Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

W warsztacie niderlandzkiego mistrza / 18 maja-20 sierpnia 2017

Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Zapraszamy na pierwszą tak bogatą prezentację holenderskich i flamandzkich rysunków z kolekcji MNW, na której zgromadzono dzieła powstałe na przestrzeni trzystu lat – najstarsze pochodzi z przełomu XV i XVI wieku, najmłodsze – z początku wieku XIX.
Zapraszamy widzów na tradycyjne oprowadzanie kuratorskie, na wykłady czwartkowe oraz tematyczne spotkania na wystawie. Zachęcamy również do udziału w wykładach i oprowadzaniach niedzielnych, w których wybrane spotkanie tłumaczone jest na język migowy (PJM). Natomiast dla osób z dysfunkcją wzroku przygotowano specjalne warsztaty z wykorzystaniem ćwiczeń dotykowych. Na wystawie będziemy również obchodzili urodziny Rubensa.
Bezpłatne druki wzbogacą interaktywne poznawanie ekspozycji. Wystawę można zwiedzać z audioprzewodnikiem.
Dla osób pragnących pogłębić wiedzę na temat rysunku i jego roli w twórczości dawnych mistrzów przygotowaliśmy Akademię Znawstwa, czyli cykl 4 spotkań z kuratorami wystawy; natomiast dla młodzieży i dorosłych, pragnących rozwijać swoje talenty – warsztaty z rysunku
Zapraszamy również grupy zorganizowane na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem, klasy szkolne na lekcje muzealne w ramach, których odwiedzamy wystawę, a także rodziców z dziećmi do wzięcia udziału w warsztatach familijnych.

 

 

 

OPROWADZANIE KURATORSKIE
28 maja / niedziela / 16.00
Spotkanie z kuratorami wystawy Piotrem Borusowskim i Aleksandrą Janiszewską
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW / BILETY ONLINE I W KASIE MNW (OD 22 MAJA, PRZYJACIELE MNW OD 15 MAJA) / OK. 70 MIN

 

 

 

 

 


WYKŁADY CZWARTKOWE
25 maja, 1 czerwca, 13 lipca, 17 sierpnia / 18.00
KINO MUZ / WSTĘP WOLNY / OK. 70 MIN


25 maja
Rysunki i podrysowania. O tajemnicach warsztatów XVI- i XVII-wiecznych mistrzów / Piotr Borusowski i Aleksandra Janiszewska

W dawnych epokach rysunek był podstawą pracy artystów, którzy posługiwali się nim – począwszy od nauki w warsztacie mistrza po samodzielne projektowanie witraży, tapiserii, rycin i przedmiotów złotniczych. Rysunkowy szkic tworzył zarys kompozycji malarskiej. Podrysowanie wykonywane bezpośrednio na zagruntowanej desce lub płótnie znikało pod kolejnymi warstwami farb w trakcie malowania obrazu. Współcześnie, dzięki badaniom technologicznym, możemy dowiedzieć się, jak wyglądał wstępny szkic.

1 czerwca
Niderlandy a Italia. Wymiana artystycznych doświadczeń w XV i na początku XVI wieku / dr Grażyna Bastek

Ośrodki artystyczne po obu stronach Alp nieustannie prowadziły ze sobą ożywiony dialog. Szlak inspiracji prowadził z nie tylko Południa na Północ, ale także w odwrotnym kierunku. W 2. poł. XV wieku to Włosi zazdrościli artystom niderlandzkim znakomitego opanowania techniki olejnej i staranności w opracowaniu kompozycji, a zwłaszcza podrysowań. Obrazy malarzy weneckich i neapolitańskich pokazują, jak wiele Włosi nauczyli się do swoich kolegów z Północy. W trakcie wykładu zastanowimy się m.in., co łączy nieukończony obraz Opłakiwanie Chrystusa Giovanniego Belliniego ze Świętą Barbarą Jana van Eycka.

