dla osób niewidomych przygotowano specjalne warsztaty z wykorzystaniem rekwizytów dotykowych, audiodeskrypcji, tyflografik oraz muzyki. Grupy osób z niepełnosprawnościami i/lub zagrożone wykluczeniem społecznym mogą bezpłatnie skorzystać z zajęć na wystawie w dogodnym terminie.
Bezpłatne, zaprojektowane według pomysłu dzieci, druki edukacyjne ułatwią interaktywne poznawanie ekspozycji. Wystawę można zwiedzać z audioprzewodnikiem (w języku polskim).
Muzeum zaprasza grupy zorganizowane na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem (także w języku angielskim, niemieckim i francuskim).
Wystawie towarzyszyć będą panele dyskusyjne oraz seminaria przedstawiające głosy psychologów, pedagogów, socjologów oraz specjalistów z zakresu krytyki sztuki i muzealnictwa. Podczas spotkań przedstawione będą wyniki badań, prowadzonych od początku projektu, obejmujących proces twórczy młodych kuratorów, zmian i rozwoju dziecięcej percepcji, wyborów estetycznych i pracy zespołowej w obrębie grup zróżnicowanych wiekowo. Omówione będą również modele wystawowe i kierunki rozwoju muzealnictwa w kontekście projektów partycypacyjnych.
PROGRAM WYDARZEŃ TOWARZYSZĄCYCH WYSTAWIE
W Muzeum wszystko wolno
Wystawa przygotowana przez dzieci
28 lutego – 8 maja 2016
WYKŁADY NIEDZIELNE
28 lutego / 6, 13, 20 marca / 3, 10, 17, 24 kwietnia / 1, 8 maja / 12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok 50 min
Wykłady prowadzą współpracownicy Działu Edukacji, tutorzy dzieci:
28 lutego i 24 kwietnia – Maciej Marciniak
6 marca i 17 kwietnia – Maria Stelmaszczyk
13 marca i 3 kwietnia – Katarzyna Szumlas
20 marca, 1 maja – Katarzyna Ampt
10 kwietnia – Anna Kwiatkowska
8 maja – Wioletta Cicha
6 marca / NIEDZIELA Z GRUPĄ ZIELONĄ
Tematem wystawy są zmiany w sposobach ubierania się na przestrzeni wieków, ukazane na przykładzie mody.
11.00
Zmieniaj modę! / warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
Pola Negri, Józefina Amszyńska, rycerze w paradnych strojach – kto z nich jest najlepiej ubrany? Wybór jest trudny, więc najlepiej stworzyć własną kreację i wystąpić w wyjątkowym, kukiełkowym pokazie mody. Warsztaty poprowadzą młodzi kuratorzy, którzy pomogą swoim rówieśnikom stworzyć fantastyczne kreacje, od fryzury i nakryć głowy, po obuwie i biżuterię.
zbiórka w holu głównym / bilet warsztatowy / zapisy* od 29 lutego / ok. 90 min
12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
14.00 i 16.00
Modnie czy wygodnie? / spotkanie prowadzone przez dzieci i edukatora
Czy poprzez sztukę można zaobserwować zmiany w sposobie ubierania się na przestrzeni wieków? Przekonamy się na wystawie młodych kuratorów z grupy zielonej. Ciekawe, jak by się czuli sportowcy przedstawieni na olpe, naczyniach, które w starożytności służyły do przechowywania oliwy, gdyby musieli rywalizować zakuci w ciężkie zbroje niczym rycerze z Księgi Turniejowej. Trudne zadanie.
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 29 lutego, Przyjaciele MNW od 22 lutego / ok. 50 min
13 marca / NIEDZIELA Z GRUPĄ NIEBIESKĄ
Muzeum oczami dziecięcych kuratorów z grupy niebieskiej przypomina niezwykły skarbiec.
