Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918

26 października 2018 – 17 marca 2019

PROGRAM TOWARZYSZĄCY

Wystawa obejmuje okres od 1905 roku, poprzez lata Wielkiej Wojny, po wydarzenia związane z walkami o granice odrodzonej Rzeczpospolitej, pierwszy Sejm Ustawodawczy, wybór prezydenta Gabriela Narutowicza i kult Marszałka Józefa Piłsudskiego. W obrazach, rysunkach, grafikach i rzeźbach twórców działających na ziemiach polskich i za granicą możemy odnaleźć emocje, które panowały w ówczesnym społeczeństwie.
Program towarzyszący wystawie przygotowaliśmy z myślą o wszystkich naszych gościach – od dzieci i rodzin po seniorów. Zapraszamy na oprowadzania kuratorskiewykładydebatyspotkania tematycznepokazy kina niemego z muzyką na żywowarsztaty rodzinne oraz specjalne propozycje dla młodzieży. Dla uczniów wszystkich poziomów nauczania przygotowaliśmy lekcje muzealne. Osoby niepełnosprawne mogą skorzystać z audiodeskrypcji, zamówić tłumacza języka migowego i wziąć udział w specjalnych warsztatach dla osób niewidomych.

Bezpłatne druki edukacyjne dla dzieci i dorosłych ułatwiają aktywne zwiedzanie i przybliżają tematykę wystawy. Zachęcamy również do korzystania z audioprzewodników, dostępnych w języku polskim i angielskim.

 

 

FINISAŻ WYSTAWY
17 marca

 

WYKŁAD NIEDZIELNY

12.00

Przez krew idziem ku wolności!... / Przemysław Głowacki

Kino MUZ / darmowe wejściówki do pobrania online i w kasie od 12 marca* / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

 

NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO WYSTAWIE

14.00 i 16.00
zbiórka w Holu Głównym / bilety (25zł / 15 zł) online i w kasie od 12 marca* / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

 

 

WYKŁADY CZWARTKOWE

8, 15, 22, 29 listopada, 6, 13, grudnia, 10, 17, 24, 31 stycznia, 7, 14, 21, 28 lutego, 7, 14 marca / czwartek / 18.00
Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 75 min / liczba miejsc ograniczona

 

8 listopada

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918 / Piotr Rypson

W zbiorowej pamięci Polaków obraz dramatycznych wydarzeń, w wyniku których Polska odzyskała niepodległość, jest niewyraźny, zatarty, w najlepszym razie zbudowany z wyobrażeń powstałych w kręgu sztuki legionowej, wokół postaci „ojców niepodległości” – Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Romana Dmowskiego – oraz ze starych fotografii i kronik filmowych. Naszą intencją jest przybliżenie tego chaotycznego, nieoczywistego i bolesnego okresu poprzez powstałe w tamtym czasie (i nieco później) dzieła sztuki.

 

15 listopada

Zaproście tu na Wesele... Wyspiański według Wajdy / Bożena Pysiewicz

Uczestnicy wesela w Bronowicach pojawiają się w filmie jako postaci z płócien Jana Matejki. Pan Młody przybiera pozę Rejtana, a Stańczyk wygląda jakby zszedł przed chwilą ze słynnego obrazu. Bogactwo języka plastycznego i malarskich cytatów z filmu posłuży do odszyfrowania symboliki dramatu Wyspiańskiego.

 

22 listopada

Paw i papuga narodów. Odrodzone państwo polskie we wczesnej twórczości Zofii Stryjeńskiej / Anna Manicka

Cykl „Pascha”, barwny i krzykliwy, opowiada o odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Artystka porównuje je do zmartwychwstania Chrystusa. Obrazy z tego cyklu oraz inne wczesne prace Stryjeńskiej pokazują, że sztuka w założeniu patriotyczna może być równocześnie fascynującym zjawiskiem artystycznym.

 

29 listopada

Rewolucja 1905 roku w polskiej pamięci zbiorowej / Piotr Tadeusz Kwiatkowski

Rewolucja 1905 roku była przez lata tematem licznych dyskusji. Ukształtowały się trzy wersje jej „legendy”, wyrażające podziały widoczne w społeczeństwie polskim w pierwszych dekadach XX wieku.

