Sielce - reprezentacja
Podczas targów designu ogrodniczego Wzory na trenie Królikarni odbędzie się finał pracy Krzysztofa Żwirblisa z mieszkańcami Sielc (prowadzonych w najbliższej okolicy pałacu) pod nazwą Sielce – reprezentacja.
Wybrana okolica (ulice: Piaseczyńska, Jaworowska, Bandoski) przeżywa obecnie okres transformacji struktury społecznej, który przejawia się w wykupywaniu parceli i wyburzaniu opuszczonych czy zużytych technicznie domów, a następnie budowy nowych. Część parceli do tej pory zajmują domy wybudowane systemem gospodarczym, część zaś działki rekreacyjne a nawet produkcyjne. W dużej części prezentują one pewien typ przedmiejskiej estetyki z widocznym naturalnym recyklingiem materiałów, które wcześniej służyły użytkowym celom w wielkim mieście. Praca polegać bedzie na dokumentacji fotograficznej szczegółowych budzących podziw rozwiązań małej architektury, ogrodów, zieleni ozdobnej. Artysta zamierza też nawiązać kontakt z kilkoma mieszkańcami, a następnie doprowadzić do powstania podczas targów stanowiska, które będzie ich reprezentowało. Podejmowałby ono wątek małej architektury, charakterystycznej dla tych terenów (ogrodzenia, gołębniki, komórki) z przypadkowych dostępnych materiałów, gdzie kontrast i nieoczekiwane zestawienia niosą znaczenia niedostępne dla obiektów stworzonych w dominującym nurcie. Może umożliwić także sprzedaż sadzonek lub innych żywych interakcji z odwiedzającą targi publicznością.
Dokumentacja fotograficzna zostanie przedstawiona w formie slide-show w pałacu tak, by miała możliwość kontaktu z nią publiczność uczestnicząca w wykładach związanych ze Wzorami.
Krzysztof Żwirblis
Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, od 1976 roku uczestniczył w pracach Akademii Ruchu. W latach 1992–1997 był kuratorem programowym Galerii AR w żoliborskim kinoteatrze Tęcza, a potem w Galerii Studio w Warszawie (do 2012). Od połowy lat dziewięćdziesiątych prowadzi własną działalność twórczą, a po 2005 koncentruje się na wielodniowych akcjach artystycznych z udziałem lokalnych społeczności (m.in. Tania telewizja, 2005; Muzeum społeczne, wiele edycji od 2010).