Koncert muzyki cerkiewnej w Galerii Faras
!! UWAGA, BRAK WEJŚCIÓWEK !!
godz. 19.30
Koncert w wykonaniu Łukasza Hajduczeni oraz Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma” z okazji jubileuszu 60-lecia odkrycia katedry w Faras.
Śpiew cerkiewny w Galerii Faras to mistyczne spotkanie z liturgią wschodniego chrześcijaństwa, genezą prezentowanych tu nubijskich fresków. Usłyszymy różnorodne formy muzyczne, których rozwój miał swój początek jeszcze w Bizancjum: śpiewy antyfonalne, wspólne, inwokacyjne, improwizacyjne, solowe czy recytatywne. Podczas koncertu zabrzmią starożytne hymny w języku starogreckim, monodyczne utwory, będące spuścizną śpiewu starokijowskiego oraz kompozycje zapisane w cerkiewnych księgach liturgicznych dawnej Rzeczypospolitej, w których ujawnia się tradycja monasterów mołdawskich, bułgarskich czy serbskich. Podobnie jak freski na ścianach Galerii Faras, wszystkie utwory, jakie wykona chór podczas koncertu, są autorstwa anonimowych artystów.
Termin: czwartek, 31 marca 2022, godz. 19.30–20.30
Miejsce: Galeria Faras, Muzeum Narodowe w Warszawie
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki dostępne on-line oraz w kasie Muzeum / liczba miejsc ograniczona / obowiązuje limit 2 wejściówek na jedną osobę
Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma” obrał swoją nazwę od greckiego terminu określającego zasłonę oddzielającą ołtarzową część w prawosławnej świątyni. Liturgiczna rola katapetasmy polega na udostępnianiu najbardziej tajemniczego i świętego miejsca w centralnych momentach nabożeństw. Podobnie zespół „Katapetasma” odkrywa esencję piękna zawartego w rozwijającej się przez wieki muzyce cerkiewnej. Szczególnie ważne w repertuarze zespołu są utwory, których konstrukcja muzyczna pochodzi z najstarszych tradycji śpiewu cerkiewnego – bizantyjskiej, staroruskiej czy gruzińskiej. W tym chociażby melodie monasterskie Rusi, istniejące zarówno w monodycznych, jak i harmonicznych formach, które są podstawą programów koncertowych i liturgicznych zespołu. Kluczowym zadaniem „Katapetasmy” jest ponadto poszukiwanie i odtwarzanie prawosławnej tradycji nabożeństw w dawnej Rzeczpospolitej. Członkowie chóru to aktywni uczestnicy liturgii, psalmiści, dyrygenci i teolodzy, traktujący działalność koncertową jako przedłużenie muzycznego doświadczenia liturgii. Zespół występował wielokrotnie w kraju i za granicą. Jego dorobek to szereg nagrań telewizyjnych i radiowych, a także płyta „Tryptyk Jabłeczyński” – miarodajny przekrój lokalnych stylów liturgii prawosławnej, istniejących przez ponad 500 lat w monasterze św. Onufrego w Jabłecznej. Kierownikiem i inicjatorem „Katapetasmy” jest Łukasz Hajduczenia, absolwent Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, wydziału wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wydziału wokalnego Guildall School of Music and Drama w Londynie, doktorant wydziału Artes Liberales UW, badacz dawnej muzyki cerkiewnej, solista Warszawskiej Opery Kameralnej, a także laureat międzynarodowych konkursów wokalnych w Nowym Sączu, Moskwie, Łodzi, Katowicach i Barcelonie.