Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

Noc Muzeów 2016

11-05-2016

Noc Muzeów:
14 maja 2016, godz. 19.00–1.00 (ostatnie wejście 24.00)
 

Godziny otwarcia MNW w weekend 1415 maja 2016:
14 maja, sobota: godz. 10.00–16.00
14/15 maja, Noc Muzeów (z soboty na niedzielę): godz. 19.00–1.00 (ostatnie wejście o godz. 24.00)
15 maja, niedziela: godz. 12.00–18.00

 

Galerie i wystawa „Marzenie i rzeczywistość. Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie”, otwarte drzwi między Muzeum Narodowym w Warszawie a  Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Utracone i premierowy pokaz filmu, zwiedzanie magazynów i pracowni konserwacji, bogaty program edukacyjny… Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza do miejsca, w którym nieustannie coś się dzieje!
 

GALERIE STAŁE
Galeria Faras
Galeria Sztuki Średniowiecznej
Galeria Sztuki XIX Wieku
Galeria Sztuki XX i XXI Wieku

 


POKAZ SPECJALNY
„Hoplici. O sztuce wojennej starożytnej Grecji”

 


WYSTAWA CZASOWA
„Marzenie i rzeczywistość. Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie”


WIECZORYNKA W MUZEUM
18.00
Zajęcia dla dzieci w wieku 5–12 lat.
zbiórka przy bramie głównej Muzeum / liczba miejsc ograniczona / ok. 60 minut
(obowiązują zapisy od 2 maja, pon.-pt. 9.00–15.00 / +48 22 621 10 31 wew. 246, +48 22 629 50 60 / [email protected])


Archeologiczna przygoda w Faras
Zapraszamy na wyprawę śladami profesora Kazimierza Michałowskiego, wybitnego polskiego archeologa. Udamy się do Faras, gdzie w piaskach pustyni profesor odkrył katedrę. Dowiemy się, jak wyglądały tamtejsze wykopaliska, jakich narzędzi używali archeolodzy i dlaczego była to misja ratunkowa.

Łowcy skarbów
Dzieła sztuki, które możemy dziś oglądać na wystawach muzealnych, zostały stworzone przez artystów, a później zakupione przez kolekcjonerów i muzea. Czasem jednak ich spokojny żywot zakłócały wojny i kradzieże. Podczas tych przygód odnosiły obrażenia lub gubiły się właścicielom. Na zajęciach poznamy fascynujące dzieje obiektów z kolekcji MNW, dowiemy się, jak chronić dzieła sztuki przed zniszczeniem, a także – w jaki sposób prowadzone są poszukiwania zaginionych eksponatów.

Konserwatorzy i ich „pacjenci”
Dzieła sztuki miewają swoje „choroby” i „wypadki”. Wtedy do akcji wkraczają konserwatorzy, czyli „lekarze dzieł sztuki”. Badają, łatają, retuszują, naklejają dublaże i transferują. O ich pracy opowiemy na przykładzie takich obrazów jak Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki i Sjesta włoska Aleksandra Gierymskiego.

Muzealne Archiwum X
Czy tylko nam przytrafiają się przygody? Nie! Mrożącymi krew w żyłach historiami mogą pochwalić się także obrazy. Podczas wycieczki po galeriach zamienimy się w detektywów i przeprowadzimy własne śledztwo, tropiąc tajemnice dzieł sztuki…

Artystyczne eksperymenty – płótno, farby i pigmenty
Namalowanie obrazu to nie lada wyzwanie. Oprócz odpowiednich narzędzi: płótna, farb i pędzli, potrzebny jest jeszcze talent. Prześledzimy proces tworzenia, odkryjemy techniki malarskie, stworzymy własne dzieło sztuki.

Warszawa jako z obrazka
Gwarna i hałaśliwa czy spokojna? Kolorowa czy szara i smutna? Pełna ludzi i nowoczesnych budowli czy cała w zieleni? Ciekawe, jak wygląda Warszawa na obrazach Canaletta, Gierymskiego, Podkowińskiego i Zaleskiego.


