Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia
8 lipca – 9 października 2022
DOROŚLI i MŁODZIEŻ
OPROWADZANIA KURATORSKIE
28 sierpnia / niedziela i 2 października / niedziela / 18.00
Po ekspozycji oprowadzą Zofia Machnicka i Paweł Polit, kuratorzy wystawy.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety 40 i 25 zł, dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
OPROWADZANIA NIEDZIELNE
10, 17, 24 i 31 lipca, 7 sierpnia / niedziela / 11.00
14, 21, 28 sierpnia / niedziela, 4, 11, 18 i 25 września / niedziela, 2 i 9 października / niedziela / 11.00 i 13.00
Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem z Działu Edukacji MNW.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
SPACERY MIEJSKIE
6 i 27 sierpnia / sobota / 16.00
Warszawa Witkacego / Aleksandra Kresowska
Choć postać Stanisław Ignacy Witkiewicz kojarzy się głównie z Zakopanem, to artysta mocno związany był z Warszawą. Tu się urodził i spędził pierwsze lata życia, w późniejszych latach często odwiedzał swoją żonę – Jadwigę z Unrugów. To właśnie jej adres widniał na wizytówce „Firmy Portretowej S.I Witkiewicz”. Podczas spaceru miejskiego odwiedzimy miejsca bliskie artyście i odkryjemy kilka jego warszawskich śladów.
zbiórka na placu Trzech Krzyży, przed wejściem do Ministerstwa Technologii i Rozwoju / wstęp bezpłatny / wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
Aleksandra Kresowska – historyczka sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW. Edukatorka muzealna, varsavianistka i przewodniczka po Warszawie. Od 2013 roku współpracuje z MNW.
WYKŁADY CZWARTKOWE
14 i 21 lipca, 8, 15, 22 i 29 września, 6 października / czwartek / 18.00
Kino MUZ – Gmach Główny MNW / wydarzenie transmitowane na Facebooku / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min
14 lipca
Improwizacje Witkacego, czyli nowoczesna forma w nieustannym ruchu / Tomasz Bocheński
Witkacy poddawał własną sztukę nieustannym sprawdzianom, ze względu na obawę przed formami ostatecznie obumierającymi, to znaczy pozbawionymi organicznej energii. Improwizował na „standardach” przez siebie stworzonych, by sprawdzić, czy mają one jeszcze twórczy potencjał. W rękopisach dramatów, powieści i tekstów filozoficznych, w rysunkach i portretach widać ślady Witkacowskich inwencji, czyli właśnie improwizacji. Inwencję pojmował jako lekarstwo, które jest niezbędne nowoczesnej sztuce, jeśli obronić się ma ona przed skostnieniem.
wejściówki od 12 lipca
prof. dr hab. Tomasz Bocheński – literaturoznawca, eseista, krytyk literacki i teatralny. Profesor Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Zakładu Literatury Polskiej XX i XXI wieku tej uczelni. Interesuje się improwizacją w literaturze, humorem jako formą poznania, pisarstwem wolnym od natręctw myślowych i ćwiczeniami duchowymi współczesnych pisarzy. Opublikował m.in. Czarny humor w twórczości Witkacego, Gombrowicza, Schulza. Lata trzydzieste (2005); Witkacy i reszta świata (2010); Tango bez Edka. Eseje o literaturze współczesnej (2018). Za tę ostatnią pozycję otrzymał nominację do Nagrody Literackiej GDYNIA.
21 lipca
Dlaczego na obrazach Witkacego góry uśmiechają się? O „twarzowości” kompozycji w Czystej Formie / Paweł Polit
Kompozycje olejne i pastelowe Witkacego odpowiadające zasadom teorii Czystej Formy nawiązują najczęściej do konwencji malarstwa pejzażowego. Rozmieszczenie szczegółów w obrębie składających je form, kojarzy je z przedstawieniami postaci w otoczeniu natury. W szczegóły te, np. oczy lub usta, wyposażone są niekiedy masywy górskie lub rośliny. Czy zabiegi te służą wyłącznie celom konstrukcyjnym? Wykład będzie próbą powiązania odpowiedzi na to pytanie z poglądami filozoficznymi Witkacego.
dr Paweł Polit – autor tekstów o sztuce, kustosz w Muzeum Sztuki w Łodzi, współkurator wystawy „Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia”. Kurator wystaw, m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Publikował w czasopismach, m. in. „Afterall”, „ARTMargins”, „Obieg”, „Piktogram”, oraz w monografiach naukowych. Autor książki Pojęcie jedności osobowości w twórczości filozoficznej i malarskiej Stanisława Ignacego Witkiewicza (2019).
