Damy z pieskiem i małpką Program towarzyszący wystawie
PROGRAM TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE
17 LIPCA - 15 PAŹDZIERNIKA 2011 KRÓLIKARNIA
NIEDZIELNE WARSZTATY FAMILIJNE
24 lipca, 7, 21, 28 sierpnia; 4, 11, 18 i 25 września;
2 i 9 października
godz. 12.00
Zapraszamy do wspólnej zabawy rodziny z dziećmi w wieku 4–12 lat. Można będzie poznać modę i zwyczaje XVIII wieku, wykonać swój portret – sylwetę, zrobić perukę. Udział w zajęciach bez zapisów, czas trwania ok. 90 minut. Obowiązuje bilet wstępu (bilet ulgowy 4 zł, bilet normalny 8 zł)
24 lipca; 4 września
godz. 12.00
Fryzjer, szewc i krawiec królewny
Jak wygląda królewna i jej dworzanie w dziecięcej wyobraźni? Suknie jak bezy, gorsety i gigantyczne fryzury, powplatane we włosy kwiaty, wypchane ptaki, a nawet makiety statków. Zapraszamy do zwiedzania wystawy oraz wspólnej zabawy w układanie piętrowych pukli, wykręcanie spiczastych tupetów i obsypywanie fryzur worami pudru.
Uwaga! Fryzowanie to zabawa nie tylko dla dziewczynek – kawalerowie w XVIII wieku dorównywali damom elegancją. Serdecznie zapraszamy całe rodziny!
Relacja z warsztatów - tutaj
7 sierpnia; 18 września
godz. 12.00
Komnaty w kwiaty
W XVIII wieku kwiaty służyły nie tylko do dekoracji wnętrz, ale również zdobiły stroje, fryzury, meble i eleganckie przedmioty. Dziś także ich urok zachwyca i inspiruje. Na zajęciach wykonamy własne kompozycje kwiatowe, które ozdobią wnętrza i taras Królikarni.
Relacja z warsztatów - tutaj
21 sierpnia; 25 września
godz. 12.00
Pałacowe gry i zabawy
Czy wiesz, że Królikarnia nie była zwykłym mieszkaniem, lecz miejscem zabaw i rozrywek? Niegdyś eleganckie towarzystwo przyjemnie spędzało tu czas. Podobnie my w czasie warsztatów odkryjemy uroki pałacu i parku. Poznamy staropolskie gry towarzyskie i stworzymy portrety profilowe.
Relacja z warsztatów -tutaj
28 sierpnia; 2 października
godz. 12.00
W świecie iluzji
Rzeczywistość czy ułuda, prawda czy fałsz, codzienność czy niezwykłość? Na warsztatach spróbujemy odnaleźć się pomiędzy realnością a iluzją w sztuce, tworząc wspólnie grę. Wykorzystując przestrzeń wystawy jako planszę do zabawy z optyką, sprawdzimy, jak można działaniami plastycznymi zmienić wszystko dookoła w nierzeczywisty świat pełen sekretów. Rozwiążemy słowne łamigłówki i odnajdziemy prawdziwy skarb.
Relacja z warsztatów - tutaj
11 września; 9 października
godz. 12.00
Jak rozśmieszyć Pierrota
Dlaczego w świecie pięknych dam i eleganckich panów ktoś płacze? Jeśli chcecie się tego dowiedzieć, zapraszamy na warsztaty. Spróbujemy odnaleźć sposób na rozśmieszenie smutnego Pierrota. Na chwilę dzieci zamienią się w teatralne marionetki, a zwykłe kamienie w prawdziwe dzieła sztuki.
Relacja z warsztatów - tutaj
ZAJĘCIA DLA GRUP ZORGANIZOWANYCH - DZIECI, MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Obowiązuje opłata za lekcję/przewodnika 80 zł oraz bilety
na wystawę (bilet ulgowy 4 zł, bilet normalny 8 zł).
Informacja i zapisy: Ośrodek Oświatowy MNW,
tel. 22 621 10 31 wew. 246, od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00 -15.00
Buduar i rewolucja
Zajęcia dla grup szkolnych (oraz dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży)
Na zajęciach poznamy zabytki powstałe w XVIII wieku, prace artystów współczesnych oraz obejrzymy pałac i jego otoczenie. Koncepcja wystawy Damy z pieskiem i małpką nawiązuje do czasów powstania pałacu Królikarnia oraz do niepowtarzalnej atmosfery samego miejsca. Architektura klasycystyczna oraz rokokowe obrazy i rysunki przywołują epokę frywolności, ale też czasy ważnych zmian społecznych. Dla młodszych dzieci przygotowaliśmy specjalne zabawy i ćwiczenia, ze starszymi porozmawiamy o dziełach i zachodzących pomiędzy nimi relacjach.
