Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Teraz w muzeum

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
25 26 27 28 29 30 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 01 02 03 04 05

„Minimalna, konceptualna, materialna – fenomen rzeźby Wandy Czełkowskiej” – międzynarodowa konferencja ekspercka

2017-02-10 / 18:00

Minimalna, konceptualna, materialna – fenomen rzeźby Wandy Czełkowskiej
Międzynarodowa konferencja ekspercka


10–11 lutego 2017

Udział: Wanda Czełkowska, prof. Richard Demarco, prof. Maria Hussakowska, Anke Kempkes, Anna Kłosowska, prof. Jerzy Malinowski, Ewa Opałka, Agnieszka Tarasiuk, Ewa Tatar, dr Dorota Grubba-Thiede, dr hab. Ewa Toniak

 

Konferencja odbędzie się na zakończenie wystawy „Wanda Czełkowska. Retrospekcja”, która od 6 listopada 2016 roku do 12 lutego 2017 roku ma miejsce w Muzeum Rzeźby w Królikarni. „Retrospekcja” ukazuje sylwetkę nie dość dobrze rozpoznanej w polskiej historii sztuki artystki, która tworzy nieustannie od przeszło 60 lat. Konferencję otworzy rozmowa podsumowująca wystawę z Wandą Czełkowską, Ewą Opałką i Agnieszką Tarasiuk. Podczas spotkania swą premierę będzie miał katalog wystawy.

Pierwsza część konferencji poświęcona będzie kontekstowi lokalnemu twórczości Czełkowskiej – krakowskiemu i polskiemu. W ramach drugiej części jej sztuka będzie rozpatrywana w kontekście globalnym.


Jednym z zagadnień, które stanowi punkt wyjścia zarówno dla wystawy, jak i dla konferencji jest mechanizm uwzględniania bądź nieuwzględniania danej osobowości artystycznej w polu historii sztuki. Perspektywę badawczą, która pozwala na zaobserwowanie jednej ze składowych tego mechanizmu, przedstawi dr hab. Ewa Toniak. Badaczka w swoim wykładzie przypomni o artystkach działających w latach 1950–1970, takich jak Alina Ślesińska czy Alina Szapocznikow, o których pisała uprzednio w opracowaniach Artystki polskie oraz Olbrzymki. W tym kontekście podejmie również próbę zrekonstruowania kariery Wandy Czełkowskiej.

Wanda Czełkowska rozpoczęła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1949 roku w pracowni rzeźby prowadzonej przez Jerzego Bandurę. Z pewnością opiekuńczym duchem i autorytetem był dla niej Xawery Dunikowski. Autorka Stołu (1968–1971) i Bezwzględnego wyeliminowania rzeźby jako pojęcia kształtu (1972–1995) pięćdziesiąt lat życia spędziła w Krakowie, gdzie pozostała po ukończeniu studiów. Mieszkając przy ulicy Karmelickiej w gronie znajomych artystów, którą to wspólnotę nazywała „artystycznym kołchozem”, żywiła do miasta ambiwalentne odczucia. Z pewnym dystansem odnosiła się również do swojego najbliższego kontekstu artystycznego – środowiska II Grupy Krakowskiej. Relacje artystki z grupą nie są dobrze udokumentowane, można odnieść wrażenie, że Czełkowska – mimo deklaracji o przywiązaniu do postaci i teatru Tadeusza Kantora oraz udziału w cyklicznych wystawach – wobec samej grupy działała raczej satelicko. O kontekście działań artystki w środowisku Krakowa opowie prof. Maria Hussakowska oraz prof. Jerzy Malinowski, który zwróci uwagę na topograficzny i interpersonalny aspekt tych działań. Na oddziaływaniu II Grupy Krakowskiej skoncentruje się w swoim wykładzie Ewa Tatar.

W wystąpieniu zamykającym część pierwszą Anna Kłosowska – konserwatorka sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, odniesie się do wyzwań, jakie pociąga za sobą konserwacja takich instalacji, jak Stół (1968–1971) i Ściana (1975–1976). Obie prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.

Na doświadczeniach artystki z globalnym światem sztuki skoncentruje się prof. Richard Demarco – kurator i galerzysta działający w Edynburgu. Demarco jako osoba odpowiedzialna za sekcję sztuk wizualnych w ramach Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu w 1972 roku, zorganizował wystawę polskiej awangardy „Atelier '72”, w której udział wzięli m.in. Magdalena Abakanowicz, Tadeusz Kantor, Roman Opałka, Zbigniew Warpechowski. Po zapoznaniu się z koncepcją Stołu, zaprosił Czełkowską do zrealizowania pracy w Edynburgu. W trakcie wykładu Demarco zrekonstruuje historię negocjacji, które doprowadziły do pokazania podczas festiwalu Informacji pojęciowej o »Stole«.

Współczesny aspekt globalnego odbioru prac Czełkowskiej wprowadzi Anke Kempkes – kuratorka i właścicielka nowojorskiej galerii Broadway 1602. Kempkes była kuratorką wystawy Aliny Szapocznikow „Flesh at War With Enigma” w 2004 roku w Kunsthalle w Bazylei. Podczas konferencji porówna sylwetkę artystyczną Czełkowskiej z postawą Rosemarie Castoro – nowojorskiej minimalistki, której wystawa „Loft Show” zrealizowana w pracowni artystki miała miejsce w Nowym Jorku w 2015 roku.

Konferencję zamknie wystąpienie Ewy Opałki – kuratorki wystawy, która opowie o koncepcji wystawy „Retrospekcja” w Muzeum Rzeźby w Królikarni w odniesieniu do filozoficznej tradycji fenomenologii i feminizmu korporalnego, zagadnień materialności rzeźb Czełkowskiej oraz problemu specyfiki ucieleśnionego (kobiecego) podmiotu.

