Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918
26 października 2018 – 17 marca 2019
Wystawa obejmuje okres od 1905 roku, poprzez lata Wielkiej Wojny, po wydarzenia związane z walkami o granice odrodzonej Rzeczpospolitej, pierwszy Sejm Ustawodawczy, wybór prezydenta Gabriela Narutowicza i kult Marszałka Józefa Piłsudskiego. W obrazach, rysunkach, grafikach i rzeźbach twórców działających na ziemiach polskich i za granicą możemy odnaleźć emocje, które panowały w ówczesnym społeczeństwie. Bezpłatne druki edukacyjne dla dzieci i dorosłych ułatwiają aktywne zwiedzanie i przybliżają tematykę wystawy. Zachęcamy również do korzystania z audioprzewodników, dostępnych w języku polskim i angielskim.
|
FINISAŻ WYSTAWY
WYKŁAD NIEDZIELNY 12.00 Przez krew idziem ku wolności!... / Przemysław Głowacki Kino MUZ / darmowe wejściówki do pobrania online i w kasie od 12 marca* / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona
NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO WYSTAWIE
14.00 i 16.00
|
8, 15, 22, 29 listopada, 6, 13, grudnia, 10, 17, 24, 31 stycznia, 7, 14, 21, 28 lutego, 7, 14 marca / czwartek / 18.00
8 listopada Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918 / Piotr Rypson W zbiorowej pamięci Polaków obraz dramatycznych wydarzeń, w wyniku których Polska odzyskała niepodległość, jest niewyraźny, zatarty, w najlepszym razie zbudowany z wyobrażeń powstałych w kręgu sztuki legionowej, wokół postaci „ojców niepodległości” – Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Romana Dmowskiego – oraz ze starych fotografii i kronik filmowych. Naszą intencją jest przybliżenie tego chaotycznego, nieoczywistego i bolesnego okresu poprzez powstałe w tamtym czasie (i nieco później) dzieła sztuki.
15 listopada Zaproście tu na Wesele... Wyspiański według Wajdy / Bożena Pysiewicz Uczestnicy wesela w Bronowicach pojawiają się w filmie jako postaci z płócien Jana Matejki. Pan Młody przybiera pozę Rejtana, a Stańczyk wygląda jakby zszedł przed chwilą ze słynnego obrazu. Bogactwo języka plastycznego i malarskich cytatów z filmu posłuży do odszyfrowania symboliki dramatu Wyspiańskiego.
22 listopada Paw i papuga narodów. Odrodzone państwo polskie we wczesnej twórczości Zofii Stryjeńskiej / Anna Manicka Cykl „Pascha”, barwny i krzykliwy, opowiada o odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Artystka porównuje je do zmartwychwstania Chrystusa. Obrazy z tego cyklu oraz inne wczesne prace Stryjeńskiej pokazują, że sztuka w założeniu patriotyczna może być równocześnie fascynującym zjawiskiem artystycznym.
29 listopada Rewolucja 1905 roku w polskiej pamięci zbiorowej / Piotr Tadeusz Kwiatkowski Rewolucja 1905 roku była przez lata tematem licznych dyskusji. Ukształtowały się trzy wersje jej „legendy”, wyrażające podziały widoczne w społeczeństwie polskim w pierwszych dekadach XX wieku.
6 grudnia Doświadczanie wojny poprzez obrazy / Hanna Doroszuk Wielka Wojna to pierwszy konflikt zbrojny, który pozostawił po sobie tak obszerną dokumentację fotograficzną. Przebieg wydarzeń relacjonowano w prasie, uwieczniano na kartkach pocztowych, plakatach i ulotkach propagandowych. Zalewające Europę obrazy wojny posłużyły m.in. Aby’emu Warburgowi do stworzenia Kriegskartothek, swoistego atlasu ikonografii wojennej.
13 grudnia Bóg – Horror – Ojczyzna. Obrazy Wielkiej Wojny Jacka i Rafała Malczewskich / Wojciech Szymański W 1915 roku Jacek Malczewski namalował wspólny portret Jerzego Mycielskiego i Michała Żymierskiego zatytułowany Dwa pokolenia. W zamyśle artysty było to przedstawienie dwóch generacji Polaków, ojców i synów, śniących sen o wolności. Z tym słynnym płótnem kontrastuje obraz syna artysty, Rafała, Inwalida wojenny z 1927 roku. Portret kalekiego weterana prezentuje narrację sprzeciwiającą się oficjalnej, heroicznej wizji wojny. Staje się opowieścią nie tyle o żołnierskim honorze, ile raczej o wojennym horrorze.
10 stycznia Mit Zakopanego / Wojciech Szatkowski Od stylu zakopiańskiego i twórczości Stanisława Witkiewicza, przez „białe szaleństwo”, po fascynację barwnym światem góralszczyzny – wszystko to budowało mit Zakopanego, miasteczka pięknego i pełnego fantazji. Czy naprawdę było swego czasu „pępkiem świata”, jak nazwał je Malczewski?
17 stycznia „Nie będziesz wzywał imienia Polski nadaremno!”. Wyzwolenie w teatrze / Michał Mizera Kiedy w 1918 roku Polska odzyskała niepodległość, teatr polski był na to na swój sposób przygotowany. Proroctwa, przepowiednie, wizje i zaklęcia spełniały się bowiem na scenie już od lat i było tylko kwestią czasu, kiedy staną się rzeczywistością. Pojawił się jednak problem: o czym teraz mówić do widzów, skoro wolność nadeszła, a codzienność niemal codziennie rozbija się utrwalone przez teatr mity i wyobrażenia? Przewodnikiem po tym czasie będzie Stanisław Wyspiański i jego dramat (nomen omen) Wyzwolenie, z którego pochodzi cytat zawarty w tytule wykładu.
24 stycznia Wielka Wojna i jej reperkusje w sztuce światowej / Przemysław Głowacki I wojna światowa, nie bez powodu nazywana Wielką Wojną, wywarła ogromny wpływ na światową sztukę. Jej rozmiary i okrucieństwo dotknęły wszystkich artystów, niezależnie od tego, po której stronie konfliktu stali i z jaką formacji artystycznej byli związani. Przyjrzymy się, w jaki sposób ukazywali przebieg i tragiczne skutki wojny.
31 stycznia Żeromski i Piłsudski, czyli dylematy niepodległości / Andrzej Mencwel Przedstawimy dylematy, przed którymi stanęli twórcy niepodległości. Część z nich została potem opisana w Przedwiośniu oraz w innych utworach „rozrachunkowych”. Za punkt wyjścia przyjmiemy anegdotyczną rozmowę Żeromskiego z Piłsudskim o kształcie państwa polskiego.
7 lutego - wykład przeniesiony z 28 lutego Czyja ta wolność? Święto Niepodległości w okresie międzywojennym / Maciej Górny Mocarstwa, które rozpętały Wielką Wojnę w Europie Środkowo-Wschodniej, upadły po jej zakończeniu. Państwa powstałe na ich gruzach lub powiększone ich kosztem prowadziły swoistą politykę pamięci o niedawnych walkach, polegającą na hierarchizacji historycznych wydarzeń, symboli i weteranów oraz opierającą się na silnym dydaktyzmie państwa. Jako przykład posłuży polityka wobec organizacji kombatanckich i inwalidzkich oraz sposoby upamiętniania walk o niepodległość w przestrzeni publicznej.
14 lutego Co to za Hałastra? Niedopatrzona historia awangardy żydowskiej w Polsce / Karolina Szymaniak Przedstawimy geografię i historię awangardy żydowskiej w Polsce, jej najważniejsze ugrupowania i przedstawicieli. Zastanowimy się nad mechanizmami wykluczania i włączania jej historii w narrację o nowoczesnej sztuce. W jaki sposób przyjęcie perspektywy mniejszościowej pozwala zobaczyć to zjawisko w nowym świetle?