8 września
Czasy końca permanentnego. Witkacy a sztuka w schyłkowym PRLu / Daniel Muzyczuk
Twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza odkrywana była etapami. W latach 70. XX wieku opublikowano po raz pierwszy dwa jego dzieła o niebagatelnym znaczeniu dla rewizji poglądów na temat twórczości Witkacego: 622 upadki Bunga oraz Niemyte dusze. Badania umożliwiły ożywioną recepcję pism artysty, a artyści debiutujący w późnych latach 70. i 80. XX wieku zobaczyli w nim twórcę ze wszech miar współczesnego. Jego katastrofizm dobrze rezonował w rzeczywistości schyłkowego socjalizmu. W czasie wykłady przyjrzymy się artystom z kręgu Kultury Zrzuty i Totartu oraz roli, którą w ich działaniach odgrywała spuścizna po Witkacym.
wejściówki od 6 września
Daniel Muzyczuk – kierownik Działu Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Autor i współautor projektów m. in.: Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957–1984, Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968–1994, Muzeum rytmu, „Through The Soundproof Curtain: The Polish Radio Experimental. Kurator pawilonu polskiego na 55. Biennale Sztuki w Wenecji. Zwycięzca (z Agnieszką Pinderą) konkursu im. Igora Zabla w 2011. Członek Grupy Budapeszt. Ocenie pracuje nad książką Twilight of the Magicians.
15 września
Witkacy – prekursor polskiej kontrkultury / Kamil Sipowicz
Rewolucja kontrkulturowa na przełomie lat 60. i 70. XX wieku miała swoje korzenie i punkty odniesienia w kulturze amerykańskiej. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną najważniejsze postacie, do których się wówczas odwoływano. Zastanowimy się, na czym polegała specyfika i odmienność tego ruchu w Polsce oraz co sprawiło, że to Witkacy stał się prekursorem pokolenia polskich „freaków” i rewolucjonistów, którzy często rozpoczynali twórczość, inspirując się właśnie jego dziełami. Poznamy też rolę, którą odegrały w tym zjawisku teatry awangardowe: Cricot2 i Teatr Laboratorium.
wejściówki od 13 września
dr Kamil Sipowicz – filozof, w latach 1975–2003 współpracował grupą Maanam, jako plastyk, autor tekstów i wydawca. Jest autorem książek oraz tomików poezji, publikuje w czasopismach o tematyce muzycznej oraz filozoficznej. Wydał m. in. Hipisi w PRL, Czy marihuana jest z konopi?, Encyklopedię Polskiej Psychodelii oraz biografię Olgi Jackowskiej Kora, Kora. A planety szaleją. Brał udział w happeningach w warszawskiej galerii Repassage. Zajmuje się rzeźbą, grafiką komputerową, malarstwem, prace wystawiał m.in. w Berlinie, Monachium, Warszawie, Krakowie, Bielsku-Białej oraz w Stanach Zjednoczonych.
22 września
Portrety Witkacego – po-twarz czy performatywność twarzy? / Anna Szyjkowska-Piotrowska
Performatywność twarzy jest formą, która wydarza się pomiędzy portretowanym a portretującym. W pewnym sensie nie należy do żadnego z nich, w innym sensie naraz przedstawia oboje – malarza i jego „obiekt”. Tożsamość zostaje wpisana we wspólny obszar wpływu i interakcji, spojrzeń aktualnych i antycypowanych. W jaki sposób spotkanie i konfrontacja tożsamości rozgrywa się w przypadku portretów Witkacego? Co możemy wyczytać z jego wizerunków kobiet? I gdzie jest Witkacy w portretach innych osób?
wejściówki od 20 września
dr hab. Anna Szyjkowska-Piotrowska – filozofka kultury, teoretyczka sztuki, lingwistka. Abdolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Adiunkt w Pracowni Teorii i Eksperymentu Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, współpracuje z Collegium Civitas. Autorka książek: Po-twarz. Przekraczanie widzialności w sztuce i filozofii (2015) i Dyrygując falom. Myślenie w wizualno-muzycznych awangardach (2019).