Nagranie konferencji jest dostępne w zakładce Multimedia.

 

Program konferencji:

10 lutego 2017 (piątek)
18.00 – 20.00

Rozmowa z Wandą Czełkowską, Ewą Opałką i Agnieszką Tarasiuk – podsumowanie wystawy i premiera katalogu

11 lutego 2017 (sobota)
 

10.00 – 10.30
Powitanie: Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Muzeum Rzeźby w Królikarni
 

10.35 – 11.05
dr hab. Ewa Toniak, Figura znikania: kilka uwag na temat twórczości Wandy Czełkowskiej.
 

11.10 – 11.40
prof. Maria Hussakowska, Elipsa
 

11.45 – 12.15
prof. Jerzy Malinowski, Wanda Czełkowska wobec środowiska artystycznego Krakowa lat 60. i 70.
 

12.20 – 12.50
Ewa Tatar, To. Wokół praktyk artystów z II Grupy Krakowskiej.
 

12.55 – 13.25
Anna Kłosowska, Piąta noga od Stołu czyli dylematy konserwatora. Kilka uwag na temat kompozycji Wandy Czełkowskiej z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.
 

15.15 – 15.45
prof. Richard Demarco, Europejska powojenna awangarda na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej.
 

15.50 – 16.20
Anke Kempkes, Trzecia płeć. Wanda Czełkowska i Rosemarie Castoro – życie w pracowni. 

16.25 – 16.55
dr Dorota Grubba-Thiede, Wanda Czełkowska: struktury poza grawitacją i „nie-obrazy”.
 

17.00 – 17.30
Ewa Opałka, Tam nie ma żadnego ciała! – korporalność i ucieleśniony podmiot w pracach Wandy Czełkowskiej.

Biogramy uczestniczek i uczestników oraz abstrakty wystąpień
 

Ewa Toniak – doktor nauk humanistycznych, historyczka sztuki, adiunkt na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Interesuje się relacjami sztuki, przestrzeni i autobiografizmu, pamięcią kulturową i współczesnymi narracjami o PRL-u. Autorka książek: Olbrzymki. Kobiety i socrealizm (2008, 2009),  Śmierć bohatera (2015) i Prace rentowne. Polscy artyści między ekonomią a sztuką w okresie odwilży (2015). Redaktorka naukowa tomu pt. Kobiety i sztuka ok. 1960 r. (2010), Pamiętnika Sztuk Pięknych. T. 9, Sztuka polska 1944–1970 (Uniwersytet im. M. Kopernika, Toruń; ISnSŚ, Warszawa, 2015) i publikacji Natalia LL. Secretum et Tremor (2015). Autorka i kuratorka wystaw m.in.: "Alina Ślesińska" (1926-1984) (2007), "Trzy kobiety: Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum" (2011), "Wolny strzelec" (2013) w Zachęcie—Narodowej Galerii Sztuki, Moore and Auschwitz w Tate Britain (2010) oraz Natalia LL. Secretum et Tremor w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2015). Stypendystka rządu francuskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Warszawie.

Figura znikania: kilka uwag na temat twórczości Wandy Czełkowskiej.
Wystąpienie zostanie poświęcone recepcji (bądź jej braku) twórczości Wandy Czełkowskiej na przestrzeni kilku dekad. Będzie stanowić rodzaj rekonesansu i wstępnego zaznaczenia hipotez na temat obecności/nieobecności tej wyjątkowej artystki awangardowej w opracowaniach historyków sztuki XX wieku. Dlaczego percepcja Czełkowskiej wciąż wydaje się niepełna? Czy w postawie artystki można doszukiwać się strategii bądź anty-strategii funkcjonowania w środowisku sztuki? Jak przebieg jej kariery jawi się w porównaniu z życiorysami takich rzeźbiarek jak Alina Szapocznikow czy Alina Ślesińska?  
 
Maria Hussakowska – dr hab., historyczka i krytyczka sztuki, w latach 1971–2015 wykładała w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Zakładzie Sztuki Nowoczesnej. Od roku 2015 związana z Instytutem Historii Sztuki i Kultury UPJPII. Członkini Polskiej Sekcji AICA (International Association of Art Critics). Autorka książek: Minimalizm w sztukach wizualnych. Demitologizacja pojęcia awangardy w amerykańskim środowisku artystycznym lat sześćdziesiątych, Instytut Historii Sztuki UJ, Kraków 2003; Spadkobiercy Duchampa? Negacja sztuki w amerykańskim środowisku artystycznym, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984.

Elipsa
Wanda Czełkowska często podkreśla, jak ważne znaczenie dla jej prac ma przestrzeń. W pierwszej chwili wydawać by się mogło, że podobnie myśli każdy rzeźbiarz. Retrospekcja w Królikarni, a także wydobyte przy jej okazji fotografie dokumentujące inne wystawy artystki, stworzyły możliwość pewnej konkretyzacji, „doświadczenia przestrzeni”, o którym mówi artystka. Wspólna – mocna treściowo i wizualnie – architektoniczna rama Królikarni, w której osadzone zostały prace z różnych  okresów, podkreśla  znaczenie gry z przestrzenią w pracach Czełkowskiej. Wyrazista przestrzenność aranżowanych przez artystkę i kuratorkę sytuacji pokazana w kontekście historycznym, w odniesieniu do prac innych rzeźbiarzy, może dać szansę na znalezienie miejsca dla Czełkowskiej w aktualnym dyskursie sztuk wizualnych, w którym co najmniej od dekady nicowane jest pojęcie przestrzeni.

