Podróż do Edo / 25 lutego – 7 maja 2017
Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza
OPROWADZANIE KURATORSKIE
26 lutego / niedziela / 18.15
Spotkanie z kuratorką wystawy Anną Katarzyną Maleszko
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU NA WYSTAWĘ / ZAPISY* (OD 20 LUTEGO, PRZYJACIELE MNW OD 13 LUTEGO) / OK. 70 MIN
WYKŁADY CZWARTKOWE
2, 9, 16, 30 marca, 6, 13 kwietnia / 18.00
KINO MUZ / WSTĘP WOLNY / OK. 70 MIN
2 marca
Edo i jego mieszkańcy na drzeworytach z kolekcji Jerzego Leskowicza / Anna Katarzyna Maleszko
Drzeworyty ukiyo-e autorstwa Hokusaia, Hiroshige, Sharaku i Utamaro tworzą bogaty, różnorodny i fascynujący obraz dawnej Japonii. Są źródłem wiedzy o życiu Japończyków pod koniec XVIII stulecia i w pierwszej połowie XIX wieku.
9 marca
Podróże w dawnej Japonii – przygody na drogach Tōkaidō i Kisōkaidō / Małgorzata Martini
Dokąd podróżowali Japończycy w epoce Edo? W jaki sposób się przemieszczali? Jakie pułapki i zagrożenia mogli napotkać w drodze? Odpowiedzi na te pytania odnajdziemy na drzeworytach Hiroshige, Hokusaia czy Utamaro. Piękne widoki rekompensowały trudy wędrówki, a dla artystów stanowiły źródło inspiracji.
16 marca
Okres Edo – Japonia pod rządami wojowników z rodu Tokugawa / prof. dr hab. Ewa Pałasz-Rutkowska
Po trwających ponad sto lat wojnach domowych wojownicy z rodu Tokugawa objęli władzę w Edo. Aby nie dopuścić do kolejnych konfliktów, narzucili surowe prawo i doprowadzili do izolacji kraju. Na początku XVIII wieku ich rządy doprowadziły do długotrwałego kryzysu. Jego skutkiem był upadek trwających niemal 700 lat rządów wojowników i restauracja władzy cesarskiej.
30 marca
Po literackich traktach ukiyo, przemijającego świata / dr Agnieszka Żuławska-Umeda
Obrazy przemijającego świata (ukiyo-e), tym razem przedstawione za pomocą słowa, poprowadzą nas szlakami archipelagu Wysp Japońskich. Przewodnikiem po Japonii będą dla nas opisy krajobrazów w klasycznej i współczesnej poezji i prozie japońskiej.
6 kwietnia
Japońska estetyka czasów Edo / dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi
Czasy Edo to okres wyjątkowego zróżnicowania upodobań estetycznych. Wyrafinowany gust arystokracji ceniącej prostotę i elegancję współistniał z kształtującym się wówczas gustem plebejskim. Ulotne piękno przepływającego świata ukiyo, którego najbardziej oryginalnym przejawem były drzeworyty ukiyo-e, jak również piękno zmysłowego czaru (iki) i szlachetnego ubóstwa (wabi) stanowią istotę tej barwnej estetyki, przepełnionej zmysłowością i niepowtarzalnym kolorytem.
13 kwietnia
Japonizm w sztuce europejskiej / Przemysław Głowacki
Otwarcie granic Japonii w połowie XIX wieku zbiegło się w Europie z początkiem intensywnych przemian w sztuce. W poszukiwaniu nowych rozwiązań artyści chętnie odchodzili od tradycji. Masowy napływ drzeworytów japońskich przyniósł rewolucję w sposobie widzenia i przestawiania rzeczywistości. W tamtym czasie znaczna część twórców uległa modzie na japonizm, m.in.: Édouard Manet, James Whistler, Claude Monet, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Pablo Picasso oraz wielu polskich artystów.
WIECZORY CZWARTKOWE
23 marca, 27 kwietnia / czwartek / 19.30
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU NA WYSTAWĘ / ZAPISY* / OK. 60 MIN
23 marca
Teatr kabuki – kwiat Edo / dr Iga Rutkowska
Teatr kabuki narodził się i rozwijał od początku XVII wieku w wielkich miastach – Edo, Kioto i Osace. Był popularną rozrywką pospólstwa. Aktorzy prześcigali się w wymyślaniu coraz to nowych efektów i tricków scenicznych – bohaterowie zmieniali się w zwierzęta, domy w morza, wielcy jak skała wojownicy walczyli w powietrzu lub wodnej otchłani, kobiety były piękniejsze niż w rzeczywistości, a publiczność miała to wszystko na wyciągnięcie ręki. Był to teatr totalny.