29 września
Lęk przed biocybernetyką w twórczości Witkacego / Przemysław Pawlak
Dostrzeżenie anagramu w zagadkowym motcie Bezimiennego dzieła stało się podstawą reinterpretacji pisarstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Lęk przed biocybernetyką, manipulowaniem genami, stworzeniem hybrydy lub mutacji człowieka w warunkach laboratoryjnych – to możliwa przyczyna katastrofizmu, sięgająca korzeniami przerażających badań naukowych z początku XX wieku. Zaszyfrowana przestroga Witkacego to pomost między wizjami Hieronima Boscha i Tadeusza Micińskiego a dylematami współczesnych bioetyków.
wejściówki od 27 września
dr Przemysław Pawlak – absolwent SGH w Warszawie. Jeden z fundatorów i prezes Instytutu Witkacego, członek Rady Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, wykładowca Studiów Podyplomowych Instytutu Sztuki PAN. Edytor, bibliograf (Bibliografia Stanisława Ignacego Witkiewicza, wol. 2: 1990–2019, 2020), autor tezy o biocybernetycznych źródłach katastrofizmu Witkacego. Biograf i redaktor pism ks. Henryka Kazimierowicza (Powiernik Witkacego, 2017; Ksiądz z nienapisanej sztuki Witkacego, 2021), współredaktor tomu zbiorowego Witkacy – Drapieżny umysł (2021), edytor Wspomnień Henryka Jasieńskiego. Pomysłodawca i zastępca redaktor naczelnej półrocznika „Witkacy!”.
6 października
Witkacego „Czysta Cielskość” / Zofia Machnicka WYKŁAD DLA OSÓB DOROSŁYCH (18+)
Do odczytywania artystycznej spuścizny Witkacego było i jest stosowanych wiele kluczy. Odnaleziony przez Bohdana Michalskiego traktat filozoficzny Witkiewicza, opublikowany po raz pierwszy w 2002 roku, ukierunkowuje interpretację, osadzając jego twórczość w kontekście jednego z najbardziej aktualnych zagadnień współczesnej humanistyki – problemu cielesności. Jeśli spojrzymy przez ten pryzmat na twórczość Witkacego, okaże się, że ciało i cielesność są jednym z tematów uobecniających się w całej twórczości Witkiewicza, począwszy od „cielskich” kompozycji astronomicznych, poprzez słynne prace formistyczne, aż po rysunki z lat trzydziestych. Wykład dotyczyć będzie wizualizacji psychocielesnego podmiotu według koncepcji ontologicznych Witkiewicza.
wejściówki od 4 października
dr Zofia Machnicka – kuratorka i menadżerka kultury, kuratorka Zbiorów Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Współkuratorka wystawy „Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia”. Autorka i współautorka wystaw m.in. w warszawskiej Zachęcie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Musée des Beaux-Arts w Tourcoing we Francji, Palais des Beaux-Arts w Brukseli. Zajmuje się przede wszystkim reinterpretacją historycznej awangardy oraz sztuką kobiet. W latach 2006–2008 kierowała produkcją polskich projektów na Biennale w Wenecji. Od 2009 do 2014 roku pełniła funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Polskiego w Brukseli.
DEBATA
16 września / piątek / 18.00
Katastrofizm dzisiaj
Aktualne kryzysy sprawiają, że łatwo popadamy w myślenie apokaliptyczne. Biorąc pod uwagę katastrofalny stan klimatu, pogłębiającą się przepaść między najbogatszymi a najbiedniejszymi mieszkańcami Ziemi, zawrotne tempo cyfrowej rewolucji oraz wojnę toczącą się właśnie w Europie, trudno odsunąć myśl o zbliżającym się końcu cywilizacji. A jednak nawet w tak trudnym momencie opowieść apokaliptyczna jest tylko jedną z możliwych opowieści: niekoniecznie najciekawszą, z pewnością nie najbardziej twórczą. Podczas panelu przyjrzymy się pułapkom i ograniczeniom wyobraźni apokaliptycznej i poszukamy alternatywnych opowieści o naszym czasie oraz drogach do przyszłości.
Uczestnicy: Magda Budziszewska, Julia Fiedorczuk, Tomasz Stawiszyński
Kino MUZ – Gmach Główny MNW / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od 13 września poprzedzającego wydarzenie / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
TEATR / PERFORMATYWNE CZYTANIE NA WYSTAWIE
21 września / środa / 19.00
1 października / sobota / 19.00
Pożegnanie jesieni / Teatr Malabar Hotel
Pożegnanie jesieni to katastroficzna wizja społeczeństwa wpadającego w objęcia totalitaryzmu. Bohaterowie opowieści w czasie jednego roku doświadczają kryzysu sztuki, filozofii i religii, który zmiata z powierzchni ziemi świat, który dotąd znali. Na tym tle oglądamy erotyczne przygody Atanazego Bazakbala, Heli Bertz i Jędrusia Łochojskiego, którzy próbują chwytać się każdej szansy na przetrwanie i poprawę losu.
Powieść Witkacego Pożegnanie jesieni zostanie odczytana performatywnie w przestrzeni wystawy przez aktorów Teatru Malabar Hotel.
Reżyseria i scenariusz: Marcin Bartnikowski
Scenografia, kostiumy i lalki: Marcin Bikowski
Muzyka: Jacek Mazurkiewicz
Obsada: Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski
Czas trwania: 75 minut
Teatr Malabar Hotel – powstał w 2009 roku, od początku jest prowadzony przez Marcina Bartnikowskiego i Marcina Bikowskiego. Nazwa teatru została zainspirowana fikcyjną przestrzenią, która pojawia się w trzech dramatach Witkacego: Bzik tropikalny, Niepodległość trójkątów i Metafizyka dwugłowego cielęcia. Teatr Malabar Hotel od 2013 roku regularnie współpracuje z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy, a także m.in. z Teatrem Studio i Polskim w Warszawie, Białostockim Teatrem Lalek, Schaubude w Berlinie, i Westflügel w Lipsku.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego wydarzenie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min
WARSZTATY MALARSKIE
10 września / sobota / 11.00
Autoportret – Obserwacja – Deformacja / Ada Rączka i Natan Kryszk
Witkacy znany jest z niezwykłych autoportretów malarskich i fotograficznych. Warsztat rozpoczniemy od obejrzenia kilku wybranych autoportretów artysty, a następnie spróbujemy stworzyć własne. Zaczniemy od ćwiczenia różnych sposobów rysowania portretów. Następnie nauczymy się zbijać krosna i naciągać na nie kawałki płótna, na których narysujemy swoje autoportrety. Na koniec przerobimy nasze obrazy–autoportrety przy pomocy nici, kordonków i pasteli.
Ada Rączka – absolwentka Fine Arts w Städelschule. Pracuje z obrazami, tekstami i wideo. Szuka sposobów reprezentacji prac reprodukcyjnych (ang. reproductive work), m.in. czynności sprzątania, gotowania, dbania i opieki. Autorka książki poetyckiej Nie róbmy nic, błagam. Ale powiedzmy innym, że robiłyśmy (2019).
Natan Kryszk – malarz, rzeźbiarz i saksofonista. Współpracuje z Grupą Nowolipie, Pawłem Althamerem, Józkiem Gałązką i Adą Rączką. Autor muzyki do spektakli teatralnych i tanecznych: Irada Mazaliacha, Justyny Sobczyk, Teatru 21, Darii Kopiec i Marty Ziółek. Uczestniczy w tworzeniu Warszawskiej Sceny improwizowanej w cyklu Impro Miting oraz współtworzy Warszawską Orkiestrę Improwizowaną Raya Dickaty’ego.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety w cenie 30 zł dostępne w kasie MNW i online od 6 września / liczba miejsc ograniczona / ok. 150 min
WARSZTATY FOTOGRAFICZNE
17 września / sobota / 11.00
Indywidua / Magdalena Hueckel
Portrety fotograficzne Witkacego, tak jaki i jego portrety malarskie, pokazują złożoność psychologiczną modela. Podczas warsztatów fotograficznych Magdalena Hueckel opowie o sztuce fotografowania i różnych strategiach portretowania na przykładzie prac Witkacego i innych artystów, a także własnych doświadczeń. W części praktycznej uczestnicy będą tworzyć własne portrety, które zostaną omówione pod koniec zajęć. Warsztaty skierowane są zarówno do osób początkujących, jak i do tych, które pragną poszerzyć umiejętności praktyczne i teoretyczne.