Rezydencja Królikarnia
Zwiedzanie z przewodnikiem dla grup zorganizowanych (dorosłych)
Podczas spotkania poznamy dzieje rezydencji, zwiedzimy pałac i ogród oraz obejrzymy aktualną wystawę.
podczas naszych zajęć dziękujemy firmie
WYKŁADY CZWARTKOWE
15, 22, 29 września; 6 i 13 października
godz. 18.00
Cykl wykładów poświęconych założeniu pałacowemu w Królikarni, jego historii i architekturze, szeroko pojętej obyczajowości XVIII wieku oraz recepcji tej epoki w świecie współczesnym. Wstęp wolny
15 września
dr Izabela Kopania – Omai, Afock i „Indiańscy Królowie”. Egzotyczni podróżnicy
w Europie w XVII i XVIII wieku
Wykład poświęcony będzie wybranym portretom mieszkańców krajów pozaeuropejskich, którzy w XVII i XVIII wieku podróżowali po Europie. Przyjrzymy się sposobowi konstruowania wizerunków „egzotycznych” gości, ich sylwetkom, a także wybranym – istotnym w kontekście ikonografii – kwestiom związanym z ich pobytem na Starym Kontynencie. Podejmiemy zagadnienia „egzotyzacji” oraz „europeizacji” portretów, w których doświadczenia bezpośredniego kontaktu z Innymi ścierają się z europejskimi wyobrażeniami na ich temat.
22 września
dr Piotr Rypson – Labirynty i ogrody. Poezja wizualna europejskiego baroku
Poznamy mało znaną twórczość słowno-wizualną, w której mamy do czynienia z łączeniem słowa z bogactwem form ikonograficznych – wiersze w kształcie krzyża, utwory będące obrazem słońca i gwiazd, zwierząt, elementów architektonicznych etc.
29 września
dr Magdalena Bialic – Od markizy do cesarzowej. Rokokowa moda francuska i jej reminiscencje w XIX i XX wieku
Moda rokokowa była niezwykle barwna i ciekawa, stając się niewyczerpanym źródłem inspiracji dla kreatorów mody w XIX i XX wieku. Cesarzowa Eugenia wielbiła i utożsamiała się z ostatnią królową Francji, którą ponad sto lat później Sofia Coppola ożywiła w swoim popowym filmie pt. Maria Antonina. Obraz Coppoli przyczynił się do kolejnego renesansu mody XVIII-wiecznej, co widać m.in. we współczesnych kolekcjach Diora czy Vivienne Westwood.
6 października
dr Ewa Manikowska – Galerie, obserwatoria astronomiczne, gabinety historii naturalnej, biblioteki. Kolekcje w Warszawie XVIII wieku
Wykład przedstawi jeden z najważniejszych zagadnień kosmopolitycznej kultury XVIII-wiecznej Warszawy, jakim było kolekcjonerstwo. Prześledzimy to zjawisko od początków zainteresowania zbieractwem opartym na wzorcach europejskich w epoce saskiej aż po czasy stanisławowskie, gdy każdy pałac arystokratyczny musiał posiadać przynajmniej bibliotekę i bogatą galerię dzieł sztuki.
13 października
dr Barbara Arciszewska – Królikarnia a wille Palladiańskie XVIII wieku – forma, funkcja, ideologia
Andrea Palladio był jednym z pierwszych nowożytnych architektów, który sformułował w formie traktatu zasady organizacji i projektowania przestrzeni rezydencjonalnych. Palladiański typ założenia pałacowego był bardzo popularny w Polsce pod koniec XVIII wieku. Do popularności rezydencji tego typu przyczyniły się względy reprezentacyjne i funkcjonalność rozwiązań.
PIĄTKI KONESERA
30 września; 7 i 14 października
godz. 18.00
Powiadacie mi, przyjaciele, że o gusty i smaki spierać się niepodobna? Ależ wszelkie życie jest waśnią o gusty i smaki (F. Nietzsche).
Oprowadzanie kuratorskie, spotkania z artystami, performance, wykłady, dyskusje
Obowiązuje bilet wstępu
30 września
Po wystawie oprowadzi Maurycy Gomulicki – artysta biorący udział w wystawie i Agnieszka Tarasiuk – kuratorka wystawy
7 października
Po wystawie oprowadzi Igor Omulecki – artysta biorący udział w wystawie i Agnieszka Tarasiuk – kuratorka wystawy
14 października
Wykład Jacka Dobrowolskiego pt. Myśl i orgia oraz debata na temat związków orgiastyczności z myślą i polityką organizowana przez magazyn i inicjatywę kulturotwórczą Orgia Myśli (www.orgiamysli.pl).
