Wystawa Gry wyobraźni. Kolekcja Andrzeja Rzepkowskiego i Muzeum Plakatu w Wilanowie
Wystawa Gry wyobraźni połączyła dwie wyjątkowe kolekcje – Plakatu Polskiego Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz zbiory Andrzeja Rzepkowskiego – pasjonata od lat zafascynowanego kartami, który gromadzi nie tylko cenne talie, ale i przyrządy służące tej rozrywce oraz dzieła sztuki i przedmioty, w projektowaniu których wykorzystano motyw kart do gry. W Muzeum Plakatu w Wilanowie czeka na Państwa niesamowity świat kart, ukazujący ich różnorodność i proces rozwoju, a nawet niezwykły wpływ na projektowanie graficzne i design.
Historię kart do gry będzie można prześledzić dzięki reprintom najstarszych talii, począwszy od XVI/XVII-wiecznych europejskich kart, przez XIX-wieczne talie zagraniczne oraz przedwojenne produkowane w fabrykach Piatnika, aż po współczesne projektowane przez wybitnych artystów – jak Cassandre, Salvador Dali, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Piotr Młodożeniec czy nawet duńska królowa Małgorzata II. Wśród „akcesoriów” towarzyszących tej rozrywce oraz przedmiotów, zaprojektowanych z wykorzystaniem systemu oznaczania kolorów (pik, kier, karo, trefl) odnajdą Państwo XIX-wieczne prasy do kart, serwisy z motywem karcianym (np. z Ćmielowa), jak i popielniczki, pudełka na talie z żetonami i podajnik do kart z początku XX wieku – rzadkość w kolekcjach światowych. Ważną częścią ekspozycji jest także wybór grafik z kolekcji Andrzeja Rzepkowskiego. Na XIX-wiecznych miedziorytniczych reprodukcjach malarstwa niderlandzkiego, odnajdziemy znane z obrazów Adriaena Brouwera, Adriaena van Ostade czy Fransa von Mierisa sceny z karczm i zabaw muzykujących wieśniaków, których nieodłącznym elementem była gra w karty.
Motyw kart był wykorzystany w szerokorozumianym projektowaniu graficznym dla handlu i przemysłu. Najciekawszym przykładem jest zbiór papierów firmowych przedsiębiorstw ściśle związanych z produkcją kart do gry, zwłaszcza wiedeńskiej Spielkartenfabrik Ferd. Piatnik & Söhne. Działania reklamowe „inspirowane kartami” były również podejmowane przez sławnych przedwojennych producentów słodyczy. Ciekawie zaprojektowane opakowanie, w którym dość często pojawiał się motyw kart, odnajdziemy nawet w opakowaniu pralinek firmy Wedel, zaprojektowanym przez Stefana Osieckiego i Andrzej Stypińskiego (kolekcja Muzeum Plakatu w Wilanowie). Także w programach teatralnych i operowych, zapisach nutowych oraz w książkach wykorzystywano ten motyw. Doskonały przykład stanowi tu współpraca plakacisty i malarza Stefana Norblina z Biblioteką Groszową (okładki do „Gracza” Stanisława Dzikowskiego czy „Brydża. Rozgrywki” E. Culbertsona). Pośród książek również – powieści, samouczki, druki religijne i opracowania dotyczące historii kart, a wśród projektantów – grafik Bogdan Nowakowski czy malarka Maja Berezowska.
W Muzeum Plakatu w Wilanowie nie mogło oczywiście zabraknąć plakatów, zwłaszcza, że i ich projektanci inspirowali się światem kart. Wykorzystywali karty figuralne, system kolorów czy postać jokera. W zdecydowanej większości są to dzieła zapowiadające filmy, sztuki teatralne i operowe, poczynając od Teatru pod Marchołtem Karola Frycza, przez Damę Pikową Józefa Mroszczaka, Kadeta Roussele Waldemara Świerzego, Niewinnych czarodziei Wojciech Fangora, po Opowieści Hoffmana Henryka Tomaszewskiego i Don Giovanniego Rafała Olbińskiego.
Wystawa trwa od 19 grudnia do 2 marca 2014 r. Towarzyszy jej bogaty program wydarzeń kulturalnych m. in. warsztaty dla dzieci dotyczące projektowania kart do gry czy wykłady o historii kart.