21 lutego Śmierć prezydenta. O zabójstwie Gabriela Narutowicza / Rafał Habielski Zabójstwo prezydenta Gabriela Narutowicza w grudniu 1922 roku należy do najważniejszych wydarzeń politycznych dwudziestolecia międzywojennego. Zdefiniowało i pogłębiło ówczesne podziały polityczne, a spory i dyskusje, które wywołało, okazały się miernikiem kultury politycznej, wyrazem pojmowania patriotyzmu i odpowiedzialności za państwo.
28 lutego - wykład przeniesiony z 7 lutego „Mówić milczeniem” – shell shock w sztuce nowoczesnej / Łukasz Mieszkowski Rany psychiczne, w równym stopniu co fizyczne, były najcięższym doświadczeniem społeczeństw po I wojnie światowej. Zostały jednak z premedytacją zepchnięte na margines, w strefę ciszy. Jak napisał Walter Benjamin, teolog i filozof: „[…] żołnierze wrócili z pola bitwy milczący, nie wzbogaceni, lecz zubożeni o umiejętność przekazania swojego doświadczenia”.. Co innego jednak milczeć, a co innego „mówić milczeniem”. Szaleństwo weteranów znalazło wyraz w przemocy, pijaństwie i narkomanii i – last but not least – w sztuce.
7 marca Kobiece twarze niepodległości / Sylwia Wielichowska Działalność kobiet na rzecz odrodzenia państwa polskiego realizowała się na wielu polach. To na nich głównie spoczywała troska o podtrzymanie tożsamości narodowej, angażowały się również w działalność powstańczą i konspiracyjną.
14 marca Smutny Rycerz / Joanna Sosnowska Zachowały się setki wizerunków Marszałka Piłsudskiego – fotograficzne, rysunkowe, malarskie i rzeźbiarskie. Postać Komendanta szczególnie chętnie utrwalali w latach czynu legionowego jego oddani żołnierze – profesjonalni artyści oraz amatorzy.
|
9, 16 listopada, 7 grudnia, 11, 18 stycznia, 15, 22 lutego, 15 marca / piątek / 19.30
9 listopada Od pomysłu do wernisażu / Grzegorz Rytel Z jakimi wyzwaniami, trudnościami i niespodziankami zmierzył się autor scenografii wystawy? bilety online i w kasie od 6 listopada*
16 listopada Imaginarium rewolucji. Rok 1905 w rysunkach Witolda Wojtkiewicza i Antoniego Kamieńskiego / Marcin Romeyko-Hurko, Piotr Kopszak Rewolucja 1905–1907 stanowi przełom na drodze Polski ku niepodległości. Pamięć o burzliwych wydarzeniach tego robotniczego buntu i związanego z nim narodowego przebudzenia ulegała politycznym manipulacjom i stopniowo się zatarła. Omówimy powstałe wówczas rewolucyjne cykle dwóch wybitnych warszawskich artystów. bilety online i w kasie od 13 listopada*
7 grudnia Sztuka Legionów: obrazy życia, obrazy śmierci / Wojciech Głowacki Codzienność Legionów Polskich utrwalono na licznych fotografiach oraz szkicach rysunkowych i malarskich. W sztuce legionowej rzadko jednak podejmowano temat śmierci. Unikano zarówno romantycznego patosu, jak i przedstawień drastycznych. Twórcy odwoływali się do prostej, sugestywnej symboliki: przedstawiali krzyże i żołnierskie mogiły. bilety online i w kasie od 4 grudnia*
11 stycznia Od niepodległości do ostatniej Rzeczpospolitej... / Przemysław Trust Truściński Może się wydawać, że wizje przyszłości, science-fiction, nie mogą mieć za wiele wspólnego z obrazami tworzonymi przez artystów 100 lat temu. Nic bardziej mylnego. Z perspektywy współczesnego artysty przyjrzymy się dziełom twórców, którzy pozostawili po sobie przepełnione emocjami obrazy, świadectwa pięknych i zarazem dramatycznych wydarzeń. Inspirują współczesnych do opowiadania o tym co teraz i kreowania wizji przyszłości. bilety online i w kasie od 8 stycznia*
