Historia sztuki. Epokowa powtórka
Maturalne SOS on-line 2021
Zamknięte szkoły, muzea i biblioteki, a jednak przygotowania do egzaminów maturalnych trwają! MNW nie tylko trzyma kciuki za wszystkich tegorocznych maturzystów, którzy na egzaminie wybrali historię sztuki, ale również proponuje pomoc on-line w intensywnej powtórce. Od 30 marca rozpoczynamy cykl webinariów, które pozwolą usystematyzować wiedzę z terminologii i analizy dzieła sztuki. Każde ze spotkań poświęcone będzie innej epoce.
Ważne informacje:
– bilet w cenie 5 zł do kupienia on-line, sprzedaż od 23 marca,
– sprzedaż biletów kończy się w dniu wydarzenia o godz. 15.00,
– na adres mailowy wpisany przy zakupie biletu zostanie wysłany link do spotkania (30 minut przed rozpoczęciem), rejestracja na spotkanie będzie możliwa tylko za pomocą tego samego adresu mailowego,
– zajęcia odbywają się na platformie Zoom,
– obowiązuje limit miejsc,
– czas trwania spotkania: ok. 90 minut.
Zachęcamy do przesyłania nurtujących Was pytań, na które chcielibyście poznać odpowiedź oraz interesujących Was zagadnień. Na podstawie Waszych propozycji nasi edukatorzy przygotowują specjalne zajęcia.
Maile ślijcie na adres: (w tytule maila prosimy podać: Maturalne SOS i tytuł spotkania).
Harmonogram spotkań
30 marca / wtorek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie I / Starożytność / Paulina Komar
Wedle jakich zasad przedstawiano postać ludzką w Egipcie? W jakim porządku architektonicznym wzniesiono Partenon, a w jakim Erechtejon? Jakie są najważniejsze cechy sztuki starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu?
1 kwietnia / czwartek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie II / Średniowiecze / Zofia Załęska
Jak zmieniała się sztuka między V a XV wiekiem? Gdzie narodził się gotyk? Jaka jest różnica między tryptykiem a poliptykiem? Jakie atrybuty towarzyszą najważniejszym świętym?
6 kwietnia / wtorek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie III / Renesans / Zofia Załęska
W jaki sposób przejawia się zainteresowanie antykiem w renesansowym malarstwie i rzeźbie? Czym jest perspektywa geometryczna, a czym powietrzna?
8 kwietnia / czwartek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie IV / Barok / Monika Miżołębska
Jak „zbudowany” jest barokowy obraz? Co wyróżnia malarstwo Caravaggia, a co Rubensa? Jakie znaczenie mają atrybuty pojawiające się na portretach reprezentacyjnych? Jakie przesłanie niosą holenderskie martwe natury?
13 kwietnia / wtorek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie V / Klasycyzm / Paweł Masłowski
Która starożytna budowla zainspirowała twórcę kościoła św. Aleksandra w Warszawie? Jakie starożytne motywy architektoniczne najczęściej wykorzystywano w klasycystycznych gmachach?
15 kwietnia / czwartek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie VI / Sztuka XIX wieku / Wioletta Cicha
W jakim stylu wzniesiono gmach parlamentu brytyjskiego, a w jakim budynek opery paryskiej? Jakie są podstawowe cechy realizmu, a jakie impresjonizmu? Na czym polegała technika pointylizmu? Kto jest autorem cyklu widoków Kopca Kościuszki, a kto Góry Świętej Wiktorii?
20 kwietnia / wtorek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie VII / Sztuka XX Wieku / Paweł Bień
Sztuka ostatnich stu lat to czas mnogości kierunków i tendencji, a także wprowadzania nowych technik artystycznych. Czym różni się performans od happeningu? Czym jest op-art, a czym pop-art? Przedstawiciele którego ruchu artystycznego postulowali zniszczenie muzeów?
22 kwietnia / czwartek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie VIII / Analiza dzieła sztuki – malarstwo / Monika Miżołębska
Analiza formy dzieła malarskiego ukazuje cechy epoki, oczekiwania odbiorców i indywidualny styl artysty. Jakie znaczenie ma kompozycja i kolorystyka? W jakim stopniu o wymowie obrazu decyduje jego temat?
27 kwietnia / wtorek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie IX / Analiza dzieła sztuki – rzeźba / Rita Twardziak
W jaki sposób uważnie oglądać rzeźbę, żeby niczego w niej nie przeoczyć? Dlaczego opis dzieła sztuki rzeźbiarskiej ma takie duże znaczenie? Czy tylko na podstawie formy możemy wyciągnąć wniosek o miejscu i przeznaczeniu rzeźby?
29 kwietnia / czwartek / godz. 16.00 i 18.00
Spotkanie X / Analiza dzieła sztuki – architektura / Rita Twardziak
Jak opisać architekturę, jeśli nie można jej zobaczyć na własne oczy? Od czego zacząć nasz opis, a na czym zakończyć? Do czego służą plan, przekrój i rysunek bryły? Czym są transept, trakt i ambit? Czy detal ma znaczenie? I czy architektura to tylko budynki?
koordynacja: / Dział Edukacji