Warsaw Gallery Weekend w Królikarni
W ramach tegorocznej edycji Warsaw Gallery Weekend zapraszamy Państwa na dwa, specjalnie przygotowane, wydarzenia towarzyszące:
26 września (sobota), godz. 12.00
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna 1918-1970"
Czym jest rzeźba architektoniczna ubiegłego wieku – tytułowe figury retoryczne – dla współczesnego odbiorcy? Czy następne pokolenia nadal postrzegają ją jako narzędzie propagandy? Czy współczesne zlecenia publiczne diametralnie różnią się od tych sprzed półwiecza? Prowadzenie: kuratorka wystawy Alicja Gzowska
26 września (sobota), godz. 14.00
Panel dyskusyjny: "Odlewy z brązu – estetyka, etyka, legislacja"
Goście: dr Mieczysław Kozłowski (artysta, rzeźbiarch, odlewnik, prowadzi pracownię Technik Odlewnictwa Artystycznego na Wydziale Rzeźby ASP Warszawa); Maciej Sobkowiak (radca prawny i kolekcjoner, zajmujący się m.in. kwestiami praw własności intelektualnej), Juliusz Windorbski (kolekcjoner, marszand, prezes zarządu Desa Unicum)
Dyskusję poprowadzi kuratorka programowa Królikarni Agnieszka Tarasiuk.
Współorganizacja: Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dom aukcyjny Desa Unicum oraz Wejman Gallery.
Od kilkunastu lat rynek sztuki w Polsce rozwija się w przyspieszonym tempie. Do istniejących od dziesięcioleci galerii dołączyło wiele nowych instytucji, a kolekcjonowanie dzieł sztuki z zajęcia wybitnie elitarnego stało się praktyką dość powszechną. Obok kolekcji sztuki najnowszej powstają zbiory XIX-wiecznego akademizmu, secesji czy sztuki dawnej. Większość tworzonych przez pokolenia rodzinnych kolekcji nie przetrwała zamętu historii XX wieku: wojen, zmian granic, nacjonalizacji. Niektóre dzieła sztuki trafiły do państwowych muzeów, niestety ogromna liczba zabytków jest dziś uznana za straty wojenne. W ostatnim czasie część obiektów wróciła do spadkobierców dawnych właścicieli, rodzinne kolekcje są odtwarzane, inne powstają zupełnie od nowa. Sztuka, zarówno ta najnowsza, jak i ta dawna, znajduje się coraz częściej w rękach prywatnych. Poszerza się krąg osób zainteresowanych kwestiami związanymi z technicznym i prawnym funkcjonowaniem obiektów sztuki – problemami konserwatorskimi oraz prawem autorskim.
Podczas spotkania w Muzeum Rzeźby chcemy porozmawiać o historycznej, liczącej ponad 2,5 tysiąca lat technice odlewów z brązu. Technice ważnej dla sztuki dawnej, z powodzeniem wykorzystywanej przez wielkich modernistów XX wieku z Henrym Moore’em na czele, a także przez awangardowych artystów takich jak Tracey Emin czy Huma Bhabha.
Jak powstaje odlew z brązu? Jak ocenić jakość jego wykonania? W jakich warunkach może być eksponowany? Co w przypadku rzeźby z brązu jest oryginałem, co kopią, a co repliką? Kiedy posiadacz gipsowego modelu ma prawo wykonać jego brązowy odlew? Jak spadkobiercy praw autorskich rzeźbiarza mogą kontrolować rynkowe funkcjonowanie jego spuścizny?