„Bociany” Józefa Chełmońskiego w drodze na wystawę
13 czerwca obraz „Bociany” Józefa Chełmońskiego czasowo zniknie z ekspozycji w Galerii Sztuki XIX wieku.
Obraz zostanie poddany konserwacji przed przygotowywaną na jesieni wystawą Józef Chełmoński 1849–1914 i do Galerii wróci na początku 2025 roku.
W miejsce „Bocianów” zawieszone zostanie „Święto Jordanu” Teodora Axentowicza
Malowidło należy do cyklu obrazów, które Axentowicz poświęcił obyczajom i obrzędom religijnym Hucułów: ludu żyjącego u podnóża Karpat, na rubieżach dawnej Rzeczpospolitej (obecna Ukraina). Artystów fascynowała ich etnograficzna odmienność, pociągała też dzika przyroda huculskiej ziemi. Artysta często powracał do tej tematyki. Jego zaśnieżone pejzaże, będące tłem dla pełnych powagi obrzędów, procesji czy orszaków pogrzebowych, to świetne studia plenerowe - paradoksalnie powstałe w Paryżu na podstawie szkiców wykonanych jesienią 1893, w czasie wędrówki przez Karpaty. Tytułowe Święto Jordanu to nazwa uroczystości poświęcenia wody na pamiątkę chrztu Chrystusa - obchodzonej w dniu Epifanii (Trzech Króli), czyli w obrządku grekokatolickim i prawosławnym - 19 stycznia.