AKADEMIA POLSKIEGO FILMU / Wszystko na sprzedaż, reż. Andrzej Wajda / wykład prof. Tadeusz Miczka
2016-04-20 / 17:00
godz. 17.00
pokaz filmu Wszystko na sprzedaż i wykład Tadeusza Miczka w ramach cyklu projekcji i spotkań poświęconych malarskim inspiracjom w twórczości Andrzeja Wajdy
Kino MUZ / obowiązuje bilet na seans / liczba miejsc ograniczona
Karnety na cały cykl, uprawniające do bezpłatnego wstępu na wystawy stałe i czasowe w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz do udziału w dwóch oprowadzaniach z przewodnikiem, można nabyć w kasie MNW w cenie 180 zł.
Na pół godziny przed spotkaniem (o 16.30) w kasie MNW będzie można kupić wejściówki na pojedyncze spotkanie w cenie 18 zł. UWAGA: ich liczba będzie ograniczona.
Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – „Malarstwo w filmach Andrzeja Wajdy” to semestralny kurs składający się z projekcji filmów oraz wykładów o twórczości Andrzeja Wajdy. W programie jest 12 fabularnych filmów, które powstawały przez ponad pół wieku – od 1954 r. do 2009 r. – od „Pokolenia” do „Tataraku”, a także film dokumentalny w reżyserii Andrzeja Wajdy i Marka Brodzkiego „Andrzej Wajda. Muzeum wyobraźni. Inspiracje na temat roli malarstwa w twórczości reżysera”.
Tęskniłem, żeby być malarzem, bo wydawało mi się, że to jest moje przeznaczenie. – wspominał Andrzej Wajda – Trzy lata studiowałem w Akademii. Pod koniec trzeciego roku zdałem sobie sprawę, że nie mogę odnaleźć siebie i wtedy przypadkowo przeczytałem gdzieś w gazecie, jakimś tygodniku, że Szkoła Filmowa poszukuje studentów. No i wtedy zdecydowałem się porzucić Kraków i jechać do Łodzi.
Andrzej Wajda nie został malarzem, ale malarstwo w jego filmach jest obecne w formie cytatów i różnego rodzaju nawiązań. Inspirująca była dla niego twórczość m.in.: Andrzeja Wróblewskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Maksymiliana Gierymskiego, Jana Matejki, Edwarda Hoppera, Theodore’a Gericaulta, Francisca Goyi.
Wykładowcy APF Kino MUZ – zarówno filmoznawcy, jak i historycy sztuki – dokonają analizy filmów Andrzeja Wajdy pod kątem inspiracji i nawiązań malarskich, zestawiać będą kadry z obrazami i zastanawiać się, jak te cytaty malarskie wpływają na interpretację filmów.
Studenci, podczas dodatkowych wykładów poświęconych historii malarstwa połączonych z oprowadzaniem po galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie, będą oglądać obrazy ważnych dla Andrzeja Wajdy malarzy. Karnet na zajęcia uprawnia także do wstępu do Muzeum Narodowego przez cały czas trwania kursu. Na ostatnich zajęciach planowane jest spotkanie z Andrzejem Wajdą.
Zajęcia Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ Malarstwo w filmach Andrzeja Wajdy są przedmiotem ogólnouniwersyteckim UW (4 punkty ECTS). Powstały z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i zostały zorganizowane przez Muzeum Narodowe w Warszawie i PISF.
20 kwietnia zapraszamy na projekcję filmu „Wszystko na sprzedaż” i wykład Tadeusza Miczka.
Bilety w cenie 18 zł dostępne w kasie MNW
Kino MUZ / obowiązuje bilet na seans / liczba miejsc ograniczona
-----
Wszystko na sprzedaż, reż. Andrzej Wajda, 1968, 94'
Skonstruowany wokół motywu poszukiwań zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie, obraz pasji, namiętności i słabości środowiska ludzi filmu. W czasie realizacji filmu nie zjawia się na planie aktor kreujący główną rolę. Karkołomny skok do pociągu wykonuje za niego reżyser . . . Ela - żona aktora i dawna miłość reżysera, oraz Beata - żona reżysera i dawna miłość aktora starają się go odnaleźć. W trakcie tych poszukiwań dociera do nich wiadomość, że zginął on wyskakując z pędzącego pociągu. Reżyser nie wie, co zrobić z nieskończonym filmem. Angażuje Daniela - przyjaciela zmarłego, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać, ale w końcu porzuca plan i pędzi za galopującym stadem koni, a reżyser nie zdoła nawet tego zarejestrować. Tak w skrócie przedstawia się dramaturgia filmu. "Wszystko na sprzedaż" jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali, i tych, którzy podziwiali go z daleka. Jak długo żywa będzie jego legenda? W różnych wywiadach przeprowadzonych z Andrzejem Wajdą pojawia się zdanie wypowiedziane przez Zbigniewa Cybulskiego na lotnisku w Rzymie, niedługo przed jego śmiercią -"Powiedzcie mu (Wajdzie), że on jeszcze za mną zatęskni". Z wyeksponowania tych słów w filmie można domyślać się, że dzieło to miało być swoistym rozrachunkiem z przeszłością - z przyjaźnią, jaka łączyła Wajdę i Cybulskiego. Zbyszek wystąpił tylko trzykrotnie w filmach Wajdy - były to "Popiół i diament", "Pokolenie", "Niewinni czarodzieje". Ale reżyser snuł plany kolejnych filmów z udziałem tego aktora. Jego śmierć była wstrząsem - "w nocy zadzwonił Polański z wiadomością, że Zbyszek nie żyje. Poczułem się nagle jak autor pozbawiony swego bohatera. Pomyślałem, że mimo wszystko trzeba zrobić film właśnie o człowieku takim jak on; tak fascynującym, chociaż przestał istnieć". Ale śmierć Zbigniewa Cybulskiego była tylko jednym z motywów realizacji tego filmu. Nietrudno na ekranie dostrzec co prawda wiele faktów z życia Cybulskiego, ale nie jest to film o nim. Jest to - jak mówił Andrzej Wajda - opowieść o ludziach, którzy robią filmy - reżyserach, aktorach, asystentach, pomocnikach. Występujący w "Wszystko na sprzedaż" Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska czy Daniel Olbrychski grają samych siebie, występują pod własnymi imionami, mówią swoje teksty. Filmowa fikcja miesza się tu z rzeczywistością. Tytułowa "sprzedaż" to odkrywanie swoich myśli, uczuć, wrażeń - swoisty rachunek sumienia.
-----
Na ilustracji: plakat do filmu Wszystko na sprzedaż Fototeka FN.
Pozostałe wydarzenia miesiąca