Kino letnie MNW / WNĘTRZA | INTERIORS | ІНТЕР'ЄРИ
„Kiedy patrzysz w głąb ludzi, widzisz krajobrazy, gdy spojrzysz w głąb mnie, ujrzysz plaże” – te słowa wypowiada w swoim ostatnim filmie „Plaże Agnès” reżyserka Agnès Varda. Obraz otworzy tegoroczne kino letnie w muzealnym ogrodzie na Dziedzińcu Lorentza, już 3 lipca.
Zapraszamy serdecznie w każdą niedzielę - od 3 lipca do 28 sierpnia 2022 roku. Wstęp na wszystkie pokazy jest bezpłatny.
Bohaterów i bohaterki filmów z cyklu „Wnętrza” łączy umiejętność uważnej obserwacji otaczającej rzeczywistości, z której rodzi się potrzeba poszukiwania nowych sposobów doświadczania codzienności. Nawigują ich w tym zmysły i ciekawość, emocje i osobiste przeżycia, a także polityka i kultura. Pragnienie to było bliskie patronce naszego cyklu, która o swojej odysei opowiada w autobiograficznym filmie „Plaże Agnès”. Podobne motywacje możemy obserwować w „Stokrotkach” Věry Chytilovej – zabawnym surrealistycznym dziele czechosłowackiej nowej fali, którego bohaterki szukają przygód redefiniując normy i tworząc sztukę z przedmiotów życia codziennego. W wysmakowanych kadrach filmu Luca Guadagnino „Jestem miłością” bohaterka grana przez Tildę Swinton porzuca mieszczańskie życie na rzecz realizowania swych zmysłowych potrzeb. W zjawiskowej wizualnie ekranizacji powieści Virginii Woolf „Orlando” w reżyserii Sally Potter, ta sama aktorka wciela się w postać przemierzającą wieki w poszukiwaniu swojej prawdziwej tożsamości. Normy społeczne na nowo definiują bohaterowie romantycznego „Pokoju z widokiem” Jamesa Ivory’ego – filmu, którego akcja rozgrywa się podczas wakacji w słonecznej Florencji na początku XX wieku.
W obliczu toczącej się wojny szczególnego znaczenia nabiera głos osób z Ukrainy – ich osobistych doświadczeń, kultury i historii. W nostalgicznym dokumencie „Odessa… Odessa!” z 2002 roku Michale Boganim portretuje społeczność tych, którzy byli zmuszeni do emigracji wiele lat temu. Młodych mieszkańców Ukrainy poznamy oglądając powstały w ubiegłym roku, pełen życia film „Przystanek – Ziemia”, debiut reżyserki Kateryny Gornostai. Silny związek pomiędzy tym, co ma znaczenie historyczne, a tym co społeczne, kulturowe i emocjonalne ukazuje dokument „Skarby Krymu” w reżyserii Oeke Hoogendijk. Śledzimy w nim losy zbiorów wypożyczonych przez ukraińskie muzea na wystawę w Amsterdamie w obliczu zbrojnej aneksji Krymu dokonanej w 2014 roku przez Rosję.
Komentarzem do aktualnej sytuacji jest także oniryczny film „Piękna praca” Claire Denis, zdobywczyni Grand Prix na tegorocznym festiwalu w Cannes. Obraz ten, przez pryzmat losów sierżantów Ligi Cudzoziemskiej w Djibouti, w medytacyjny sposób porusza tematy władzy, kolonializmu, pożądania i męskiego honoru. Afrykańskie widoki nie stanowią jedynie tła - bohaterowie i otaczające ich krajobrazy stanowią nierozerwalną całość.
Kuratorka cyklu: Julia Łuczywo
HARMONOGRAM CYKLU
3 lipca / 21:30
Plaże Agnès [Les plages d’Agnès], reż. Agnès Varda, Francja 2008, 110’
10 lipca / 21:30
Stokrotki [Sedmikrásky], reż. Věra Chytilová, Czechosłowacja 1966, 73’
17 lipca / 21:30
Przystanek – Ziemia [Stop – Zemlia], reż. Kateryna Gornostai, Ukraina 2021, 117’
24 lipca / 21:30
Skarby Krymu [The Treasures of Crimea], reż. Oeke Hoogendijk, Niderlandy 2021, 84’
31 lipca / 21:30
Odessa… Odessa!, Michale Boganin, Francja / Izrael 2004, 96’
7 sierpnia / 21:00
Pokój z widokiem [A Room with a View], reż. James Ivory, Wielka Brytania 1985, 117’
14 sierpnia / 21:00
Orlando, reż. Sally Potter, Wielka Brytania 1992, 93’
21 sierpnia / 21:00
Jestem miłością [Io sono l’amore], reż. Luca Guadagnino, Włochy 2009, 120’
28 sierpnia / 21:00
Piękna praca [Beau Travail], reż. Claire Denis, Francja 1999, 93’