WIECZÓR DLA DOROSŁYCH / Świat na opak
godz. 17.00
Wejdź z nami do świata karnawału, w którym nic nie jest takim, jakim się wydaje – świata na opak, gdzie śmiech miesza się ze smutkiem, radość z grozą, powaga z żartem. Gmach MNW wypełnią rozmowy, śmiech, muzyka, działania twórcze, oprowadzania improwizowane, działania teatralne i animacje filmowe.
Termin: piątek, 21 listopada, godz. 17.00–21.00
Miejsce zbiórki: Gmach Główny MNW, Hol Główny
Dla kogo: dorośli i młodzież
Zasady udziału: udział na podstawie biletu wstępu do MNW (Q&A, strefa kreatywna, recital muzyczny / można dołączyć w dowolnym momencie, nie obowiązują wcześniejsze zapisy
oraz udział na podstawie dedykowanego biletu (niepoważne oprowadzanie z Klubem Komediowym, spektakl teatralny, Noc Animacji filmowych)
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych, pętla indukcyjna
W PROGRAMIE:
„Czarny KArnaWAŁ” – niepoważne oprowadzanie z Klubem Komediowym / 17.00
Zapraszamy na niestandardowe zwiedzanie wystawy. Na obrazy Wojtkiewicza i Ensora spojrzymy okiem nie tyle krytycznym, co komicznym – zmętnionym przez humor i odklejonym od teorii dzieł sztuki. Tego wieczoru waszą przewodniczką będzie Karolina Norkiewicz – improwizatorka z warszawskiego Klubu Komediowego, która specjalnie dla was nałoży maskę samozwańczej, rozzuchwalonej artystycznie kuratorki. Będzie absurdalnie, anegdotycznie, poufale i (miejmy nadzieję) wesoło. Na koniec ze słowa „karnawał” ostaną się tylko jego skrajne sylaby. Sytuację tę a priori ocenił pominięty przez historię krytyk Franciszek Blagszteter: „To oprowadzanie to żart”.
Karolina Norkiewicz – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Komiczka, autorka tekstów, improwizatorka, instruktorka improwizacji teatralnej, scenarzystka (pracowała m.in. przy czwartym sezonie „The Office PL”). Autorka tekstów piosenek (współpracowała m.in. z Matyldą Damięcką). Twórczyni reportażu radiowego 3 godziny wolności, wyemitowanego na antenie Radia 357. Ostatnio zadebiutowała w roli felietonistki na łamach e-booka „Nie mów do mnie ASAP!”. Na co dzień związana z Klubem Komediowym.
Klub Komediowy – niezależna scena teatralna, działająca w Warszawie od 2014. Piwniczny plac zabaw dla dorosłych, gdzie amerykańska komedia flirtuje z polską kulturą. Gra oryginalne formaty i spektakle własnej produkcji: spektakle improwizowane, kabaret literacki, a także stand-up czy dubbingi – będące różnymi formami komedii na żywo. Jest wiodącą sceną tego typu w Warszawie i jedynym klubem komediowym w Polsce. Więcej na: komediowy.pl.
Gmach Główny – Hol Główny / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku 11 listopada, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / czas trwania ok. 40 min
Q&A – zapytaj o sztukę / 18.00–20.00
Na wystawie czekać będą edukatorki i edukatorzy MNW, którzy odpowiedzą na wasze pytania, wprowadzą w świat karnawału oraz w twórczość Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza. Poznacie ich po przypinkach z napisem ZAPYTAJ MNIE.
wystawa czasowa / udział na podstawie biletu wstępu na wystawę czasową / można dołączyć w dowolnym momencie / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
Strefa kreatywna / 17.00–20.00
Maska to zasłona czy zwierciadło? Zakrywa nasze oblicze, ale jednocześnie potrafi ujawnić to, co niewidoczne na pierwszy rzut oka: emocje, wspomnienia, marzenia. Podczas wieczoru w muzeum zachęcamy do twórczych poszukiwań i działań. Każdy będzie mógł stworzyć własną maskę. To zaproszenie do refleksji nad tym, co chcemy ukryć, a co odsłonić przed światem. Zapewniamy wszystkie materiały.
Hol Główny / udział na podstawie biletu wstępu do MNW / można dołączyć w dowolnym momencie / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
Recital muzyczny Marty Misztal Czarna maska / 17.00–20.00
Wystawa przenosi nas w świat ironii, groteski i melancholii, gdzie maskarada staje się metaforą ludzkiego życia. W recitalu muzyka przełomu XIX i XX wieku stanie się dźwiękowym odpowiednikiem tych wizji – raz liryczna i pełna zadumy, innym razem ironiczna i groteskowa. W programie zabrzmi muzyka Debussy’ego, Ravela, Satiego, Poulenca, Musorgskiego, Skriabina, Chopina i Szymanowskiego. To muzyka subtelnych półcieni, hipnotycznych rytmów i nagłych kontrastów, prowadząca słuchacza od wyciszonej nocnej zadumy przez fantasmagoryczne wizje, aż po groteskowy taniec. Podobnie jak malarstwo Ensora i Wojtkiewicza, muzyka ta odsłania teatralność codzienności, iluzję piękna i niepokój ukryty pod powierzchnią formy, zapraszając do refleksji nad światem, w którym śmiech i melancholia, żart i tragizm nieustannie się splatają.
