AKADEMIA POLSKIEGO FILMU / Pokolenie, reż. Andrzej Wajda
godz. 17.00
projekcja filmu Pokolenie i wykład dr Pauliny Kwiatkowskiej, inaugurujący cykl projekcji i spotkań poświęconych malarskim inspiracjom w twórczości Andrzeja Wajdy
Kino MUZ / obowiązuje bilet na seans / liczba miejsc ograniczona
Na pół godziny przed spotkaniem (o 16.30) w kasie MNW będzie można kupić wejściówki na pojedyncze spotkanie w cenie 18 zł.
UWAGA: ich liczba będzie ograniczona (w zależności od liczby sprzedanych karnetów na cały cykl).
Karnety uprawniające do udziału we wszystkich spotkaniach cyklu "Akademia Polskiego Filmu Kino MUZ / Malarstwo w filmach Andrzeja Wajdy" można nabyć w kasie MNW w cenie 180 zł
Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – „Malarstwo w filmach Andrzeja Wajdy” to semestralny kurs składający się z projekcji filmów oraz wykładów o twórczości Andrzeja Wajdy. W programie jest 12 fabularnych filmów, które powstawały przez ponad pół wieku – od 1954 r. do 2009 r. – od „Pokolenia” do „Tataraku”, a także film dokumentalny w reżyserii Andrzeja Wajdy i Marka Brodzkiego „Andrzej Wajda. Muzeum wyobraźni. Inspiracje na temat roli malarstwa w twórczości reżysera”.
Tęskniłem, żeby być malarzem, bo wydawało mi się, że to jest moje przeznaczenie. – wspominał Andrzej Wajda – Trzy lata studiowałem w Akademii. Pod koniec trzeciego roku zdałem sobie sprawę, że nie mogę odnaleźć siebie i wtedy przypadkowo przeczytałem gdzieś w gazecie, jakimś tygodniku, że Szkoła Filmowa poszukuje studentów. No i wtedy zdecydowałem się porzucić Kraków i jechać do Łodzi.
Andrzej Wajda nie został malarzem, ale malarstwo w jego filmach jest obecne w formie cytatów i różnego rodzaju nawiązań. Inspirująca była dla niego twórczość m.in.: Andrzeja Wróblewskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Maksymiliana Gierymskiego, Jana Matejki, Edwarda Hoppera, Theodore’a Gericaulta, Francisca Goyi.
Wykładowcy APF Kino MUZ – zarówno filmoznawcy, jak i historycy sztuki – dokonają analizy filmów Andrzeja Wajdy pod kątem inspiracji i nawiązań malarskich, zestawiać będą kadry z obrazami i zastanawiać się, jak te cytaty malarskie wpływają na interpretację filmów.
Studenci, podczas dodatkowych wykładów poświęconych historii malarstwa połączonych z oprowadzaniem po galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie, będą oglądać obrazy ważnych dla Andrzeja Wajdy malarzy. Karnet na zajęcia uprawnia także do wstępu do Muzeum Narodowego przez cały czas trwania kursu. Na ostatnich zajęciach planowane jest spotkanie z Andrzejem Wajdą.
Zajęcia Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ Malarstwo w filmach Andrzeja Wajdy są przedmiotem ogólnouniwersyteckim UW (4 punkty ECTS). Powstały z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i zostały zorganizowane przez Muzeum Narodowe w Warszawie i PISF.
24 lutego zapraszamy na projekcję filmu „Pokolenie” i wykład inauguracyjny, który wygłosi dr Paulina Kwiatkowska.
Bilety w cenie 18 zł dostępne w kasie MNW
Kino MUZ / obowiązuje bilet na seans / liczba miejsc ograniczona
-----
Pokolenie, reż. Andrzej Wajda, 1954, 83'
Jeden z ważniejszych filmów polskiej kinematografii powojennej. Powstałe w 1954 roku "Pokolenie" pojawiło się na ekranach niemal w tym samym czasie co "Celuloza" Jerzego Kawalerowicza i "Człowiek na torze" Andrzeja Munka. Był to dla polskiego filmu i sztuki w ogóle czas przełomu. Kończyła się epoka realizmu socjalistycznego. Awangardę rodzimej kultury zaczynali tworzyć uzdolnieni debiutanci, czasem nie pierwszej już młodości, których głos dotychczas tłumił kaganiec stalinowskiej cenzury. W poezji pojawiły się nazwiska Herberta, Grochowiaka, Białoszewskiego; w prozie i dramacie Hłaski, Nowakowskiego, Mrożka. W filmie zaczynał się rodzić kierunek, ochrzczony później mianem "szkoły polskiej". Za jej pierwszego reprezentanta uważa się właśnie "Pokolenie".