18 stycznia Twórcy w okopach Wielkiej Wojny / Ewa Frąckowiak Artyści obecni na froncie jako reporterzy, propagandziści, a także jako czynni uczestnicy walk, oddawali w swoich pracach nie tylko grozę śmierci i okrucieństwo wojny, lecz także przerażające odczłowieczenie, którego doświadczyli. Tradycyjne formy wyrazu okazały się niewystarczające. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób poradzili sobie z opisem doświadczenia wojny totalnej. bilety online i w kasie od 15 stycznia*
15 lutego Nowa sztuka w Polsce / Hanna Doroszuk W latach 1917–1918 powstały trzy niezależne awangardowe grupy artystyczne: krakowscy Ekspresjoniści Polscy (a potem Formiści), poznański Bunt oraz łódzka Jung Idysz. Wszystkie miały ekspresjonistyczny charakter. Na przykładzie prezentowanych na wystawie prac przyjrzymy się początkom awangardy w Polsce. bilety online i w kasie od 12 lutego*
22 lutego Drzewo na froncie / Piotr Paweł Czyż Drzewa od zawsze inspirowały artystów. W sztuce modernizmu i awangardy niejednokrotnie stawały się samodzielnym tematem, dzięki swej dekoracyjności i bogatej symbolice. W czasie I wojny światowej twórcy często przedstawiali drzewa na polu walki, poddawane niszczycielskiej sile wojny, płonące lub przeszywane pociskami. Dzieląc z ludźmi tragiczny los, stawały się nośnikami uniwersalnych znaczeń – dostrzegli to tacy artyści jak Leon Wyczółkowski i Stefan Szmaj. bilety online i w kasie od 19 lutego*
1 marca - NA SPECJALNE ŻYCZENIE PUBLICZNOŚCI Od niepodległości do ostatniej Rzeczpospolitej... część 2 / Przemysław Trust Truściński Może się wydawać, że wizje przyszłości, science-fiction, nie mogą mieć za wiele wspólnego z obrazami tworzonymi przez artystów 100 lat temu. Nic bardziej mylnego. Z perspektywy współczesnego artysty przyjrzymy się dziełom twórców, którzy pozostawili po sobie przepełnione emocjami obrazy, świadectwa pięknych i zarazem dramatycznych wydarzeń. Inspirują współczesnych do opowiadania o tym co teraz i kreowania wizji przyszłości. bilety online i w kasie od 29 lutego*
15 marca Rzeźbiarze w służbie Niepodległej / Joanna Torchała Upamiętnienie bohaterów walczących o niepodległość było jednym z ważnych zadań sztuki odrodzonego państwa polskiego. Powstawały pomniki: Poległych Lotników, Witolda Lisa-Kuli czy –najliczniejsze – Marszałka Józefa Piłsudskiego. Ich twórcy, m.in. Zofia Trzcińska-Kamińska i Antoni Wandalin Miszewski, często sami brali udział w walkach o suwerenność Polski. bilety online i w kasie od 12 marca*
|
WYKŁADY NIEDZIELNE 4, 11, 18, 25 listopada, 2, 9, 16, 30 grudnia, 6, 13, 20, 27 stycznia, 3, 10, 17, 24 lutego, 3, 10, 17 marca / niedziela / 12.00
Kino MUZ / wstęp wolny / ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona
|
NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO WYSTAWIE
4, 11, 18, 25 listopada, 2, 9, 16, 30 grudnia, 6, 13, 20, 27 stycznia, 3, 10, 17, 24 lutego, 3, 10, 17 marca / niedziela / 14.00 i 16.00
|
we współpracy z portalem Historia Poszukaj
11, 25 listopada, 2, 9 grudnia, 17 lutego / niedziela / 12.00 zbiórka w Holu Głównym / udział bezpłatny / obecność opiekuna obowiązkowa / ok. 75 min / liczba miejsc ograniczona
11 listopada, 2 grudnia Legenda o koronie W dziełach artystów tworzących w czasach zaborów przeplatają się legendarne, bajeczne i historyczne dzieje naszego kraju. Obejrzymy prace obrazujące tęsknoty i marzenia o wolnej Polsce i stworzymy własne – podejmujące temat wolności. bezpłatne bilety online i w kasie od 6 listopada i 27 listopada