11.00
W poszukiwaniu skarbu / warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
Gratka dla poszukiwaczy skarbów! Na odważnych czeka niespodzianka. W znalezieniu drogi do skarbca pomogą dziecięcy kuratorzy wystawy, a przede wszystkim bystry umysł i zapał. W trakcie poszukiwań uczestnicy poznają ciekawostki związane z cennymi zabytkami takimi jak broszka z diamencikami i akwamarynem. Zdobyte informacje pomogą w rozwiązaniu zadań i zyskaniu przychylności strażników czuwających przy skarbcu.
zbiórka w holu głównym / bilet warsztatowy / zapisy* od 29 lutego / ok. 90 min
12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
14.00 i 16.00
Tajemniczy skarbiec / spotkanie prowadzone przez dzieci i edukatora
Wspaniała okazja do odkrywania krok po kroku wspaniałych skarbów. Młodzi kuratorzy zaprezentują najcenniejsze eksponaty z różnych zakątków świata. Zdradzą dlaczego strażnikami sali są lwica i smok, a także – dlaczego spośród wielu muzealnych magazynów ”uwolnili” właśnie lśniący perski kobierzec lub delikatne fotografie stereoskopowe. Wybrane przez dzieci obiekty stały się inspiracjami
do powstania wielu ciekawych historii, które poznamy podczas spotkania.
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 29 lutego, Przyjaciele MNW od 22 lutego / ok. 50 min
20 marca / NIEDZIELA Z GRUPĄ ŻÓŁTĄ
Przygotowane przez kuratorów wystawy „Gra w bohatera” zadania, łamigłówki i ciekawostki sprawią, że każdy uczestnik poczuje się tego dnia bohaterem.
11.00
Komiks / warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
Prezentowane w sali „Gra w bohatera” obrazy Jana Matejki, Jacka Malczewskiego oraz antyczne rzeźby, wazy, gobeliny i wschodnie drzeworyty łączy jedno: przedstawiają wyjątkowe historyczne postacie, które wywarły znaczący wpływ na swoje czasy, a niekiedy na losy świata. Zafascynowały młodych kuratorów i stały się pretekstem do dyskusji o odwadze, bohaterstwie, sile ducha i umysłu. Spotkanie się z Heraklesem, Emilią Plater, dzielnymi strażakami i orientalnym smokiem oraz ich losy będą inspiracją do stworzenia komiksu pełnego ciekawych opowieści.
zbiórka w holu głównym / bilet warsztatowy / zapisy* od 7 marca / ok. 90 min
12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. „W Muzeum wszystko wolno” to wystawa niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania do druków i teksty informujące o wystawie a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla wszystkich – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
14.00 i 16.00
Bohater to… / spotkanie prowadzone przez dzieci i edukatora
Aleksander Macedoński, bóg Rama, Święty Mikołaj, Miss Polonia, sportowcy olimpijscy to bohaterowie wybrani przez dziecięcych kuratorów. Pochodzą z różnych epok, a ich wizerunki zostały uwiecznione w rzeźbie, grafice, ilustracji, malarstwie, a nawet na tkaninie. Mamy teraz okazję poznać ich fascynujące historie.
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 7 marca, Przyjaciele MNW od 29 lutego / ok. 50 min
3 kwietnia / NIEDZIELA Z GRUPĄ SZARĄ
„Pokój strachów” zamieszkują mumie zwierząt, duchy i zjawy. Warsztaty z dziećmi z Grupy szarej pozwolą nam się przekonać, że strach ma tylko wielkie oczy.
11.00
Warsztat Frankensteina / warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
Wszyscy się czegoś boimy. Ważne, by umieć pokonywać własne lęki. Jednym ze sposobów jest oswajanie strachu. Na warsztatach będziemy mieć okazję wypróbować jeden ze sposobów wymyślonych przez kuratorów „Pokoju strachów”. Niczym doktor Frankenstein stworzymy własnego potwora inspirowanego obiektem z wystawy.
zbiórka w holu głównym / bilet warsztatowy / zapisy* od 21 marca / ok. 90 min
12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno” ?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
14.00 i 16.00
Witaj w „Pokoju strachów” / spotkanie prowadzone przez dzieci i edukatora
Wejście do „Pokoju strachów” wymaga odwagi. Warto jednak pokonać lęk i przyjrzeć się każdemu z obiektów. Wiele z tych eksponatów nigdy wcześniej nie było pokazywanych publiczności. Jeśli coś wydaje się potworne, nie znaczy przecież, że powinno na zawsze pozostać ukryte w magazynie.
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 21 marca, Przyjaciele MNW od 14 marca / ok. 50 min
17 kwietnia / NIEDZIELA Z GRUPĄ CZERWONĄ
Zafascynowani historią Tezeusza i Minotaura kuratorzy z grupy czerwonej zapraszają na warsztaty w stworzonym przez nich labiryncie.
