Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

Rozstrzygnięcie konkursu „Zabytki na ulice!” organizowanego przez NIKZ

18-04-2024

W marcu tego roku Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków ogłosił konkurs plastyczny pt. „Zabytki na ulice!”, którego partnerem było Muzeum Plakatu w Wilanowie - Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. 

 

Każda z prac w unikalny sposób zinterpretowała temat lokalnych zabytków, wokół których toczy się codzienne życie. Okazją do organizacji konkursu był Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków obchodzony 18 kwietnia. 

 

Jury w składzie Michał Laszczkowski (Dyrektor NIKZ); Maciej Graczyński (Wiceprezes Zarządu firmy AMS); Bożena Pysiewicz (Kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie); Patryk Mogilnicki (ilustrator i rysownik); Anna Wieluńska (typografka, kierowniczka pracowni projektowania krojów pisma na warszawskiej ASP) oraz Anna Nowokuńska-Maksymiuk (architektka, projektantka systemów informacji wizualnej, członkini zarządu STGU) przyznało następujące nagrody:

 

  • I miejsce: Pan Adam Skrzypiec

Plakat wyważony, świadomy, bezbłędny i adekwatny. Doceniamy powściągliwość, warsztat fotograficzny oraz subtelność i dojrzałość typografii towarzyszącej. Zastosowany tytuł spina klamrą świat przedstawiony z tematyką konkursu.

 

  • II miejsce: Pani Teodora Czajka

Doceniamy ilustracyjną interpretację tematu, sprytne skojarzenie przy jednoczesnej lekkiej żartobliwej formie wyrazu, która mocno przynależy do medium plakatu. Typograficznie konsekwentny. Plakat jest dobrą odpowiedzią na zadaną w konkursie kwestię przybliżania i odciążania idei zabytków.

 

  • III miejsce (ex aequo): Pani Magdalena Marchwicka

Ukłon w stronę czystości kompozycji i pochwała ilustracji jako języka wypowiedzi – skrótowej, a jednocześnie tak pojemnej. Doceniamy pozytywne emocje i charakter zawarte w postaci oraz umiejętne poruszanie się po stylistycznej konwencji.

 

  • III miejsce (ex aequo): Pani Ola Sowińska

Plakat wciąga i w dodatku informuje – przybliża zabytki mniej znane. Czyni to w konwencji dobrze dobranej do charakterystyki samych dzieł sztuki, które przedstawia. Graficznie są to formy angażujące, lekkie i wyrafinowane zarazem. Kompozycyjnie dość intensywny, jednocześnie zachęca do rozwikłania zagadki tak typograficznej, jak i symbolicznej.

 

Dodatkowo, Jury przyznało dwa wyróżnienia dla:

  • Pani Natalii Bugaj,
  • Pana Jana Jerzmańskiego.

 

Pracę, która zajęła I miejsce będzie można zobaczyć na nośnikach reklamowych AMS w sześciu największych miastach w Polsce.

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!