PRZEGLĄD FILMÓW / Arton Review. Wokół Formy Filmowej
godz. 17.00
pokaz filmów i panel dyskusyjny
Arton Review. Wokół Formy Filmowej to przegląd polskiego filmu eksperymentalnego oraz sztuki wideo, realizowany od 2014 roku przez Fundację Arton we współpracy z MNW. Punktem wyjścia jest nasza baza polskiej sztuki awangardowej lat 70. Zgromadzone w niej materiały są inspiracją dla twórców młodszej generacji.
Do udziału w tegorocznej edycji zaprosiliśmy Agnieszkę Lasotę, Laurę Pawelę i Amandę Wieczorek.
Kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona
Agnieszka Lasota przyjrzała się archiwum Barbary Kozłowskiej, artystki będącej niegdyś jedną z kluczowych postaci konceptualnej sceny wrocławskiej, i w efekcie powstał film The Line (All this can be seen anywhere), portret artystki, ale przede wszystkim swoista podróż metaforyczna. To właśnie z podróżowania Kozłowska uczyniła główne medium swojej sztuki.
Laura Pawela, odnosząc się do własnych doświadczeń w pracy z medium filmowym oraz pracy w telewizji, stworzyła film, będący dialogiem z współtwórcą Warsztatu Formy Filmowej, Pawłem Kwiekiem i jego filmem Ja i telefon z 1972 r.
Amanda Wieczorek filmem The False Mirror syntetycznie spuentowała twórczość Jolanty Marcolli, głównie teoretyczne teksty artystki i prace powstałe w czasie, kiedy w 1975 r. odbywała praktykę w telewizji.
Po przeglądzie zapraszamy na panel z udziałem artystek, które opowiedzą, czym dla nich i dla ich sztuki jest odkrywanie przeszłości polskiej sztuki, i z jakiego rodzaju archiwami do tej pory pracowały.
Program filmowy:
Agnieszka Lasota The Line (All this can be seen anywhere), 2017
Paweł Kwiek, Ja i telefon (1972)
Laura Pawela, Ja i horyzont (2017)
Jolanta Marcolla, Forced response, 1976; Hat, 1975
Amanda Wieczorek, The False Mirror, 2017
-----
Drugą część wieczoru poświęcimy Gerardowi Kwiatkowskiemu, artysty i twórcy m.in. słynnej Galerii EL w Elblągu. Zapraszamy na pokaz filmu dokumentalnego Gerard Kwiatkowski. Nie(d)odceniony robotnik sztuki.
W latach 60. Elbląg był jednym z centrów sztuki awangardowej w Polsce. Do Galerii EL, mieszczącej się w ruinach gotyckiego kościoła, przyjeżdżali najwybitniejsi polscy artyści, żeby działać, tworzyć i pokazywać swoje prace. To tutaj w latach 1965–1973 odbywało się legendarne Biennale Form Przestrzennych, podczas którego w przestrzeni miejskiej Elbląga, dzięki współpracy artystów i robotników – pracowników Zakładów Mechanicznych ZAMECH, powstały zachowane do dziś monumentalne rzeźby. W 1973 r. Biennale przyjęło nazwę Kinolaboratorium. Wówczas Elbląg gościł ponad stu wybitnych twórców z Polski i zagranicy, którzy pokazali swoje filmy i przeprowadzili artystyczne interwencje, w atmosferze twórczej wspólnoty. „Zapewniamy kontakt z polską awangardą artystyczną” – brzmiało zaproszenie skierowane do przyszłych uczestników wydarzenia. Sprawcą tych wydarzeń był Gerard Kwiatkowski (1930–2015), artysta i charyzmatyczny animator kultury, założyciel Galerii EL, a także człowiek o fascynującej, tajemniczej biografii i złożonej osobowości. W 1974 r. wyemigrował do Niemiec, gdzie założył kolejne ośrodki sztuki, m.in. Muzeum Sztuki Współczesnej w Hünfeld, które stało się kolejnym po Elblągu żywym i znaczącym miejscem związanym z awangardą.
Film Gerard Kwiatkowski. Nie(d)odceniony robotnik sztuki zrealizowany przez Fundację Arton przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Centrum Sztuki Galerii EL i Museum Modern Art Hünfeld, jest pierwszą produkcją poświęconą niezwykłej postaci Gerarda Kwiatkowskiego.
Twórcy filmu odnaleźli jego przyjaciół i współpracowników. Z ich relacji, materiałów archiwalnych oraz z wypowiedzi samego Gerarda, budują portret niezwykłego bohatera, skupiając się na wybranych fragmentach z jego życia. Gerard Kwiatkowski… to opowieść o sztuce i pasji, tak silnej, że potrafiła zmienić rzeczywistość.
Scenariusz: Karina Dzieweczyńska
Reżyseria: Piotr Grdeń
Produkcja: Fundacja Arton, Marika Kuźmicz
Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem rzeźbiarki i performerki Teresy Murak, Kariny Dzieweczyńskiej – kuratorki Galerii EL oraz współtwórczyni filmu, Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych w MNW dr. Piotra Rypsona oraz Mariki Kuźmicz z Fundacji Arton.
-----
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Koordynacja ze strony MNW: Ewa Skolimowska