Jerzy Malinowski – profesor nauk humanistycznych, wykładowca w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Toruniu, uprzednio pracownik naukowy w Instytucie Sztuki PAN, Muzeum Narodowym w Krakowskie i Muzeum Narodowym w Warszawie. Autor licznych publikacji, w tym książek Grupa "Jung Idysz" i żydowskie środowisko "nowej sztuki" w Polsce 19181923, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1987, Sztuka i nowa wspólnota. Zrzeszenie Artystów "Bunt" 19171922, Wiedza o Kulturze, wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1991.
 
Wanda Czełkowska wobec środowiska artystycznego Krakowa lat 60. i 70.
Wystąpienie będzie skoncentrowana na usytuowaniu Wandy Czełkowskiej na mapie artystycznego Krakowa. Odniesie się do jej relacji z członkami II Grupy Krakowskiej, Teatrem Cricot, Piwnicą pod Baranami oraz innymi, mniej rozpoznanymi kręgami. Pojawią się w nim również odniesienia do charakterystycznej wspólnoty artystycznej – „kołchozu” jak mówi o niej sama Czełkowska, rekrutującej się z artystów zamieszkujących wspólnie w mieszkaniu na ulicy Karmelickiej 27 w Krakowie.

Ewa Tatar – badaczka i popularyzatorka sztuki, kuratorka wystaw problemowych, min. poświęconej zagadnieniu entropii "Po niebie został tylko księżyc" (Muzeum Tatrzańskie, 2015) oraz mechanizmom przejścia społeczeństwa z czasu cyklicznego na czas historyczny w PRL-u "Chłoporobotnik i boagrzechotnik" (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2016). Przygotowuje rozprawę doktorską na temat sposobów stanowienia podmiotu w sztuce polskich artystek lat 70.
 
To. Wokół praktyk artystów z Grupy Krakowskiej
Wanda Czełkowska w latach 1969–1981 była członkinią II Grupy Krakowskiej – najważniejszego ugrupowania artystycznego w powojennym Krakowie XX wieku. Wystąpienie omówi jej praktyki w kontekście działań artystycznych innych twórców z tego środowiska, takich jak Maria Jarema, Teresa Rudowicz czy Zbigniew Warpechowski. Tytułowe TO to sposób traktowania materii.

Anna Kłosowska – konserwator dzieł sztuki. Kierownik Pracowni Konserwacji Rzeźby i Obiektów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Krakowie. 
 
Piąta noga od Stołu czyli dylematy konserwatora. Kilka uwag na temat kompozycji Wandy Czełkowskiej  z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.
Muzeum Narodowe w Krakowie posiada w swoich zbiorach kilkanaście rzeźb Wandy Czełkowskiej. Są wśród nich jedne z najważniejszych prac w jej twórczości: Stół i Ściana. Konserwator dzieł sztuki, a zwłaszcza konserwator obiektów sztuki współczesnej odpowiedzialny jest nie tylko za materialną tkankę dzieła, ale również za jego sferę ideową, dlatego ważnym elementem procesu konserwacji jest wywiad z artystą. Przed wystawą w Królikarni obiekty poddane zostały pracom konserwatorskim, których założenia opracowane zostały w porozumieniu z artystką. Sformułowano również  program profilaktycznej ochrony dzieł oraz określono zakres przyszłych prac konserwatorskich.

prof. Richard Demarco
Wprowadzenie powojennej europejskiej awangardy na Międzynarodowy Festiwal w Edynburgu, ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru polskiego
Wykład będzie poświęcony doświadczeniom, jakie wynieśli z Edynburga artystka Wanda Czełkowska oraz Richard Demarco, artysta, który wspólnie z Ryszardem Stanisławskim został kuratorem wystawy zatytułowanej ‘Atelier 72’. Prace wszystkich artystów za wyjątkiem Tadeusza Kantora z Teatrem Cricot 2, Magdaleny Abakanowicz i Wandy Czełkowskiej, zostały wystawione w Demarco Gallery w Melville Crescent. Były to obrazy, rysunki, rzeźby i w wielu przypadkach również instalacje rzeźbiarskie. Z kolei Tadeusz Kantor został zaprezentowany w budynku Demarco Gallery na starówce Edynburga. Prace Magdaleny Abakanowicz pokazano zarówno w Galerii, jak i na zewnętrznej strukturze Katedry Najświętszej Maryi Panny. Wanda Czełkowska została uhonorowana wystawieniem jej instalacji rzeźbiarskiej w ogrodach sąsiadujących ze Szkocką Narodową Galerią Sztuki Nowoczesnej, która mieści się w osiemnastowiecznej posiadłości Inverleith House, w samym sercu Królewskiego Ogrodu Botanicznego w Edynburgu. W ten sposób Richard Demarco zdecydował, że Wanda Czełkowska powinna się znaleźć na wystawie ‘Atelier 72’, która – zgodnie z zamysłem Richarda Demarco – stała się polskim odpowiednikiem wystawy poświęconej sztuce niemieckiej, pt. "Strategy: Get Arts", przygotowanej przez Demarco Gallery na Międzynarodowy Festiwal w Edynburgu w roku 1970.

Anke Kempkes – kuratorka i krytyczka sztuki, od 2005 roku właścicielka galerii Broadway 1602 w Nowym Jorku. Działania Kempkes koncentrują się na awangardowej sztuce kobiet z lat 60. i 70. XX wieku, w tym: Babette Mangolte, Evelyne Axell, Rosemarie Castoro, Idelle Weber, Lenora de Barros, Lydia Okumura, Sylvia Palacios Whitman, Teresa Murak i Ewa Partum. Jako kuratorka od 2004 roku pracująca w Kunsthalle Basel, otworzyła tam wystawę „Flesh at War with Enigma” prezentującą twórczość Aliny Szapocznikow w międzynarodowym kontekście sztuki współczesnej. Prace Wandy Czełkowskiej pokazywała na organizowanych w 2016 roku przez galerię Broadway 1602 wystawach „121 Street” oraz „Around the Edge”.
 