Magda Hueckel – artystka wizualna, scenografka, autorka scenariuszy, fotografka teatralna, podróżniczka. Jej prace wystawiane były na kilkudziesięciu wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie), znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz licznych kolekcjach prywatnych. Autorka albumów fotograficznych Anima. Obrazy z Afryki 2005–2013 oraz HUECKEL/TEATR. Stworzyła dokumentację kilkuset spektakli teatralnych, stale współpracuje z kilkunastoma teatrami w Polsce. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej ASP. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Sopot, laureatka nagrody Sopocka Muza dla Młodych Twórców.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety w cenie 30 zł dostępne w kasie MNW i online od 13 września / liczba miejsc ograniczona / ok. 180 min / na warsztaty prosimy o przyniesienie własnego sprzętu fotograficznego (aparat kompaktowy, hybryda, telefon)
WARSZTATY FILOZOFICZNE
30 września / piątek / 18.00
Istnienie poszczególne i metafizyczny niepokój – Stanisław Ignacy Witkiewicz jako filozof / Karolina Rychter
Stanisław Ignacy Witkiewicz traktował swoją twórczość filozoficzną bardzo poważnie, prowadził polemiki z najważniejszymi myślicielami swoich czasów, takimi jak Bertrand Russell i Roman Ingarden. Jednak postrzegany był i jest jako genialny i wszechstronny artysta, a nie jako filozof, być może dlatego, że – jak pisał jego przyjaciel Jan Leszczyński: „[…] nie należał do tych filozofów, co uprawiają tylko filozofię, on przeżywał ją całym sobą”. W czasie warsztatów spróbujemy zrekonstruować zarzuty, które Witkiewicz stawiał fizykalizmowi, psychologizmowi, logice matematycznej, przede wszystkim jednak – najważniejsze elementy jego własnej koncepcji. Przeczytamy fragmenty tekstów Witkacego, a także obejrzymy kilka jego dzieł malarskich na wystawie, by przekonać się, że filozofia zajmowała w życiu i twórczości Witkacego centralne miejsce.
Karolina Rychter – doktor filozofii związana z Instytutem Filozofii i Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się filozofią kultury. Jej doktorat dotyczył związków filozofii i literatury.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety w cenie 30 zł dostępne w kasie MNW i online od 27 września / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
DZIECI I RODZINY
RODZINNE NIEDZIELE
10 lipca, 7 sierpnia, 11 września / niedziela / 12.00 i 14.00
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety 15 zł (opiekun), 15 zł (dziecko) i 5 zł (kolejne dziecko) dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego wydarzenie/ liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
10 lipca
Sztuka portretu / Karolina Goska
Witkacy był wnikliwym obserwatorem ludzi i świata. Stworzył kilka tysięcy portretów malarskich i fotograficznych. Niektóre osoby malował wielokrotnie. Wykonywał portrety upiększone, realistyczne i zdeformowane, próbując jak najlepiej oddać istotę portretowanej osoby. Oglądając wystawę, przyjrzymy się różnym portretom i sposobom, w jaki malował Witkacy, a następnie stworzymy własne dzieła.
bilety od 5 lipca
7 sierpnia
Kolor w twórczości Witkacego / Karolina Goska
Jaką rolę w obrazach Witkacego gra kolor? Zwiedzając wystawę, zastanowimy się, jak oddziałują na nas kolory i jak wykorzystywał je Witkacy. W części warsztatowej zamienimy się w artystów i pobawimy się kolorami, tworząc własne dzieła.
