WYKŁAD CZWARTKOWY / Edvard Munch i ekspresyjna przestrzeń w sztuce Północy
godz. 18.00
english version below
wydarzenie w ramach programu towarzyszącego wystawie Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910
Prowadzenie: dr Nils Ohlsen
wykład w języku angielskim, tłumaczony na język polski tylko dla słuchaczy obecnych w Kinie MUZ
Temat przedstawienia we wnętrzu, często obecny w sztuce Północy, należy również do najważniejszych wątków w twórczości Edvarda Mucha. W jego ujęciu wnętrze, zwłaszcza prywatnego mieszkania lub domu, przestaje być bezpiecznym schronieniem dla swoich mieszkańców (czy, tym bardziej, tłem dla idyllicznej sceny rodzinnej). To przestrzeń pełna dysonansów, groźna, przytłaczająca. Munch kreuje ją w taki sposób, żeby znaleźć wyraz dla skrywanych przeżyć jednostki. Choć nie jest jedynym nordyckim artystą swojego pokolenia, który szuka alternatywy dla sielankowych, harmonijnych scen, jako jedyny czyni to za pomocą tak ekspresyjnych środków.
Poszukiwania Muncha są zbieżne z ówczesnymi tendencjami literaturze, teatrze i wreszcie w psychologii. Ekspresyjna przestrzeń, którą artysta wykreował w swoich obrazach około roku 1890, wywarła również silny wpływ na sztukę XX i XXI wieku.
bezpłatne wejściówki do pobrania on-line i w kasie od 6 grudnia
Termin: czwartek, 8 grudnia, godz. 18.00 / Sprawdź kolejne terminy wykładów
Czas trwania: ok. 75 minut
Miejsce zbiórki: Kino MUZ, wydarzenie transmitowane na Facebooku
Dla kogo: młodzież i dorośli
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki do pobrania on-line i w kasie od 6 grudnia / liczba miejsc ograniczona
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych, pętla indukcyjna
Edvard Munch and the expressive space in Nordic art / dr. Nils Ohlsen
The subject of interiors, often found in Nordic art, is also one of the most important themes of Edvard Munch’s oeuvre. In his view, the interior, especially of a private flat or house, is no longer a haven for its residents (let alone the backdrop for an idyllic family scene). It is a threatening, overwhelming space filled with dissonances. Munch creates it in a way aimed at finding expression for the hidden experiences of the individual. Although he is not the only Nordic artist of his generation looking for an alternative to idyllic, harmonious scenes, he is the only one to do so using such expressive means.
Munch’s explorations coincide with the trends prevalent in literature, theatre and psychology of the time. The expressive space he created in his paintings around 1890 exerted a powerful influence on 20th and 21st-century art.
Dr. Nils Ohlsen is the director of Lillehammer Art Museum (since 2018), previously associated with the National Museum in Oslo and Kunsthalle Emden. His broad academic interests encompass art history, classical archaeology, prehistory and communication design. He studied in Berlin and Stockholm and wrote his PhD on interiors in Nordic art in 1880–1920. He curated several successful exhibitions and is the author of numerous publications on art from the Romanticism period until the present day. His latest book is Edvard Munch (Cologne, 2021).
WYKŁADY CZWARTKOWE
W każdy czwartek o godzinie 18.00 zapraszamy na wykłady w Kinie MUZ transmitowane na Facebooku.
Tematy spotkań będą dotyczyły trwających w naszym Muzeum wystaw czasowych, zbiorów prezentowanych w naszych Galeriach stałych i tych przechowywanych w muzealnych magazynach, tak w Gmachu Głównym jak i odziałach, a także ogólnie wybranych zagadnień z historii sztuki i kultury.
___
Ilustracja: Edvard Munch, Melancholia, 1900-1901. Munchmuseet, Oslo