Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

Nowy nabytek MNW. Dar z Nowego Jorku. Obraz Józefa Brandta „W drodze na jarmark”.

06-03-2015

W marcu br. Muzeum Narodowe w Warszawie pozyskało obraz Józefa Brandta  zatytułowany W drodze na jarmark.  Dzieło zostało podarowane przez Panią Monikę Dillon w imieniu Pani Wandy Wolińskiej z Nowego Jorku, której wolą było wzbogacenie zasobów polskiego dziedzictwa kulturowego. W przekazaniu daru pośredniczył Pan Ambasador Bogusław Winid  - Stały Przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej przy Narodach Zjednoczonych w Nowym Jorku, który osobiście w imieniu MNW odebrał obraz od Pani Moniki Dillon. Podczas uroczystości w dniu 4 marca Pani Wiceminister Henryka Mościcka-Dendys  przekazała dzieło Brandta na ręce Dyrektora Muzeum, Pani Agnieszki Morawińskiej. 

 

Józef Brandt (1841–1915) był jednym z najwybit­niejszych polskich malarzy batalistów. Przywoływał na płótnie porywający egzo­tyką świat awanturniczej epopei, której bohaterami są lisowczycy, Kozacy, Tatarzy, polscy rycerze walczący na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej w XVII w. Opiewał  owiane legendą życie kresowe, barwność stroju i egzotykę obyczajów jego anonimowych bohaterów.

 

Po stu­diach w Monachium osiadł tam na stałe, spędzając letnie miesiące w swo­im majątku Orońsko k. Radomia. Przez wiele lat stał na czele polskiej kolonii artystycznej w stolicy Bawarii. Ze względu na specyficzne cechy swoich historyczno-rodzajowych obrazów był malarzem modnym, cieszącym się powodzeniem, od 1878 był  honorowym profesorem Aka­demii Bawarskiej.

 

Obok panoramicznie ujętych, pełnych dramatyzmu kompozycji batalistycznych, malował sceny rodzajowe osadzone w malowniczej scenerii  wschodnich kresów Rzeczypospolitej  lub ukazujące współczesne życie polskiej wsi czy prowincjonalnych miasteczek.  Do tego ostatniego nurtu  przedstawień nawiązuje W drodze na jarmark, niewielkie płótno z wczesnego okresu twórczości Brandta. Ze względu na swoją tematykę doskonale uzupełni ono profil kolekcji dzieł artysty zgromadzonych w Muzeum, wśród których przeważają prace o tematyce  batalistycznej oraz  sceny  z życia kresowego w XVII w.  Pozyskanie tego obrazu jest również ważne w kontekście prac badawczych nad rozwojem warsztatu artystycznego Brandta prowadzonych w Muzeum związku z przygotowywaniem wystawy monograficznej malarza,  której  otwarcie zaplanowano na jesień 2017.