KONCERT / Il Quartetto di Liuti da Milano
godz. 18.15
Około 1490 roku Ottaviano Petrucci z Fossombrone osiadł w Wenecji, gdzie doża udzielił mu przywileju drukowania utworów muzycznych. Zaledwie dwudziestoletni Ottaviano, obdarzony wszechstronnym talentem, wymyślił nowatorski sposób drukowania nut za pomocą ruchomych czcionek. Wśród wielu owoców jego pracy najsłynniejsze są dwie tabulatury lutniowe Francesca Spinacina z 1507 roku, pierwsze w historii muzyki utwory dla solisty, które ukazały się w druku.
Lutnia była najważniejszym instrumentem doby renesansu, a drukowane w tamtej epoce tabulatury lutniowe to prawdziwe dzieła sztuki, obiekt szczególnej atencji mistrzów drukarskich tamtej epoki.
Program koncertu jest bogatym przeglądem utworów na lutnię powstałych w XVI wieku i wydrukowanych przez słynnych weneckich drukarzy. Mediolański kwartet zaprezentuje polskiej publiczności najstarsze formy kontrapunktu oraz późniejsze harmonizacje, które zapowiadają barokowe afetti. Wykona nie tylko utwory pisane na lutnię, ale także „na wszelkie możliwe instrumenty” oraz transkrypcje utworów wokalnych. Motety, madrygały, canzonette i villanelle nie były bowiem pisane wówczas wyłącznie z myślą o śpiewakach, ale również o muzykach, co charakterystyczne dla estetyki renesansu, zgodnie z którą nawet pozbawiony tekstu misterny kontrapunkt utworu wokalnego potrafi zbudować nastrój i wydobyć najgłębiej ukryte subtelności kompozycji. Dzięki oryginalnemu wyborowi utworów na cztery lutnie artyści zaprezentują muzykę renesansu z innej perspektywy, rzadko dziś spotykanej. Dlatego koncert lutniowego kwartetu to niepowtarzalna okazja odbycia podróży w przeszłość, do pałaców weneckich dożów i oddychania atmosferą czasów, gdy lutnia odgrywała rolę pierwszych skrzypiec.
Il Quartetto di Liuti da Milano powstał w 2012 roku i specjalizuje się w repertuarze renesansu i wczesnego baroku włoskiego. Mediolańscy muzycy odkrywają przed słuchaczami nieco zapomniany potencjał lutni w muzyce kameralnej. Przekonują publiczność, że lutnia nie jest wyłącznie instrumentem solowym lub akompaniującym, i włączają do swojego repertuaru także kompozycje wokalne lub napisane na inne instrumenty. W 2015 roku ukazała się, ciepło przyjęta przez publiczność, pierwsza płyta zespołu Vita de la mia vita, z utworami późnego Cinquecenta.
I liuti della Serenissima [Lutnie Serenissimy]
Quartetto di Liuti da Milano
Emilio Bezzi, Renato Cadel, Elisa La Marca, Giulia La Marca
Część I
La paduana del re, anonimowy utwór włoski z XVI wieku
Non è tempo d’aspettare, Marchetto Cara (c. 1465–1525)
Gaude Virgo Mater Christi, Josquin Desprez (c. 1465–1521)
Calata alla spagnola, Joan Ambrosio Dalza (?–1508)
Mille Regretz, Josquin Desprez (c. 1465–1521)
Pavana „El Bisson”, anonimowy utwór włoski z XVI wieku
****
Gagliarda „La Traditora”, anonimowy utwór włoski z XVI wieku
Canone „Scaramella va alla guerra”, Josquin Desprez (c. 1465–1521)
Ricercare, Francesco da Milano (1497–1543)
La Spagna, Josquin Desprez (c. 1465–1521)
Gagliarda „La bona notte”, anonimowy utwór włoski z XVI wieku
Saltarello „Il marchese di Saluzzo”
Część II
La Fiorentina, Ludovico Grossi da Viadana (c. 1560–1627)
Il bianco e dolce cigno, Jacob Arcadelt (c. 1505–1568)
Ricercare, Francesco da Milano (1497–1543)
Ricercare, Giulio Segni (1498–1561)
Vita de la mia vita, Giovanni Giacomo Gastoldi (c. 1554–1609)
Lo sdegnato
****
La Lucchesina, Gioseffo Guami (1542–1611)
Occhi dolci e soavi, Luca Marenzio (1553/4–1599)
Fantasia, Pietro Paolo Borrono (c. 1490 – po 1563)
La Spagna, Francesco da Milano
Ricercare su „Da Pacem Domine”, Girolamo Parabosco (c. 1524–1557)
Ballo francese, Giorgio Mainerio (c. 1535–1561)
Hol Główny / wstęp wolny