Oprowadzania eksperckie towarzyszące wystawie SKONTRUM
Oprowadzania eksperckie towarzyszące wystawie SKONTRUM
25 maja 2012, godz. 18.00
Królikarnia
Wstęp wolny
Sztuka jako demokracja
dr Maciej Gdula
Związki sztuki i polityki przywołują jak najgorsze skojarzenia z propagandą i sztuką na usługach władzy. Nawet jeśli artysta rozpoczyna od idei, to i tak nierzadko kończy jako klakier polityków. Droga od sztuki do polityki nie musi być jednak równią pochyłą. Polityczność sztuki nie polega na oddawaniu autonomii i ilustrowaniu przemówień. Sztuka to sposób poznawania rzeczywistości i praca na schematach używanych do jej porządkowania. Tak rozumiana sztuka może zmobilizować ludzi do udziału w polityce i wyposażyć ich w narzędzia pozwalające walczyć o kształt świata społecznego.
Dr Maciej Gdula, socjolog, publicysta, członek zarządu Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się teorią społeczną i teorią polityki, łącząc te zainteresowania z zaangażowaniem w debatę publiczną.
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni zaprasza na niekonwencjonalny cykl spotkań prowadzonych przez specjalistów związanych z różnymi dziedzinami nauki i sztuki. Opowiedzą oni o wystawie SKONTRUM, patrząc na nią przez pryzmat swoich doświadczeń i wiedzy. SKONTRUM odrzuca tradycyjne spojrzenie na ekspozycję muzealną i, nie przedstawiając żadnych arbitralnych rozstrzygnięć, zaprasza do stworzenia własnej narracji na temat wystawy. W czytaniu SKONTRUM wszystkie punkty widzenia są równouprawnione. Dzięki temu prezentowane rzeźby zaczynają istnieć w nowych kontekstach. Uczestnicząc w cyklu spotkań, będą Państwo mogli spojrzeć na rzeźbę z perspektywy rynku sztuki, socjologii i polityki, nie zapominając przy tym o jej uniwersalności, bogactwie form i treści. Autorzy spotkań postarają się odpowiedzieć na pytania: Jakie są relacje między placówkami muzealnymi a obiegiem handlowym sztuki? Jak powstaje wystawa muzealna? Jak sztuka może bronić się przed uproduktowieniem? W jaki sposób sztuka łączy się z polityką? Czy możliwe jest szaleństwo w muzeum?