ARTON REVIEW / pokazy filmów Wojciecha Bruszewskiego i Piotra Bosackiego
godz. 19.00
pokazy filmowe i dyskusja w Kinie MUZ
Fundacja Arton zaprasza na kolejne spotkanie w ramach Arton Review.
Podczas pokazu zaprezentujemy archiwalne filmy Wojciecha Bruszewskiego, YYAA (1973), Tekst - Drzwi (1974) oraz wykład artysty dotyczący pracy Horyzont, a także wideo Kartony (2014) Piotra Bosackiego oraz instalację Mateusza Sadowskiego pt. Onetime (2014).
W dyskusji po projekcji udział wezmą: Piotr Bosacki, Daniel Muzyczuk i Łukasz Mojsak.
Wspólnym aspektem prezentowanych filmów Bruszewskiego i Bosackiego jest widoczna intencja zmierzenia się artystów z tradycyjnie pojmowanym językiem filmowym, a co za tym idzie, z próbami jego zaburzenia. Dzieje się tak bądź to w wyniku radyklanego sprzężenia obrazu filmowego z realnością, bądź też zastąpienia przekazu werbalnego innym przekazem czy też wreszcie dzięki zbudowaniu akcji, generującej się jedynie i niejako samoistnie, w wyniku ruchu filmowej kamery. Zabiegi te prowadzą do obnażenia umowności i kruchości konstrukcji struktury filmu, jako medium, ukazując jednocześnie to, jak bardzo podatna na tego rodzaju manipulacje jest nasza percepcja. Realizacja Mateusza Sadowskiego odnosi się natomiast do m.in. tego aspektu działalności Bruszewskiego, jakim było nieustanne poszukiwanie znaczeń w każdym przejawie realności.
KARTONY
Kamera porusza się wewnątrz układu kartonowych boksów. Uderzając w kolejne ściany, obala je i dzięki temu przemieszcza się z boksu do boksu. Kamera ma tym samym bezpośredni wpływ na konstrukcję kartonowej rzeźby. Ruch kamery określa kształt i dynamikę w istocie abstrakcyjnego obrazu filmowego.
YYAA
Wydłużony, dzięki montażowi kilku ujęć, do nieracjonalnych granic krzyk filmowanego autora, modulowany jest przez manipulację światłem wewnątrz kadru. Zmiany oświetlenia następują w odstępach od 1 do 8 sekund. Dzięki medium filmowemu artysta zakrzywia rzeczywistość, wtłacza ją w wyznaczone przez siebie ramy niosące znamiona realności, będące jednak efektem artystycznej, wykoncypowanej ingerencji.
DRZWI
„Tekst w sposób arbitralny dyktuje konstrukcję tego filmu, a co za tym idzie – absurdalny w wyniku ruch drzwi. Moduluje funkcjonowanie innego środka przekazu, którego "prawa" gwałci, narzucając swe własne. To co dzieje się w filmie (zarówno dla oka jak i dla ucha) jest SAMYM FUNKCJONOWANIEM przekazu słownego w języku polskim".
źródło: www.voytek.com.pl
Wojciech Bruszewski (1947–2009)
Był prekursorem sztuki wideo w Polsce, a także pionierem sztuki dźwięku oraz wykorzystywania w sztuce nowych technologii komputerowych. Był uczestnikiem awangardowej grupy Zero-61 (do 1969 r.), natomiast w latach 70. współtwórcą i jednym z głównych teoretyków Warsztatu Formy Filmowej, najważniejszej formacji polskiego kina eksperymentalnego. Brał udział w wielu wystawach w kraju i za granicą m. in. Documenta 6 (1977) i Documenta 8 (1987) w Kassel.
Piotr Bosacki (ur. 1977)
W 2004 ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. Pracuje na uczelni macierzystej w Katedrze Intermediów. Współtworzył grupę artystyczną PENERSTWO. Zajmuje się sztukami wizualnymi, kompozycją muzyczną i literaturą. W roku 2009 obmyślił technologię obrazu filmowego liniowego (filmu bez klatek). W roku 2012 opublikował „Urządzenie elementów” pracę teoretyczną na temat dzieła sztuki, jako konstrukcji językowej. W roku 2014 rozpoczął pracę nad cyklem filmów animowanych „Die Kunst der Animation”. Wybrane wystawy indywidualne:
„Sztaby i zegary”, Galeria Foksal, Warszawa, 2009; „Czwarty zwój”, Muzeum Współczesne Wrocław, 2012; „Nie za bardzo”, Galeria Arsenał, Białystok, 2012; „Czarny zeszyt”, Galeria Stereo, Poznań, 2013; „Within the limits conditioned by the situation”, Dům umění města Brna, 2014.
Łukasz Mojsak – językoznawca, student historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, współpracuje z Filmoteką Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacją Arton. Kurator m.in. pokazu „Across Realities. Films by Wojciech Bruszewski” w Tate Modern w Londynie (2013), projektu Muzeum Sztuki Nowoczesnej na festiwalu Heineken Open’er 2013 i retrospektywnego pokazu filmów Wojciecha Bąkowskiego na festiwalu Internationale Kurzfilmtage Oberhausen (2014). Autor przekładów książek i tekstów o sztuce i kulturze.
Daniel Muzyczuk – kurator w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator m.in. projektówLong Gone Susan Philipsz, Poszliśmy do Croatan (wraz z Robertem Rumasem),Fabryka Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego, MORE IS MORE (wraz z Agnieszką Pinderą i Joanną Zielińską), Melancholii sprzeciwu (wraz z Agnieszką Pinderą), Spojrzeń 2011, Dźwięków elektrycznego ciała (wraz z Davidem Crowleyem) oraz Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. Trzydzieści lat Galerii Wschodniej. Kurator pawilonu polskiego na 55. Biennale Sztuki w Wenecji. Zwycięzca (z Agnieszką Pinderą) konkursu im. Igora Zabla w 2011 roku. Wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek AICA.