Trzecia płeć. Wanda Czełkowska i Rosemarie Castoro – życie w pracowni.
Obie artystki, Wanda Czełkowska i Rosemarie Castoro, spędziły większość swych trwających przez ponad pięćdziesiąt lat twórczych karier, wiodąc odosobnione „życie w pracowni”. Pierwsza ‒ skłaniając się bardziej ku ascezie, druga zaś ‒ działając aktywnie wśród nowojorskiej bohemy. Chociażby ze społecznego punktu widzenia, ten rodzaj życia w produktywnym oddaleniu od konwencjonalnych ram rodziny czy związku, w połączeniu z bezkompromisową artystyczną praktyką awangardową, pozwolił im obu doświadczyć egzystencjalnego i konceptualnego scalenia się z przestrzenią, a jednocześnie stworzyć alternatywną płciowość tak przestrzeni, jak i pracy. To dzięki tej niezwykłej konstelacji ich pracownie stały się przestrzeniami przepełnionymi niezwykłą aurą  intensywnej estetycznej praktyki oraz doświadczenia.

Dorota Grubba-Thiede  doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na UMK w Toruniu, magister sztuki, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, kuratorka wystaw, m.in.: „Stanisław Horno-Popławski (19021997), „Droga Sztuki sztuka drogi” (PGS w Sopocie oray 16 edycji w latach 20022006), „PAŃSTWO DYDONY – wybrane problemy współczesnej rzeźby polskiej” i „Resistance- wystawa sztuki współczesnej” (obie w latach 20102011 PGS w Sopocie, Galeria Nowych Mediów w Warszawie), „Krzysztof Malec (19652002)  rzeźba dokumentacja twórczości” (PGS i CRP w Orońsku 20032004), „Magdalena Abakanowicz – Potnia Theron” (PGS w Sopocie 2012; współpraca z Agnieszką Zgirską).
 
Wanda Czełkowska: struktury poza grawitacją i 'nie-obrazy.
Referat będzie formą przypomnienia niezrealizowanego projektu Wandy Czełkowskiej, nad którego koncepcją pracowała w latach 19591960, eksperymentując z zagadnieniami przestrzeni o gabarytach architektonicznych, grawitacji i antygrawitacji. Opracowywała szkice koncepcyjne i prace nad projektem wielkoformatowego wnętrza geometrycznego, zbudowanego z kuli i sześcianu, dla osiągnięcia doświadczenia niezależności wobec grawitacji. Wymiary wnętrza miały umożliwić człowiekowi – uczestniczącemu w jego odbiorze – swobodne przemieszczanie się na pewne odległości. W 1960 roku Wanda Czełkowska rozważała możliwość realizacji tego projektu, konsultując się z fizykami pracującymi naukowo w krakowskich instytucjach akademickich. Klasycznym kontekstem teoretycznym pozostawały m.in. badania Rosalind Krauss opisane w tekście Sculpture in the Expanded Field (1979), przypomniane w nowych perspektywach w zbiorowym tomie Retracing the Expanded Field (2014) [R. Krauss, Sculpture in the Expanded Field, „October” 8 (1979), Spring, s. 30-44; Retracing the Expanded Field. Encounters between Art and Architecture, eds. S. Papapetros, J. Rose, Cambrigde Mass., The MIT Press 2014.], czy Ukryty wymiar Edwarda T. Halla (tytuł oryginalny: The Hidden Dimension, 1966); mmonografia Gabrieli Świtek Gry sztuki z architekturą (2013) czy teorie Roberta Morrisa wydane w XXI w. Wskazane zostaną delikatne analogie do takich terminów, jak m.in. performance, action architecture, architecture active, abstract sublime, nurt new alchemist, anarchitecture, architecture autre, architecture-mobile, anti-illusion.

Ewa Opałka – kuratorka, badaczka oraz krytyczka sztuk wizualnych i filmu, na Uniwersytecie Jagiellońskim pracuje nad doktoratem dotyczącym specyfiki kobiecego autorstwa. Zainteresowana sztuką kobiet, realizowała, między innymi, wystawę projektu Marty Deskur „If You Shoot One of Them” w MOCAK-u w Krakowie oraz wystawę prac Ewy Partum „Partytury” w Galerii Aleksander Bruno w Warszawie. Uczestniczka prestiżowego programu rezydencyjnego Residency Unlimited w Nowym Jorku, USA (2015). Autorka książki Eliminacje. Rozmowy z Wandą Czełkowską zrealizowanej w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i NCK „Młoda Polska” (2016). 
 
„Tam nie ma żadnego ciała!” - korporalność i ucieleśniony podmiot w pracach Wandy Czełkowskiej.
Tematem wystąpienie będzie problem cielesności i materialności w pracach Wandy Czełkowskiej. Skoncentruje się na paradoksie twórczości artystki, w której aspekt materialny, niemalże organicznie cielesny rzeźb jest z jednej strony uwypuklony, a z drugiej – zanegowany, zagrożony likwidacją. Wykład prześledzi zatem relacje między fenomenologiczną cielesnością rzeźb Czełkowskiej a wątkami konceptualnej dematerializacji. Pojawią się w nim również odniesienia do korporalnego feminizmu, co pozwoli postawić pytanie, czy z prac Czełkowskiej wyłanie się specyficznie kobiecy, ucieleśniony podmiot. 

Kuratorka konferencji: Ewa Opałka
 
Wstęp wolny.

Konferencja z tłumaczeniem na język polski i angielski.

Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego

Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
ul. Puławska 113a, 02-707 Warszawa


Dodaj do mojego kalendarza google

Pozostałe wydarzenia miesiąca

Muzeum Plakatu
2016-11-25 / 10:00 - 2017-02-26 / 15:30

Nowa wystawa w Muzeum Plakatu!

Plakat polski ze zbiorów Muzeum Polskiego w Ameryce i Misji Polskiej w Orchard Lake 25 listopada 2016- 26 lutego 2017 Nowa Galeria Kuratorzy wystawy: Mariusz Knorowski,...
Muzeum Plakatu
2016-12-02 / 10:00 - 2017-02-19 / 15:30

Orbis pictus...Nowa wystawa w Muzeum Plakatu!

Orbis pictus. Globalny przekaz – krytyczna diagnoza. Raport milenijny w 100 plakatach 2 grudnia 2016 – 19 lutego 2017 Galerai Główna Kurator wystawy: Mariusz...
MNW
2017-01-26 - 2017-03-26

POKAZ SPECJALNY / Spragnieni piękna. Pokaz na 100-lecie Stowarzyszenia...

26 stycznia – 26 marca 2017   Przed wiekiem rozpoczęło działalność Stowarzyszenie „Przyjaciele Muzeum Narodowego w Warszawie”. Pragniemy uczcić ten...
Królikarnia
2017-02-01 / 18:00

Performatywne oprowadzanie po wystawie "Wanda Czełkowska. Retrospekcja" dla...

Wanda Czełkowska. Retrospekcja 6 listopada 2016 – 12 lutego 2017   Aktywna od ponad pięćdziesięciu lat rzeźbiarka przygląda się swojej twórczości związanej z...
MNW
2017-02-02 / 11:00

MAMY W MUZEUM / Artystyczne rodziny: Rodzina Witkiewiczów

godz. 11.00 spotkanie w galerii z Małgorzatą Marszałł   Stanisław Witkiewicz był pisarzem, malarzem oraz twórcą stylu zakopiańskiego. Jego syn Stanisław Ignacy, zwany...
Królikarnia
2017-02-02 / 12:00

Muzealne czwartki: Fotografia a rzeźba od 1839 do dziś

Jak fotografować rzeźby? Jak fotografia wpływa na odbiór dzieła? O relacji fotografii i rzeźby od 1839 roku aż do dziś.    Prowadzenie: Grzegorz Czaplicki  ...
MNW
2017-02-02 / 18:00

WYKŁADY CZWARTKOWE / Zachodnioeuropejskie sposoby walki w bitwie pod Orszą

godz. 18.00 wykład dr. Tomasz Mleczka Jednym z arcydzieł Galerii Sztuki Dawnej jest monumentalny obraz Bitwa pod Orszą. Przedstawia jedno z największych starć zbrojnych...
MNW
2017-02-02 / 19:30

WIECZÓR CZWARTKOWY / Wesele w obrazach

godz. 19.30 spotkanie z Emilianą Konopką   Wykreowane przez Stanisława Wyspiańskiego świat słowa i świat obrazu wzajemnie się przenikają. W najsłynniejszym z jego...
MNW
2017-02-03 / 17:30

KURS HISTORII SZTUKI / Boginie na wybiegu - inspiracje strojem antycznym w...

godz. 17.30 wykład dr Anny Straszewskiej w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej Już w końcu XVIII wieku...
MNW
2017-02-05 / 11:00

WARSZTATY FAMILIJNE / Jak rośnie Muzeum?

godz. 11.00, 13.30 warsztaty dla rodzin z dziećmi 5–12 lat Poznamy ciekawe, nierzadko burzliwe losy dzieł prezentowanych na pokazie i opowiemy o trudach tworzenia muzealnej...
MNW
2017-02-05 / 12:00

SPOTKANIE Z ARTYSTKĄ / U-via czyli w drodze. O wideo instalacji Majka z...

godz. 12.00 spotkanie z Zuzanną Janin na pokazie Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie Projekt wideo Zuzanny Janin „Majka from the Movie” (2009–2012)...
MNW
2017-02-05 / 14:00

SPOTKANIE TEMATYCZNE / W kręgu darczyńców – sztuka dawna

godz. 14.00 spotkanie z Karoliną Zalewską towarzyszące pokazowi specjalnemu Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie Prezentacja dzieł powstałych między XVIII a XIX...
MNW
2017-02-05 / 18:15

OPROWADZANIE KURATORSKIE PO GALERII SZTUKI DAWNEJ / Miasto

godz. 18.15 spotkanie z Aleksandrą Janiszewską i Wandą Załęską w ramach programu towarzyszącego otwarciu nowej Galerii Sztuki Dawnej   Trzeci człon galerii: MIASTO, a w...
MNW
2017-02-07 / 13:00

MUZEALNE WTORKI / Bałtyk malowany — polscy malarze maryniści

godz. 13.00 wykład Małgorzaty Marszałł w ramach cyklu Nad morzem Ważnym okresem w polskim malarstwie marynistycznym była epoka dwudziestolecia międzywojennego, gdy Polska...
MNW
2017-02-07 / 15:30

SZTUKA DLA WNUKA / O! Matejko!

godz. 15.30 cykliczne spotkania dla dziadków z wnuczkami w wieku od 5 do 12 lat   Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski....
MNW
2017-02-07 / 16:00

KURS HISTORII SZTUKI / Ekspansja renesansu (Wenecja, Norymberga, Antwerpia,...

godz. 16.00 i 18.00 wykład Katarzyny Kawki w ramach kursu historii sztuki Od piramid do secesji Miasta te sławę zawdzięczają swej zamożności, a także bogactwu kulturowego...
MNW
2017-02-09 / 11:00

MAMY W MUZEUM / Impresjonizm

godz. 11.00 spotkanie w galerii z Moniką Miżołębską   Technika impresjonistów miała naukowe podstawy. Ich celem było uchwycenie ulotnej prawdy o rzeczywistości. Na...
Królikarnia
2017-02-09 / 12:00

Muzealne czwartki: Strategie edukacji muzealnej. Warsztat.