13 lipca
Jak odkrywa się „Rubensa”? O rysunku Klęcząca Joanna d’Arc / Piotr Borusowski

Odkrycie nieznanego wcześniej czy zaginionego dzieła słynnego artysty to marzenie każdego muzealnika. W 2014 roku niewielki szkic ze zbiorów MNW, ukazujący Joannę d’Arc, został przypisany Peterowi Paulowi Rubensowi. Wykład poświęcony będzie odkryciu i historii badań nad tym cennym rysunkiem.

 

17 sierpnia
Historyk sztuki detektywem – jak fotografie w podczerwieni zmieniają stan wiedzy o obrazach / Aleksandra Janiszewska

Jedną z metod badania malarstwa jest wykonywanie fotografii w podczerwieni. W ten sposób można uzyskać obraz tego, co kryje się pod warstwami farby. Podczas wykładu opowiemy o odkryciach dokonanych dzięki nowym narzędziom badawczym, którymi dysponują historycy sztuki.


WIECZORY CZWARTKOWE
8, 22, 29 czerwca, 6 lipca / 19.30
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW/ OK. 60 MIN

 

UWAGA ZMIANA!
8 czerwca

Artysta jako uczeń / Piotr Borusowski
Każdy artysta rozpoczynał swoją karierę od nauki pod okiem mistrza. Edukacja nie kończyła się jednak wraz z założeniem własnego warsztatu, trwała całe życie. Twórcy nie przestawali kopiować dawniejszych kompozycji. W celu poznania słynnych dzieła wyruszali nieraz w dalekie podróże. Podczas spotkania omówione zostaną szkice będące przykładami dzieł uczniowskich, a także mniej lub bardziej kreatywne prace, wykonane według dzieł innych mistrzów.
 

UWAGA ZMIANA!
22 czerwca
Okiem konserwatora – koledzy po fachu czy szkodnicy? / Dorota Nowak
Rysunki, nim trafią na wystawę, muszą przejść skomplikowane zabiegi konserwatorskie. Konserwator musi podejmować decyzję, co zrobić ze śladami dawnych, nie zawsze udanych reperacji. W jakich przypadkach warto je zachować? O czym świadczą i czy mogą być dla nas interesujące?

29 czerwca
Ręka mistrza czy praca warsztatu? Rozważania nad pojęciem autorstwa / Aleksandra Janiszewska

Współcześnie wartość dzieła sztuki łączy się najczęściej z nazwiskiem jego twórcy. Dzieło wykonane własnoręcznie cenimy wyżej niż wytwór warsztatu. Czy zawsze tak było? Opowiemy, co w XVI wieku stanowiło o wartości obrazu.

6 lipca
Między rysunkiem a obrazem / Przemysław Głowacki

Zgodnie z włoską, renesansową teorią sztuki, rysunek jest podstawą procesu twórczego. Czy podobne podejście reprezentowali artyści z ośrodków położonych na północ od Alp? Jaką rolę odgrywał rysunek w ich pracy? Był tylko etapem w procesie tworzenia kompozycji malarskiej czy mógł zyskać rangę autonomicznego dzieła?

 


URODZINY MISTRZÓW
28 czerwca / środa / 17.00
Peter Paul Rubens – 440. rocznica urodzin / Joanna A. Tomicka
To niewątpliwie jeden z najważniejszych artystów w dziejach sztuki, nie tylko XVII-wiecznej Flandrii. Podczas spotkania porozmawiamy o rysunkach Rubensa, a także wpływie jego twórczości na grafikę. Zaprezentujemy historię powstania rysunku Klęcząca Joanna d’Arc ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie oraz specyfikę tzw. graficznej szkoły Rubensa, reprezentowanej przez mistrzowskie dzieła takich rytowników, jak Paulus Pontius, Lucas Vorsterman i Schelte à Bolswert.

ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW / ZAPISY* (OD 21 CZERWCA, PRZYJACIELE MNW OD 14 CZERWCA / OK. 45 MIN

 

 


WARSZTATY RYSUNKU DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
4, 18 czerwca, 2, 16, 30 lipca, 13 sierpnia / niedziela / 16.00
HOL GŁÓWNY / BILET WARSZTATOWY TEMATYCZNY (30 ZŁ) / ZAPISY* / OK. 90 MIN


4 czerwca i 16 lipca
Spotkanie I. Rysunkowa rozgrzewka / Anna Kwiatkowska

Od wieków rysunek stanowi fundament kształcenia artystów i podstawę twórczej praktyki. Podczas warsztatów sprawdzimy, jak różnorodne efekty można uzyskać, operując jedynie ołówkiem czy sangwiną. Omówimy zagadnienia dotyczące kształtowania formy, faktury oraz posługiwania się światłocieniem.
WSZYTTKIE MIEJSCA SĄ JUŻ ZAJĘTE. ZAPRASZAMY NA KOLEJNE SPOTKANIA.

18 czerwca i 30 lipca
Spotkanie II. Studium postaci / Anna Kwiatkowska

Dawni twórcy pilnie studiowali anatomię człowieka, by wiernie oddać przedstawiane postaci. Opanowanie kilku podstawowych zasad pozwala uchwycić charakter i dynamikę modela. Podczas warsztatów będziemy posługiwać się węglem.
BILETY ONLINE I W KASIE MNW (OD 12 CZERWCA / 24 LIPCA, PRZYJACIELE MNW OD 5 CZERWCA / 17 LIPCA)

2 lipca i 13 sierpnia
Spotkanie III. Wokół perspektywy / Anna Kwiatkowska

Dawni mistrzowie musieli przyswoić sobie zasady perspektywy. Wykorzystywali tę wiedzę, by w swych rysunkach stworzyć iluzję głębi przestrzeni. Za pomocą tuszu i wody przećwiczymy możliwości wprowadzania trzeciego wymiaru do kompozycji stworzonej na płaskiej powierzchni.
BILETY ONLINE I W KASIE MNW (OD 26 CZERWCA / 7 SIERPNIA, PRZYJACIELE MNW OD 19 CZERWCA / 31 LIPCA)

 


WYKŁADY NIEDZIELNE
28 maja, 11 czerwca, 16 lipca/ 12.00
Rysunek w procesie twórczym niderlandzkich artystów / Przemysław Głowacki
Wystawa „W warsztacie niderlandzkiego mistrza” skupia się na roli rysunku w procesie tworzenia dzieła sztuki. Czy rysunek był jedynie „narzędziem” w rękach artysty? Czy mógł być postrzegany jako samodzielne dzieło sztuki? Jak odróżnić szkice od gotowego projektu czy skończonego dzieła?
KINO MUZ / WSTĘP WOLNY / OK. 50 MIN

 

 

 

 

 


NIEDZIELNE OPROWADZANIA
4, 18 czerwca, 2, 30 lipca, 13, 20 sierpnia / 12.00

Zapraszamy na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU OD MNW / OK. 60 MIN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


AKADEMIA ZNAWSTWA
27 maja, 3, 10, 17 czerwca / soboty / 12.00
Sekrety nowożytnych rysunków / Piotr Borusowski i Aleksandra Janiszewska
Rysunki należą do szczególnie wrażliwych, rzadko eksponowanych dzieł sztuki. Cykl spotkań w ramach „Akademii znawstwa” pozwoli pogłębić wiedzę o roli rysunku w warsztacie niderlandzkiego artysty. Nauczymy się, jak rozpoznawać rodzaj papieru, techniki rysunkowe, a także różnice pomiędzy projektem tapiserii a projektem ryciny. Omówimy nowoczesne metody badań obrazów. Będzie okazja, by samodzielnie, na podstawie fotografii w podczerwieni, wysnuć wnioski dotyczące np. zmian kompozycji.
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET KURSOWY 160 ZŁOTYCH / ZAPISY* (OD 15, PRZYJACIELE MNW OD 8) / 4 SPOTKANIA PO OK. 90 MIN KAŻDE

 

ZAPISY NA AKADEMIĘ ZNAWSTWA WCIĄŻ TRWAJĄ. SĄ JESZCZE WOLNE MIEJSCA!