25 listopada Przygoda z folklorem Podhalańscy zbójnicy, kolorowe stroje ludowe i słowiańskie bóstwa – to inspiracje artystów, którzy poszukiwali nowego stylu, wyrażającego ducha odrodzonego państwa. Obejrzymy prace odwołujące się do ludowej tradycji i stworzymy własne barwne kolaże, wykorzystujące motywy z prac Zofii Stryjeńskiej i Władysława Skoczylasa. bezpłatne bilety online i w kasie od 20 listopada
9 grudnia Awangardowe eksperymenty Wyruszymy szlakiem nowych form w sztuce. Poznamy twórców, którzy inspirowali się malarstwem kubistów, futurystów i ekspresjonistów. Porozmawiamy o tym, jak wyrazić w malarstwie pęd szarży ułańskiej. Przekonamy się, którzy artyści zaczęli malować jak dzieci. Damy upust własnym emocjom i fantazji w działaniach plastycznych. bezpłatne bilety online i w kasie od 4 grudnia
17 lutego Jak zrobić pomnik? Stworzyć podobiznę Marszałka Józefa Piłsudskiego lub Pomnik Lotnika to dla artysty nie lada wyzwanie. Jak powstaje taka rzeźba? Poznamy materiały używane przez rzeźbiarzy i wykonamy własne modele pomników. bezpłatne bilety online i w kasie od 12 lutego
|
we współpracy z portalem Historia Poszukaj
25 listopada, 2, 9 grudnia, 17 lutego / niedziela / 16.00
Widoki na niepodległość Interpretacje tekstów Stanisława Wyspiańskiego, Melchiora Wańkowicza, Tadeusza Różewicza i Grzegorza Ciechowskiego skonfrontujemy ze współczesnymi obrazami i rzeźbami o tematyce historycznej i patriotycznej. Wraz z aktorami i historykiem sztuki odczytamy je jako artystyczne pytania o Polskę, wyrażane za pomocą języka metafor, alegorii, symboli i barw. bezpłatne bilety online i w kasie od 20 i 27 listopada, 4 grudnia, 12 lutego
|
WARSZTATY Z PRZEMYSŁAWEM TRUSTEM TRUŚCIŃSKIM - UWAGA! ZMIANA TERMINU
Czerpiąc z historii. Kreowanie wizji przyszłości Współcześni ilustratorzy, kreując własne wizje, chętnie sięgają do historii i sztuki minionych epok, mody, designu, muzyki, literatury. Podczas warsztatów wraz z grafikiem i twórcą komiksów Przemysławem Truścińskim poszukamy na wystawie inspirujących dzieł. Zachęcamy do przyjścia z własnymi pracami – spotkanie będzie świetną okazją do wymiany opinii na ich temat. zbiórka w Holu Głównym / bilet warsztatowy (30 zł) online i w kasie od 4 grudnia i 5 lutego / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min
|
WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI
16 listopada / piątek / 16.00 Skonfrontujemy artystyczne przedstawienia wydarzeń historycznych i politycznych z przemianami polskiej sztuki u progu niepodległości. I wojna światowa, wojna polsko-bolszewicka, oczekiwania wobec odrodzonego państwa – porozmawiamy o tych zagadnieniach, szukając na wystawie dzieł, które najlepiej je obrazują. zbiórka w Holu Głównym / wstęp wolny / zapisy od 12 listopada: Dział Edukacji MNW, pon.–pt. w godz. 8.30–15.00, tel +48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60 / ok. 180 min
|
POKAZY KINA NIEMEGO Z MUZYKĄ NA ŻYWO 23 listopada, 18 stycznia, 22 lutego / piątki / 20.00 Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
23 listopada / piątek / 20.00 Nakręcony z rozmachem Cud nad Wisłą (1921) to hit kinowy tamtych czasów. Film opowiada historię miłosną na tle wojny polsko-bolszewickiej. Cieszył się ogromną popularnością m.in. ze względu na gwiazdorską obsadę – w główne role wcielili się legendarni Jerzy Leszczyński, Wincenty Rapacki, Edmund Gasiński, a także rozpoczynająca karierę filmową Jadwiga Smosarska. Cud nad Wisłą ożyje dzięki muzyce Pawła Szamburskiego – znakomitego klarnecisty, kompozytora, twórcy ścieżek dźwiękowych do wielu spektakli teatralnych, słuchowisk, filmów i kina niemego. To prawdziwa uczta dźwiękowo-wizualna.
