Nowy nabytek MNW. Dar z Nowego Jorku. Obraz Józefa Brandta „W drodze na jarmark”.
W marcu br. Muzeum Narodowe w Warszawie pozyskało obraz Józefa Brandta zatytułowany W drodze na jarmark. Dzieło zostało podarowane przez Panią Monikę Dillon w imieniu Pani Wandy Wolińskiej z Nowego Jorku, której wolą było wzbogacenie zasobów polskiego dziedzictwa kulturowego. W przekazaniu daru pośredniczył Pan Ambasador Bogusław Winid - Stały Przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej przy Narodach Zjednoczonych w Nowym Jorku, który osobiście w imieniu MNW odebrał obraz od Pani Moniki Dillon. Podczas uroczystości w dniu 4 marca Pani Wiceminister Henryka Mościcka-Dendys przekazała dzieło Brandta na ręce Dyrektora Muzeum, Pani Agnieszki Morawińskiej.
Józef Brandt (1841–1915) był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy batalistów. Przywoływał na płótnie porywający egzotyką świat awanturniczej epopei, której bohaterami są lisowczycy, Kozacy, Tatarzy, polscy rycerze walczący na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej w XVII w. Opiewał owiane legendą życie kresowe, barwność stroju i egzotykę obyczajów jego anonimowych bohaterów.
Po studiach w Monachium osiadł tam na stałe, spędzając letnie miesiące w swoim majątku Orońsko k. Radomia. Przez wiele lat stał na czele polskiej kolonii artystycznej w stolicy Bawarii. Ze względu na specyficzne cechy swoich historyczno-rodzajowych obrazów był malarzem modnym, cieszącym się powodzeniem, od 1878 był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej.
Obok panoramicznie ujętych, pełnych dramatyzmu kompozycji batalistycznych, malował sceny rodzajowe osadzone w malowniczej scenerii wschodnich kresów Rzeczypospolitej lub ukazujące współczesne życie polskiej wsi czy prowincjonalnych miasteczek. Do tego ostatniego nurtu przedstawień nawiązuje W drodze na jarmark, niewielkie płótno z wczesnego okresu twórczości Brandta. Ze względu na swoją tematykę doskonale uzupełni ono profil kolekcji dzieł artysty zgromadzonych w Muzeum, wśród których przeważają prace o tematyce batalistycznej oraz sceny z życia kresowego w XVII w. Pozyskanie tego obrazu jest również ważne w kontekście prac badawczych nad rozwojem warsztatu artystycznego Brandta prowadzonych w Muzeum związku z przygotowywaniem wystawy monograficznej malarza, której otwarcie zaplanowano na jesień 2017.