11.00
Przygoda w labiryncie! / warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
Przewodnikami po królestwie Minotaura będą młodzi kuratorzy oraz tajemnicze zwierzęta, ukryte w zakamarkach labiryntu. Wśród mieszkańców labiryntu jest baran zamknięty w kartonażu, smutny pluszowy miś i dzik pojmany przez Heraklesa. Każdy z nich ma do opowiedzenia ciekawą historię.
zbiórka w holu głównym / bilet warsztatowy / zapisy* od 4 kwietnia / ok. 90 min
12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
14.00 i 16.00
Starożytne–współczesne: zwierzęta z labiryntu / spotkanie prowadzone przez dzieci i edukatora
W mrocznym labiryncie Minotaura ukryły się zwierzęta, które na co dzień mieszkają się w muzealnych magazynach. Nie są to przypadkowi bohaterowie. Wielu przybyło ze starożytności. Wśród nich pochodząca z Iranu złota ozdoba w kształcie głowy byka. Dziecięcy kuratorzy zestawili je z pracami współczesnymi, m.in. talerzami Pabla Picassa i zbuntowaną Bombowniczką Anny Baumgart. Czy w przedstawieniach zwierząt z odległych sobie epok więcej jest różnic czy podobieństw?
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 4 kwietnia, Przyjaciele MNW od 30 marca / ok. 50 min
24 kwietnia / NIEDZIELA Z GRUPĄ POMARAŃCZOWĄ
Wystawa i warsztaty przygotowane przez kuratorów z grupy pomarańczowej to okazja do przyjrzenia się związkom między ludźmi a zwierzętami.
11.00
Syrena to hybryda! / warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
Syreny, chimery, centaury i inne zwierzęco-ludzkie hybrydy występują w mitologii wielu kultur. Straszydła i potwory inspirowały artystów różnych epok, którzy uwieczniali je w swoich pracach. Podczas warsztatów poznamy hybrydy greckie, hinduskie oraz słowiańskie, a także możemy przeobrazić się choć na chwilę w jedną z tych fantastycznych postaci.
zbiórka w holu głównym / bilet warsztatowy / zapisy* od 11 kwietnia / ok. 90 min
12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audio przewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
14.00 i 16.00
Las naszych myśli / spotkanie prowadzone przez dzieci i edukatora
Zwierzęta są popularnym motywem w sztuce. Dziecięca grupa kuratorska opowie o wybranych eksponatach związanych ze światem natury, baśniowym i symbolicznym zarazem. Nieograniczona wyobraźnia kuratorów pozwoliła wyeksponować w jednej przestrzeni obiekty związane z kulturą słowiańską, grecką, egipską czy indyjską. W „Lesie” znalazły się prace wykonane w różnych technikach, okresach i w odległych zakątkach świata – od egipskiej mumii po Śpiącego psa Olgi Boznańskiej.
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 11 kwietnia, Przyjaciele MNW od 4 kwietnia / ok. 50 min
3, 10, 17, 31 marca, 7 i 14 kwietnia / 18.00
kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
3 marca - „W Muzeum wszystko wolno”: projekt bez tajemnic / Bożena Pysiewicz, Anna Knapek
10 marca - Co się komu podoba? / dr Agnieszka Morawińska - UWAGA! Wykład przeniesiony na inny termin
17 marca - Tego chcą dzieci! / Paulina Tyro-Niezgoda i Piotr Matosek
31 marca - O rozwojowych rezultatach niezwykłego eksperymentu / Ewa Modzelewska-Kossowska - UWAGA! wykład odwołany
7 kwietnia - Nie tylko wystawa. Refleksje nad rozwojem twórczym dziecka w projekcie muzealnym / Maria Wasińska-Stelmaszczyk
14 kwietnia - Władca Much w Muzeum, czyli dlaczego sztuka obawia się dzieci / Stach Szabłowski
16 kwietnia - Co się komu podoba? / dr Agnieszka Morawińska
„W Muzeum wszystko wolno”: projekt bez tajemnic / Bożena Pysiewicz, Anna Knapek
Od czerwca 2015 roku w Muzeum Narodowym trwały prace nad wyjątkową wystawą czasową, której kuratorami są dzieci. Proces powstawania wystawy był cennym i pouczającym doświadczeniem dla wszystkich zaangażowanych w jej realizację. Ten jedyny w swoim rodzaju projekt podsumują koordynatorki projektu, Bożena Pysiewicz i Anna Knapek.