bilety od 2 sierpnia
11 września
Kosmos Witkacego / Karolina Goska
Czy można namalować Wszechświat? Jak namalować kometę i gwiazdy? Witkacy był zafascynowany nieskończonością i kosmosem. Gwiazdom, mgławicom i kometom nadał cechy ludzkie. Kosmiczne obrazy Witkacego porównamy z prezentowanym na wystawie dziełem pioniera abstrakcji Wassilego Kandinsky’ego, a następnie stworzymy własne kosmiczne pejzaże.
bilety od 6 września
Karolina Goska – historyczka sztuki, edukatorka, tutorka, pedagożka oraz stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury. Pracuje w szkole, jako nauczycielka plastyki i techniki. W MNW prowadzi cykliczne zajęcia dla najmłodszych, lekcje muzealne, warsztaty rodzinne oraz warsztaty dla seniorów.
MAMA TATA W MUZEUM
16 i 30 września / piątek / 11.00
Witkacy – życie i twórczość / Romualda Radwańska
Stanisław Ignacy Witkiewicz to artysta o wielu talentach: malował, fotografował, rysował, pisał utwory dramatyczne, powieści. Był także teoretykiem sztuki i filozofem. Wystawa „Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia” daje nowe spojrzenie na twórczość Witkacego poprzez osadzenie jej w XX-wiecznych i współczesnych kontekstach teoretycznych. Podczas spotkania obejrzymy dzieła zgromadzone na wystawie oraz poznamy meandry życia tego niezwykłego twórcy.
Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z dziedziny historii sztuki w Collegium Civitas, edukatorka w MNW.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od 13 i 27 września / liczba miejsc ograniczona / ok. 60 min
SENIORZY
CZAS NA SZTUKĘ!
4 października / wtorek / 13.00
Zaczynająca się orgia morskich snobów, czyli Witkacy piórkiem i ołówkiem / Paweł Bień
W przerwach między tworzeniem kolejnych pastelowych portretów, Witkacy wykorzystywał spłachetki papieru, niejednokrotnie naprędce wyrwanego z zeszytów, by dawać upust swojej twórczej fantazji. Ołówek lub piórko stawały się praktycznym medium, pozwalającym w ciągu chwili zmaterializować jego wizję. Niejednokrotnie tym niezwykłym pracom towarzyszą autorskie adnotacje, nadające scenom quasi-teatralnego charakteru, skrzącego się dowcipem albo wprost przeciwnie – „mierzącego ohydę istnienia”. Kim byli bohaterowie rysunkowych orgii i kogo uwodziła śpiewem „zżabiała Maniusia”?
Paweł Bień – poeta, historyk sztuki, kulturoznawca. Absolwent Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych (MISH) na Uniwersytecie Wrocławskim i Warszawskim. Pracuje w Dziale Edukacji MNW. Na łamach „Ruchu Muzycznego” prowadzi stałą kolumnę „Słuchanie obrazów”, pisze dla portalu Niezła Sztuka. Autor książki poetyckiej Światłoczułość.
Kino MUZ – Gmach Glówny MNW / karty pracy do indywidualnego zwiedzania dostępne w punkcie informacji MNW od 12.00 / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online w dniu spotkania / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min
WYDARZENIA DOSTĘPNE
OPROWADZANIE W PJM
3 września / sobota / 16.00
Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia / oprowadzanie po wystawie w Polskim Języku Migowym
Zapraszamy na spotkanie ze sztuką Stanisława Ignacego Witkiewicza – jednego z najbardziej fascynujących artystów dwudziestolecia międzywojennego. Witkacy był twórcą wszechstronnym – malarzem, pisarzem, a także krytykiem sztuki i filozofem. Podczas zwiedzania wystawy zobaczymy dzieła o tematyce szczególnie ważnej i bliskiej Witkacemu: o kosmosie, ciele, ruchu i refleksji socjologicznej. Będziemy mieli także okazję przyjrzeć się działaniom performatywnym tego artysty.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / wstęp bezpłatny / wejściówki do pobrania w kasach MNW i online od 30 sierpnia / liczba miejsc ograniczona
SPOTKANIA DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKU
19 sierpnia / piątek / 18.00
Witkacy – portret autonomiczny / oprowadzanie z audiodeskrypcją dla osób z niepełnosprawnością wzroku
Presja nowoczesności osaczała Witkacego. Nowe maszyny, nowe społeczeństwa, nowy porządek świata. Te kosmiczne zmiany czyniły z niego człowieka rozdartego. Według Witkacego wygodne życie w zmechanizowanym świecie miało dodprowadzić do utraty tego, co w ludziach najcenniejsze – duchowości. Jak zachować w tym chaosie spójność duszy i ciała? Jak być częścią społeczeństwa i odnaleźć się w nim jako autonomiczna jednostka? Pytania te będą punktem wyjścia do spojrzenia na twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza jako autoportretu artysty stojącego nad przepaścią świata.