Marta Misztal – pianistka i kameralistka, od sezonu 2024/2025 związana z Teatrem Wielkim w Łodzi jako pianista korepetytor. Absolwentka Royal College of Music w Sztokholmie i Akademii Muzycznej w Gdańsku, uczestniczka Akademii Operowej TW-ON. Laureatka konkursów pianistycznych i kameralnych w Polsce i za granicą, stypendystka MKiDN. Występowała m.in. z Helmutem Deutschem oraz współpracowała z Polską Filharmonią Kameralną i Elbląską Orkiestrą Kameralną.
Hol Główny / udział na podstawie biletu wstępu do MNW / można dołączyć w dowolnym momencie / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
Ofiara królewny? Spektakl teatralny / 20.15
Baśń Jana Lemańskiego Ofiara królewny to opowieść nasycona poetycką wrażliwością i subtelną ironią, w której świat bajkowych postaci jawi się jako delikatna zasłona, skrywająca ludzkie lęki, pragnienia i słabości. Historia młodej królewny, która „tęskni do ideału” staje się przewrotną konfrontacją stereotypowych bohaterów baśni i przypisanych im postaw. W inscenizacji przygotowanej przez Magdalenę Milczarską dzieło Lemańskiego zyskuje aktualny wymiar. Delikatny humor splata się tu z filozoficzną refleksją nad ludzką naturą, a baśniowość okazuje się zadziwiająco bliska codzienności. Zarówno w malarstwie, jak i w adaptowanej baśni odnaleźć można podobny ton – połączenie dziecięcej wyobraźni z gorzkim komentarzem do rzeczywistości, fascynację maską i teatralnością ludzkiego losu. Baśń staje się tu nie ucieczką, lecz lustrem, w którym odbijają się doświadczenia każdego z nas.
Hol Główny, wystawa czasowa / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od 11 listopada, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 30 min
Realizatorzy:
Magdalena Milczarska (reżyseria) – studentka IV roku Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (Śpiew Solowy). W 2019 zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w tytułowej roli Hiacynta, w operze Mozarta Apollo i Hiacynt. W 2024 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyreżyserowała operę Krzysztofa Kiciora pt. Zły. Obecnie pracuje nad spektaklem Dla naszego wspólnego dobra (zaprezentowanym na festiwalu teatralnym UWE Festival w Monachium) oraz Migawka (pokazanym w ramach Festiwalu Warszawa Singera).
Alicja Siemko (kostiumy) – studentka roku dyplomowego Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu (Projektowanie Graficzne). Swoją twórczość opiera na formach rzeźbiarskich, punktem wyjścia dla jej prac artystycznych są obserwacje związane ze światłem i wszelkimi teksturami. Jest autorką scenografii oraz kostiumów do takich spektakli jak: Tańczyła charlestona (XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu), Ćmienie (Teatr Drugiej Strefy), Dla naszego wspólnego dobra (UWE Festival w Monachium). Zajmuje się także malarstwem, rzeźbą oraz grafiką.
Obsada:
Matylda Gaweł – studentka III roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka opolskiej szkoły muzycznej w klasie fortepianu, mistrzyni Polski Juniorów w szermierce. Użycza głosu w audioserialu Jestem Czarna, w którym wciela się w główną bohaterkę, na scenie można ją zobaczyć w spektaklu Vatzlav Teatru Klasyki Polskiej. Wkrótce zadebiutuje również na dużym ekranie.
Aleksander Buchowiecki – aktor młodego pokolenia. Obecnie student ostatniego roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Jest znany z ról w filmach: Znak sprzeciwu, Kolbe, Zielony atrament, Wielka Warszawska. Można go zobaczyć na deskach warszawskich scen, np. w Teatrze Powszechnym, Teatrze Capitol i Teatrze Collegium Nobilium.
Stanisław Kawecki – aktor, student V roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Gra w teatrze, filmie. Zajmuje się też dubbingiem. Brał udział w projektach m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, w Mazowieckim Teatrze Muzycznym i w TR Warszawa. Wyróżniony za rolę w spektaklu Ojciec na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Pochodzi ze Szczecina, gdzie ukończył dwa stopnie szkoły muzycznej – gra na fortepianie i na oboju.
___
Ilustracja: Witold Wojtkiewicz, Porwanie królewny (Ucieczka), z cyklu „Z dziecięcych póz”, 1908, Muzeum Narodowe w Warszawie. Zobacz obraz w Cyfrowym MNW