 

 


WARSZTATY FAMILIJNE
28 maja, 11 czerwca / niedziela
Warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WARSZTATOWY (15 ZŁ) / OK. 75 MIN

28 maja
11.00, 13.00
Porysujmy jak dawniej

Kto z nas nie lubi rysować? By zostać artystą, trzeba wielu lat nauki. Opowiemy, w jaki sposób uczyli się dawni mistrzowie, z jakich pomocy korzystali? Kredki, ołówek oraz węgiel posłużą nam do wykonania wyjątkowych prac na papierze.
BILETY ONLINE I W KASIE MNW (OD 22 MAJA, PRZYJACIELE MNW OD 15 MAJA)

11 czerwca
11.00, 13.00
W terminie u dawnego mistrza

Podczas warsztatów odwiedzimy pracownię malarza. Zastanowimy się, jak powstaje obraz i ile czasu potrzeba, by ukończyć dzieło. Czy mistrz wykonywał swą pracę sam? Na koniec każdy z nas wcieli się w rolę twórcy.
BILETY ONLINE I W KASIE MNW (OD 5 CZERWCA, PRZYJACIELE MNW OD 29 MAJA)

 


WARSZTATY DLA OSÓB NIEWIDOMYCH
25 maja / czwartek / 17.00
Rysunek – rola i funkcja w procesie twórczym
Osoby potrzebujące pomocy w dotarciu do Muzeum prosimy o kontakt* z Działem Edukacji.

ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / WSTĘP WOLNY / OK. 60 MIN

Zorganizowane grupy osób z dysfunkcją wzroku prosimy o kontakt* z Działem Edukacji w celu ustalenia dogodnego terminu. Spotkania są bezpłatne.

 

 


OPROWADZANIE PO WYSTAWIE DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ SŁUCHU TŁUMACZONE NA JĘZYK MIGOWY (PJM)
4 czerwca / niedziela / 12.00
Niedzielne oprowadzanie po wystawie
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW / TŁUMACZENIE NA PJM / OK. 60 MIN

 

 

 

 

FINISAŻ WYSTAWY
19 sierpnia / sobota
12.00, 13.30, 16.00

Oprowadzanie po wystawie „W warsztacie niderlandzkiego mistrza”
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW / OK. 60 MIN

20 sierpnia / niedziela
12.00, 13.30

Oprowadzanie po wystawie „W warsztacie niderlandzkiego mistrza”
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW / OK. 60 MIN

16.00
Spotkanie na wystawie z kuratorami Piotrem Borusowskim i Aleksandrą Janiszewską
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU DO MNW / OK. 60 MIN
 

 

 

 

 

ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM

Zapraszamy zorganizowane grupy na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem.
Oprowadzamy w językach polskim i angielskim.

 

 

 

LEKCJE MUZEALNE

Wystawę odwiedzamy w ramach poniższych zajęć dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży.

 

W malarskiej pracowni
dla klas 0–III szkół podstawowych
Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Podczas spotkania opowiemy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, jak wygląda pracownia malarska oraz jakich narzędzi używa artysta do tworzenia swoich prac.

Tajemnice konserwacji
dla klas IV–VI szkół podstawowych
Do czego służy dublaż? Co to jest retusz? Jaką rolę pełni werniks i jak na dzieła wpływa temperatura? Na przykładzie prac konserwatorskich przeprowadzonych na wybranych dziełach przybliżymy problemy związane z naprawą i odnawianiem obiektów zabytkowych.

Słownik sztuki dla początkujących
dla klas IV–VI szkół podstawowych
Walor, światłocień, perspektywa, kompozycja – co oznaczają te terminy i jak się nimi posługiwać w opisywaniu dzieł sztuki? Przed obrazami z różnych epok przybliżymy uczniom zagadnienia dotyczące formy dzieł i ułatwimy posługiwanie się terminami plastycznymi.

Słownik sztuki dla średniozaawansowanych
dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Jak opisać dzieło sztuki? Czy to trudne czy łatwe? Na pewno pomoże znajomość terminów plastycznych. Analizując wybrane dzieła, wyjaśnimy m.in. znaczenie takich pojęć, jak: perspektywa, kompozycja czy światłocień.

Rezerwacja: poniedziałek–piątek, 8.30–15.00, tel. +48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60.


AUDIOPRZEWODNIKI, DRUKI EDUKACYJNE
W punkcie informacyjnym MNW można bezpłatnie wypożyczyć audioprzewodniki z oprowadzaniem po wystawie prowadzonym przez kuratorów (w języku polskim i angielskim).

GUIDED TOURS AND AUDIO GUIDES
To register for a guided tour of the exhibition in English please call: +48 22 621 10 31 ext. 246, +48 22 629 50 60 – Monday to Friday, from 8.30 a.m. to 3 p.m.

Audio guides may be rented free of charge from the NMW information point. Guided tours are available in Polish and English.

 

 

 

 

 

 

PROWADZĄCY

 

Dr Grażyna Bastek – historyk sztuki, kustosz malarstwa włoskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Specjalizuje się w historii technik malarskich dawnych mistrzów. Wykładowczyni w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.
 
Piotr Borusowski – kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków, specjalizuje się w holenderskich, flamandzkich i niemieckich rysunkach. Prowadzi badania nad nowożytnym kolekcjonerstwem grafiki i rysunków ze szczególnym uwzględnieniem Wrocławia i Dolnego Śląska. Członek CODART (International Council for Curators of Dutch and Flemish Art).
 
Przemysław Głowacki – historyk sztuki i edukator muzealny. Prowadzi bloga poświęconego sztuce artdone.pl.
 
Aleksandra Janiszewska – kustosz w Zbiorach Dawnej Sztuki Europejskiej. Zajmuje się malarstwem niderlandzkim, flamandzkim i holenderskim. Od 2013 członkini międzynarodowego stowarzyszenia CODART (International Council for Curators of Dutch and Flemish Art) zrzeszającego kuratorów sztuki z terenów Niderlandów. W latach 2009–2017 kuratorka lub współkuratorka wystaw w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Muzeum Rzeźby w Królikarni, oddziale MNW.   
 
Anna Kwiatkowska – historyk sztuki, pedagog i edukator muzealny. Wielokrotnie prowadziła warsztaty plastyczne dla dzieci oraz wykłady dla dorosłych. Sztuką interesuje się zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Od 2008 działa w Plastycznej Grupie Piaseczno. Miała dwie wystawy indywidualne: w Muzeum Regionalnym w Piasecznie (2016) oraz w siedzibie Fundacji Polskiego Państwa Podziemnego w Warszawie (2017). 
 
Joanna A. Tomicka – historyk sztuki, kustosz kolekcji grafiki europejskiej w Gabinecie Rycin i Rysunków. Prowadzi badania z zakresu grafiki dawnych mistrzów (szkoła niderlandzka, holenderska, flamandzka, francuska XVI–XVIII w.), a także tradycji antycznej, emblematyki oraz typografii humanistycznej. Autor i współautor wystaw i publikacji w Polsce i za granicą.
 
 

 

 

* Zapisy: poprzez wykupienie biletu na konkretne wydarzenie na stronie: bilety.mnw.art.pl lub telefonicznie: poniedziałek–piątek, 8.30–15.00, tel. +48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60 oraz pod adresem e-mailowym: [email protected]
Na wydarzenia objęte rezerwacją miejsc należy zgłosić się najpóźniej 5 minut przed rozpoczęciem spotkania, później rezerwacja miejsca przepada.

 


Szczegółowe informacje:
mnw.art.pl
Koordynator programu edukacyjnego:
/ Dział Edukacji MNW