KONCERT MUZYKI JAPOŃSKIEJ / warsztaty ilustrowane utworami muzycznymi
godz. 18.00
Koncert muzyki tradycyjnej muzyki japońskiej w wykonaniu Marii Pomianowskiej i Anny Krysztofiak
oraz
warsztaty ilustrowane utworami muzycznymi
PROGRAM
Program skonstruowany tak, by zaprezentować dżwięk i technikę gry na najpopularniejszych instrumentach japońskich. Ponieważ większość z nich przywędrowała przed wiekami z Chin i Korei, prezentacja poszerzona zostanie o instrumenty dalekowschodnie z krajów położonych na kontynencie azjatyckim. Publiczność będzie miała okazję do poznania tajemnic budowy instrumentów japońskich, chińskich i ich techniki wykonawczej.
Program poszerzony zostanie również o ciekawe opowieści Marii Pomianowskiej, która spędziła w Japonii 5 lat przyjaźniąc się z cesarzową Michiko i jej rodziną. Bazując na doświadczeniach japońskich, Maria Pomianowska wykonuje tradycyjną muzykę japońską również na zrekonstruowanych staropolskich fidelach kolanowych.
Program finalnie zaprezentuje japońsko-polskie fuzje muzyczne. To istotny krok w stronę poszukiwania uniwersalnego języka muzycznego, który ze smakiem i poszanowaniem tworzy nową tradycję wspartą na źródłach i polskich i japońskich. Dźwięk egzotycznych instrumentów i skal wprowadza w nastrój unikatowej kultury Japonii, aby potem osadzić słuchacza w melodiach i rytmach naszego kraju przechodzących we wspólne japońsko-polskie improwizacje.
Maria Pomianowska – doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłogajskiej i fideli płockiej.
Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Ianem Gilanem, AMJ, Stanisławem Soyką i in. Artystka wydała 20 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało międzynarodowe nagrody. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebryny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP, Nominacja do Nagrody Norwida (2014).
Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka chóru oraz solistka – wokalistka. Wykonuje muzykę na klawesynie,organach i violi da gamba, oraz na szeregu instrumentów chińskich i japońskich. Jest jedną z dwojga europejczyków na świecie, grających muzykę nanguan, i jedyną taką osobą w Europie. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in.u Olgi Pasiecznik, Nicolas'a Parle, Mark'a Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Wang Xinxin, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiejManufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli.Występowała jako solistka z The Harp Consort, Andrew Lawrence-King, a także z Marią Pomianowską i jej zespołem. Koncertowała na festiwalach Kolory Polski i Kręgi Sztuki. Została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu przez trzy miesiące mogła studiować tradycyjną muzykę chińską w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Światła w Łazienkach Królewskich w Warszawie.
Hol Główny / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona