Warszawska premiera filmu Mirage, In Order Of Appearance
Wprowadzenie do filmu – seans spirytystyczny:
Projekcji filmu towarzyszyć będzie pokaz obiektów z kolekcji „Centrum” w przestrzeni wystawy „Hoplici. O sztuce wojennej starożytnej Grecji” w MNW. Będzie go można oglądać od piątku 23 października do niedzieli 25 października w godzinach otwarcia Muzeum.
Mirage, In Order Of Appearance
czas trwania: 100 minut
realizacja: Łukasz Jastrubczak
scenariusz: Sebastian Cichocki
zdjęcia: Małgorzata Mazur
2014–2015
Film powstał dzięki
CEC ArtsLink
Polski Instytut w Nowym Jorku
Fundacja Kościuszkowska w Nowym Jorku
Mirage, In Order Of Appearance to filmowa adaptacja książki Miraż Sebastiana Cichockiego i Łukasza Jastrubczaka (2012). Materiał do książki to niezredagowana korespondencja między autorami, „pojedynek” na tekst i obraz, gdzie na każdą wymianę przewidziano 24 godziny. Fotografie Jastrubczaka powstały podczas podróży po Stanach Zjednoczonych, a tekstowe odpowiedzi Cichockiego pisane były w Polsce w oparciu o teksty Roberta Barry’ego, Roberta Smithsona, mapy samochodowe i wędrówki po Google Street Views.
Latem 2014 roku, po dwóch latach od wydania książki, Cichocki i Jastrubczak postanowili udać się w podróż śladami swoich bohaterów: pioniera „zielonego konceptualizmu” Jana G. Lee, jego partnerki rysowniczki Anny T. Zaloon czy ślepnącej autostopowiczki o imieniu Mia. Posługując się „mapą 1:1” – przemierzając tysiące kilometrów po Stanach Zjednoczonych, weryfikowali swoje przeczucia, sprawdzali materiały dowodowe, tropili ślady po mitach sztuki konceptualnej i kina XX wieku. Śledztwo zaprowadziło ich m. in. do budowanej przez 35 lat makiety miasteczka Wakarusa, komun hipisowskich w Kolorado, nieukończonej piramidy budowanej w kamieniołomie wapnia w Bedford czy też muzeum na pustyni Noah Purifoya – afro-amerykańskiego orędownika politycznego junk artu.
Poszczególne części Mirażu zostały przeczytane przed kamerą (najczęściej bez zrozumienia sensu tekstu), przez przypadkowo spotkanych Amerykanów. Mirage, In Order Of Appearance jest zapisem kilkutygodniowej sesji „czytania dokamerowego”, jak i dokumentacją wizyty w hipotetycznym Muzeum Ziemi na Przedmieściach, pełnym gadających głów, gdzie zdarzają się przypadki jasnowidzenia, brzuchomówstwa i telepatii.
Blog projektu: mirazmirazmiraz.tumblr.com
Łukasz Jastrubczak urodził się w 1984 roku w Zielonej Górze. W 2009 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Artysta wizualny i muzyk. Posługuje się różnymi mediami: wideo, instalacja, rzeźba, rysunek, obiekt, koncert, interwencja, podróż, zdarzenie. Wystawy indywidualne prezentował m.in w Art in General w Nowym Jorku, Bunkrze Sztuki w Krakowie, Galerii Sabot w Cluj-Napoca, CSW Kronika w Bytomiu. Jest laureatem nagrody "Spojrzenia" Fundacji Deutsche Bank, w 2013 roku. Razem z Krzysztofem Kaczmarkiem współtworzy grupę artystyczną “Krzysztofjastrubczakłukaszkaczmarek”. Wspólnie z Sebastianem Cichockim jest autorem książki i wydarzeń pt. “Miraż”. Gra na syntezatorze w zespole “Boring Drug”. Od 2014 roku, razem z Małgorzatą Mazur, koordynuje działalność “Centrum”, instytucji operującej na ogródku działkowym w Szczecinie. Współpracuje z galerią Dawid Radziszewski w Warszawie. Mieszka w Szczecinie gdzie pracuje na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki.
Sebastian Cichocki – główny kurator w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, kurator Parku Rzeźby na Bródnie. W latach 2005–2008 dyrektor programowy Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Zajmuje się głównie refleksją konceptualną w sztuce, land-artem i książką jako formą wystawy. Kurator licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych, m.in. wystawy Moniki Sosnowskiej w Pawilonie Polskim na 52. Biennale w Wenecji oraz Yael Bartany na 54. Biennale.