Panel dyskusyjny Zagrabione/odzyskane. Polscy „obrońcy skarbów”
13 marca 2014, godz. 18.00
MNW zaprasza na panel dyskusyjny Zagrabione/odzyskane. Polscy „obrońcy skarbów” oraz na pokaz filmu dokumentalnego The Rape of Europe – Grabież Europy (15 marca 2014 r., godz. 18.00).
Uczestnicy:
Marta Bienias – Główny Inwentaryzator Muzeum Narodowego w Warszawie
Dorota Janiszewska-Jakubiak – zastępca dyrektora Departamentu Dziedzictwa Kulturowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Włodzimierz Kalicki – dziennikarz Gazety Wyborczej, pisarz, autor serii artykułów poświęconych zaginionym dziełom sztuki
dr Monika Kuhnke – zastępca pełnomocnika MSZ ds. restytucji dóbr kultury
dr hab. Piotr Majewski – dyrektor Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Moderacja:
Piotr P. Czyż – adiunkt w Gabinecie Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie
Hol Główny / wstęp wolny
Polscy „obrońcy skarbów”
Muzeum Narodowe w Warszawie, podobnie jak placówki w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii, włącza się w działania inspirowane premierą filmu The Monuments Men w reżyserii George’a Clooneya. Planowany na 13 marca (godz. 18.00, Hol Główny MNW) panel dyskusyjny przybliży sylwetki polskich „obrońców skarbów” – bohaterów walki o zabezpieczenie, ocalenie i odzyskanie dzieł sztuki zagrożonych i utraconych podczas II wojny światowej. W dyskusji o postaciach takich jak Karol Estreicher, Stanisław Lorentz, Jan Morawiński czy Bohdan Urbanowicz wezmą udział przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, pracownicy MNW, a także dziennikarz „Gazety Wyborczej” Włodzimierz Kalicki. 15 marca o godz. 18.00 w Kinie MUZ odbędzie się pokaz filmu dokumentalnego Grabież Europy (USA, 2006) opowiadającego o losach dzieł sztuki zrabowanych przez hitlerowców.
Od 28 lutego br. na ekranach polskich kin możemy oglądać film Obrońcy skarbów (The Monuments Men) w reżyserii George’a Clooneya. Przybliża on szerokiej publiczności historię działania Sekcji Zabytków, Dzieł Sztuki i Archiwów (MFAA) powołanej w 1943 przez wojska alianckie, której zadaniem była ochrona dziedzictwa kulturowego w czasie II wojny światowej. Grupa znana jako „Monuments Men” była w rzeczywistości znacznie liczniejsza i bardziej różnorodna niż sportretowana w filmie „parszywa ósemka”. Sekcję tworzyło około 400 mężczyzn i kobiet pochodzących z 13 krajów – historycy sztuki, konserwatorzy, muzealnicy, architekci i archiwiści.
Jedną z tych osób był Polak Karol Estreicher, członek znamienitego krakowskiego rodu, wnuk i imiennik słynnego bibliografa. To on, gdy nazistowskie wojska wkroczyły do kraju, zarządził demontaż ołtarza Wita Stwosza, przeprowadził również ewakuację skarbca wawelskiego, z którego zawartością – przepakowaną w pudła, papiery i skrzynie – przemierzał Europę, uciekając przed przesuwającym się frontem. Gdy szczerbiec, arrasy i inne precjoza składające się na spuściznę polskich królów znalazły dzięki staraniom Estreichera schronienie w Kanadzie, profesor utworzył w Londynie Biuro Rewindykacji Polskiego Mienia Kulturalnego i rozpoczął przygotowanie alfabetycznej listy ponoszonych nieustannie strat.
Tymczasem w Muzeum Narodowym w Warszawie trwało zabezpieczane i katalogowane zbiorów. Pracami dowodził Stanisław Lorentz, który nominację na urząd dyrektora placówki otrzymał w 1936 roku, a po kapitulacji Warszawy pozostał polskim kierownikiem Muzeum przy niemieckim komisarzu. Zaangażowany w działalność konspiracyjną od października 1939 roku, sprawował w Polskim Państwie Podziemnym ważne funkcje związane z ochroną dóbr kultury. Powstanie Warszawskie spędził – wraz z częścią pracowników i ich rodzinami – w gmachu przy Alejach Jerozolimskich 3, obserwując spustoszenia dokonywane przez – jak pisał w sekretnym dzienniku zakopywanym w butelkach – „«kulturalną» zgraję niemiecką”. Oglądał też kolejne transporty, którymi z Muzeum odjeżdżały w nieznane najcenniejsze eksponaty. Z niestrudzonym uporem odnosił na swoje miejsce obrazy i teczki z rysunkami, których Niemcy używali do zasłaniania okien, zbierał i składał porcelanowe skorupy, negocjował z okupantem, by odsunął w czasie plany zrównania budynku z ziemią i by mógł zabezpieczyć najcenniejsze dzieła sztuki przed planowanym spaleniem miasta.
Dyrektora wspierał w jego działaniach kustosz Jan Morawiński, kierownik działu magazynów, a od maja 1945 – nowo powstałego oddziału w Wilanowie. W grudniu 1939 roku został aresztowany za fotografowanie hitlerowców demolujących Zamek Królewski, zaś w 1944 – ciężko raniony podczas przymusowej ewakuacji Muzeum. Podczas okupacji Morawiński opracowywał wykazy poloników wywożonych przez Niemców. Już po wojnie, jako delegat Ministerstwa Kultury i Sztuki, prowadził akcję rewindykacyjną, która zaowocowała powrotem do Polski zbiorów archiwalnych z Gdańska, Elbląga, Płocka, Włocławka, Torunia i innych miast północnej Polski, kilkaset kościelnych dzwonów oraz wiele fragmentów zdemolowanych pomników. Również w Berlinie dokonał zakupu kilku cennych obrazów, które po wojnie znalazły się na rynku antykwarskim.
Także zasługi Bohdana Urbanowicza czynią go godnym miana obrońcy skarbów. Malarz i rysownik – pierwsze prace stworzył już w oflagu – latem 1945 roku powrócił do Austrii, gdzie jeszcze kilka miesięcy wcześniej był przetrzymywany jako jeniec. Teraz drogi przyszłego dziekana Wydziału Projektowania warszawskiej ASP wiodły prosto do zamku Fischhorn, który podczas wojny pełnił rozmaite funkcje, służąc m.in. za magazyn rabowanych, pochodzących w zdecydowanej większości z Warszawy dzieł sztuki. Uratowane przed zakusami wysoko postawionych grabieżców i miejscowych złodziejaszków skarby polskiej kultury Urbanowicz transportował do kopalni w Salzburgu, skąd w kwietniu 1946 roku w dwunastu wagonach wróciły do Warszawy. Dzięki jego staraniom w Muzeum Narodowym w Warszawie możemy dziś oglądać m.in. „Autoportret" Jana Matejki, „W altanie" Aleksandra Gierymskiego czy „Bociany" Józefa Chełmońskiego.
O tych i innych polskich bohaterach walki o zabezpieczenie, ocalenie i odzyskanie dzieł sztuki zagrożonych i utraconych podczas II wojny światowej porozmawiają uczestnicy panelu dyskusyjnego Zagrabione/odzyskane. Polscy „obrońcy skarbów”.