KURS HISTORII SZTUKI / Czy każde dziecko to potrafi? – czyli jak rozumieć abstrakcję
godz. 17.30
wykład Barbary Gołębiowskiej w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej
Dzieci często silnie reagują na sztukę abstrakcyjną. Zapewne dlatego, że swoją dziecięcą wrażliwością potrafią rozpoznać Sztukę przez duże S, za którą stoją złożone idee i warsztatowa doskonałość. Podczas wykładu przybliżymy twórczość takich artystów jak Malewicz, Kandinsky, Mondrian i Rothko, przedstawimy też początki abstrakcji w sztuce XX wieku i przykłady jej wielu wcieleń, ponieważ – chociaż sztuka abstrakcyjna jest odkryciem stosunkowo nowym – ukształtowały ją idee obecne w europejskiej filozofii od czasów starożytnych.
Kino MUZ / karnet wykładowy lub bilet wykładowy / ok. 75–90 min
Barbara Gołębiowska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, kierownik działu edukacji Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Prowadziła zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim i Wyższej Warszawskiej Szkole Humanistycznej. Jej pasją naukową jest historia sztuki nowoczesnej, a zawodową – edukacja muzealna, którą praktykuje w Muzeum Narodowym w Warszawie.
KURS HISTORII SZTUKI / Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej w Muzeum Narodowym w Warszawie (2016/2017)
Pablo Picasso powiedział kiedyś, że „dobrzy artyści kopiują, wielcy kradną”. W tym roku akademickim postanowiliśmy sprawdzić, co i komu ukradł Pablo Picasso oraz inni wielcy artyści XX i XXI wieku. Zaprezentujemy sztukę nowoczesną i współczesną oraz jej relacje z twórczością dawnych mistrzów. Omówimy zarówno malarstwo i rzeźbę, jak również architekturę, fotografię, wzornictwo, plakat i modę.
Podczas dwudziestu dziewięciu spotkań przedstawimy inspiracje takich twórców jak Wassily Kandinsky, Andy Warhol i Christian Dior. Spotkania poprowadzą wykładowcy uniwersyteccy, kuratorzy i pracownicy muzeów, nauczyciele i egzaminatorzy maturalni, historycy sztuki oraz artyści. Zapraszamy wszystkich pragnących zrozumieć artystyczny język XX i XXI wieku, rozpocząć przygodę ze sztuką i pogłębić posiadaną wiedzę.
Więcej informacji nt. warunków uczestnictwa i programu cyklu.