CZYTANIE PERFORMATYWNE / Dziennik z podróży do Rosji, John Steinbeck
godz. 17.00
fragmenty książki w interpretacji warszawskich aktorów przy akompaniamencie akordeonu
Dziennik z podróży do Rosji Johna Steinbecka to zapis niezwykłej podróży, którą pisarz odbył w towarzystwie fotoreportera Roberta Capy do Związku Radzieckiego w 1947 roku. Wyprawa była dla artystów nie tylko przygodą, ale też wyzwaniem, gdyż musieli skonfrontować swoje poglądy i zachodni styl życia z rzeczywistością i ideologią państwa totalitarnego. Swoje reakcje i refleksje opisali w książce. Jak zostali przyjęci? Co ich bawiło, drażniło, irytowało?
Hol Główny / wstęp wolny
Opowieść pełna błyskotliwego humoru i anegdot o absurdach życia w Związku Radzieckim z czasem przeradza się w gorzką konstatację. Mnożą się wątpliwości, nasila dystans, wzmaga tęsknota za wolnością, coraz trudniej zachować uśmiech w dyskusjach, w których padają zawsze podobne odpowiedzi. Steinbeck i Capa w zetknięciu z odmienną mentalnością przekonują się, co im jest obce, a co jest dla nich ważne: wolność i prawa osobiste, system wzajemnego kontrolowania się przez różne instytucje władzy – to zasady, do których ciągle wracają i się odwołują.
W Muzeum Narodowym w Warszawie fragmenty Dziennika przeczytają młodzi warszawscy aktorzy przy akompaniamencie akordeonu.
Wydarzenie jest częścią programu finisażu wystawy Tak widzą. Panorama fotografii węgierskiej.
-----
Opracowanie tekstu / reżyseria: Ewa Małecki
Obsada:
Marta Kurzak (Sweet Lana, Ewa, i inne kobiety)
Arkadiusz Brykalski (John Steinbeck)
Przemysław Stippa (Robert Capa)
Opracowanie muzyczne / akordeon: Jakub Gawlik
-----
O ARTYSTACH
Ewa Małecki – absolwentka wiedzy o kulturze w Katedrze Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiel-lońskiego oraz studentka V roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwero-wicza w Warszawie. Reżyserowała spektakle w warszawskim Teatrze Collegium Nobilium oraz w Teatrze Śląskim w Katowicach, a także czytania performatywne. Rozwija własną metodę pracy z aktorem, której podwaliny stanowi metoda Violi Spolin oraz filozofia Jerzego Grotowskiego. Do spektakli wprowadza elementy teatru fizycznego oraz tańca.
Arkadiusz Brykalski – aktor Teatru Powszechnego w Warszawie. Występował w spektaklach m.in. Grzegorza Wiśniewskiego, Jerzego Satanowskiego i Michała Zadary oraz w serialach telewizyjnych.
Marta Kurzak – aktorka warszawskiego Teatru Polskiego im. Adolfa Szyfmana. Ma na swoim koncie wiele ról teatralnych. Zagrała m.in. Szimenę w Cydzie, Annabellę w Szkoda, że jest nierządnicą, Gerdę w Królowej Śniegu oraz Julie w Uwaga, publiczność.
Przemysław Stippa – aktor Teatru Narodowego w Warszawie. Współpracuje z wieloma teatrami w Polsce. Ma na swoim koncie również role telewizyjne, filmowe oraz dubbingowe. W Teatrze Narodowym grał w spektaklach reżyserowanych m.in. przez Andrzeja Seweryna, Jana Englerta, Jacques'a Lassalle'a, Maję Kleczewską, Macieja Prusa, Michała Zadarę i Piotra Cieplaka.
O PROJEKCIE
TEATR.HU to cykl performatywnych czytań współczesnych lub nieznanych tekstów, a także roz-maitych i zaadaptowanych na scenę publikacji poruszających temat Węgier i Węgrów oraz relacji polsko-węgierskich. Czytania przygotowują zaproszeni reżyserzy i reżyserki młodego pokolenia. W przygotowaniu są kolejne nowe tłumaczenia współczesnych dramatów węgierskich, a także adaptacje węgierskiej prozy, m.in. Opium Gézy Csátha, węgierskiego Witkacego.
Cykl odbywa się w ramach Roku Kultury Węgierskiej w Polsce 2016/2017.
Organizator: Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego
Współorganizator: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie
Partner: Muzeum Narodowe w Warszawie