Na spotkaniu przyjrzymy się strategiom edukacji nieformalnej wprowadzanej obecnie w muzeach sztuki na całym świecie. Porównamy metody stosowane w różnych krajach i...
MNW
2017-02-09 / 18:00

WYKŁADY CZWARTKOWE / Co kryło się za fasadami renesansowych budowli? Życie...

godz. 18.00 wykład Joanny Kilian Michieletti Obrazy, rysunki, medale, instrumenty muzyczne, stroje i meble stanowią dla nas znak czasu, wskazują na status społeczny, mówią...
MNW
2017-02-09 / 19:30

WIECZORY CZWARTKOWE / Rzeźba XX wieku. Od kubizmu do konceptualizmu

godz. 19.30 spotkanie z Katarzyną Janus-Borkowską Artyści XX wieku przełamali wiele schematów tradycyjnego myślenia o funkcji i formie dzieła sztuki. Na przykładzie rzeźb w...
MNW
2017-02-10 / 17:00

URODZINY MISTRZÓW / Karol Beyer – 199. rocznica urodzin

10 lutego, godz. 17.00 spotkanie z Danutą Jackiewicz Numizmatyk, kolekcjoner, antropolog kultury uprawiał nowatorski w XIX wieku zawód fotografa. Prowadził portretowe...
MNW
2017-02-10 / 17:30

KURS HISTORII SZTUKI / Echa przeszłości w modzie XX i XXI wieku

godz. 17.30 wykład dr Anny Straszewskiej w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej Od XIX wieku krawcy...
Królikarnia
2017-02-10 / 18:00

„Minimalna, konceptualna, materialna – fenomen rzeźby Wandy Czełkowskiej” –...

Minimalna, konceptualna, materialna – fenomen rzeźby Wandy Czełkowskiej Międzynarodowa konferencja ekspercka 10–11 lutego 2017 Udział: Wanda Czełkowska, prof. Richard...
Królikarnia
2017-02-12 / 12:00

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Wanda Czełkowska. Retrospekcja"

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Wanda Czełkowska. Retrospekcja" Prowadzenie: godz. 12.00 – Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Muzeum Rzeźby godz. 14.00 –...
MNW
2017-02-12 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Nowożytna zima

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów W XVII i XVIII wieku zimy bywały bardzo mroźne. Co robić, gdy śnieg zasypał drogę? Jak spędzano czas bez...
MNW
2017-02-12 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Wielkie meblowanie

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Wyobrazimy sobie, że pewien tajemniczy magnat poprosił nas o umeblowanie swojego pałacu. Zwiedzając Galerię...
MNW
2017-02-12 / 12:00

FINISAŻ POKAZU Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie / Oprowadzanie...

godz. 12.00 spotkanie z Piotrem Pawłem Czyżem, kuratorem pokazu Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie   W latach 2014–2016 kolekcja Muzeum Narodowego w...
MNW
2017-02-12 / 14:00

FINISAŻ POKAZU Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie / Fotograficzne...

godz. 14.00 spotkanie tematyczne z Katarzyną Mączewską na zakończenie pokazu specjalnego Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie Zamek w Podhorcach, zwany Wersalem Podola,...
MNW
2017-02-12 / 14:00

NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO GALERII SZTUKI DAWNEJ / Miasto

godz. 14.00 zwiedzanie z przewodnikiem nowej Galerii Sztuki Dawnej poświęcone kolejnym częściom ekspozycji   Trzeci człon galerii: MIASTO, a w nim kolejne...
MNW
2017-02-12 / 16:00

FINISAŻ POKAZU Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie / W kręgu...

godz. 16.00 oprowadzanie z Katarzyną Janus-Borkowską na zakończenie pokazu specjalnego Bezcenne. Nabytki Muzeum Narodowego w Warszawie Prezentacja dzieł powstałych w XX i XXI...
MNW
2017-02-14 / 13:00

MUZEALNE WTORKI / Niebezpieczne związki — burzliwe romanse na muzealnych...

godz. 13.00 wykład specjalny Pauliny Komar W życiu artystów nie brakowało burzliwych romantycznych historii. Zakazana miłość i tragiczne romanse to motywy często spotykane...
MNW
2017-02-14 / 16:00

KURS HISTORII SZTUKI / Sztuka dla koneserów. Manieryzm

godz. 16.00 i 18.00 wykład Karoliny Zalewskiej w ramach kursu historii sztuki Od piramid do secesji Manieryzm był sztuką elitarną, adresowaną do wąskiego grona odbiorców o...
MNW
2017-02-15

FERIE ZIMOWE / O muzyce i dźwiękach

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Na obrazach i przedmiotach rzemiosła artystycznego odnaleźć można przedstawienia instrumentów...
MNW
2017-02-15 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Portret – czyli kim jestem?