MUZEUM UTRACONE
20.00–24.00
Zajęcia animacyjne towarzyszące pokazowi filmu Muzeum Utracone 2016.
Dziedziniec Główny / wstęp wolny

21.30–24.00
Premierowy pokaz filmu Muzeum Utracone 2016.
Dziedziniec Lorentza / wstęp wolny

 

W nadchodzącą Noc Muzeów odbędzie się projekcja filmu tegorocznej edycji Muzeum Utraconego. Animacja prezentuje historię w trzech aktach utraconej i odzyskanej twórczości jednego z najważniejszych polskich malarzy – Jana Matejki. Obrazy tego twórcy budują pamięć historyczną poprzez kreowanie konkretnych wizerunków wydarzeń, w wielu podejmowanych przez malarza scenach. Dięki kolażom Marty Ignerskiej i ich niezwykłej animacji, wykorzystaniu materiałów archiwalnych – zarówno filmowych jak i drukowanych – zdjęć, artykułów oraz  szkiców Mariusza Tarkawiana, film zadziwia w wielu momentach. Animacja opowiada historię powrotu „Rejtana” i „Batorego pod Pskowem” do Polski oraz „Wariackie losy obrazów Matejki podczas II wojny światowej”.
 
Projekt Muzeum Utracone powstał w 2009 roku w Ad Artis – Fundacji Sztuki SAR i od razu znalazł się na liście wieloletnich projektów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone, w ciągu 7 lat od powstania, zyskało uznanie fachowców i specjalistów (UNESCO, dyrektorzy największych Muzeów Polsce, NIMOZ, Archiwa Państwowe, Biblioteka Narodowa itp.) ze względu na swoje walory edukacyjne. Film powstający wraz z każdą edycją projektu, prezentowany jest również na mniejszych pokazach odbywających się w całej Polsce – płyta z materiałami wysyłana jest łącznie w ponad 600 muzeów i służy do działań oświatowych przez cały rok, wzbogacając ofertę kulturalną tych instytucji. Z roku na rok wzrasta liczba odzyskanych przez Polskę, a utraconych podczas wojny dzieł – proporcjonalnie zwiększa się również liczba uczestników pokazów Muzeum Utraconego podczas corocznych Nocy Muzeów. Szacujemy, że od 2013 roku liczba osób, które widziały film Muzeum Utracone to około 997 tysięcy, czyli około 330-360 tys. rocznie.



SPOTKANIE DLA OSÓB NIEWIDOMYCH W MAGAZYNIE CERAMIKI I SZKŁA
18.00

Spotkanie dla osób z dysfunkcją wzroku wraz z opiekunami w magazynie największego zbioru dawnej ceramiki i szkła w Polsce.
Nasi goście będą mieli okazję zapoznać się z technikami wyrobu i zdobienia przedmiotów szklanych i ceramicznych oraz dotknąć niektórych eksponatów.
zbiórka przy bramie głównej Muzeum / liczba miejsc ograniczona / ok. 40 minut (obowiązują zapisy od 2 maja, pon.-pt. 9.00–15.00 / +48 22 621 10 31 wew. 246, +48 22 629 50 60 / [email protected])


ZAGINIONE – ODZYSKANE
20.00–22.00

Spotkania w galeriach stałych
Obrazy z kolekcji Muzeum Narodowego mają fascynującą historię. Były rabowane, przewożone bądź ukrywane przed okupantem, ale przetrwały II wojnę światową. Wracały do Muzeum krętymi drogami, potem poddawano je gruntownej konserwacji. Nierzadko ich pochodzenie było przedmiotem zaciętych sporów. Zapraszamy na spotkania, podczas których poznamy dzieje najważniejszych odzyskanych obiektów z kolekcji MNW
zbiórka w Holu Głównym / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 30 minut

20.00
Pocztówka z Wenecji. Schody Gigantów na dziedzińcu Pałacu Dożów Francesca Guardiego / Małgorzata Marszałł

Wenecki malarz Francesco Guardi wyspecjalizował się w dwóch popularnych, a zarazem przynoszących dochód gatunkach – wedutach i kaprysach – oba cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród kolekcjonerów, a także wśród licznie przybywających do Wenecji podróżników. Stanowiły znakomitą pamiątkę z podróży, a ich poręczny niewielki format pozwalał na łatwy transport. Tak obraz trafił do Polski i choć od 1925 roku znajdował się w zbiorach MNW, jego najważniejsza podróż była dopiero przed nim.