 

6 grudnia

Doświadczanie wojny poprzez obrazy / Hanna Doroszuk

Wielka Wojna to pierwszy konflikt zbrojny, który pozostawił po sobie tak obszerną dokumentację fotograficzną. Przebieg wydarzeń relacjonowano w prasie, uwieczniano na kartkach pocztowych, plakatach i ulotkach propagandowych. Zalewające Europę obrazy wojny posłużyły m.in. Aby’emu Warburgowi do stworzenia Kriegskartothek, swoistego atlasu ikonografii wojennej.

 

13 grudnia

Bóg – Horror – Ojczyzna. Obrazy Wielkiej Wojny Jacka i Rafała Malczewskich / Wojciech Szymański

W 1915 roku Jacek Malczewski namalował wspólny portret Jerzego Mycielskiego i Michała Żymierskiego zatytułowany Dwa pokolenia. W zamyśle artysty było to przedstawienie dwóch generacji Polaków, ojców i synów, śniących sen o wolności. Z tym słynnym płótnem kontrastuje obraz syna artysty, Rafała, Inwalida wojenny z 1927 roku. Portret kalekiego weterana prezentuje narrację sprzeciwiającą się oficjalnej, heroicznej wizji wojny. Staje się opowieścią nie tyle o żołnierskim honorze, ile raczej o wojennym horrorze.

 

10 stycznia

Mit Zakopanego / Wojciech Szatkowski

Od stylu zakopiańskiego i twórczości Stanisława Witkiewicza, przez „białe szaleństwo”, po fascynację barwnym światem góralszczyzny – wszystko to budowało mit Zakopanego, miasteczka pięknego i pełnego fantazji. Czy naprawdę było swego czasu „pępkiem świata”, jak nazwał je Malczewski?

 

17 stycznia

„Nie będziesz wzywał imienia Polski nadaremno!”. Wyzwolenie w teatrze / Michał Mizera

Kiedy w 1918 roku Polska odzyskała niepodległość, teatr polski był na to na swój sposób przygotowany. Proroctwa, przepowiednie, wizje i zaklęcia spełniały się bowiem na scenie już od lat i było tylko kwestią czasu, kiedy staną się rzeczywistością. Pojawił się jednak problem: o czym teraz mówić do widzów, skoro wolność nadeszła, a codzienność niemal codziennie rozbija się utrwalone przez teatr mity i wyobrażenia? Przewodnikiem po tym czasie będzie Stanisław Wyspiański i jego dramat (nomen omen) Wyzwolenie, z którego pochodzi cytat zawarty w tytule wykładu.

 

24 stycznia

Wielka Wojna i jej reperkusje w sztuce światowej / Przemysław Głowacki

I wojna światowa, nie bez powodu nazywana Wielką Wojną, wywarła ogromny wpływ na światową sztukę. Jej rozmiary i okrucieństwo dotknęły wszystkich artystów, niezależnie od tego, po której stronie konfliktu stali i z jaką formacji artystycznej byli związani. Przyjrzymy się, w jaki sposób ukazywali przebieg i tragiczne skutki wojny.

 

31 stycznia

Żeromski i Piłsudski, czyli dylematy niepodległości / Andrzej Mencwel

Przedstawimy dylematy, przed którymi stanęli twórcy niepodległości. Część z nich została potem opisana w Przedwiośniu oraz w innych utworach „rozrachunkowych”. Za punkt wyjścia przyjmiemy anegdotyczną rozmowę Żeromskiego z Piłsudskim o kształcie państwa polskiego.

 

7 lutego - wykład przeniesiony z 28 lutego

Czyja ta wolność? Święto Niepodległości w okresie międzywojennym / Maciej Górny

Mocarstwa, które rozpętały Wielką Wojnę w Europie Środkowo-Wschodniej, upadły po jej zakończeniu. Państwa powstałe na ich gruzach lub powiększone ich kosztem prowadziły swoistą politykę pamięci o niedawnych walkach, polegającą na hierarchizacji historycznych wydarzeń, symboli i weteranów oraz opierającą się na silnym dydaktyzmie państwa. Jako przykład posłuży polityka wobec organizacji kombatanckich i inwalidzkich oraz sposoby upamiętniania walk o niepodległość w przestrzeni publicznej.