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Galeria Sztuki Dawnej pełna jest portretów: królów i królowych, dworzan i...
MNW
2017-02-15 / 18:30

SZTUKA SŁUCHANIA – CHOPIN W MNW / Fryderyk Chopin i środowisko Hôtel Lambert

godz. 18.30 spotkanie z Anną Rudzińską i Pawłem Siechowiczem recital fortepianowy Łukasza Mikołajczyka Chopin był członkiem Wielkiej Emigracji, a także rozchwytywanym i popularnym...
MNW
2017-02-16 / 11:00

MAMY W MUZEUM / Artystyczne rodziny: Rodzina Witkiewiczów

godz. 11.00 spotkanie w galerii z Małgorzatą Marszałł   Stanisław Witkiewicz był pisarzem, malarzem oraz twórcą stylu zakopiańskiego. Jego syn Stanisław Ignacy, zwany...
Królikarnia
2017-02-16 / 12:00

Muzealne czwartki: Louise Bourgeois

Działalność artystki rozciąga się na prawie cały dwudziesty wiek. Z początku zaangażowana w malarstwo, zainteresowała się rzeźbą w latach czterdziestych. Zafascynowana...
MNW
2017-02-16 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Lekarze dzieł sztuki

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Czy dzieła pokazane w Galerii Sztuki Dawnej przez wieki zachowały swoją urodę? A może potrzebowały, aby ktoś...
MNW
2017-02-16 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Spotkanie z królami i królowymi

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów W jakim języku mówiła Maria Ludwika Gonzaga? Czy Francuzi byli w stanie wymówić...
MNW
2017-02-16 / 18:00

WYKŁADY CZWARTKOWE / Europejczycy na bezdrożach świata. Kultura ciekawości i...

godz. 18.00 wykład Aleksandry Janiszewskiej Dotarcie do brzegów Ameryki statków Krzysztofa Kolumba tradycyjnie uznaje się za początek ery nowożytnej. Wraz otwarciem...
MNW
2017-02-16 / 19:30

WIECZORY CZWARTKOWE / Malarstwo i literatura – sztuki siostrzane

godz. 19.30 spotkanie z Moniką Jabłońską Na podstawie dzieł z drugiej połowy XIX w. prześledzimy związek malarstwa i literatury, szukając zarazem jego symbolicznych...
MNW
2017-02-17

FERIE ZIMOWE / Człowiek w sztuce od narodzin do śmierci

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Co dostawał w prezencie następca tronu Francji? Jakie obyczaje towarzyszyły zaślubinom w...
MNW
2017-02-17 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Portret – czyli kim jestem?

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Galeria Sztuki Dawnej pełna jest portretów: królów i królowych, dworzan i...
MNW
2017-02-17 / 17:30

KURS HISTORII SZTUKI / Konsumpcja jako motyw w sztuce dawnej i współczesnej

godz. 17.30 wykład Emilii Maryniak w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej Co łączy XVII-wieczne martwe...
MNW
2017-02-19 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Nowożytna zima

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów W XVII i XVIII wieku zimy bywały bardzo mroźne. Co robić, gdy śnieg zasypał drogę? Jak spędzano czas...
MNW
2017-02-19 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Wielkie meblowanie

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Wyobrazimy sobie, że pewien tajemniczy magnat poprosił nas o umeblowanie swojego pałacu. Zwiedzając Galerię...
MNW
2017-02-19 / 14:00

NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO GALERII SZTUKI DAWNEJ / Kultura dworska

godz. 14.00 spotkanie dla osób z dysfunkcją słuchu tłumaczone na język migowy (PJM) w nowej Galerii Sztuki Dawnej Zobacz zapowiedź wideo   Zapraszamy na zwiedzanie...
MNW
2017-02-19 / 18:15

KONCERT MUZYKI DAWNEJ / Pur ti miro – Monteverdi i inni

godz. 18.15 koncert z cyklu Sounds of Art zorganizowany przez Fundację Lakmé-Art i Muzeum Narodowe w Warszawie Pur ti miro – Monteverdi i inni / Marta Boberska, Marta...
MNW
2017-02-21 / 13:00

MUZEALNE WTORKI / Architektura polskich letnisk nadmorskich

godz. 13.00 wykład Małgorzaty Marszałł w ramach cyklu Nad morzem Pod koniec lat 20. pojawiła się architektura w stylu awangardy modernistycznej. Nowoczesne formy architektoniczne...
MNW
2017-02-21 / 16:00

KURS HISTORII SZTUKI / Barok – architektura w służbie Kościoła i władców

godz. 16.00 i 18.00 wykład Joanny Falkowskiej-Kaczor w ramach kursu historii sztuki Od piramid do secesji Barok – styl w sztuce XVII i XVIII wieku objawił wielkie bogactwo i...
MNW
2017-02-22 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Portret – czyli kim jestem?

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Galeria Sztuki Dawnej pełna jest portretów: królów i królowych, dworzan i...
MNW
2017-02-22 / 12:00

FERIE ZIMOWE / O muzyce i dźwiękach

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Na obrazach i przedmiotach rzemiosła artystycznego odnaleźć można przedstawienia instrumentów...
MNW
2017-02-22 / 17:00

AKADEMIA POLSKIEGO FILMU / Wojciech Jerzy Has – „Pętla” (1957)

godz. 17.00 projekcja filmu i wykład red. Jerzego Armaty   „Pętla” (1957) Walczący z nałogiem alkoholowym Kuba żyje w mieszkaniu wypełnionym dziwnymi...
Królikarnia
2017-02-22 / 18:00 - 2017-04-12 / 19:00

Otwieramy magazyny Królikarni

Od 22 lutego do 12 kwietnia zapraszamy na cykl oprowadzań  po magazynach rzeźby Królikarni.   To wyjątkowa okazja zobaczenia na co dzień niedostępnych przestrzeni...
MNW
2017-02-23 / 11:00

MAMY W MUZEUM / Impresjonizm

godz. 11.00 spotkanie w galerii z Moniką Miżołębską   Technika impresjonistów miała naukowe podstawy. Ich celem było uchwycenie ulotnej prawdy o rzeczywistości. Na...
Królikarnia
2017-02-23 / 12:00

Muzealny czwartek: Architektura wystaw

Z jakich elementów składa się wystawa? O czym nie można zapomnieć przy jej realizacji? Jaką rolę pełni scenografia? Na podstawie praktyk stosowanych podczas kilku ostatnich...
MNW
2017-02-23 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Lekarze dzieł sztuki

