KURS HISTORII SZTUKI / „O duchowości w sztuce”
godz. 17.30
wykład Joanny Falkowskiej-Kaczor w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej
Wykład nosi tytuł rozprawy Wasilija Kandinskyego’ego. Chcemy pokazać, w jaki sposób – poza narracją religijną – dzieło sztuki może wyrażać (nie opisywać lub odnosić się, ale właśnie wyrażać) duchowość rozumianą jako zdolność człowieka do rozważania, odczuwania wartości wyższych i ponadczasowych. W jaki sposób odniesie się do „wyższego porządku” malarz ikon, a w jaki amerykański ateista?
Kino MUZ / karnet wykładowy lub bilet wykładowy / ok. 75–90 min
Joanna Falkowska-Kaczor – historyczka sztuki. Pracę w Wilanowie i Muzeum Narodowym zamieniła na nauczanie historii sztuki w liceach warszawskich. Co roku przygotowuje uczniów do Olimpiady Artystycznej, współpracuje z Zachętą, gdzie prowadzi zajęcia dla nauczycieli. Egzaminatorka maturalna.
Iluistracja - Wassily Kandinsky, Madonna z Chrystusem, 1917, olej na szkle, 21.5 x 19.5 cm, Narodowe Muzeum Sztuki w Azerbejdżanie.
KURS HISTORII SZTUKI / Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej w Muzeum Narodowym w Warszawie (2016/2017)
Pablo Picasso powiedział kiedyś, że „dobrzy artyści kopiują, wielcy kradną”. W tym roku akademickim postanowiliśmy sprawdzić, co i komu ukradł Pablo Picasso oraz inni wielcy artyści XX i XXI wieku. Zaprezentujemy sztukę nowoczesną i współczesną oraz jej relacje z twórczością dawnych mistrzów. Omówimy zarówno malarstwo i rzeźbę, jak również architekturę, fotografię, wzornictwo, plakat i modę.
Podczas dwudziestu dziewięciu spotkań przedstawimy inspiracje takich twórców jak Wassily Kandinsky, Andy Warhol i Christian Dior. Spotkania poprowadzą wykładowcy uniwersyteccy, kuratorzy i pracownicy muzeów, nauczyciele i egzaminatorzy maturalni, historycy sztuki oraz artyści. Zapraszamy wszystkich pragnących zrozumieć artystyczny język XX i XXI wieku, rozpocząć przygodę ze sztuką i pogłębić posiadaną wiedzę.
Więcej informacji nt. warunków uczestnictwa i programu cyklu.