Międzynarodowa konferencja Fin de siècle odnaleziony. Mozaika końca wieku: artyści, zjawiska, stowarzyszenia, działania.
Konferencja / Partnerzy konferencji / Program sesji
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Muzeum Narodowe w Warszawie organizuje w dniach 25-27 lutego 2014 roku międzynarodową konferencję naukową zatytułowaną: Fin de siècle odnaleziony. Mozaika końca wieku: artyści, zjawiska, stowarzyszenia, działania.
Konferencja będzie zorganizowana w ramach udziału MNW w międzynarodowym projekcie Partage Plus (www.partage-plus.eu). Studia prowadzone w ramach projektu Partage Plus pozwoliły na wyłonienie licznej grupy dzieł sztuki dotychczas nie ujawnionych w tak szerokiej panoramie kontekstów kulturowych. Rozszerzenie zakresu rozpoznanych dzieł umożliwi zmianę odbioru i funkcjonowania sztuki około 1900 w muzealnych kolekcjach, dotychczas badanych jedynie wycinkowo w ujęciach monograficznych, historycznych lub ikonograficznych.
Badania dotyczące sztuki i kultury przełomu XIX i XX w. ograniczały się do analizy i oceny artystycznego poziomu prac stworzonych pomiędzy 1880 a 1914 r. Przez długi czas wielu przejawom twórczości tego okresu (np. architekturze, fotografii czy sztuce popularnej) odmawiano artystycznych walorów, co znacznie zawężało horyzonty badawcze. W ciągu ostatnich kilku dekad pole badań nad fin de sièclem uległo rozszerzeniu a ich metodologia wzbogaciła się o nowe narzędzia. Dziś powszechnie odstępuje się od wartościowania dzieł, coraz większe zainteresowanie budzą także zjawiska kulturowe i społeczne towarzyszące temu specyficznemu przełomowi. Zainteresowania badaczy koncentrują się między innymi wokół takich zagadnień jak formacja intelektualna artystów i postaci działających w środowiskach artystycznych lub na ich obrzeżach, różnice postaw ideowych (między internacjonalizmem/kosmopolityzmem a wernakularyzmem) i postaw artystycznych (między społecznym zaangażowaniem a estetyzmem) czy wreszcie analizy takich zjawisk jak synestezja sztuk i panteizm, oraz ówczesnych poszukiwań nowych form życia duchowego.
Organizatorzy pragną, aby konferencja stała się okazją do prezentacji rozmaitych perspektyw badawczych, do weryfikacji i poszerzenia dotychczasowego obrazu belle époque wynikających z najnowszych badań. Ze szczególnym zainteresowaniem powitane zostaną prezentacje studiów nad twórczością artystów traktowanych niegdyś marginalnie lub z różnych względów niedocenionych. Zachęcamy uczestników konferencji do przyjrzenia się szeroko pojętemu tłu zjawisk artystycznych i społecznych w aspekcie geopolitycznym i historycznym. Warte uwagi wydają się również kwestie odrębności i wspólnoty kolejnych secesji w krajach niemieckojęzycznych regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej oraz Północnej a także recepcja tych ruchów w Nowym Świecie. Odrębnym, wartym omówienia problemem jest obecność sztuki około 1900 w kulturze masowej i współczesnej ikonosferze. Bardzo liczymy również na wystąpienia na temat badań technologicznych i konserwatorskich.
Oczekujemy na zgłoszenia referatów do 31 października 2013 roku. Przewidywany czas wystąpień 20 minut.
Prosimy o nadsyłanie abstraktów w języku polskim lub angielskim o objętości do 1800 znaków, oraz następujących danych: imię, nazwisko; tytuł, stopień naukowy; instytucja macierzysta; adres kontaktowy: adres e-mail, nr telefonu; proponowany temat referatu; sugestie odnośnie urządzeń (projektor multimedialny itp.) potrzebnych do wygłoszenia referatu. Językami konferencji są polski i angielski. Prosimy także o informację czy zgadzają się Państwo na nagrywanie i/lub transmisję na żywo Państwa wystąpienia.
Adres do korespondencji: e-mail
Informacje dotyczące kwalifikacji tematu zostaną rozesłane do zainteresowanych do 30 listopada 2013.
Dojazd, noclegi i wyżywienie w zakresie własnym uczestników. Przewidywane są przerwy kawowe w czasie konferencji.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Międzynarodowa konferencja naukowa:
Fin de siècle odnaleziony. Mozaika przełomu wieków: artyści, zjawiska, stowarzyszenia, działania/
International Conference: Fin de siècle rediscovered. A mosaic of the turn of the century: artists, events, societies, activities.