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Czy dzieła pokazane w Galerii Sztuki Dawnej przez wieki zachowały swoją urodę? A może potrzebowały, aby ktoś...
MNW
2017-02-23 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Spotkanie z królami i królowymi

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów W jakim języku mówiła Maria Ludwika Gonzaga? Czy Francuzi byli w stanie wymówić...
MNW
2017-02-23 / 17:00

WARSZTATY DLA OSÓB NIEWIDOMYCH / O pięknych przedmiotach: meblach, porcelanie,...

godz. 17.00 spotkanie z wykorzystaniem audiodeskrypcji, muzyki i ćwiczeń dotykowych. Chłodna porcelana, śliskie szkło, zróżnicowana faktura tkanin i mebli. To wszystko...
MNW
2017-02-23 / 18:00

WYKŁADY CZWARTKOWE / Moc i niemoc obrazu. Sztuka i nowożytne spory wyznaniowe

godz. 18.00 wykład prof. Grażyny Jurkowlaniec Jakie znaczenie i funkcje przypisywali obrazom reformatorzy Kościoła? Do jakiego stopnia obrazy rzeczywiście spełniały wiązane z nimi...
MNW
2017-02-23 / 19:30

WIECZORY CZWARTKOWE / Warszawa według malarzy

godz. 19.30 spotkanie z Emilianaą Konopką Jak wyglądała Warszawa ponad sto lat temu? Co mówią nam o niej XVIII- i XIX-wieczne obrazy? Proponujemy podróż w czasie i...
MNW
2017-02-24 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Portret – czyli kim jestem?

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Galeria Sztuki Dawnej pełna jest portretów: królów i królowych, dworzan i...
MNW
2017-02-24 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Człowiek w sztuce od narodzin do śmierci

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Co dostawał w prezencie następca tronu Francji? Jakie obyczaje towarzyszyły zaślubinom w...
MNW
2017-02-24 / 17:30

KURS HISTORII SZTUKI / Realizm i realizmy

UWAGA! Zmiana terminu wykładu godz. 17.30 wykład Joanny Falkowskiej-Kaczor w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście...
MNW
2017-02-25 - 2017-05-07

WYSTAWA CZASOWA / Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji...

25 lutego – 7 maja 2017 Godziny otwarcia Muzeum Wyjątkowa w skali europejskiej prezentacja pierwszych wydań najsłynniejszych prac graficznych wybitnych japońskich...
MNW
2017-02-25 / 12:00

WYKŁAD SPECJALNY / Światło i mrok. Kilka uwag o sztuce skandynawskiej (w języku...

godz. 12.00 wykład specjalny w języku angielskim Johana Sjöströma pt. Darkness and light. Notes on Nordic art   Jak wyglądała sztuka skandynawska kiedyś,...
MNW
2017-02-25 / 16:00

WYKŁAD SPECJALNY / Art déco: Francja

godz. 16.00 wykład prof. Andrzeja Olszewskiego towarzyszący pokazowi Spragnieni piekna   Formy art déco obejmowały każdy element otoczenia człowieka: meble, ubiory,...
MNW
2017-02-25 / 17:00

URODZINY MISTRZÓW / Pierre-Auguste Renoir – 176. rocznica urodzin

25 lutego, godz. 17.00 spotkanie z Justyną Guze Renoir (1841–1919) był jednym z najdłużej żyjących impresjonistów. Zgodnie z celami wyznaczonymi przez nowy kierunek...
Królikarnia
2017-02-26 / 10:00

„Muzyczne podróże pluszaków„ – koncert w ramach cyklu „Klasyka dzieciom"

„Klasyka dzieciom" to cykl koncertów skierowanych do najmłodszych – dzieci w wieku 0–7 lat.  Dzięki połączeniu interaktywnej zabawy i...
MNW
2017-02-26 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Nowożytna zima

godz. 12.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów W XVII i XVIII wieku zimy bywały bardzo mroźne. Co robić, gdy śnieg zasypał drogę? Jak spędzano czas bez...
MNW
2017-02-26 / 12:00

FERIE ZIMOWE / Wielkie meblowanie

godz. 12.00 i 14.00 warsztaty dla dzieci 5–12 lat i ich opiekunów Wyobrazimy sobie, że pewien tajemniczy magnat poprosił nas o umeblowanie swojego pałacu. Zwiedzając...
MNW
2017-02-26 / 14:00

NIEDZIELNE OPROWADZANIA PO GALERII SZTUKI DAWNEJ / Religia i wiara w kościele i...

godz. 14.00 oprowadzanie po Galerii Sztuki Dawnej / Religia i wiara w kościele i w domu   W dawnych epokach rzemiosło artystyczne łączyły z malarstwem i rzeźbą wspólne...
MNW
2017-02-26 / 18:15

OPROWADZANIE KURATORSKIE / Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z...

godz. 18.15 spotkanie z kuratorką wystawy Podróż do Edo Anną Katarzyną Maleszko Wyjątkowa w skali europejskiej prezentacja pierwszych wydań najsłynniejszych prac...
MNW
2017-02-28 / 13:00

MUZEALNE WTORKI / Morze w obrazach

godz. 13.00 zwiedzanie galerii stałych z Małgorzatą Marszałł w ramach cyklu Nad morzem W XVII-wiecznej Holandii pejzaże morskie były wyrazem dumy narodowej. Dla...
MNW
2017-02-28 / 16:00

KURS HISTORII SZTUKI / Symbol i iluzja. Malarstwo baroku

godz. 16.00 i 18.00 wykład Joanny Falkowskiej-Kaczor w ramach kursu historii sztuki Od piramid do secesji Barok – styl w sztuce XVII i XVIII wieku objawił wielkie bogactwo i...