Święty wśród demonów. Kuszenie św. Antoniego Jana Wellensa de Cocka / Katarzyna Szumlas
Temat kuszenia św. Antoniego przez moce piekielne był na początku XVI wieku w sztuce niderlandzkiej bardzo popularny. Na obrazie z kolekcji MNW święty otoczony jest potworami jakby żywcem wyjętymi z niepokojących obrazów Hieronima Boscha. Dzieło szczególnie upodobali sobie hitlerowscy okupanci. Zostało przeznaczone do dekoracji rezydencji gubernatora Hansa Franka. Co oznaczają te przerażające postaci? Dlaczego zafascynowały malarzy czasów de Cocka i czy fascynują nas dzisiaj?

Historie z happy endem. Dramatyczne losy obrazów Aleksandra Gierymskiego ze zbiorów MNW / Anna Lewandowska
Aleksander Gierymski był malarzem wymagającym i pedantycznym. Długo pracował nad swoimi obrazami, dopracowywał i zmieniał kompozycję, często odtwarzał ten sam motyw kilkukrotnie, szukając idealnego ujęcia. Także po ukończeniu nie czekał jego obrazów spokojny los w galeryjnych przestrzeniach. Podczas II wojny światowej był jednym z najchętniej „kradzionych” malarzy. MNW odzyskało w ostatnich latach dwa płótna, Pomarańczarkę i Głowę mężczyzny w renesansowym stroju. Na liście strat wojennych figuruje wciąż 20 prac tego artysty, zaginionych z polskich kolekcji. Czy zostaną odnalezione? Jak udowodnić, że te, na których trop wpadamy, są tymi samymi obrazami, których szukamy?

21.00
Wojna o sztukę – wojenne losy Bitwy pod Grunwaldem i Kazania Piotra Skargi Jana Matejki / Karolina Zalewska

Obrazy Jana Matejki już od chwili powstania budziły emocje. Najtrudniejsze dla nich czasy nastały wraz z wybuchem II wojny światowej. Oba obrazy, zagrożone zniszczeniem z rąk hitlerowskich, zostały zwinięte razem i ukryte w dole wykopanym pod szopą na przedmieściach Lublina. Mimo wyznaczenia przez hitlerowców wysokiej nagrody i ogromnych wysiłkach z ich strony, by znaleźć płótno, żadna z zaangażowanych w ratowanie obrazu osób nie ujawniła miejsca kryjówki. Po zakończeniu okupacji niemieckiej obrazy były tak zniszczone, że uratowanie ich wcale nie było pewne.

„Powrotny” Orszak Witolda Wojtkiewicza / Katarzyna Janus- Borkowska
Zdziecinniali staruszkowie, zblazowane małe królewny i ich adoratorzy, a pośród nich smutny Pierrot. W ciągu zaledwie kilku lat swojego niespełna 30-letniego życia Witold Wojtkiewicz stworzył niesamowity świat, w którym dziecięce zabawy przeplatają się z dramatem jesieni życia. Duża część jego spuścizny przepadła w zawierusze wojennej, m.in. podczas pożaru domu przyjaciela malarza, Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Szczęśliwie co jakiś czas udaje się odnaleźć niektóre z nich.

22.00
La Morghen i La Volpata jako Melpomena i Talia Angeliki Kauffmann / Monika Miżołębska

Angelika Kauffamm była jedną z najsłynniejszych portrecistek Europy przełomu XVIII i XIX wieku. Pochodziła ze Szwajcarii, podróżowała po całej Europie, ale najlepiej czuła się we Włoszech. Malowidło przedstawia przyjaciółki Angeliki Kauffmann, sportretowane jako muzy z greckiej mitologii. Powstało – o czym informują wspomnienia artystki – „dla jej własnej przyjemności”. Choć podczas II wojny światowej obraz nie opuścił gmachu MNW, cudem przetrwał do naszych czasów. Historia jego zniszczenia dowodzi prawdziwej ironii losu.

