KINO LETNIE W MNW / WNĘTRZA | INTERIORS | ІНТЕР'ЄРИ / Orlando
godz. 21.00
seans filmowy z cyklu WNĘTRZA
Orlando
reż. Sally Potter, Wielka Brytania 1992, 93’’
Oparty na klasycznej powieści Virginii Woolf z 1928 roku film „Orlando” jest pełną subtelności fantazją na temat podróży w czasie głównego bohatera, którego płeć zmienia się wraz z upływem czasu. Tilda Swinton, w roli tytułowej, z poczuciem humoru zerka z ekranu na widza, obiecując, że nigdy się nie zestarzeje. Przemierzamy z nią 400 lat angielskiej historii w pięknych plenerach, wystawnych wnętrzach, malarskich sceneriach i fantazyjnych strojach.
„Kiedy patrzysz w głąb ludzi, widzisz krajobrazy, gdy spojrzysz w głąb mnie, ujrzysz plaże” – te słowa wypowiada w swoim ostatnim filmie „Plaże Agnès” reżyserka Agnès Varda. Obraz otworzy tegoroczne kino letnie w muzealnym ogrodzie na Dziedzińcu Lorentza. Program cyklu filmowego „Wnętrza” prezentowanego tego lata w Muzeum Narodowym w Warszawie stworzyliśmy, by zachęcić widzów do odkrywania nowych możliwości doświadczania rzeczywistości, a także do wsłuchania się w historie naszych sąsiadów zza wschodniej granicy, w dobie toczącej się wojny.
Bohaterów i bohaterki filmów z cyklu „Wnętrza” łączy umiejętność uważnej obserwacji otaczającej rzeczywistości, z której rodzi się potrzeba poszukiwania nowych sposobów doświadczania codzienności. Nawigują ich w tym zmysły i ciekawość, emocje i osobiste przeżycia, a także polityka i kultura. Pragnienie to było bliskie patronce naszego cyklu, która o swojej odysei opowiada w autobiograficznym filmie „Plaże Agnès”. Podobne motywacje możemy obserwować w „Stokrotkach” Very Chytilovej – zabawnym surrealistycznym dziele czechosłowackiej nowej fali, którego bohaterki szukają przygód redefiniując normy i tworząc sztukę z przedmiotów życia codziennego. W wysmakowanych kadrach filmu „Jestem miłością” odtwórczyni głównej roli, Tilda Swinton, porzuca mieszczańskie życie na rzecz realizowania swych zmysłowych potrzeb. W zjawiskowej wizualnie ekranizacji powieści Virginii Woolf „Orlando” w reżyserii Sally Potter, ta sama aktorka wciela się w postać przemierzającą wieki w poszukiwaniu swojej prawdziwej tożsamości. Normy społeczne na nowo definiują bohaterowie romantycznego „Pokoju z widokiem” Jamesa Ivory’ego – filmu, którego akcja rozgrywa się podczas wakacji w słonecznej Florencji na początku XX wieku.
W obliczu toczącej się wojny szczególnego znaczenia nabiera głos osób z Ukrainy – ich osobistych doświadczeń, kultury i historii. W nostalgicznym dokumencie „Odessa… Odessa!” z 2002 roku Michale Boganim portretuje społeczność tych, którzy byli zmuszeni do emigracji wiele lat temu. Młodych mieszkańców Ukrainy poznamy oglądając powstały w ubiegłym roku, pełen życia film „Przystanek – Ziemia”, debiut reżyserki Kateryny Gornostai. Silny związek pomiędzy tym, co ma znaczenie historyczne, a tym co społeczne, kulturowe i emocjonalne ukazuje dokument „Skarby Krymu” w reżyserii Oeke Hoogendijk. Śledzimy w nim losy zbiorów wypożyczonych przez ukraińskie muzea na wystawę w Amsterdamie w obliczu zbrojnej aneksji Krymu dokonanej w 2014 roku przez Rosję.Komentarzem do aktualnej sytuacji jest także oniryczny film „Piękna praca” Claire Denis, zdobywczyni Grand Prix na tegorocznym festiwalu w Cannes. Obraz ten, przez pryzmat losów sierżantów Ligi Cudzoziemskiej w Djibouti, w medytacyjny sposób porusza tematy władzy, kolonializmu, pożądania i męskiego honoru. Afrykańskie widoki nie stanowią jedynie tła - bohaterowie i otaczające ich krajobrazy stanowią nierozerwalną całość.
___
Kuratorka cyklu: Julia Łuczywo