Dotacja celowa na zakup obrazów dla MNW
Zadanie dofinansowane w ramach dotacji celowej ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa
Nazwa zadania: Zakup obrazów dla MNW
Wartość dofinansowania: 992 180 PLN
Całkowity koszt zadania: 992 180 PLN
Opis zadania: Zakup muzealiów do Zbiorów Sztuki Polskiej do 1914 r. oraz do Zbiorów Sztuki Nowoczesnej MNW
W ramach dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Muzeum Narodowe w Warszawie zakupiło:
Obraz Wojciecha Gersona (1831 Warszawa - 1901 Warszawa), "Podwieczorek" ("Oracz"), 1868 olej/płótno, 55 x 47 cm;
Zakupiony obraz Wojciecha Gersona, „Podwieczorek” (Oracz), sygnowany i datowany, pochodzi z dawnej kolekcji hrabiego Włodzimierza Dzieduszyckiego (1825-1899) we Lwowie, co potwierdza pieczątka na odwrociu płótna – herb rodowy Dzieduszyckich – Sas. Znajdował się również w rękach łódzkich antykwariuszy Kunertów. Jest cennym uzupełnieniem bogatego zbioru prac warszawskiego artysty w MNW. Dzieło reprezentuje społeczne, rodzajowo-realistyczne zainteresowania Gersona, ilustrującego różne typy przedstawicieli ludu i swojski krajobraz. Józef Chełmoński, uczeń Gersona, pisał o obrazie na łamach „Biblioteki Warszawskiej” w 1902 r.: „[…] na tle biegnących po niebie pochmurnem wiosennych sinych chmur, widać w oddaleniu kawałek wioseczki, a zbliska krzaki ostów, które chłop pługiem poprzewracał. Woły pokładły się zmęczone, a oparty o pług oracz je kawałek chleba czarnego. Szczygły i wróble na ostach oskubują ziarnka”. Na oryginalnej ramie, niezachowanej do dzisiaj, znajdować się miał cytat z Ewangelii św. Mateusza, spisany najpewniej ręką samego malarza: „Spojrzyjcie na ptaki niebieskie, jako nie sieją, ani orzą i t. d.” Przedstawienie biednego chłopa może mieć zatem również sens ewangeliczny.
Obraz Meli Muter, Widok portu w Collioure, ok. 1925 r., olej na płótnie, 65 x 81 cm;
Zakupione dzieło to obustronny obraz przedstawiający pejzaż miejski przepełniony południowym światłem, związany z fascynacją artystki południem Francji. Na jego odwrociu znajduje się portret cenionego w latach 20. francuskiego krytyka, Jeana-Daniela Maublanc’a, malowany wyrazistymi i długimi, charakterystycznymi dla Muter długimi pociągnięciami pędzla.
Mela Mela Muter (właśc. Maria Melania Mutermilch) była w latach 20. jedną z bardziej cenionych malarek związanych z międzynarodową grupą Ecole de Paris. Język jej malarstwa ewoluował ulegając wpływom największych artystów jej czasu - od whistlerowskiego symbolizmu, poprzez fascynację syntetyzmem szkoły z Pont-Aven, aż po nawiązania do Paula Cezanne’a i Paule’a Gaugina. W okresie międzywojennym Muter zdobyła uznanie przede wszystkim dzięki portretom oraz pejzażom. W Polsce przez wiele dziesięcioleci była zapomniana, pozostawała w cieniu innych polskich artystów związanych z Ecole de Paris- dziś Muter jest jedną z bardziej poszukiwanych artystek początku XX wieku.