WYKŁAD CZWARTKOWY / Hans Bellmer – anagramy ciała
godz. 18.00
Prowadzenie: Natalia Kruszyna
Wykład w Kinie MUZ, transmitowany on-line realizowany w ramach cyklu Wykładów Czwartkowych
Między wyparciem a skandalem błąka się recepcja twórczości najsłynniejszego w kręgu sztuki katowiczanina Hansa Bellmera (1902 Katowice – 1975 Paryż). Artysta twierdził, że ciało podobne jest do zdania, które pragnie, abyśmy rozłożyli je na poszczególne wyrazy i za pomocą kolejnych, mnożonych w nieskończoność anagramów odkryli na nowo jego prawdziwy sens. Ten prawdziwy sens czyli to, co twórca mówi o najskrytszych, najbardziej intymnych pragnieniach i lękach człowieka –przeraża jednak. Niepokoi głębia zmysłowych odczuć, drażni zarówno piękno, jak i nędza ludzkiego ciała. Mimo upływu lat dzieło Bellmera nie pozwala o sobie zapomnieć, wciąż jest aktualne i przywoływane w kolejnych interpretacjach naukowych, kuratorskich i artystycznych na całym świecie.
bezpłatne wejściówki dostępne on-line i w kasie od 21 maja
Termin: czwartek, 23 maja, godz. 18.00
Czas trwania: ok. 75 minut
Miejsce zbiórki: Kino MUZ, Gmach Główny, wydarzenie transmitowane na Facebooku na profilu MNW
Dla kogo: dorośli i młodzież
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych, pętla indukcyjna
Natalia Kruszyna – historyczka sztuki, muzeolożka i aktorka. Prowadzi popularne wykłady o sztuce, organizuje wystawy, pisze o plastyce. Pracuje w Muzeum Historii Katowic, gdzie m.in. opiekuje się witkacowską kolekcją „Asymetrycznej Damy” oraz tworzy jedyną w Polsce kolekcję prac Hansa Bellmera. Współpracuje z Instytutem Witkacego z Warszawy. Ostatnio objęła kuratorską opieką Galerię Teatru Korez.
___
Hans Bellmer (1902–1975), Le Chapeau-mains (Kapelusz-dłonie), 1947, heliograwiura, papier, nr inw. MHK/2151/PS. Muzeum Historii Katowic © ADAGP, Paris, 2024