Muzeum Narodowe w Warszawie, Sala kinowa, 25-27 lutego 2014 r./ Muzeum Narodowe w Warszawie, Cinema Hall, 25th-27th of February 2014
25 lutego, wtorek – Dzień pierwszy
8.30-9.00 – Rejestracja uczestników, kawa, herbata
9.00-9.15 – Otwarcie konferencji: Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, dr Agnieszka Morawińska
Sesja I (9.15-11.35) moderator: prof. Andrzej Szczerski (Uniwersytet Jagielloński)
Erik Buelinckx (Institut Royal du Patrimoine Artistique, Bruksela), Henry Van de Velde’s use of the concept of ‘art nouveau’ in his early writings
Grzegorz P. Bąbiak (Uniwersytet Warszawski; Instytut Historii PAN), Almanachy literacko-artystyczne europejskiego fin de siècle`u
Marek Grajek (Uniwersytet Warszawski), Próba stworzenia nowego, lepszego obywatela. Rola prasy w kształtowaniu masowego odbiorcy na przełomie XIX i XX wieku
Karolina Karpińska (Uniwersytet Adama Mickiewicza), „Wszystko bowiem teraz było Fin-de-siècle!” Panorama społeczna i kulturowa końca XIX wieku na podstawie powieści Fin-de-siècle'istka Gabrieli Zapolskiej
Jeremy Musson (Londyn), Snatched from Time’s effacement: Sargent, the Sitwells and the embers of aristocratic life
Łukasz Pisarzewski (Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina); Konkurs chopinowski paryskiej Sztuki Antoniego Potockiego
Anna Żakiewicz (Muzeum Narodowe w Warszawie), Demon seksu czy intelektu? Wizerunek femme fatale w młodzieńczej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza
Łukasz Kossowski (Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza), Skandale na przełomie wieków
11.35-11.50 – Przerwa kawowa
Sesja II (11.50-15.10) moderator: Zofia Weiss Nowina-Konopka (Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa, Kraków)
Tomasz F. de Rosset (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Les Arts Incohérents - nowatorstwo końca wieków.
Radosław Okulicz-Kozaryn (Uniwersytet Adama Mickiewicza), Samowywyższenie i strącenie w śmiech. Wędrówka ducha myśli Bolesława Biegasa i Mistrz Kłębek Henryka Piątkowskiego
Anna Budziak (Uniwersytet Wrocławski), British Decadence as Post-Classicism
Zuzanna Markiewicz (Uniwersytet Łódzki), „Ostatni błysk bohaterstwa w dekadencji” – Dandys w walce o piękno nowoczesnej
Emilia Śliwczyńska (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Dandys ponowoczesny – powrót czy reinterpretacja?
Katie Smith (Collections Trust) Arthur Wakerly – Businessman, Politician, Architect and Turkey lover
Urszula Kozakowska-Zaucha (Muzeum Narodowe w Krakowie), „No, nareszcie porządna wystawa” – nowa przestrzeń dla sztuki – raumkunst i salony sztuki
Julia C. Reuckl (Österreichisches Museum für angewandte Kunst, Wiedeń), Between dilettantism and independent art – Women at the Vienna School of Arts and Crafts
Anne Marie ten Bokum (Design Museum Gent, Gandawa), „Art Nouveau ladies at work”: rediscovered women artists in the collection of Design Museum Gent
Merja Vilhunen (Designmuseo, Helsinki), The Emergence of Applied Arts in Finland
15.10-16.10 – Obiad
Sesja III (16.10-18.30) moderator: prof. Grzegorz P. Bąbiak (Uniwersytet Warszawski ; Instytut Historii PAN)
Marta Rachlewicz (Uniwersytet Warszawski), Fanny Garde and Effie Hegermann-Lindencrone – the forgotten virtuosos of Danish porcelain.
Aleksandra Kasprzak (Muzeum Narodowe w Warszawie), Zjawisko polskich szkieł historyzujących wytwarzanych dla kolekcjonerów.