ZAPISY* (OD 16 MARCA, PRZYJACIELE MNW OD 9 MARCA)
27 kwietnia
Drzeworyt japoński a sztuka Młodej Polski / Przemysław Głowacki
Japonizm to moda, która wywarła silny wpływ na sztuki plastyczne. Polscy artyści z pasją studiowali japońskie drzeworyty. Wśród nich byli m.in.: Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Olga Boznańska i Leon Wyczółkowski. Poszukamy wspólnych motywów obecnych w dziełach prezentowanych na wystawie oraz w Galerii Sztuki XIX Wieku.
ZAPISY* (OD 20 KWIETNIA, PRZYJACIELE MNW OD 13 KWIETNIA
WARSZTATY
31 marca, 21 kwietnia / piątek / 18.30
HOL GŁÓWNYM / BILET WARSZTATOWY / ZAPISY* / OK. 70 MIN
31 marca
Trzy oblicza doskonałości drzeworytu japońskiego / Tomasz Kawełczyk
Przywykliśmy kojarzyć dzieło sztuki z konkretnym artystą. Podziwiając dawne japońskie drzeworyty, często zapominamy, że są one efektem współpracy trzech osób. W czasie spotkania zaprezentujemy tajniki tradycyjnego, japońskiego warsztatu drzeworytniczego.
ZAPISY* (OD 24 MARCA, PRZYJACIELE MNW OD 17 MARCA)
21 kwietnia
Podstawowe techniki klasycznego tańca japońskiego / Hana Umeda
Pochodzący z teatru kabuki taniec nihon buyo to forma głęboko zakorzeniona w kulturze Japonii okresu Edo. Technika ta przywołuje postaci i sytuacje zakorzenione w życiu codziennym mieszkańców i mieszkanek Edo. Podczas warsztatów zapoznamy się z podstawowymi zasadami tego tańca.
ZAPISY* (OD 14 KWIETNIA, PRZYJACIELE MNW OD 7 KWIETNIA)
WYKŁADY NIEDZIELNE
12, 26 marca, 2, 30 kwietnia / 12.00
KINO MUZ / WSTĘP WOLNY / OK. 50 MIN
Płynąca Japonia okresu Edo
Obrazy płynącego świata, czyli drzeworyty ukiyo-e pokazują Japonię XIX wieku. Początkowo przedstawiały aktorów teatru kabuki i piękności z dzielnicy rozkoszy. Z czasem popularnym tematem stały się również najpiękniejsze krajobrazy Japonii.
Wykłady prowadzą współpracownicy Działu Edukacji MNW:
Małgorzata Marszałł – 12 marca, 30 kwietnia
Katarzyna Szymbert – 26 marca
Przemysław Głowacki – 2 kwietnia
Wykład 2 kwietnia będzie tłumaczony na język migowy (PJM)
NIEDZIELNE OPROWADZANIA
5, 19 marca, 9, 23 kwietnia / 12.00
Zapraszamy na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU NA WYSTAWĘ / OK. 60 MIN
WARSZTATY FAMILIJNE
12, 26 marca, 2, 30 kwietnia / niedziela
Warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WARSZTATOWY / ZAPISY* / OK. 75 MIN
12 marca, 30 kwietnia
11.00, 13.00
Warsztat drzeworytnika
Jak powstaje drzeworyt? Czy jest dziełem jednej czy też kilku osób? Podczas warsztatów przedstawimy etapy powstawania drzeworytu, narzędzia potrzebne do jego wykonania oraz najpiękniejsze przykłady dzieł wykonanych tą techniką.
ZAPISY* (OD 6 MARCA / 24 KWIETNIA, PRZYJACIELE MNW OD 27 LUTEGO / 17 KWIETNIA)
26 marca, 2 kwietnia
11.00, 13.00
Podróż przez Japonię
Zapraszamy do zwiedzania dawnej Japonii. Przygodę rozpoczniemy w Kioto, dawnej stolicy cesarstwa, a zakończymy w Edo, czyli dzisiejszym Tokio. Po drodze będziemy podziwiać krajobraz Kraju Kwitnącej Wiśni i poznawać życie jego mieszkańców.