18 stycznia 2019 / piątek / 20.00 Film Mocny człowiek w reżyserii Henryka Szaro, zaginiony podczas II wojnie światowej i odnaleziony w 1997 roku w archiwum filmowym w Belgii, jest uznawany za szczytowe osiągnięcie polskiej przedwojennej kinematografii. To również jeden z filmów zamykających epokę kina niemego. Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / film z angielskimi napisami / więcej informacji 22 lutego 2019 / piątek / 20.00 „Kult ciała”, Polska, Austria, 1930, reż. Michał Waszyński Muzyka: Bartek Pazura (elektronika), Gerard Lebik (saksofon), Jakub Janicki (perkusja)
Film Michała Waszyńskiego z 1930 roku to polsko-austriacki melodramat, nagrodzony Złotym Medalem na festiwalu w Nicei. Nowoczesną oprawę muzyczną przygotują artyści na co dzień eksperymentujący z różnymi gatunkami – od jazzu po elektronikę.
Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / więcej informacji
|
25 listopada 2018, 20 stycznia, 17 lutego, 10 marca 2019 / niedziele / 18.30
25 listopada Józef Piłsudski i kształt ustroju państwa / debata prowadzona przez tygodnik Do Rzeczy / więcej informacji
20 stycznia Pamięć zbiorowa: 1905, Wielka Wojna, zabójstwo Narutowicza / współgospodarzem debaty jest dziennik Gazeta Wyborcza / więcej informacji
17 lutego Kształtowanie tożsamości narodowej: 1918 – 2018 / współgospodarzem debaty jest dziennik Rzeczpospolita
10 marca UWAGA! DEBATA ZOSTAŁA ODWOŁANA
|
FINISAŻ WYSTAWY 16–17 marca Szczegóły wkrótce
|
ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM
Zapraszamy zorganizowane grupy na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem.
dla przedszkoli i klas 1–3 szkoły podstawowej
Polak mały
dla klas 4–8 szkoły podstawowej i gimnazjum
Artystyczna droga do wolności
dla szkół ponadpodstawowych Niech się Polska przyśni Tobie… Gdy ziścił się sen Polaków o wolnej Ojczyźnie, okazało się, że nie istnieje jedna wizja nowego państwa. Odzyskanie niepodległości było dopiero początkiem długiej drogi. Politycy, żołnierze i artyści... każdy miał własny pomysł na Polskę. Dowiemy się, jakie to były pomysły i jak je realizowano.
Rezerwacja: Dział Edukacji MNW, pon.–pt. w godz. 8.30–15.00, tel +48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60. Lekcje prowadzone są od godz. 9.00.
Zainteresowanych przystąpieniem do Stowarzyszenia zapraszamy na stronę: www.przyjacielemnw.pl
|
PRELEGENCI Wioletta Cicha – absolwentka historii sztuki na UW, edukatorka i wolontariuszka w MNW.
Piotr Paweł Czyż – historyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW.
Hanna Doroszuk – historyczka sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UJ w Krakowie, doktorantka w Instytucie Historii Sztuki UW. Pracuje w MNW. współpracowała przy powstawaniu wystawy Krzycząc: Polska ! Niepodległa−1918.
Ewa Frąckowiak – historyk sztuki, kustosz w Gabinecie Grafiki i Rysunków MNW.
Przemysław Głowacki – historyk sztuki, edukator muzealny, nauczyciel, współinicjator polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki.
Wojciech Głowacki – historyk sztuki, asystent w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 r. MNW.
dr hab. Maciej Górny – historyk, adiunkt w Instytucie Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN w Warszawie, pracownik naukowy Niemieckiego Instytutu Historycznego. Interesuje się dziejami Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i XX wieku oraz historią nauki.
prof. Rafał Habielski – historyk, profesor na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiej.
dr Piotr Kopszak – historyk sztuki, redaktor cyfrowej kolekcji MNW.
prof. Piotr Tadeusz Kwiatkowski – socjolog, profesor Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Prowadzi socjologiczne badania pamięci zbiorowej.
dr Anna Manicka – historyk sztuki, pracownik Gabinetu Grafiki i Rysunków Współczesnych MNW.
prof. Andrzej Mencwel – krytyk, eseista i historyk kultury. Profesor w Instytucie Kultury Polskiej UW.
Łukasz Mieszkowski – historyk, doktorant w Instytucie Historii PAN, a także artysta plastyk, autor koncepcji architektonicznej nowego muzeum i upamiętnienia ofiar ośrodka zagłady w Sobiborze.
dr Michał Mizera – polonista, teatrolog, europeista, adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” UW i w Kolegium MISH UW, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Instytutu Filologii Klasycznej UW.
Bożena Pysiewicz – historyk sztuki, edukatorka i popularyzatorka sztuki, autorka projektów edukacyjnych i publikacji z zakresu muzealnictwa, edukacji i sztuki, z-ca kierownika Działu Edukacji.
Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z historii sztuki w Collegium Civitas; edukatorka w Dziale Edukacji MNW.
Marcin Romeyko-Hurko – historyk sztuki, kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW.
dr Piotr Rypson – krytyk sztuki, historyk literatury i kultury wizualnej, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej. Kurator wystawy „Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918”.
dr Grzegorz Rytel – architekt, adiunkt w Pracowni Architektury i Sztuki Współczesnej Wydziału Architektury PW.
Ewa Skolimowska – historyczka sztuki, asystentka w Zbiorach Sztuki Nowoczesnej MNW.
prof. Joanna M. Sosnowska – historyk sztuki, pracuje w Instytucie Sztuki PAN. Zajmuje się sztuką XIX i XX wieku, głównie krytyką artystyczną, twórczością kobiet oraz związkami sztuki i polityki.
Wojciech Szatkowski – przewodnik tatrzański, narciarz wysokogórski i pasjonat gór, pracownik Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.
dr Karolina Szymaniak – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni i tłumaczka. Adiunkt w Żydowskim Instytucie Historycznym i Katedrze Judaistyki Uniwersytetu Wrocławskiego, redaktorka naczelna „Cwiszn. Żydowskiego Kwartalnika o Literaturze i Sztuce”.
dr Wojciech Szymański - adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Doktoryzował się na podstawie pracy „Postminimalizm w sztukach wizualnych w latach 1985-2000. Artyści wobec dziedzictwa minimalizmu. Roni Horn, Felix Gonzalez-Torres, Derek Jarman”. Realizował przyznany przez Narodowe Centrum Nauki staż podoktorski pt. „Obrazy (z) Wielkiej Wojny. Sposoby reprezentacji Wielkiej Wojny 1914-1918 w sztuce w Polsce”.
Joanna Torchała – historyk sztuki, kustosz w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddziale MNW.
Przemysław Trust Truściński – rysownik i ilustrator. Autor albumów oraz komiksów krótkometrażowych. Współpracował z najważniejszymi polskimi scenarzystami. Twórca tysięcy ilustracji do tekstów prozatorskich i artykułów prasowych, rysunków do scenografii dla telewizji i teatru oraz projektów graficznych do gier komputerowych, m.in. postaci Geralta do pierwszej części gry Wiedźmin.
dr Sylwia Wielichowska – historyczka, od 2011 roku pracuje w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.
Koordynacja: , / Dział Edukacji
|