 

14 lutego

Co to za Hałastra? Niedopatrzona historia awangardy żydowskiej w Polsce / Karolina Szymaniak

Przedstawimy geografię i historię awangardy żydowskiej w Polsce, jej najważniejsze ugrupowania i przedstawicieli. Zastanowimy się nad mechanizmami wykluczania i włączania jej historii w narrację o nowoczesnej sztuce. W jaki sposób przyjęcie perspektywy mniejszościowej pozwala zobaczyć to zjawisko w nowym świetle?

 

21 lutego

Śmierć prezydenta. O zabójstwie Gabriela Narutowicza / Rafał Habielski

Zabójstwo prezydenta Gabriela Narutowicza w grudniu 1922 roku należy do najważniejszych wydarzeń politycznych dwudziestolecia międzywojennego. Zdefiniowało i pogłębiło ówczesne podziały polityczne, a spory i dyskusje, które wywołało, okazały się miernikiem kultury politycznej, wyrazem pojmowania patriotyzmu i odpowiedzialności za państwo.

 

28 lutego - wykład przeniesiony z 7 lutego

„Mówić milczeniem” – shell shock w sztuce nowoczesnej / Łukasz Mieszkowski

Rany psychiczne, w równym stopniu co fizyczne, były najcięższym doświadczeniem społeczeństw po I wojnie światowej. Zostały jednak z premedytacją zepchnięte na margines, w strefę ciszy. Jak napisał Walter Benjamin, teolog i filozof: „[…] żołnierze wrócili z pola bitwy milczący, nie wzbogaceni, lecz zubożeni o umiejętność przekazania swojego doświadczenia”.Co innego jednak milczeć, a co innego „mówić milczeniem”. Szaleństwo weteranów znalazło wyraz w przemocy, pijaństwie i narkomanii i – last but not least – w sztuce.

 

7 marca

Kobiece twarze niepodległości / Sylwia Wielichowska

Działalność kobiet na rzecz odrodzenia państwa polskiego realizowała się na wielu polach. To na nich głównie spoczywała troska o podtrzymanie tożsamości narodowej, angażowały się również w działalność powstańczą i konspiracyjną.

 

14 marca

Smutny Rycerz / Joanna Sosnowska

Zachowały się setki wizerunków Marszałka Piłsudskiego – fotograficzne, rysunkowe, malarskie i rzeźbiarskie. Postać Komendanta szczególnie chętnie utrwalali w latach czynu legionowego jego oddani żołnierze – profesjonalni artyści oraz amatorzy.

 

 

WIECZORY W MUZEUM

9, 16 listopada, 7 grudnia, 11, 18 stycznia, 15, 22 lutego, 15 marca / piątek / 19.30
zbiórka w Holu Głównym / bilety (25 zł i 15 zł) od wtorku poprzedzającego spotkanie* / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

 

9 listopada

Od pomysłu do wernisażu / Grzegorz Rytel

Z jakimi wyzwaniami, trudnościami i niespodziankami zmierzył się autor scenografii wystawy?

bilety online i w kasie od 6 listopada*

 

16 listopada

Imaginarium rewolucji. Rok 1905 w rysunkach Witolda Wojtkiewicza i Antoniego Kamieńskiego / Marcin Romeyko-Hurko, Piotr Kopszak

Rewolucja 1905–1907 stanowi przełom na drodze Polski ku niepodległości. Pamięć o burzliwych wydarzeniach tego robotniczego buntu i związanego z nim narodowego przebudzenia ulegała politycznym manipulacjom i stopniowo się zatarła. Omówimy powstałe wówczas rewolucyjne cykle dwóch wybitnych warszawskich artystów.

bilety online i w kasie od 13 listopada*

 

7 grudnia

Sztuka Legionów: obrazy życia, obrazy śmierci / Wojciech Głowacki

Codzienność Legionów Polskich utrwalono na licznych fotografiach oraz szkicach rysunkowych i malarskich. W sztuce legionowej rzadko jednak podejmowano temat śmierci. Unikano zarówno romantycznego patosu, jak i przedstawień drastycznych. Twórcy odwoływali się do prostej, sugestywnej symboliki: przedstawiali krzyże i żołnierskie mogiły.

bilety online i w kasie od 4 grudnia*

 

