WARSZTATY / „Myśleć jak Cranach” – o dawnych i współczesnych eksperymentach graficznych w technikach druku wypukłego
godz. 16.00
warsztaty dla młodzieży i dorosłych
Prowadzenie: Sebastian Dudzik
W działalności artystycznej Lucasa Cranacha starszego grafika zajmowała szczególne miejsce. Twórca nie tylko świetnie opanował warsztat drzeworytnika, sukcesywnie dążył też do poszerzenia spektrum możliwości tej techniki. Należał do wąskiej grupy wielkich innowatorów grafiki działających w pierwszych dziesięcioleciach XVI wieku. Obok niego wymienić należy takich twórców jak: Albrecht Altdorfer, Hans Baldung Grien, Hans Burgkmair st. czy Urs Graf. Artystów tych cechowało otwarte podejście do medium graficznego i samego procesu powstawania rycin. Dążąc do udoskonalania przekazu, szukali często inspiracji w dziełach rysunkowych czy malarskich. By osiągnąć zbliżone efekty wizualne poszukiwali nowego języka grafiki, przejęli także sposób myślenia o konstruowaniu obrazu. Tak narodziła się technika drzeworytu tonowego w wydaniu północnym (Farbholzschnitt) oraz metoda białoliniowa, pokłosiem tych doświadczeń było też testowanie różnych modyfikowanych podłoży drukowych. Postawa Cranacha i innych mistrzów jego pokolenia bliska jest działaniom podejmowanym przez współczesnych artystów grafików, parających się technikami druku wypukłego. Paradoksalnie ta najbardziej archaiczna z technik graficznych, wciąż daje ogromną przestrzeń do twórczych eksperymentów, innowacji i działań nieszablonowych. Niniejsze warsztaty poświęcone będą takim właśnie nietypowym rozwiązaniom – przybliżą sposób myślenia artystów, zarówno tych dawnych, jak i współczesnych.
bilety on-line i w kasie MNW od 25 stycznia
Termin: piątek, 28 stycznia
Czas trwania: 80 minut
Miejsce zbiórki: Gmach Główny MNW – Hol Główny
Dla kogo: dla młodzieży i dorosłych
Zasady udziału: bilety 15 i 25 zł, w sprzedaży od wtorku poprzedzającego wydarzenie / liczba miejsc ograniczona
Zapraszamy na warsztaty z udziałem zaproszonych naukowców i artystów. Każde ze spotkań będzie poświęcone jednemu z zagadnień poruszanych na wystawie. Po części teoretycznej, podczas której zastanowimy się nad znaczeniem motywów i symboli pojawiających się w obrazach i rycinach, spróbujemy stworzyć swoje własne dzieła, inspirowane sztuką renesansu.
____
Albrecht Dürer, Madonna z Dzieciątkiem i małpką, ok. 1498. Zobacz obraz w Cyfrowym MNW