Dotacja celowa na zakup eksponatów dla MNW
Zadanie dofinansowane w ramach dotacji celowej ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa
Nazwa zadania: Zakup eksponatów dla MNW
Wartość dofinansowania: 501 400 PLN
Całkowity koszt zadania: 501 400 PLN
Opis zadania: Zakup muzealiów do Zbiorów Sztuki Nowoczesnej oraz Gabinetu Rycin i Rysunków MNW
W ramach dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Muzeum Narodowe w Warszawie zakupiło:
Rysunek wg. grafiki Martina Schongauera, Kuszenie św. Antoniego, 1. poł. XVI w., pióro w tonie brązowym na zarysie czarną kredką, papier żeberkowy;
Wzorem dla twórcy Kuszenia św. Antoniego była jedna z najbardziej podziwianych prac graficznych Martina Schongauera, najsłynniejszego rytownika schyłku XV wieku. Już za życia artysty była ona uznawana za jego opus magnum i kopiowana przez wielu twórców, między innymi przez samego Michała Anioła. Rysunek zakupiony przez MNW nie jest jednak zwykłą kopią. Choć rozpoznajemy w nim słynny pierwowzór, dostrzegamy również szereg świadomie wprowadzanych zmian. Różnice te każą widzieć w nim raczej wyszukaną interpretację słynnego dzieła i swoisty hołd złożony Schongauerowi. Z kolei wysoka klasa artystyczna rysunku sprawia, że jego twórcy należałoby szukać w warsztatach czołowych artystów pierwszej połowy XVI wieku.
Pracę autorstwa Meli Muter pt. Le Pont Neuf zimą z ok. 1918 r.;
Praca przedstawia Pont Neuf, jeden z czterech mostów przecinających Sekwanę na południe od katedry Notre Damę. Obraz został namalowany w sposób charakterystyczny dla artystki - impastowo, płynnymi pociągnięciami pędzla. Mela Muter często wykonywała obrazy ukazujące paryskie ulice,
w szczególności brzegi Sekwany. Z upodobaniem malowała również wiadukty, mosty i architekturę nadbrzeżną miasta. Historia dzieła jest udokumentowana, przez długi czas obraz znajdował się we
francuskiej kolekcji prywatnej. Dziś Mela Muter jest jedną z bardziej cenionych i poszukiwanych na rynku antykwarycznym artystek początku XX w.
MNW posiada w swojej kolekcji niewiele prac malarki, dlatego też zależy nam na konsekwentnym uzupełnianiu kolekcji o wybitne przykłady jej twórczości.