11 stycznia

Od niepodległości do ostatniej Rzeczpospolitej... / Przemysław Trust Truściński

Może się wydawać, że wizje przyszłości, science-fiction, nie mogą mieć za wiele wspólnego z obrazami tworzonymi przez artystów 100 lat temu. Nic bardziej mylnego. Z perspektywy współczesnego artysty przyjrzymy się dziełom twórców, którzy pozostawili po sobie przepełnione emocjami obrazy, świadectwa pięknych i zarazem dramatycznych wydarzeń. Inspirują współczesnych do opowiadania o tym co teraz i kreowania wizji przyszłości.

bilety online i w kasie od 8 stycznia*

 

18 stycznia

Twórcy w okopach Wielkiej Wojny / Ewa Frąckowiak

Artyści obecni na froncie jako reporterzy, propagandziści, a także jako czynni uczestnicy walk, oddawali w swoich pracach nie tylko grozę śmierci i okrucieństwo wojny, lecz także przerażające odczłowieczenie, którego doświadczyli. Tradycyjne formy wyrazu okazały się niewystarczające. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób poradzili sobie z opisem doświadczenia wojny totalnej.

bilety online i w kasie od 15 stycznia*

 

15 lutego

Nowa sztuka w Polsce / Hanna Doroszuk

W latach 1917–1918 powstały trzy niezależne awangardowe grupy artystyczne: krakowscy Ekspresjoniści Polscy (a potem Formiści), poznański Bunt oraz łódzka Jung Idysz. Wszystkie miały ekspresjonistyczny charakter. Na przykładzie prezentowanych na wystawie prac przyjrzymy się początkom awangardy w Polsce.

bilety online i w kasie od 12 lutego*

 

22 lutego

Drzewo na froncie / Piotr Paweł Czyż

Drzewa od zawsze inspirowały artystów. W sztuce modernizmu i awangardy niejednokrotnie stawały się samodzielnym tematem, dzięki swej dekoracyjności i bogatej symbolice.

W czasie I wojny światowej twórcy często przedstawiali drzewa na polu walki, poddawane niszczycielskiej sile wojny, płonące lub przeszywane pociskami. Dzieląc z ludźmi tragiczny los, stawały się nośnikami uniwersalnych znaczeń – dostrzegli to tacy artyści jak Leon Wyczółkowski i Stefan Szmaj.

bilety online i w kasie od 19 lutego*

 

1 marca - NA SPECJALNE ŻYCZENIE PUBLICZNOŚCI

Od niepodległości do ostatniej Rzeczpospolitej... część 2 / Przemysław Trust Truściński

Może się wydawać, że wizje przyszłości, science-fiction, nie mogą mieć za wiele wspólnego z obrazami tworzonymi przez artystów 100 lat temu. Nic bardziej mylnego. Z perspektywy współczesnego artysty przyjrzymy się dziełom twórców, którzy pozostawili po sobie przepełnione emocjami obrazy, świadectwa pięknych i zarazem dramatycznych wydarzeń. Inspirują współczesnych do opowiadania o tym co teraz i kreowania wizji przyszłości.

bilety online i w kasie od 29 lutego*

 

15 marca

Rzeźbiarze w służbie Niepodległej / Joanna Torchała

Upamiętnienie bohaterów walczących o niepodległość było jednym z ważnych zadań sztuki odrodzonego państwa polskiego. Powstawały pomniki: Poległych Lotników, Witolda Lisa-Kuli czy –najliczniejsze – Marszałka Józefa Piłsudskiego. Ich twórcy, m.in. Zofia Trzcińska-Kamińska i Antoni Wandalin Miszewski, często sami brali udział w walkach o suwerenność Polski.

bilety online i w kasie od 12 marca*

 

 

WYKŁADY NIEDZIELNE

4, 11, 18, 25 listopada, 2, 9, 16, 30 grudnia, 6, 13, 20, 27 stycznia, 3, 10, 17, 24 lutego, 3, 10, 17 marca / niedziela / 12.00


Przez krew idziem ku wolności!... / Przemysław Głowacki, Wioletta Cicha, Romualda Radwańska
Wybuch wojny spowodował w polskiej sztuce odejście od młodopolskich trendów. Symbolika niezdecydowania, utraty podmiotowości, goryczy niewoli ustąpiła nowym wątkom, określonym dynamiką działań i dramatów wojennych, oraz spełnieniu marzeń o od dawna oczekiwanej wolności. Przybliżymy najważniejsze założenia wystawy. Ukażemy kontekst historyczny odzyskania niepodległości i walk o kształtowanie granic Rzeczypospolitej oraz narodziny nowej estetyki.

Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

 

 

 

NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO WYSTAWIE

4, 11, 18, 25 listopada, 2, 9, 16, 30 grudnia, 6, 13, 20, 27 stycznia, 3, 10, 17, 24 lutego, 3, 10, 17 marca / niedziela / 14.00 i 16.00
zbiórka w Holu Głównym / bilety (25zł / 15 zł) online i w kasie od wtorku poprzedzającego oprowadzanie* / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

 



 

RODZINNE NIEDZIELE

we współpracy z portalem Historia Poszukaj

11, 25 listopada, 2, 9 grudnia, 17 lutego / niedziela / 12.00
warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów

zbiórka w Holu Głównym / udział bezpłatny / obecność opiekuna obowiązkowa / ok. 75 min / liczba miejsc ograniczona

 

11 listopada, 2 grudnia

Legenda o koronie

W dziełach artystów tworzących w czasach zaborów przeplatają się legendarne, bajeczne i historyczne dzieje naszego kraju. Obejrzymy prace obrazujące tęsknoty i marzenia o wolnej Polsce i stworzymy własne – podejmujące temat wolności.

bezpłatne bilety online i w kasie od 6 listopada i 27 listopada

 

25 listopada

Przygoda z folklorem

Podhalańscy zbójnicy, kolorowe stroje ludowe i słowiańskie bóstwa – to inspiracje artystów, którzy poszukiwali nowego stylu, wyrażającego ducha odrodzonego państwa. Obejrzymy prace odwołujące się do ludowej tradycji i stworzymy własne barwne kolaże, wykorzystujące motywy z prac Zofii Stryjeńskiej i Władysława Skoczylasa.

bezpłatne bilety online i w kasie od 20 listopada

 

9 grudnia

Awangardowe eksperymenty

Wyruszymy szlakiem nowych form w sztuce. Poznamy twórców, którzy inspirowali się malarstwem kubistów, futurystów i ekspresjonistów. Porozmawiamy o tym, jak wyrazić w malarstwie pęd szarży ułańskiej. Przekonamy się, którzy artyści zaczęli malować jak dzieci. Damy upust własnym emocjom i fantazji w działaniach plastycznych.

bezpłatne bilety online i w kasie od 4 grudnia

 

17 lutego

Jak zrobić pomnik?

Stworzyć podobiznę Marszałka Józefa Piłsudskiego lub Pomnik Lotnika to dla artysty nie lada wyzwanie. Jak powstaje taka rzeźba? Poznamy materiały używane przez rzeźbiarzy i wykonamy własne modele pomników.

bezpłatne bilety online i w kasie od 12 lutego

 

 

WARSZTATY DLA LICEALISTÓW

we współpracy z portalem Historia Poszukaj

25 listopada, 2, 9 grudnia, 17 lutego / niedziela / 16.00
warsztaty dla młodzieży 14+
zbiórka w Holu Głównym / udział bezpłatny / ok. 75 min / liczba miejsc ograniczona

 

Widoki na niepodległość

Interpretacje tekstów Stanisława Wyspiańskiego, Melchiora Wańkowicza, Tadeusza Różewicza i Grzegorza Ciechowskiego skonfrontujemy ze współczesnymi obrazami i rzeźbami o tematyce historycznej i patriotycznej. Wraz z aktorami i historykiem sztuki odczytamy je jako artystyczne pytania o Polskę, wyrażane za pomocą języka metafor, alegorii, symboli i barw.

bezpłatne bilety online i w kasie od 20 i 27 listopada, 4 grudnia, 12 lutego

 

 
 

WARSZTATY Z PRZEMYSŁAWEM TRUSTEM TRUŚCIŃSKIM - UWAGA! ZMIANA TERMINU

24 listopada, 8 grudnia, 16 lutego / sobota / 16.00
spotkanie warsztatowe dla młodzieży i dorosłych

Czerpiąc z historii. Kreowanie wizji przyszłości

Współcześni ilustratorzy, kreując własne wizje, chętnie sięgają do historii i sztuki minionych epok, mody, designu, muzyki, literatury. Podczas warsztatów wraz z grafikiem i twórcą komiksów Przemysławem Truścińskim poszukamy na wystawie inspirujących dzieł. Zachęcamy do przyjścia z własnymi pracami – spotkanie będzie świetną okazją do wymiany opinii na ich temat.

