KONCERT MUZYKI BAROKOWEJ: „Concerto a tre”
sobota / godz. 18.00
Concerto a tre
W składzie:
Joanna Kreft – skrzypce
Martyna Jankowska – wiolonczela barokowa
Piotr Młynarczyk – viola da gamba
Program koncertu
Adam Jarzębski: Concerto primo
Heinrich Ignaz von Biber: Sonata d-moll nr 1 „Zwiastowanie“
• Praeludium
• Aria i wariacje
• Adagio
• Finale
Jean-Féry Rebel: Sonata h-moll nr 6
• Grave
• Légèrement
• Gracieusement
• Viste
Johann Rosenmüller: Sonata terza
Georg Philipp Telemann: Sonata F-dur, TWV 42F:10
• Grave
• Vivace
• Andante
• Allegro
Na program koncertu składać się będą utwory skomponowane przez twórców europejskich na przestrzeni XVII i I połowy XVIII wieku. Są to dzieła Adama Jarzębskiego, Heinricha Ignaza Franza von Biber, Johanna Rosenmüllera, Georga Philippa Telemanna oraz Jeana-Féry Rebela. Wszyscy oni byli wybitnymi kameralistami, instrumentalistami, a niektórzy także wirtuozami.
Niemiecki kompozytor i organista Johann Rosenmüller miał duży udział w przeniesieniu elementów muzyki włoskiej na grunt północny. Należący do kapeli elektora Jana Zygmunta, skrzypek Adam Jarzębski, także czerpał ze stylu włoskiego. Zapewne na jego doskonałą znajomość muzyki Italii wpłynął roczny pobyt we Włoszech. Kolejni dwaj twórcy J. F. Rebel oraz H. I. von Biber zasłynęli jako znakomici wirtuozi skrzypiec. Pierwszy z nich, grający na dworze królewskim Ludwika XIV, był jednym z pierwszych twórców francuskich tworzących w stylu włoskim. W twórczości Bibera, choć nie stroniła od elementów włoskich, wyraźnie odczuwany jest nurt muzyki niemieckiej oraz austriackiej, rodzimej kompozytorowi. Kompozytor ten udoskonalił, wzbogacił grę skrzypcową stosując niekonwencjonalne rozwiązania techniczne.
We włoską szatę przywdziewał swe dzieła również Georg Philipp Telemann. Kompozytor, multiinstrumentalista, który niemal sam nauczył się gry na flecie prostym i flecie poprzecznym, szałamai, oboju, puzonie, organach i klawesynie, skrzypcach, violi da gamba i kontrabasie. Matka nie popierała talentu młodego kompozytora, zabrała mu instrumenty i wysłała do „porządnej” szkoły. Nie przeszkodziło to jednak Telemannowi w rozwijaniu swych muzycznych zdolności na własną rękę. Twórca ten w niezwykle piękny sposób łączył style-włoski, francuski, niemiecki i polski.
Wszystkie prezentowane utwory, poza solową sonatą Bibera, są sonatami triowymi.
Organizatorzy:
Stowarzyszenie Artystyczne Miód Materia
Kwartet Wokalny Tempus
Partner:
Muzeum Narodowe w Warszawie
Projekt współfinansowany ze środków m.st. Warszawy
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Hol Główny / wstęp wolny