Co się komu podoba? / dr Agnieszka Morawińska
W galeriach Muzeum kuratorzy przedstawiają swoje wybory dzieł i opowiadają o sztuce. Staramy się robić to jak najlepiej, pokazywać najcenniejsze zbiory, a przynajmniej te, które przyjęło się uważać za najcenniejsze. Ciekawi nas jednak, co naprawdę chce zobaczyć w Muzeum nasza publiczność. Co w Muzeum chcą oglądać dzieci przyprowadzane tu przez nauczycieli i przez rodziców i poddawane muzealnej edukacji. Może gdy otrzymają swobodę i dostęp do muzealnych magazynów, wybiorą inne przedmioty i przedstawią swoje opowieści rówieśnikom i dorosłym?
Tego chcą dzieci! / Paulina Tyro-Niezgoda i Piotr Matosek
Autorzy scenografii wystawy „W Muzeum wszystko wolno” opowiedzą o etapach jej powstawania, a także o ciekawej współpracy z liczną grupą młodych kuratorów, którzy dowiedli, że wyprawa na wystawę powinna być wspaniałą przygodą
O rozwojowych rezultatach niezwykłego eksperymentu / Ewa Modzelewska-Kossowska
Stworzona przez dzieci wystawa jest świadectwem wytrwałej pracy, która umożliwiła im rozważenie wielu zagadnień, między innymi estetycznych. Wspólny wysiłek pozwolił nadać ekspozycji ostateczny kształt, będący wyrazem ukształtowanych na tym etapie rozwojowym gustów, myśli o sztuce i o świecie. Za świadomym rezultatem kryje się coś jeszcze. To nieświadoma odpowiedź dzieci na zaproponowane im niezwykłe doświadczenie wolności, które otworzyło drogę do najbardziej tajemniczego ze światów: wnętrza własnej psychiki. O zagadnieniach związanych z dziecięcą percepcją sztuki, efektach pracy w zróżnicowanej wiekowo grupie oraz poznawaniu siebie opowie Ewa Modzelewska-Kossowska z Polskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego.
Nie tylko wystawa. Refleksje nad rozwojem twórczym dziecka w projekcie muzealnym / Maria Wasińska-Stelmaszczyk
Młodzi kuratorzy stanęli przed nieznanymi wcześniej wyzwaniami: mieli dokonać wyboru obiektów, opisu dzieł, zaproponować pomysły na ekspozycję, druki edukacyjne, nagrać audioprzewodniki. Regularne spotkania w ramach projektu były okazją do przyjrzenia się, jak z nowymi zadaniami radzą sobie debiutanci. Jak rozwiązują problemy, skąd biorą się ich oryginalne pomysły, jak wpływa na nich praca w grupie i atmosfera w muzeum. Obserwacje zgromadzone przez tutora zyskały naukowe podsumowanie w kontekście zagadnień związanych z rozwojem twórczym dzieci. To projekt „W Muzeum wszystko wolno!” widziany „od środka” zarówno przez uczestnika, jak również naukowego badacza.
Władca Much w Muzeum, czyli dlaczego sztuka obawia się dzieci / Stach Szabłowski
W stosunku sztuki (współczesnej) do figury dziecka i kategorii dzieciństwa widać ambiwalencję. Dzieci budzą w sztuce nieartykułowany wprost, ale wyczuwalny niepokój. Czy jest uzasadniony? Rozmowa o tym niepokoju i jego świadectwach w kontekście projektu „W Muzeum wszystko wolno”.
Co się komu podoba? / dr Agnieszka Morawińska
W galeriach Muzeum kuratorzy przedstawiają swoje wybory dzieł i opowiadają o sztuce. Staramy się robić to jak najlepiej, pokazywać najcenniejsze zbiory, a przynajmniej te, które przyjęło się uważać za najcenniejsze. Ciekawi nas jednak, co naprawdę chce zobaczyć w Muzeum nasza publiczność. Co w Muzeum chcą oglądać dzieci przyprowadzane tu przez nauczycieli i przez rodziców i poddawane muzealnej edukacji. Może gdy otrzymają swobodę i dostęp do muzealnych magazynów, wybiorą inne przedmioty i przedstawią swoje opowieści rówieśnikom i dorosłym?
