Oprowadzania eksperckie towarzyszące wystawie SKONTRUM
Oprowadzania eksperckie towarzyszące wystawie SKONTRUM
11 maja 2012, godz. 18.00
Królikarnia
Wstęp wolny
Sztuka jako dobra wspólne
Kuba Szreder
Dzieła sztuki jako osobne przedmioty mogą być posiadane, wypożyczane, dziedziczone, przekazywane, sprzedawane i kupowane. Jednak, kiedy stają się częścią publicznej kolekcji, tworzą zręby tego, co w Polsce przyjęło się nazywać dziedzictwem narodowym. Sztuka jako Dobra Wspólne jest powszechnie dostępnym zbiorem symboli, idei, memów, odczuć estetycznych i wrażeń, sposobów myślenia, przeżywania i postrzegania. Przy okazji wystawy SKONTRUM możemy na nowo spojrzeć na rolę instytucji publicznych jako kustoszy Dóbr Wspólnych. Stoją oni na straży publicznych funkcji instytucji sztuki, które w kapitalizmie mogą zostać sprowadzone do roli aparatu wystawienniczego, służącego przede wszystkim powiększaniu rynkowej wartości dzieł sztuki oraz prestiżu ich posiadaczy.
Kuba Szreder, absolwent socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów, łączy sztukę, refleksję nad społeczeństwem oraz aktywność publiczną. W swojej pracy rozważania socjologiczne nad społeczeństwem prowadzi równolegle z krytyczną analizą obecnych form uprawiania sztuki i działalności kulturalnej. Od 2009 roku jest doktorantem Loughborough University School of the Arts i zajmuje się badaniami nad publicznym potencjałem współczesnych metod kuratorskich i praktyk artystycznych.
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni zaprasza na niekonwencjonalny cykl spotkań prowadzonych przez specjalistów związanych z różnymi dziedzinami nauki i sztuki. Opowiedzą oni o wystawie SKONTRUM, patrząc na nią przez pryzmat swoich doświadczeń i wiedzy. SKONTRUM odrzuca tradycyjne spojrzenie na ekspozycję muzealną i, nie przedstawiając żadnych arbitralnych rozstrzygnięć, zaprasza do stworzenia własnej narracji na temat wystawy. W czytaniu SKONTRUM wszystkie punkty widzenia są równouprawnione. Dzięki temu prezentowane rzeźby zaczynają istnieć w nowych kontekstach. Uczestnicząc w cyklu spotkań, będą Państwo mogli spojrzeć na rzeźbę z perspektywy rynku sztuki, socjologii i polityki, nie zapominając przy tym o jej uniwersalności, bogactwie form i treści. Autorzy spotkań postarają się odpowiedzieć na pytania: Jakie są relacje między placówkami muzealnymi a obiegiem handlowym sztuki? Jak powstaje wystawa muzealna? Jak sztuka może bronić się przed uproduktowieniem? W jaki sposób sztuka łączy się z polityką? Czy możliwe jest szaleństwo w muzeum?