Orgie, karnawały, święta transgresji i inne społeczne rytuały tymczasowego odwrócenia porządku stanowią wyzwanie nie tylko dla antropologii czy etnografii, ale także dla filozofii. Czy wywrotowy, ale i immanentny wobec struktury społecznej potencjał orgii może być inspirujący dla myśli krytycznej, czy tkwią w nim niewykorzystane możliwości polityczne i intelektualne? Co mówią nam myśliciele orgiastyczni, tacy jak Sade, Nietzsche, Artaud czy Deleuze? Czy istnieje myślenie orgiastyczne i do czego może ono służyć?
Królikarnia czynna codziennie oprócz poniedziałków w godz. 10.00–20.00 (w czwartki wstęp bezpłatny).
KONCERTY
17 lipca; 5 sierpnia; 16 września i 14 października
godz. 19.00
Obowiązuje bilet wstępu na wystawę
Z perspektywy muzyki współczesnej XVIII wiek wydaje się być przede wszystkim przedmiotem krytyki – z jednej strony pogrążony w sielance muzyki dworskiej, z drugiej będący okresem narodzin klasycyzmu, muzyki tonalnej i programowej. Symbolizuje niemal wszystko to, od czego odżegnuje się muzyka „nowa”, zarówno w swym akademickim, jak i niezależnym nurcie. A jednak, pomimo deklarowanej niechęci, w twórczości kompozytorów i artystów dźwiękowych XX wieku pojawia się szereg wątków, które były także obecne w muzyce przełomu baroku i klasycyzmu, pomiędzy rozpasaniem pierwszego i systematycznością drugiego. Niektóre z nich należą do naszych podstawowych skojarzeń z muzyką XVIII wieku; inne, określone przez ówczesną krytykę jako nieistotne aberracje, skazane zostały na niemal trzystuletnią hibernację i postrzegane są jako odkrycie ostatnich dekad.
Program muzyczny towarzyszący wystawie Damy z pieskiem i małpką jest próbą uchwycenia podskórnych napięć muzyki sprzed trzystu lat, czyli tuż przed wynalezieniem tonalności. W serii koncertów i instalacji ukazane zostaną zjawiska charakterystyczne dla muzyki dawnej, które jednocześnie są jednymi z kluczowych elementów muzyki najnowszej.
kurator programu muzycznego: Michał Libera
17 lipca
Karolina Ossowska (skrzypce) gra Giuseppe Tartiniego, m.in. Sonatę g-moll Didone abbandonata
W 1754 roku słynny kompozytor i wirtuoz skrzypiec Giuseppe Tartini po raz pierwszy w historii opisał teorię tonów różnicowych – szczególnych interwałów pomiędzy dwoma tonami, które sprawiają, że słyszymy trzeci dźwięk. Wyparte przez muzykę tonalną, której podwaliny stworzył ponad trzydzieści lat wcześniej Jean-Philippe Rameau, w szóstej dekadzie XX wieku stały się jednym z fundamentów nowojorskiego minimalizmu i do dziś fascynują twórców sound artu. Karolina Ossowska wykona wybrane wariacje Tartiniego z jego cyklu „L’Arte dell'Arco”.
5 sierpnia
Baby Dee (głos, harfa, fortepian)
Dla twórców muzycznego klasycyzmu muzyka późnego baroku pełna była degeneracji. Za jeden z jej przejawów uważano twórczość kastratów, czyli głosy niemieszczące się w sztywnym podziale na żeńskie (wysokie) i męskie (niskie). Współcześnie artystką zacierającą granice między ustalonymi tożsamościami płciowymi i muzycznymi jest Baby Dee, która sytuuje się poza podziałem na muzykę poważną i rozrywkową. Często wykonuje swoje piosenki z akompaniamentem harfy – ukochanego instrumentu Marii Antoniny, której w dużej mierze zawdzięcza on popularność w XVIII wieku.
16 września
Jozef van Wissem (lutnia)
Narodziny klasycyzmu oznaczały także rozwój klasycznego zapisu nutowego. Jednak późne tabulatury, zwłaszcza na lutnię, okazują się dziś bardziej aktualne w muzyce na instrumenty szarpane niż notacja na pięciolinii. Pozwalając na precyzyjny opis szczegółów artykulacyjnych, a także bardziej otwartą formę, powracają w twórczości wielu współczesnych interpretatorów muzyki dawnej. Jednym z nich jest Jozef van Wissem – holenderski lutnista, którego muzyka ma charakter palindromu.
15 października
Jean-Louis Costes (głos, fortepian)
Twórczość i życie de Sade’a w swym rozpięciu pomiędzy prawem i jego zawieszeniem otwierają erę klasycyzmu. Jak pisał Michel Foucault, to właśnie pod koniec XVIII wieku rodzi się pętla perwersji i moralnego potępienia – ta, która towarzyszy nam do dziś. Na finisaż wystawy Jean-Louis Costes –znany ze swych obrazoburczych porno oper noise’owych – przygotuje występ oparty na fragmentach tekstów de Sade’a i muzyki, która mogła towarzyszyć jego ekscesom.