3, 10, 17, 31 marca, 7, 14, 21 kwietnia i 5 maja / 19.30
zbiórka przed wejściem na wystawę / bilet wstępu na wystawę / zapisy* / ok. 70 min
3 marca - Starożytność na dłoni / dr Alfred Twardecki
10 marca - Porcelanowe tajemnice: niezwykłe historie / Wanda Załęska
17 marca - Skarby sztuki islamu / dr Magdalena Pinker
31 marca - Od warsztatu krawca do atelier projektanta / Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz, Anna Demska
7 kwietnia - Warsztat konserwatora tkanin / Mirosława Machulak
14 kwietnia - Dagerotypy i stereofotografie, czyli o początkach sztuki fotograficznej / Anna Masłowska
21 kwietnia - Bohaterowie codzienności i Wielkiej Historii / Joanna A. Tomicka
5 maja - Bogowie z dalekiego Orientu / Magdalena Szpindler
Starożytność na dłoni / dr Alfred Twardecki
Tematem przewodnim spotkania będzie grecka ceramika malowana (czarno- i czerwonofigurowa) jako źródło wiedzy o starożytnej Grecji. Badania powstałych przeszło dwa tysiące lat temu naczyń odkrywają przed współczesnymi tajemnice warsztatu greckich malarzy wazowych i przybliżają nam grecką filozofię sztuki V i IV wieku p.n.e.
zapisy* od 29 lutego, Przyjaciele MNW od 22 lutego
Porcelanowe tajemnice: niezwykłe historie / Wanda Załęska
Podczas wizyt w magazynach do dziecięcej wyobraźni przemówiły zarówno kształt, forma i dekoracja ceramicznych zabytków, jak i historie związane z twórcami, okoliczności powstania obiektów oraz ich losy. Młodym kuratorom zapadły w pamięć fascynujące opowieści o Serwisie Łabędzim, figurkach „polskich”, porcelanowym serwisie dla lalek i królewskich podarunkach. Spotkanie jest okazją do przybliżenia „życiorysów” wybranych przez dzieci zabytków, ich funkcji i znaczenia przed laty i dzisiaj. Jak również próbą odpowiedzi na pytanie nawiązujące do tytułu wystawy: czy z ceramiki można zrobić wszystko i w jakim celu?
zapisy* od 29 lutego, Przyjaciele MNW od 22 lutego
Skarby sztuki islamu / dr Magdalena Pinker
W „Skarbcu” znalazły się m.in. obiekty sztuki muzułmańskiej, np. Skrzynia do przechowywania Koranu i kunsztowna brylantowa brosza. Opowieść o bogato zdobionej skrzyni jest okazją do zaprezentowania charakterystycznych cech sztuki islamu – bogatej ornamentyki, kaligrafii oraz wagi przywiązywanej do sztuki księgi, w szczególności Koranu. Natomiast brosza to piękny przykład monogramu sułtana, tzw. tugry, która świadczy o niezwykłym talencie artystów w osmańskiej Turcji.
zapisy* od 7 marca, Przyjaciele MNW od 29 lutego
Od warsztatu krawca do atelier projektanta / Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz, Anna Demska
W jaki sposób szyto dawniej ubiory i co można znaleźć pod podszewką? Obiekty i akcesoria mody są punktem wyjścia do opowieści o przemianach w sposobach ubioru od XVIII do XX wieku. Prezentacja strojów Barbary Hoff z połowy lat 80. zaprojektowanych dla Domów Towarowych „Centrum”, wprowadzi nas w świat mody młodzieżowej oraz ukaże fenomen popularności marki HOFFLAND. Spotkanie będzie także przyczynkiem do opowiedzenia o walce projektantki o modną ulicę, o masową produkcję ubrań dostępnych dla każdego i sposobie na „przemycanie” do Polski kultury europejskiej.
zapisy* od 17 marca, Przyjaciele MNW od 10 marca
Warsztat konserwatora tkanin / Mirosława Machulak
Prezentowane na dziecięcych wystawach kunsztowne tkaniny zachwycają bogactwem barw, lśnią blaskiem złotych i srebrnych nici. Ich piękno jest nierzadko zasługą specjalistów. Specjaliści z Pracowni Konserwacji Tkanin przedstawią kolejne etapy pracy nad przywróceniem obiektom ich dawnej świetności.
