PANEL DYSKUSYJNY / Czy możliwe jest uczciwe i rzetelne pisanie historii sztuki okresu PRL bez badania akt tajnej policji politycznej
6 maja 2015, godz. 18.00
W środę 6 maja w Muzeum Narodowym w Warszawie o tym, czy możliwe jest dziś rzetelne i uczciwe pisanie historii sztuki polskiej lat 1944-90 bez odczytania dokumentów organów bezpieczeństwa państwa totalitarnego, rozmawiać będą
- prof. Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki PAN
- prof. Wojciech Włodarczyk z ASP w Warszawie
- dr Agnieszka Gralińska-Toborek z Uniwersytetu Łódzkiego
- Mirosław Spychalski – prozaik, publicysta i twórca filmów dokumentalnych oraz
- Jarosław Jakimczyk, autor niedawno wydanej książki pt. „Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL”.
Prowadzenie: dr Piotr Rypson, zastępca dyrektora MNW ds. naukowych.
Punktem wyjścia do dyskusji o tym, jaką wartość dla badań nad dziejami sztuki polskiej stanowią akta tajnej policji i w jaki sposób wzbogacają one nasz obraz życia artystycznego Polski Ludowej, będzie wspomniana publikacja Jarosława Jakimczyka, która odbiła się głośnym echem wśród wrocławskich plastyków wywołując protest części środowiska przeciwko zawartym w niej stwierdzeniom.
-----
Jarosław Jakimczyk (ur. w 1967 r. we Wrocławiu), absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako dziennikarz od drugiej połowy lat 90. zajmował się problematyką służb specjalnych przygotowując materiały dla największych redakcji prasowych, radiowych i telewizyjnych. Publikując w 1999 r. cykl artykułów o szpiegostwie w Polsce przyczynił się bezpośrednio do aresztowania i postawienia przed sądem czterech agentów obcych służb wywiadowczych (Rosji i USA). Wielokrotnie wyróżniany za publikacje z dziedziny dziennikarstwa śledczego. W 2002 r. wysłannik Freedom House do Hawany, skąd raportował o łamaniu praw człowieka przez dyktaturę braci Castro. Międzynarodowy obserwator wyborów prezydenckich na południowym wschodzie Ukrainy w 2004 r.
Hol Główny / wstęp wolny