KONCERT NATURCEARE: Zemla / Gryvul / Lange / Smith / Sinfonietta Cracovia / Krych
godz. 17.00
Zapraszamy na koncert Sinfonietty Cracovii pod kierownictwem Lilianny Krych, w którym usłyszmy cztery kompozycje, premierowe Agaty Zemli i Katariny Gryvul oraz Tine Surel Lange i Lindy Catlin Smith. Wszystkie nawiązujące do natury, w tym połączeniu wyrażają troskę o jej kondycję i przyszłość naszej planety.
Po koncercie zapraszamy na rozmowę z kompozytorkami. Agata Zemla, Katarina Gryvul i Tine Surel Lange w rozmowie z Krzysztofem Pietraszewskim, kuratorem koncertu, przybliżą proces koncepcyjny i twórczy, związki z twórczością Chełmońskiego i inspiracje płynące z natury.
Koncertowi towarzyszy także projekt fonograficzny. Zamówione kompozycje Zemli i Gryvul zostały zarejestrowane i wydane na winylu Naturceare, którego premiera odbędzie się w trakcie wydarzenia. Album będzie do nabycia w sklepie Muzeum Narodowego w Warszawie.
Koncert towarzyszy wystawie „Józef Chełmoński” w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz festiwalowi Warszawska Jesień.
bilety w cenie 40 i 25 zł, dostępne on-line i w kasie MNW
Czas trwania: ok. 80 min
Więcej o koncepcji i utworach:
Naturceare to neologizm zainspirowany tytułem jednej z kompozycji, łączący staroangielskie ceare oznaczające lęk, zamartwianie się z nature, określającym przedmiot troski. Natura, choć surowa i pełna gwałtowności, u Józefa Chełmońskiego zobrazowana jest z wielką czułością, którą chcemy się inspirować. W jego dziełach podziwiać możemy liczne gatunki ptaków, a wśród nich takie, które coraz trudniej spotkać w środowisku naturalnym, zagrożone wyginięciem żurawie, czajki, cietrzewie, kuropatwy i dropie.
Agata Zemla i Katarina Gryvul skomponowały utwory dla Muzeum Narodowego w Warszawie z myślą o monograficznej wystawie Chełmońskiego, ale także inspirowane naturą w jego dziełach. Młode artystki w dojrzały sposób wykorzystały materiał źródłowy, a przede wszystkim dużą obsadę instrumentalną, ze swadą korzystając z dodatkowych mediów. Powstały dwie, bardzo plastyczne kompozycje, niepodzielnie związane z obrazami Józefa Chełmońskiego.
W Uhtceare (tj. Weltschmerz o brzasku) niemal wprost odzywają się budzące się do życia ptaki. Naśladują je instrumenty, lekko podbite elektroniką i wokalizami. Gryvul bardzo oszczędnie, punktowo wykorzystuje rozszerzone techniki wykonawcze, podkreślając barwę, tak istotną w obrazach artysty. Napisała klasycznie prowadzony, uwspółcześniony brzmieniem utwór, który przywołuje uczucie nostalgii, samotności i śmiertelności.
Kompozycja Agaty Zemli what field whispers to rozedrgane i chropowate partie smyczków, odgłosy zasuszonej łąki. Artystka, towarzysząc orkiestrze smyczkowej, gra na amplifikowanym obrazie polnym, pełnym traw i źdźbeł, które nie tylko szepczą, ale także brzmią. Inspirowała się przyrodą, ale także drugim ważnym tematem Chełmońskiego – wsią. Kompozytorka świadoma rozkwitu zainteresowania życiem naszych chłopskich przodków, napisała muzykę przesyconą emocjami płynącymi z rewizji wiedzy na temat ich niewolniczego wyzysku.
W koncercie usłyszymy jeszcze dwie kompozycje, po raz pierwszy wykonane w Polsce, Les fleurs anciennes Lindy Catlin Smith oraz Ritual for Changing Times - Spring Equinox Tine Surel Lange, które doskonale wpisują się w motyw przewodni koncertu. Kanadyjka odwołuje się do starożytnych kwiatów i nawiązuje do muzyki dawnej, natomiast Norweżka inspirując się cyklem zmian w naturze mówi wprost jakich zmian wypatruje z nadzieją: „It is my hope, that we - the human race - at some point will turn the course, regain our humility towards our surroundings, and move towards better times”.
Agata Zemla – elektronika
Katarina Gryvul – głos, elektronika
Lilianna Krych – dyrygentka
Sinfonietta Cracovia
Krzysztof Pietraszewski – kurator
Program:
Linda Catlin Smith – Les fleurs anciennes na 13 instrument smyczkowych (2000)
Tine Surel Lange – Ritual for Changing Times - Spring Equinox na smyczki i wideo (2022)
Agata Zemla – what field whispers* na smyczki i elektronikę na żywo (2024)Katarina Gryvul – Uhtceare* na głos, 14 smyczków i elektronikę (2024)
*zamówienia Muzeum Narodowego w Warszawie
Wykonanie utworu what field whispers Agaty Zemla dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Koncert realizowany jest we współpracy z Ambasadą Królestwa Norwegii w Polsce.
Koncert towarzyszy wystawie „Józef Chełmoński” w Muzeum Narodowym w Warszawie.