zapisy* od 28 marca, Przyjaciele MNW od 21 marca
Dagerotypy i stereofotografie, czyli o początkach sztuki fotograficznej / Anna Masłowska
Spotkanie poświęcone najstarszym zabytkom sztuki fotograficznej, wybranym przez dzieci na wystawę z kolekcji Zbiorów Ikonograficznych i Fotograficznych MNW. Wspaniała okazja, by obejrzeć unikalne zabytki, cenne i delikatne. Przyjrzymy się także dagerotypii, czyli pierwszej praktycznej technice fotograficznej, otwierającej historię fotografii, jednego z najbardziej rewelacyjnych i doniosłych w skutkach wynalazków XIX w., oraz modnej w drugiej połowie XIX w. fotografii stereoskopowej, dającej widzom iluzję barwnej trójwymiarowej rzeczywistości.
zapisy* od 4 kwietnia, Przyjaciele MNW od 28 marca
Bohaterowie codzienności i Wielkiej Historii / Joanna A. Tomicka
Słynni wodzowie, waleczni królowie, wybitne postacie życia politycznego, ale także zwyczajni ludzie, dorośli i dzieci – wszyscy mogą odznaczyć się heroizmem. Czy stają się wówczas bohaterami masowej wyobraźni? A kto zasłużył sobie na miano antybohatera? Wykład przybliży nam aspekty tych zagadnień na podstawie dzieł grafiki dawnej prezentowanych na wystawie.
zapisy* od 11 kwietnia, Przyjaciele MNW od 4 kwietnia
Bogowie z dalekiego Orientu / Magdalena Szpindler
Zabytki sztuki orientalnej zachwycają barwami, intrygują formą. Czerpiąc z rozmaitych tematów, które podjęły dzieci na swojej wystawie, postaramy się uchylić rąbka tajemnicy ukrytej w obiektach wyobrażających bogów i zwierzęta ze świata azjatyckiej mitologii i religii.
zapisy* od 25 kwietnia, Przyjaciele MNW od 18 kwietnia
9 i 16 kwietnia / soboty / 10.30–13.00
Sztuka przemawia!
Sztuka to jeden z najstarszych sposobów wyrażania myśli, poglądów i uczuć, zarówno przez twórców, jak i odbiorców ich dzieł. Czy intencja stworzenia przedmiotu zawsze odpowiada jego późniejszej interpretacji? Czy kontekst, w jakim dzieło zostaje pokazane, wpływa na jego postrzeganie i znaczenie?
zbiórka w sali edukacyjnej / udział bezpłatny / zapisy* od 28 marca, Przyjaciele MNW od 21 marca
18 kwietnia / poniedziałek / 8.15-16.30
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
kino MUZ / liczba miejsc ograniczona
13 marca / niedziela / 12.00
Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?
Pozornie wystawa przypomina wiele innych. Prezentowane są na niej dzieła sztuki pochodzące z różnych epok, z wielu zakątków świata. Na tym kończą się podobieństwa. Ta wystawa jest niezwykła z kilku powodów. Kuratorami są dzieci w wieku 6–14 lat. To oni wybrali zabytki, opracowali projekt scenografii, napisali zadania i łamigłówki, a także nagrali audioprzewodnik. Jednak przygotowana przez nich wystawa jest dla widzów w każdym wieku – nie tylko dla dzieci.
kino MUZ / wstęp wolny
7 kwietnia
Warsztat konserwatora tkanin / Mirosława Machulak
Prezentowane na dziecięcych wystawach kunsztowne tkaniny zachwycają bogactwem barw, lśnią blaskiem złotych i srebrnych nici. Ich piękno jest nierzadko zasługą specjalistów. Specjaliści z Pracowni Konserwacji Tkanin przedstawią kolejne etapy pracy nad przywróceniem obiektom ich dawnej świetności.
zbiórka w holu głównym / bilet wstępu na wystawę / zapisy* od 28 marca, Przyjaciele MNW od 21 marca
Wybór tematów, zabytków oraz scenografia wystawy pokazują dziecięce zainteresowania, wrażliwość i spojrzenie na zagadnienia bliskie także dorosłym. Przygotowane na potrzeby warsztatów tyflografiki, audiodeksrypcje oraz różnorodne ćwiczenia umożliwią uczestnikom zwiedzenie całej ekspozycji podczas dwóch spotkań.