Murzynka Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej / dr Agnieszka Bagińska

Spotkanie będzie poświęcone historii jednego z najbardziej znanych dzieł Anny Bilińskiej, które w 2012 roku, po niemal siedemdziesięciu latach nieobecności, wróciło  do Muzeum Narodowego w Warszawie. Murzynka to typowe dla twórczości Bilińskiej z połowy lat osiemdziesiątych XIX wieku akademickie studium kobiecej postaci, charakteryzujące się perfekcyjnym rysunkiem i zrównoważoną kolorystyką. Jest to jednak obraz wyjątkowy ze względu na figurę czarnoskórej modelki, zamkniętej w schemacie europejskiego widzenia egzotyki i obcości. Dzieło, jako popis umiejętności warsztatowych malarki, było docenione przez krytyków oglądających je na wystawach w Paryżu i Londynie. Mimo że losy obrazu nie są w pełni znane, można dziś wskazać kilka ciekawych wątków z jego historii, które pobudzają do refleksji i nowych interpretacji.


W punkcie informacji do pobrania są również druki do samodzielnego zwiedzania MNW tropem dzieł utraconych.


SPOTKANIA W GALERIACH
20.00
Hoplici, obrońcy greckiej polis – spotkanie z dr Alfredem Twardeckim, kuratorem Zbiorów Sztuki Starożytnej i Wschodniochrześcijańskiej

Hoplici stanowili najważniejszą część sił zbrojnych greckich poleis w okresie ich największego rozkwitu. Przede wszystkim dzięki nim Ateny i cała Grecja odparły oba perskie najazdy zwyciężając pod Maratonem i Platejami. Na wystawie zaprezentowano najważniejsze części (w tym jedyna w Polsce tarczę) uzbrojenia greckiego hoplity oraz ich niektórych adwersarzy a także formacji pomocniczych.
zbiórka w holu przed wejściem na pokaz Hoplici. O sztuce wojennej starożytnej Grecji / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 50 minut

21.00
Spotkanie z prof. dr hab. Antonim Ziembą w Galerii Sztuki Średniowiecznej

Oprowadzanie kuratorskie po największym zbiorze dzieł sztuki średniowiecznej w Polsce. W Galerii Sztuki Średniowiecznej MNW znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Ekspozycję zaprojektowano tak, by widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki w znaczeniu współczesnym. W galerii zobaczymy imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary, a także mniejsze obiekty: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy.
zbiórka w Holu Głównym / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 50 minut

22.00
Święci męczennicy, święci wojownicy – spotkanie z Tomaszem Góreckim, kustoszem Zbiorów Sztuki Starożytnej i Wschodniochrześcijańskiej

Święci wojownicy to określenie chrześcijan, którzy podczas pełnienia służby w armii rzymskiej ponieśli męczeńską śmierć za wiarę i z czasem zostali uznani za świętych. Stawiano ich wobec wyboru: złożą ofiarę bogom albo zostaną usunięci z wojska. Tych, którzy trwali w nowej, chrześcijańskiej wierze poddawano torturom i skazywano na śmierć. Święci męczennicy-żołnierze byli otoczeni powszechną czcią, zwłaszcza w kościołach wschodnich. Czczono dzień ich śmierci – w rocznicę wystawiano w świątyni wizerunek świętego i odczytywano fragmenty jego godnej naśladowania biografii. Święci wojownicy wyróżniają się z grona postaci przedstawianych w malarstwie faraskich charakterystycznymi atrybutami: strojem wojskowym i bronią.
zbiórka w holu przed wejściem do galerii Faras / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 50 minut


SPOTKANIA W MAGAZYNACH
Spotkanie w Magazynie Ceramiki i Szkła
20.00, 21.00 i 22.00