Debiutancki film Andrzeja Wajdy powstawał w niezwykłej atmosferze. Realizowali go ludzie bardzo młodzi (sam reżyser był wówczas jeszcze studentem) i pełni zapału, głodni nowych jakości artystycznych, opozycyjnych wobec "propagandowo-produkcyjnych" zadań sztuki. Wokół Andrzeja Wajdy skupiło się wiele przyszłych znakomitych nazwisk polskiego, a nawet światowego kina. Jerzy Lipman, Stefan Matyjaszkiewicz, Roman Polański, Tadeusz Łomnicki, Tadeusz Janczar, Zbigniew Cybulski, Kazimierz Kutz - podówczas jedynie asystent reżysera...Rezultatem ich pracy był film niezwykły - poruszający hołd dla pokolenia "Kolumbów", a zarazem utwór niebanalny pod względem plastycznym, o oryginalnie komponowanych kadrach i ciekawym, kontrastowym montażu.
W warstwie fabularnej "Pokolenie" jest opowieścią o grupie lewicujących młodych ludzi, zaangażowanych w konspiracyjną walkę z hitlerowskim okupantem. Główny bohater - Stach rozpoczyna pracę w stolarni Berga. Działa tam komórka AK. Stach wszakże zaprzyjaźnia się z robotnikiem, związanym z lewicową Gwardią Ludową. Sekuła wyjaśnia mu istotę wyzysku kapitalistycznego i mobilizuje do nauki. Na tajnych kompletach Stach poznaje Dorotę - aktywistkę ZWM. Pod wpływem dziewczyny postanawia wstąpić do organizacji. Składa przysięgę wojskową, stara się też pozyskać do organizacji kolegę, ale on odmawia. Wkrótce Stach zostaje niesłusznie oskarżony o kradzież drewna i pobity przez niemieckiego oficera. Kolega zmaltretowanego chłopaka wykonuje na Niemcu wyrok, czym narusza zasady konspiracji. Tymczasem wybucha powstanie w getcie. Bohaterowie otrzymują rozkaz przejęcia grupy Żydów. Jasio Krone, ścigany przez Niemców, nie znajduje wyjścia z klatki schodowej i ginie samobójczą śmiercią . . . Stach zostaje na noc u Doroty. Rankiem, kiedy wychodzi po chleb, gestapo aresztuje dziewczynę . . . Teraz on przejmuje jej zadanie - organizuje nową grupę chłopców.
Ta nieskomplikowana historia, miejscami z konieczności nagięta do socrealistycznych rygorów, pozwoliła reżyserowi mistrzowsko oddać klimat moralny, któremu podlegali polscy dwudziestolatkowie w czasie okupacji. Ich patriotyzm, ofiarność, odwagę i poświęcenie ukazał Wajda w błysku młodzieńczego idealizmu. Udała mu się rzecz niezmiernie rzadka. Dawkując umiejętnie patos i liryzm wykreował bohaterów czystych moralnie, lecz nie śmiesznych, naiwnych czy infantylnych. Przeciwnie - żyjących w obliczu codziennie dokonującej się apokalipsy, świadomych otaczającego ich barbarzyństwa, doświadczających cierpienia i niejednej tragedii. Być może dlatego, po prawie 50 latach, debiutancki film Wajdy wytrzymuje próbę czasu. [PAT]
źródło[@]: www.filmpolski.pl, za[@]: APF KINO MUZ – „Malarstwo w filmach Andrzeja Wajdy”
-----
Na ilustracji: (po lewej) kadr z filmu Pokolenie, Fototeka FN; (po prawej) Andrzej Wróblewski, Rozstrzelanie surrealistyczne, olej, płótno.