zbiórka w Holu Głównym / bilet warsztatowy (30 zł) online i w kasie od 4 grudnia i 5 lutego / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min

 

 

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

16 listopada / piątek / 16.00
Odzyskanie niepodległości w malarstwie, grafice i rzeźbie

Skonfrontujemy artystyczne przedstawienia wydarzeń historycznych i politycznych z przemianami polskiej sztuki u progu niepodległości. I wojna światowa, wojna polsko-bolszewicka, oczekiwania wobec odrodzonego państwa – porozmawiamy o tych zagadnieniach, szukając na wystawie dzieł, które najlepiej je obrazują.

zbiórka w Holu Głównym / wstęp wolny / zapisy od 12 listopada: Dział Edukacji MNW, pon.–pt. w godz. 8.30–15.00, tel +48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60 / ok. 180 min

 

 

WARSZTATY DLA OSÓB NIEWIDOMYCH

9 listopada / piątek / 17.00

Artyści na drodze do niepodległości

Spacer po wystawie, dostosowany do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Ekspozycja, na której prezentowane są dzieła m.in. Jacka Malczewskiego, Zofii Stryjeńskiej, Tadeusza Makowskiego i Witolda Wojtkiewicza, została zorganizowana dla uczczenia stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.  

zbiórka w Holu Głównym / wstęp wolny / ok. 60 min

Zapraszamy zorganizowane grupy osób z dysfunkcją wzroku; udział w spotkaniach jest bezpłatny, terminy do uzgodnienia.

 

SPOTKANIA DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ SŁUCHU TŁUMACZONE NA JĘZYK MIGOWY (PJM)

Wykład wprowadzający w tematykę wystawy

9 grudnia / niedziela / 12.00

Przez krew idziem ku wolności!... 

Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

 

Oprowadzania po wystawie

20 stycznia / niedziela / 16.00

zbiórka w Holu Głównym / bilety (25 zł i 15 zł) do nabycia online i w kasie, od wtorku poprzedzającego oprowadzanie* / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona

Wydarzenia towarzyszące wystawie mogą być tłumaczone na język migowy.
Prosimy o wcześniejszy (z przynajmniej trzytygodniowym wyprzedzeniem) mailowy kontakt w tej sprawie na adres: .

 

POKAZY KINA NIEMEGO Z MUZYKĄ NA ŻYWO

23 listopada, 18 stycznia, 22 lutego / piątki / 20.00

Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona

 

23 listopada / piątek / 20.00
„Cud nad Wisłą”, Polska, 1921, muzyka: Paweł Szamburski

Nakręcony z rozmachem Cud nad Wisłą (1921) to hit kinowy tamtych czasów. Film opowiada historię miłosną na tle wojny polsko-bolszewickiej. Cieszył się ogromną popularnością m.in. ze względu na gwiazdorską obsadę – w główne role wcielili się legendarni Jerzy Leszczyński, Wincenty Rapacki, Edmund Gasiński, a także rozpoczynająca karierę filmową Jadwiga Smosarska.

Cud nad Wisłą ożyje dzięki muzyce Pawła Szamburskiego – znakomitego klarnecisty, kompozytora, twórcy ścieżek dźwiękowych do wielu spektakli teatralnych, słuchowisk, filmów i kina niemego. To prawdziwa uczta dźwiękowo-wizualna.

więcej informacji
 

18 stycznia 2019 / piątek / 20.00
„Mocny człowiek”, Polska, 1929, reż. Henryk Szaro
muzyka: Piotr Orzechowski (pianino), Kuba Więcek (saksofon)

Film Mocny człowiek w reżyserii Henryka Szaro, zaginiony podczas II wojnie światowej i odnaleziony w 1997 roku w archiwum filmowym w Belgii, jest uznawany za szczytowe osiągnięcie polskiej przedwojennej kinematografii. To również jeden z filmów zamykających epokę kina niemego.

Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / film z angielskimi napisami / więcej informacji

 

22 lutego 2019 / piątek / 20.00

„Kult ciała”, Polska, Austria, 1930, reż. Michał Waszyński

Muzyka: Bartek Pazura (elektronika), Gerard Lebik (saksofon), Jakub Janicki (perkusja)

Film Michała Waszyńskiego z 1930 roku to polsko-austriacki melodramat, nagrodzony Złotym Medalem na festiwalu w Nicei. Nowoczesną oprawę muzyczną przygotują artyści na co dzień eksperymentujący z różnymi gatunkami – od jazzu po elektronikę.

Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / więcej informacji

 

 

DEBATY WOKÓŁ NIEPODLEGŁOŚCI

Szczegóły dotyczace debat

25 listopada 2018, 20 stycznia, 17 lutego, 10 marca 2019 / niedziele / 18.30
Hol Główny / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona

 

25 listopada

Józef Piłsudski i kształt ustroju państwa / debata prowadzona przez tygodnik Do Rzeczy / więcej informacji

 

20 stycznia

Pamięć zbiorowa: 1905, Wielka Wojna, zabójstwo Narutowicza / współgospodarzem debaty jest dziennik Gazeta Wyborcza / więcej informacji

 

17 lutego

Kształtowanie tożsamości narodowej: 1918 – 2018 / współgospodarzem debaty jest dziennik Rzeczpospolita

 

10 marca     UWAGA! DEBATA ZOSTAŁA ODWOŁANA
Czy jest potrzebna sztuka narodowa, a jeśli tak – to jaka miała by być? 
/ debata MNW

 

 

 

FINISAŻ WYSTAWY

16–17 marca

Szczegóły wkrótce

 

 

 

ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM

Zapraszamy zorganizowane grupy na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem.
Oprowadzamy w języku polskim, angielskim i niemieckim.

 

Lekcje realizowane są z puli bezpłatnych lekcji muzealnych w ramach programu „Kultura Dostępna” MKIDN.

 

LEKCJE MUZEALNE

dla przedszkoli i klas 1–3 szkoły podstawowej

Polak mały 
Przez wiele lat naszego kraju nie było na mapie Europy. Zwiedzimy wystawę i dowiemy się, jak wyglądała droga do odzyskania przez Polskę niepodległości. Zastanowimy się również, co wtedy znaczyło być Polakiem, a co to oznacza teraz.

 

dla klas 4–8 szkoły podstawowej i gimnazjum

Artystyczna droga do wolności
Gdy na początku XX wieku wizja odzyskania Ojczyzny stała się realna, wielu twórców wspierało działania niepodległościowe, zarówno swoją działalnością artystyczną, jaki i bezpośrednim udziałem w walce. Byli potrzebni także później, gdy odrodzony kraj potrzebował nowej sztuki.

 

dla szkół ponadpodstawowych

Niech się Polska przyśni Tobie…

Gdy ziścił się sen Polaków o wolnej Ojczyźnie, okazało się, że nie istnieje jedna wizja nowego państwa. Odzyskanie niepodległości było dopiero początkiem długiej drogi. Politycy, żołnierze i artyści... każdy miał własny pomysł na Polskę. Dowiemy się, jakie to były pomysły i jak je realizowano.

 

 

Rezerwacja: Dział Edukacji MNW, pon.–pt. w godz. 8.30–15.00, tel +48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60.

Lekcje prowadzone są od godz. 9.00.

 

  • Członkowie Stowarzyszenia „Przyjaciele MNW” mogą uczestniczyć w spotkaniach bezpłatnie. Warunkiem jest wcześniejsza rezerwacja. Zapisy rozpoczynają się na tydzień przed uruchomieniem sprzedaży biletów i kończą w dniu poprzedzającym otwarcie sprzedaży. Miejsca można rezerwować za pośrednictwem Stowarzyszenia: telefonicznie: pon.–czw. w godz. 10.00–15.00 (+48) 570 105 177 lub mailowo: .

Zainteresowanych przystąpieniem do Stowarzyszenia zapraszamy na stronę: www.przyjacielemnw.pl

 

 

 

 

 







 

PRELEGENCI


Wioletta Cicha – absolwentka historii sztuki na UW, edukatorka i wolontariuszka w MNW.

 

Piotr Paweł Czyż – historyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW.

 

Hanna Doroszuk – historyczka sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UJ w Krakowie, doktorantka w Instytucie Historii Sztuki UW. Pracuje w MNW. współpracowała przy powstawaniu wystawy Krzycząc: Polska ! Niepodległa−1918.

 

Ewa Frąckowiak – historyk sztuki, kustosz w Gabinecie Grafiki i Rysunków MNW.

 

Przemysław Głowacki – historyk sztuki, edukator muzealny, nauczyciel, współinicjator polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki.

 

Wojciech Głowacki – historyk sztuki, asystent w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 r. MNW.

 

dr hab. Maciej Górny – historyk, adiunkt w Instytucie Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN w Warszawie, pracownik naukowy Niemieckiego Instytutu Historycznego. Interesuje się dziejami Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i XX wieku oraz historią nauki.

 

prof. Rafał Habielski – historyk, profesor na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiej.

 

dr Piotr Kopszak – historyk sztuki, redaktor cyfrowej kolekcji MNW.

 

prof. Piotr Tadeusz Kwiatkowski – socjolog, profesor Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Prowadzi socjologiczne badania pamięci zbiorowej.

 

dr Anna Manicka – historyk sztuki, pracownik Gabinetu Grafiki i Rysunków Współczesnych MNW.

 

prof. Andrzej Mencwel – krytyk, eseista i historyk kultury. Profesor w Instytucie Kultury Polskiej UW.

 

Łukasz Mieszkowski – historyk, doktorant w Instytucie Historii PAN, a także artysta plastyk, autor koncepcji architektonicznej nowego muzeum i upamiętnienia ofiar ośrodka zagłady w Sobiborze.

 

dr Michał Mizera – polonista, teatrolog, europeista, adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” UW i w Kolegium MISH UW, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Instytutu Filologii Klasycznej UW.

 

Bożena Pysiewicz – historyk sztuki, edukatorka i popularyzatorka sztuki, autorka projektów edukacyjnych i publikacji z zakresu muzealnictwa, edukacji i sztuki, z-ca kierownika Działu Edukacji.

 

Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z historii sztuki w Collegium Civitas; edukatorka w Dziale Edukacji MNW.

 

Marcin Romeyko-Hurko – historyk sztuki, kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW.

 

dr Piotr Rypson – krytyk sztuki, historyk literatury i kultury wizualnej, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej. Kurator wystawy „Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918”.

 

dr Grzegorz Rytel – architekt, adiunkt w Pracowni Architektury i Sztuki Współczesnej Wydziału Architektury PW.

 

Ewa Skolimowska – historyczka sztuki, asystentka w Zbiorach Sztuki Nowoczesnej MNW.

 

prof. Joanna M. Sosnowska – historyk sztuki, pracuje w Instytucie Sztuki PAN. Zajmuje się sztuką XIX i XX wieku, głównie krytyką artystyczną, twórczością kobiet oraz związkami sztuki i polityki.

 

Wojciech Szatkowski – przewodnik tatrzański, narciarz wysokogórski i pasjonat gór, pracownik Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

 

dr Karolina Szymaniak – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni i tłumaczka. Adiunkt w Żydowskim Instytucie Historycznym i Katedrze Judaistyki Uniwersytetu Wrocławskiego, redaktorka naczelna „Cwiszn. Żydowskiego Kwartalnika o Literaturze i Sztuce”.

 

dr Wojciech Szymański - adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Doktoryzował się na podstawie pracy „Postminimalizm w sztukach wizualnych w latach 1985-2000. Artyści wobec dziedzictwa minimalizmu. Roni Horn, Felix Gonzalez-Torres, Derek Jarman”. Realizował przyznany przez Narodowe Centrum Nauki staż podoktorski pt. „Obrazy (z) Wielkiej Wojny. Sposoby reprezentacji Wielkiej Wojny 1914-1918 w sztuce w Polsce”.

 

Joanna Torchała – historyk sztuki, kustosz w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddziale MNW.

 

Przemysław Trust Truściński – rysownik i ilustrator. Autor albumów oraz komiksów krótkometrażowych. Współpracował z najważniejszymi polskimi scenarzystami. Twórca tysięcy ilustracji do tekstów prozatorskich i artykułów prasowych, rysunków do scenografii dla telewizji i teatru oraz projektów graficznych do gier komputerowych, m.in. postaci Geralta do pierwszej części gry Wiedźmin.

 

dr Sylwia Wielichowska – historyczka, od 2011 roku pracuje w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.

 

 

Koordynacja:  / Dział Edukacji

 

 

 

powrót do góry strony