Kolekcja Ceramiki i Szkła, należąca do Zbiorów Sztuki Zdobniczej w MNW, gromadzona od początku XX wieku, jest jednym z najważniejszych zespołów tego rodzaju w Polsce.
Ilustruje rozwój europejskiego szkła oraz ceramiki artystycznej od końca XIV do początku XX wieku. Zbiory przechowywane są w magazynie studyjnym.
Gości oprowadzą pracownicy merytoryczni Kolekcji Ceramiki i Szkła: Wanda Załęska, Katarzyna Świetlicka oraz Katarzyna Węglowska-Marasek, którzy
opowiedzą o dawnej ceramice.
O kolekcji szkła, technikach jego kształtowania i dekorowania opowie Aleksandra Kasprzak.
zbiórka w Holu Głównym / liczba miejsc ograniczona / ok. 40 minut
(obowiązują zapisy od 2 maja, pon.-pt., godz. 9.00–15.00 / +48 22 621 10 31 wew. 246, +48 22 629 50 60 / [email protected]). Spotkanie o godz. 20.00 tłumaczone na język migowy (PJM).


Spotkania w Pracowni Konserwacji Rzeźby i Malarstwa na Drewnie
20.00 i 22.00

Agnieszka Czubak, kierowniczka Pracowni Konserwacji Rzeźby i Malarstwa na Drewnie, odkryje przed nami tajniki pracy konserwatora muzealnego.
zbiórka w Holu Głównym / liczba miejsc ograniczona / ok. 40 minut
(obowiązują zapisy od 2 maja, pon.-pt., godz. 9.00–15.00 / + 48 22 621 10 31 wew. 246 / [email protected])


Spotkania w Magazynie Sztuki Orientalnej
21.00 i 23.00

Na liczący około 8500 zabytków zbiór orientaliów Muzeum Narodowego w Warszawie składają się następujące kolekcje: kolekcja sztuki chińskiej, kolekcja sztuki japońskiej, kolekcja sztuki islamu oraz kolekcja sztuki buddyjskiej i hinduskiej. Jest to drugi pod względem wielkości zbiór sztuki orientalnej w Polsce, ustępujący jedynie kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Wśród przechowywanych w MNW muzealiów najliczniej reprezentowana jest chińska ceramika oraz grafika i malarstwo dalekowschodnie. Do bogatej i różnorodnej kolekcji działu należą m.in. wyroby z brązu, emalii, drewna, kamienia, laki, kości czy szkła. Zbiory mają charakter studyjny i na co dzień nie są udostępniane publiczności, dlatego jest to niepowtarzalna okazja, by zapoznać się z tym pięknym i unikatowym zespołem zabytków. Do świata sztuki wschodniej wprowadzą gości Joanna Bojarska-Cieślik i Magdalena Pinker.
zbiórka w Holu Głównym / liczba miejsc ograniczona / ok. 40 minut
(obowiązują zapisy od 2 maja, pon.–pt., godz. 9.00–15.00 / +48 22 621 10 31 wew. 246, +48 22 629 50 60 / [email protected])



FOTKI Z BUDKI
20.00–24.00

Wykonywanie pamiątkowych zdjęć inspirowanych dziełami ze zbiorów MNW.
Dziedziniec Główny / wstęp wolny

 

 

STREFA PZU - Mecenasa Galerii Sztuki XIX Wieku
Czas oczekiwania na zwiedzanie uatrakcyjnią animatorzy, którzy będą zachęcać do wykonywania i zamieszczania własnych zdjęć z określonymi hashtagami na Facebooku bądź na Instagramie (możliwość skorzystania z tabletów lub smartfonów). Użycie hashtagu związanego z daną lokalizacją spowoduje, że zdjęcie będzie automatycznie drukowane w INSTABOX-ie ustawionym w strefie PZU. Animatorzy rozwieszą fotografie na "analogowym timeline", gdzie zostaną one ułożone chronologicznie, dzięki czemu każdy będzie mógł odnaleźć swoją i zabrać ją ze sobą. Zdjęcia przesłane zostaną w czasie rzeczywistym na wielkoformatowe ekrany diodowe, ustawione na Dziedzińcu Głównym – tuż przy kolejce.

Dziedziniec Główny