Joanna Regina Kowalska (Muzeum Narodowe w Krakowie), Hafty doby secesji w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie
Andrzej Szczerski (Uniwersytet Jagielloński), Ebenezer Howard na Kongresie Esperanto w 1912 w Krakowie
Arlene Peukert (Iparművészeti Múzeum, Budapest) Hidden Treasures Rediscovered – The Bigot-Pavilion in the Collection of the Museum of Applied Arts Budapest
Maria Zwierz (Muzeum Architektury we Wrocławiu), Poszukiwania nowych idei i form życia duchowego – symptomy tego zjawiska na wrocławskich wystawach w 1904 i 1913 roku
Dariusz Kacprzak (Muzeum Narodowe w Szczecinie), „Szczecińskie walki o sztukę”, czyli o pomorskim spotkaniu Polikleta z Vincentem van Goghiem u schyłku belle époque
Aneta Pawłowska (Uniwersytet Łódzki), Czy istnieje południowoafrykańska belle époque?
18.30-19.00 – Dyskusja
26 lutego, środa – Dzień drugi
8.30-9.00 – Rejestracja uczestników, kawa, herbata
Sesja I (9.00-11.40) moderator: Marcin Romeyko-Hurko (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Anna Wietecha (Uniwersytet Warszawski), Wokół chaosu hipotez czy jedności antynomii?
O rzeczywistości sensualnej i pozazmysłowej w Emancypantkach Bolesława Prusa
Wacława Milewska (Muzeum Narodowe w Krakowie), Autosakralizacja w sztuce Jacka Malczewskiego – ortodoksja, świętokradztwo czy akt genezyjskiej „wiary widzącej” Juliusza Słowackiego?
Agnieszka Bagińska (Uniwersytet Warszawski), Wędrówki po pracowniach pomiędzy dokumentem a reklamą i krytyką artystów na przełomie XIX i XX wieku
Ewa Ziembińska (Muzeum Narodowe w Warszawie), Nabiści i bracia Natanson. Historia paryskiej kolekcji
Dorota Seweryn-Puchalska (Muzeum Lubelskie w Lublinie), „Miejski zapach ludzki! Znienawidzona rzecz!”. Kolonie artystyczne – w poszukiwaniu Heimatu
Dorota Kudelska (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Artyści polscy (artyści z Polski?) na wystawach w Wiedniu około roku 1900
Zofia Weiss-Nowina Konopka (Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa, Kraków), Weiss i secesja wiedeńska. Nowa przestrzeń artystycznego dialogu
Anna Gawarecka (Uniwersytet Adama Mickiewicza), Świat w chorobliwych barwach malowany. O czeskich powrotach do fin de siècle’u
11.45-12.00 – Przerwa kawowa
Sesja II (12.00-15.00) moderator: Justyna Guze ( Muzeum Narodowe w Warszawie)
Andrzej Holeczko-Kiehl (Muzeum Śląskie w Katowicach), Sacrum w architekturze Europy Centralnej 1890-1910
Marta Ostrowska-Bies (Uniwersytet Wrocławski), Pomiędzy historyzmem a modernizmem.
O środowisku architektonicznym Śląska około 1900 roku w kontekście pierwszej Wystawy Stowarzyszenia Śląskich Architektów w 1905 roku
Agnieszka Gryglewska, Agnieszka Witkowska (Politechnika Wrocławska), Wzory secesji na wrocławskich elewacjach – materiały i technologie
Jolanta Wnuk (Muzeum w Gliwicach), Kruche piękno domowego sacrum i szlachetnego profanum w wystroju gliwickich secesyjnych kamienic i willi
Szymon Piotr Kubiak (Muzeum Narodowe w Szczecinie), Deutsche Mannschaft. Gmach paryskiego Théâtre des Champs-Élysées oraz recepcja architektury niemieckiej u progu Wielkiej Wojny
Piotr Kibort (Muzeum Narodowe w Warszawie), Między metropolią a prowincją. Tradycjonalizm i wczesny modernizm w projektach architekta Jarosława Wojciechowskiego (1874–1942)
Andrzej Laskowski (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie; Narodowy Instytut Dziedzictwa), Mozaiki a witraże w Galicji – wzajemne relacje dwóch technik malarskich
Oleksandr Overchuk (Lwów), Witraż świecki we Lwowie początku XX wieku. Przeoczona perła.
