Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Zadania dofinansowane z budżetu państwa

Zakup obrazów autorstwa Erny Rosenstein

 

 

Zadanie dofinansowane w ramach dotacji celowej ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa

 



Nazwa zadania: Zakup obrazów autorstwa Erny Rosenstein

 

Wartość dofinansowania: 1 196 952,5 PLN


Całkowity koszt zadania: 1 196 952,5 PLN


Opis zadania: Zakup zespołu trzech obrazów autorstwa Erny Rosenstein. Erna Rosenstein jest artystką znaną i cenioną zarówno w kraju jak i za granicą (świadczą o tym m.in. liczne wystawy i publikacje pokazujące dorobek artystki z ostatnich lat: wystawy w Nowym Jorku i Zurichu). Jej twórczość związana jest z działalnością zarówno I jak i II Grupy Krakowskiej, jest ona jedną z niewielu, jeśli nie jedyną, polską przedstawicielką surrealizmu, z którym miała okazję zapoznać się w 1938 roku w Paryżu podczas jednej z największych prezentacji tego kierunku. Na jej sztukę silnie wpłynęła trauma przeżyć wojennych, a następnie wydarzeń marca 1968 roku. Po II wojnie światowej zamieszkała w Warszawie co nie przeszkodziło jej czynnie uczestniczyć w życiu artystycznym Krakowa. W II połowie XX wieku jej prace były pokazywane na najważniejszych wystawach sztuki polskiej w Europie i Nowym Jorku.  Obok obrazów i rysunków tworzyła obiekty przestrzenne, poezje, bajki, a także książki artystyczne i scenariusze słuchowisk. Obraz Rośnie jest wybitnym przykładem sztuki „odwilżowej” – ukazaniem abstrakcji i ekspresyjnych wizji surrealnych jako przeciwstawienie się narzuconej przez władze doktrynie socrealizmu. Artystka jako jedna z niewielu konsekwentnie wycofała z życia artystycznego w okresie 1949-1955 i nie brała udział w oficjalnych wystawach propagandowych tego okresu. Praca ta była pokazywana na II Wystawie Sztuki Nowoczesnej, która miała miejsce w Zachęcie w 1957 roku, była to ważna manifestacja sztuki awangardowej i wyrażenie sprzeciwu wobec państwowej, dominującej estetyki. Obrazy: Kwiaty piekła i Krzyk o północy pochodzą z 1968 roku i można je interpretować jako sprzeciw wobec nagonki antysemickiej zorganizowanej przez władze PRL-u (prace należały do osoby, która w tym czasie wyemigrowała do Szwecji). Są one bardzo ciekawym przykładem obecności w sztuce tego protestu, istnieje bardzo mało prac plastycznych odnoszących się do tych dramatycznych wydarzeń. W tym okresie Erna Rosenstein stworzyła tylko kilka prac (możemy analizować je w kontekście przeżytej traumy dotyczącej sytuacji aktualnej ale także powracających wspomnień przeżyć wojennych).