31 marca / czwartek / 17.00
Sala pierwsza „Las” skupia się na relacjach łączących człowieka ze zwierzętami. W sali drugiej zatytułowanej „Taniec Minotaura” przypomną mit o królu Minosie i Minotaurze. Sala trzecia „Pokój strachów” będzie okazją do rozmowy o lęku i sposobach na jego przezwyciężenie.
zbiórka w holu głównym/ wstęp wolny / ok. 60 min
OSOBY POTRZEBUJĄCE POMOCY W DOTARCIU DO MUZEUM PROSIMY O KONTAKT Z DZIAŁEM EDUKACJI
OSOBY POTRZEBUJĄCE POMOCY W DOTARCIU DO MUZEUM PROSIMY O KONTAKT Z DZIAŁEM EDUKACJI
28 kwietnia / czwartek / 17.00
„Sala „Gra w bohatera” odpowiada na pytania: kim w oczach dzieci są bohaterowie i na czym polega bohaterstwo. W sali „Skarbiec” znajdziemy najcenniejsze zabytki znalezione przez dziecięcych kuratorów w muzealnych magazynach. W sali „Zmiany” i na przykładzie mody z różnych epok przekonamy się, jak zmienił się świat w ciągu ostatnich dwóch tysięcy lat.
zbiórka w holu głównym/ wstęp wolny / ok. 60 min
OSOBY POTRZEBUJĄCE POMOCY W DOTARCIU DO MUZEUM PROSIMY O KONTAKT Z DZIAŁEM EDUKACJI
OSOBY POTRZEBUJĄCE POMOCY W DOTARCIU DO MUZEUM PROSIMY O KONTAKT Z DZIAŁEM EDUKACJI
7 i 8 maja / sobota i niedziela
Ostatni weekend wystawy upłynie pod znakiem niespodzianek przygotowanych przez dziecięcych kuratorów wystawy „W Muzeum wszystko wolno”.
Zapraszamy na bezpłatne zajęcia na wystawie „W muzeum wszystko wolno” dla przedszkoli i szkół wszystkich poziomów nauczania. Liczba lekcji jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Zajęcia realizowane są ramach programu MKiDN „Kultura Dostępna”.
Zwiedzanie z przewodnikiem można zamówić w językach: polskim, angielskim, rosyjskim, francuskim i włoskim.
Tematy lekcji muzealnych:
Sztuka przygody - lekcja dla przedszkoli i uczniów szkół podstawowych oraz propozycja na rodzinne zwiedzanie wystawy
Gdy wyjdziecie z „Lasu”, zabierzcie napotkane tam syreny i chimery do następnej sali. Zatańczycie „Taniec Minotaura” w towarzystwie mumii barana. Jeśli nie pomylicie kroków, labirynt zaprowadzi was do „Pokoju strachów”, gdzie z obrazów Matejki i Jerzego Dudy-Gracza spoglądają duchy. Na odważnych, którzy z podniesionym czołem opuszczą pokój, czeka „Gra w bohatera” i wielka krzyżówka, w której ukrywa się Einstein! Po wielu przygodach dotrzecie do „Skarbca”, pełnego kobierców, złota i innych cennych rzeczy. A na koniec czekają was „Zmiany”.
Zabytki na temat - lekcja warsztatowa dla uczniów z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Prezentowane na wystawie „W Muzeum wszystko wolno” zabytki pochodzą z różnych epok, kręgów kulturowych i zakątków świata. Zostały wybrane przez dzieci, aby w ich imieniu opowiedziały o sprawach budzących ich ciekawość, pytania i refleksje. Przygotowane przez dziecięcych kuratorów zadania, karty pracy, multimedialna krzyżówka, film oraz mapping, czyli ożywienie wybranych dzieł, pozwolą uczestnikom poznać najciekawsze eksponowane na wystawie zabytki oraz ich dzieje, a także powody, dla których zostały przez dziecięcych kuratorów „uwolnione” z magazynów.
Koordynacja projektu i programu wydarzeń towarzyszących:
Anna Knapek, Bożena Pysiewicz / Dział Edukacji MNW
W Punkcie Informacji MNW można bezpłatnie wypożyczyć audioprzewodniki z oprowadzaniem po wystawie (w języku polskim). Audiodeskrypcje powstały we współpracy z Fundacją Kultura bez Barier.
Na wystawie dostępne są bezpłatne druki edukacyjne.
Audio guides and educational leaflets
Audio guides may be rented free of charge from the NMW information point. Audio tour is available in Polish. Audio descriptions (in Polish) were created in cooperation with the Culture without Borders Foundation.
Educational leaflets (in Polish) are provided free of charge at the exhibition.