Aneta Czarnecka (Warszawa), Świątynia „Promienistego kamienia” – niezrealizowane projekty świątyń jako przykład Gesamtkunstwerk Hugo Höppenera (Fidusa)
15.00-16.00 – Obiad
16.00-16.40 – Oprowadzanie po galerii Muzeum Narodowego w Warszawie
Sesja III 16.40-19.20 moderator: Ewa Frąckowiak (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Piotr Paweł Czyż (Muzeum Narodowe w Warszawie), Echa malarstwa polskiego symbolizmu w nokturnach graficznych. Inspiracje i autointerpretacje Feliksa Jabłczyńskiego i Zofii Stankiewicz
Jan Gondowicz (Warszawa), O twórczości literackiej Feliksa Jabłczyńskiego
Agnieszka Salamon-Radecka (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Zapomniany wielkopolski artysta Jan Kazimierz Mycielski (1864-1913) i początki polskiej grafiki artystycznej
Maja Żyłajtys-Wrońska (Wrocław), Franz Laskoff – polski grafik w Mediolanie
Anna Manicka (Muzeum Narodowe w Warszawie), Wiolonczela i cylinder. Nieznane aspekty grafiki Konstantego Brandla ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
Renata Piątkowska (Muzeum Historii Żydów Polskich), „Otworzyć nowe niebo”. Artyści i żydowska nowoczesność w Polsce.
Krystyna Kulig-Janarek (Muzeum Narodowe w Krakowie), Od spraw narodowych do uciech doczesnych czyli o galicyjskich „swojskich” drukach użytkowych z początku XX wieku
Magdalena Czubińska (Muzeum Narodowe w Krakowie), Plakaty komercyjne (reklama handlowa) krakowskie i lwowskie do I wojny światowej
19.20-20.00 – Dyskusja
27 lutego, czwartek - Dzień III
8.30-9.00 – Rejestracja uczestników, kawa, herbata
Sesja I (9.00-11.20) moderator: prof. Dorota Kudelska
Piotr Kopszak (Muzeum Narodowe w Warszawie), Metafory życia konsekrowanego około roku 1900
Urszula Makowska (Instytut Sztuki PAN), Jan Rembowski – epigon czy kontynuator Wyspiańskiego?
Monika Chudzikowska, Katarzyna Wodarska-Ogidel (Muzeum Teatralne w Warszawie), Świat artystyczny i literacki w karykaturach Stanisława Jerzego Kozłowskiego,
Aleksandra Pawlikowska (Warszawa), Motywy kwiatowe w twórczości Jana Bulasa
Adam Szeląg (Uniwersytet Wrocławski), Źródło życiodajnej energii czy narzędzie lucyferycznej siły? Symbolika światła słonecznego w dobie fin de siècle na przykładzie Dyptyku bretońskiego Ludwika de Laveaux
Justyna Guze (Muzeum Narodowe w Warszawie), Późna twórczość artystów – uwagi na marginesie w związku z rysunkiem Henri Josepha Harpignies’a (1891-1916), Pejzaż leśny, 1907, w zbiorach
Muzeum Narodowego w Warszawie
Ewa Gwiazdowska (Muzeum Narodowe w Szczecinie), Młody artysta w drodze. Alfred Meister w poszukiwaniu prawdy sztuki
11.20-11.35 – Przerwa kawowa
Sesja II (11.35-13.35) moderator: Ewa Ziembińska (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Izabella Powalska (Uniwersytet Łódzki), Twórczość łódzkich malarzy przełomu XIX i XX stulecia
Dorota Kamińska-Jones (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), Kobiety Raviego Varmy – ideał czy antyideał? Dylematy sztuki indyjskiej przełomu wieków
Agata Wójcik (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie), „Czar nieujęty a wszechwładny” czy „maniera buduarowo-serajowa”? Wątki orientalne w twórczości Pantaleona Szyndlera
Katarzyna Chrudzimska-Uhera (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), Secesja w Zakopanem? Zarys twórczości rzeźbiarskiej Wojciecha Brzegi i Józefa Skotnicy
Paulina Zarębska-Denysiuk (Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych), Bolesław Jeziorański – zapomniany rzeźbiarz młodopolski
Maria Stopyra (Muzeum Okręgowe w Rzeszowie), Inspiracje młodopolskich rzeźbiarzy w kontekście wystawy Polska rzeźba fin de siècle’u
13.35-14.35 – Obiad
Sesja III (14.35-15.55) moderator: dr Łukasz Kossowski (Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Warszawa)
Katarzyna Łomnicka (Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa, Kraków), Józef Sperling (1884-1949) – przedsiębiorca i innowator
Elżbieta Matyaszewska (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Przestrzeń kawiarni i przestrzeń sztuki. „Jama Michalikowa” w Krakowie, fin de siècle i Młoda Polska
Karolina Prymlewicz (Instytut Sztuki PAN), „Krzesło do siedzenia”. O secesyjnej sztuce stosowanej w karykaturze niemieckiej
15.55–17.00 – Dyskusja i podsumowanie konferencji