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / wstęp bezpłatny / obowiązują zapisy od 2 sierpnia pod nr tel. 22 629 50 60 lub mailem: / osoby potrzebujące pomocy w dotarciu do Muzeum prosimy o taką informację podczas zapisów / liczba miejsc ograniczona
2 września / piątek / 18.00
Witkacy – człowiek w czystej formie / oprowadzanie z audiodeskrypcją dla osób z niepełnosprawnością wzroku
W malarstwie zdeformowane postaci i sceny jak ze snu. W sztukach teatralnych absurdalne zdarzenia, brak chronologii i logiki. To przejawy stworzonej przez Witkacego teorii Czystej Formy. Teorii, w myśl której w sztuce nie liczyło się nic, co było cenione w poprzednich epokach, a liczy się jedynie głęboki wstrząs, który sztuka ma wywołać u widza. Duchowe trzęsienie ziemi, dzięki któremu ludzka zdolność do głębokich, emocjonalnych przeżyć, nie zostanie pogrzebana w gruzach nowoczesnego świata. Jak osiągnąć ten efekt?
zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / wstęp bezpłatny / obowiązują zapisy od 30 sierpnia pod nr tel. 22 629 50 60 lub mailem: / osoby potrzebujące pomocy w dotarciu do Muzeum prosimy o taką informację podczas zapisów / liczba miejsc ograniczona
ZAJĘCIA NA ZAMÓWIENIE
LEKCJE MUZEALNE DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
Witkacy. Artysta wszechstronny
Stanisław Ignacy Witkiewicz był artystą wszechstronnym: malarzem, dramaturgiem, filozofem, teoretykiem i krytykiem sztuki. W jego twórczości łączą się i mieszają różne wpływy, inspiracje i tendencje charakterystyczne dla przełomu XIX i XX wieku. Na wystawie jego prace zestawione zostały z dziełami przedstawicieli sztuki nowoczesnej m.in. Umberta Boccioniego, Marcela Duchampa, Maxa Ernsta, Wasilija Kandinsky’ego i Bronisława W. Linkego. Pozwala to na ukazanie Witkacego jako jednego z najważniejszych modernistów europejskich. Zapraszamy na zajęcia, w czasie których omówimy nie tylko teoretyczne podstawy sztuki Witkiewicza i jego artystyczne poszukiwania, ale też spróbujemy odkryć nowe znaczenia i nieznane dotąd aspekty jego twórczości.
OPROWADZANIA Z PRZEWODNIKIEM
Zapraszamy grupy i gości indywidualnych do zwiedzania wystawy z naszymi przewodnikami. Terminy i godziny zajęć dostosowujemy do potrzeb zamawiających. Liczba uczestników uzależniona będzie od aktualnych wytycznych sanitarnych. Szczegółowe informacje przekazujemy drogą mailową, prosimy o kontakt pod adresem: / koszt: 200 zł plus bilety w cenie 25 zł.
AUDIOPRZEWODNIKI I DRUK EDUKACYJNY
Podczas zwiedzania wystawy zachęcamy do korzystania z audioprzewodnika w języku polskim i angielskim oraz przewodnika w PJM. Nagrania są dostępne bezpłatnie na stronie www.mnw.art.pl/multimedia
Przed wejściem na wystawę można pobrać także bezpłatne druki edukacyjne.
Koordynacja programu wydarzeń edukacyjnych: Barbara Kaliciuk / Dział Edukacji
Koordynacja programu lekcji muzealnych: Edyta Rubka-Kostyra/ MCES