WYKŁAD: Rodin i nowoczesność
9 czerwca, czwartek, godz. 18.00
Rodin od początku swojej twórczości opowiadał własną historię. Już jako młody rzeźbiarz w pracowni Carriera-Belleusesa, aż do chwały ostatnich dni poznawał jasne i ciemne strony życia, a osobiste doświadczenia prawie zawsze przejawiały się w jego twórczości. Mimo że to obecnie artysta klasyczny, w jego pracach można dostrzec wiele problemów, które w latach późniejszych zostaną poruszone i rozwinięte przez sztukę nowoczesną. Podczas wykładu przyjrzymy się tym zagadnieniom odsłaniając różne oblicza nowoczesności w pracach artysty.
Prowadzenie:
Aline Magnien - kustosz dyplomowany Dziedzictwa Narodowego, przewodnicząca laboratorium badawczego zabytków. W latach 2007-2015 kuratorka w Muzeum Rodina w Paryżu.
Jej praca na temat teorii rzeźby w XIX wieku, obroniona na uniwersytecie Paris Ouest Nanterre La Défense (Paris-Nanterre) w 2001 roku, została opublikowana przez Voltaire Foundation Uniwersytetu w Oxfordzie pod tytułem Essai sur la sculpture française du XVIIIe siècle. W 2000 roku współredagowała raport na Uniwersytecie Paris-Nanterre pt. . La Statuaire publique du XIXe siècle (Paryż, Monum). W 2009 ukazała się jej praca zatytułowana Saint-Riquier. Une grande abbaye bénédictine (Paryż, Picard/Association des Amis de Saint-Riquier), która zdobyła pierwszą nagrodę Académie des Inscriptions et Belles-Lettres. Wykładała literaturę współczesną, jej książki, artykuły i eseje poświęcone są tematyce rzeźby i architektury, opublikowała liczne prace na temat Augusta Rodin’a i Camille Claudel. Ostatnio ukazały się: Rodin et Rembrandt, ou de quoi Rembrandt est-il le nom, “Revue de l’art”, n°191/2016-1 i Rodin et l’érotisme, Paryż, Musée Rodin/Hermann, 2016.
WSTĘP WOLNY
Wykład towarzyszy wystawie Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia