KONCERT / „CONSURGE JUBILANS” w wykonaniu Vox Imaginaria
godz. 19.00
CONSURGE JUBILANS. Kult Jadwigi i innych kobiet świętych w repertuarze muzycznym średniowiecznego Śląska.
Koncert dedykowany jest kobietom świętym, przede wszystkim św. Jadwidze Śląskiej, ale także Katarzynie, Marii Magdalenie i Elżbiecie Węgierskiej, których spisane żywoty pełniły często istotną rolę edukacyjną w średniowiecznej pedagogice. W wykonaniu zespołu Vox Imaginaria zabrzmią poświęcone im kompozycje z XV-wiecznych źródeł pochodzących z regionu historycznego Śląska. Będą to zarówno dzieła wielogłosowe zachowane w tzw. śpiewniku głogowskim (właść. partesach żagańskich), jak i utwory jednogłosowe i prosta polifonia z niezwykle rzadko obecnego w życiu koncertowym kancjonału średzkiego. Program uzupełnią śpiewy z wrocławskich źródeł fragmentarycznych, a także tabulatury organowe i improwizacje instrumentalne.
Koncert odbywa się w ramach projektu „Wizje świętych w religijnym repertuarze muzycznym średniowiecznego Śląska”, realizowanego w ramach stypendium artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymanego przez Julietę Gonzalez-Springer.
Koncert odbędzie się w przestrzeni Galerii Sztuki Średniowiecznej, która 10 lat temu zyskała nową, wyjątkową aranżację.
Przed koncertem o godz.18.00 osoby zainteresowane zapraszamy do udziału w specjalnym oprowadzaniu po Galerii przygotowanym przez Marcina Bogusza, adiunkta w dziale Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej Muzeum Narodowego w Warszawie. Opowie on o obiektach powstałych w późnym średniowieczu na Śląsku, które związane są z tematem koncertu.
Wstęp na oprowadzanie za okazaniem biletu na koncert.
W koncercie usłyszymy Vox Imaginaria w składzie:
Julieta Gonzalez-Springer – sopran
Ryszard Lubieniecki – portatyw, clavisimbalum
Program koncertu:
1. Incipit tenor bonus iij. petri (fragmenty tabulatury organowej z Wrocławia, pocz. XV w.)
2. Hedwigis sancta inclita (kancjonał średzki, II poł. XV w.) – improwizacja instrumentalna
3. Hedwigis dei laudibus (kancjonał średzki)
4. Domit ein gut Jare (tabulatura organowa dołączona do podręcznika Fundamentum organisandi Konrada Paumanna (1410-1473))
5. O decus Trebnicie (partesy żagańskie, II poł. XV w.)
6. Ave pulcherrima regina (kancjonał średzki)
7. Deitatis fragrans stella (kancjonał średzki)
--------------
8. Consurge jubilans (sekwencja do św. Jadwigi, XIV w.)
9. Mit ganczem willen wünsch ich dir (tabulatura organowa dołączona do Fundamentum Paumanna)
10. Laetare Germania (partesy żagańskie)
11. O Margaretha celorum (partesy żagańskie)
12. O felix et beata (antyfona do św. Jadwigi, kancjonał średzki)
13. Ave virgo sanctissima (kanon do św. Katarzyny z rękopisu Nicolausa Menzla z Zielonej Góry, pocz. XV w.)
14. Gavisa grata neumata (cantio z fragmentów muzycznych z Kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu, pocz. XV w.)
15. Dum transisset sabbatum Maria Magdalena (partesy żagańskie)
16. Ave fumi virgula (kancjonał średzki)
Termin: wtorek, 3 październia, godz. 19.00 / OPROWADZANIE godz. 18.00
Czas trwania: 50 minut
Miejsce zbiórki: Muzeum Narodowe w Warszawie, Galeria Sztuki Średniowiecznej
Zasady udziału: Bilety dostępne w kasach Muzeum i on-line / liczba miejsc ograniczona
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych — wydarzenie dostępne dla osób z alternatywną motoryką ruchową.
Julieta González-Springer - urodzona w Meksyku. Ukończyła studia wokalne w krakowskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Barbary Niewiadomskiej, a następnie studia podyplomowe w Centrum Muzyki Dawnej w Genewie pod kierunkiem Beatrice Cramoix w dziedzinie śpiewu barokowego oraz u Francisa Biggi i Laurence Brisset w zakresie muzyki średniowiecznej. Uczestniczyła w kursach i projektach prowadzonych m.in. przez Jill Feldman, Benjamina Bagby, Katarina Livljanić, Andrew Kinga i Evelyn Tubb, Laurence Brisset, Dawida Ebena, Marcela Pérèsa.
Ryszard Lubieniecki - Studiował kompozycję i akordeon w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2023 r. obronił pracę doktorską pod kierunkiem prof. Remigiusza Pośpiecha we wrocławskim Instytucie Muzykologii, dotyczącą pamięci i jej śladów w późnośredniowiecznych źródłach muzycznych i teoretycznych z regionu Europy Środkowej. Poza akordeonem gra również na średniowiecznych instrumentach klawiszowych (portatywie i clavisimbalum). Współzałożyciel tria muzyki współczesnej Layers i zespołu muzyki średniowiecznej Vox Imaginaria oraz bardziej efemerycznych zespołów muzyki improwizowanej, m.in. Ute von Bingen, Widzicie, Lubieniecki/Rupniewski i Disquiet.
___
Ilustracja: nieznany malarz śląski, skrzydła Tryptyku z Legendą św. Jadwigi Śląskiej, ok. 1430-1440. Zobacz obiekt w Cyfrowym MNW.