ZAPISY* (OD 20 MARCA / 27 MARCA, PRZYJACIELE MNW OD 13 MARCA / 20 MARCA)
WARSZTATY DLA OSÓB NIEWIDOMYCH
23 marca / czwartek / 17.00
Obrazy Japonii
Spotkanie z wykorzystaniem audiodeskrypcji i materiałów dotykowych
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / WSTĘP WOLNY / OK. 60 MIN
Osoby potrzebujące pomocy w dotarciu do Muzeum prosimy o kontakt* z Działem Edukacji.
Zorganizowane grupy osób z dysfunkcją wzroku prosimy o kontakt z Działem Edukacji w celu ustalenia dogodnego terminu. Spotkania sią bezpłatne.
WYKŁAD DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ SŁUCHU TŁUMACZONY NA JĘZYK MIGOWY (PJM)
2 kwietnia / niedziela / 12.00
Płynąca Japonia okresu Edo / Przemysław Głowacki
KINO MUZ / WSTĘP WOLNY / TŁUMACZENIE NA PJM / OK. 50 MIN
FINISAŻ WYSTAWY
6 maja / sobota / 11.00, 12.00, 16.00
7 maja / niedziela / 11.00, 12.00, 16.00
Oprowadzanie po wystawie
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / BILET WSTĘPU NA WYSTAWĘ
ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM
Zapraszamy zorganizowane grupy na zwiedzanie wystawy z przewodnikiem.
Oprowadzamy w języku polskim, francuskim i angielskim.
LEKCJE MUZEALNE
Na wystawie prowadzone są również zajęcia dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży. Podczas spotkań poruszymy tematy związane z kulturą Japonii okresu Edo. Poznamy ówczesne zwyczaje i krajobrazy utrwalone na drzeworytach ukiyo-e. Zaprezentowany zostanie również proces powstawania drzeworytu.
Tematy lekcji muzealnych:
W Kraju Kwitnącej Wiśni
dla przedszkoli i uczniów klas I–III szkoły podstawowej
Aktorzy, drzeworytnicy i samuraje
dla klas IV–VI szkoły podstawowej i gimnazjów
Japonizm polski
dla szkół ponadgimnazjalnych
Rezerwacja: poniedziałek-piątek, 8.30-15.00, tel. +48 22 621 10 31 wew.246 lub +48 22 629 50 60.
GUIDED TOURS AND AUDIO GUIDES
To register for a guided tour of the exhibition in English please call: +48 22 621 10 31 ext. 246, +48 22 629 50 60 – Monday to Friday, from 8.30 a.m. to 3 p.m.
Audio guides may be rented free of charge from the NMW information point. Audio tours art available in Polish, French and English.
Przemysław Głowacki – historyk sztuki i edukator muzealny. Prowadzi bloga poświęconego sztuce artdone.pl.
Tomasz Kawełczyk – asystent na Wydziale Grafiki i Malarstwa łódzkiej ASP. W ramach programu Artist-In-Residence w Japonii studiował technikę barwnego drzeworytu japońskiego. Jego twórczość związana jest głównie z graficzną techniką druku wypukłego.
dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w japońskiej estetyce i literaturze, którym poświęcone są jej książki i artykuły (m.in. Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia i Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku).
Anna Katarzyna Maleszko – kustosz kolekcji japońskiej MNW, tłumaczka i redaktorka książek poświęconych sztuce dalekowschodniej i europejskiej, organizatorka licznych wystaw poświęconych sztuce japońskiej.
Małgorzata Martini – starszy kustosz zbiorów sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Autorka wielu wystaw i publikacji na temat sztuki japońskiej.
dr hab. Ewa Pałasz-Rutkowska – profesor Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w historii i kulturze Japonii, historii stosunków polsko-japońskich oraz historii japońskiego domu cesarskiego.
dr Iga Rutkowska – japonistka i antropolog kultury, adiunkt w Zakładzie Japonistyki Katedry Orientalistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka Teatr kabuki – kwiat, Boska obecność. O względności tekstu i rytuału w teatrze kabuki oraz artykułów naukowych poświęconych sztukom widowiskowym Japonii.
Hana Umeda – performerka, tancerka i instruktorka klasycznego tańca japońskiego. Opracowała autorską metodę nauczania Nihon Buyo, która uwzględnia różnice w używaniu ciała japońskiego i polskiego.
Agnieszka Żuławska-Umeda – absolwentka Zakładu Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, do 2016 roku wykładowca na Wydziale Orientalistycznym UW. Autorka przekładów poezji japońskiej, chińskiej i koreańskiej.
Koordynator programu edukacyjnego: /